Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Problem utegivare NIBE 1235  (läst 7195 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Northhook

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Vargön
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Problem utegivare NIBE 1235
« skrivet: 19 december 2008, 00:04:20 »
Installerade vår NIBE 1235-8 för precis ett år sedan och den har fungerat felfritt till häromdagen, då jag fick se att den hade dragit ner radiatortemperaturen alltför mycket. Jag kör "StattLink"-programmet för loggning på pumpen och kunde följa hur utomhustemperaturen under ca. ett dygn hade stigit från 4 grader till 26 grader (verkade vara läge att dra på sig shortsen och plocka ut grillen).

Nåväl, det var ingen akut växthuseffekt eller kraftig kontinentalförskjutning som hade drabbat oss utan det var utomhusgivaren som spökade. Som tur var så hade jag en extragivare så jag bytte den och fick igång pumpen igen.

Min fundering är om det är ett vanligt fel hos NIBE-pumparna att utomhusgivarna går sönder (en kompis har råkat ut för precis samma fel på en nyare NIBE-pump)?

En annan fundering jag hade var om det kunde vara dålig kontakt i någon kopplingsplint eller fuktproblem eftersom felet kom gradvis (fast kontaktproblem borde det inte vara eftersom det är ett NTC-motstånd och då borde det ju indikera minskande temp. vid kontaktproblem)?

Det skulle vara intressant att höra om det finns liknande erfarenheter hos er andra.


Nibe 1235-8. Installerad december 2007. 140m aktivt hål. Tidigare energiförbrukning ca 25 000 kWh. Energiförbrukning totalt första året 10 200 kWh.

Utloggad Huddinge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 360
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Problem utegivare NIBE 1235
« Svar #1 skrivet: 19 december 2008, 13:34:31 »
Hos mej skenade KB-temperaturen. Kanske gejser på gång i borrhålet? Nej Nibe skickade gubbe som bytte givare. Han bytte också utomhusgivaren.
Nibe 1215-7 drifttagen 2007-02-14. 165 m aktivt hål. Litet 50-talshus 2x75 kvm sö Stockholm. Tidigare ca 28 000 kWh inkl allt även uh-värme till 40kvm fristående garage.
I medeltal under 10 år:
Värmepump: 4600 kWh/år
HH-el: 4000 kWh/Ã¥r
Garage: 900 kWh/Ã¥r
Antal starter: 11,5/dygn

Utloggad carambaa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 142
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Problem utegivare NIBE 1235
« Svar #2 skrivet: 19 december 2008, 14:39:59 »
Utan egen erfarenhet, men efter att ha läst här på forumet så har det varit ett ganska vanligt fel att givare hos nibe pajat.
Nibe 1235-8 med UKV300 och 160m borrhål, uppvärd boyta ~200m2 (235 m3 med garage)installerad 09-2008. tidigare förbrukning olja 2,5 m3 och ved motsvarande 1 m3 olja.

Utloggad Sven G

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 134
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Problem utegivare NIBE 1235
« Svar #3 skrivet: 11 januari 2009, 00:09:11 »

Min fundering är om det är ett vanligt fel hos NIBE-pumparna att utomhusgivarna går sönder (en kompis har råkat ut för precis samma fel på en nyare NIBE-pump).


Det verkar som man får byta givare på Nibe varje år ungefär. Jag har själv bytt utegivare 3 gånger. Nu i julhelgen konstaterade jag att felvisningen på utegivaren, som var 2 grader från början, nu är 6 grader. Det känns jobbigt att hålla på så här. Varje gång säger Nibe nåt om man nu har hittat felet och det är åtgärdat. Det är helt enkelt bara skräp de köper in. Billigast tänkbara komponenter. Kunderna säger inte så mycket. Ja, vad ska man göra?
Nibe 1115-13 idrifttagen 2006-03-20.
2 st borror 160 m vardera. 30 resp 36 m till berg (dyrt!). Vv-beredare VPA 300/200 samt en seriekopplad eluppv vvb på 160 l (1 kW patron) inställd ca 55C.
Värmer ett mindre hyreshus ca 300 m2 + källare o garage 100 m2.

Utloggad Jarlen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 403
  • Karma +0/-0
SV: Problem utegivare NIBE 1235
« Svar #4 skrivet: 11 januari 2009, 16:31:48 »
Jag har ocksÃ¥ haft problem med mina givare. Jag fick min VP installerad den 14 nov i fjol. Efter en och halv mÃ¥nad pajade KB ut givaren. Nibe var här och bytte bÃ¥de KB in och ut. Efter det bytet sÃ¥ ligger alltid KB-ut över KB in när inte kompressorn är i gÃ¥ng. Det känns lite besynnerligt när t.ex KB ut ligger 3,5 och KB in ligger pÃ¥ 6,5. Hos mig visar Nibes utomhusgivare ca 2,5 grader högre temp än mina andra digitala termometrar. Jag trodde att det berodde  pÃ¥ att de var placerade en bit ifrÃ¥n varandra, men nu när jag läser detta sÃ¥ börjar jag att undra. Nu i veckan sÃ¥ rusade VB retur upp och ligger ca 4 grader över framledningen. F.....n, ursäkta uttrycket, men det är lögn att trimma in en anläggning när man inte kan lita pÃ¥ temperaturgivarna. Den service man som var här och bytte temperaturgivarna för ett Ã¥r sedan sa att Nibe hade köpt in ett parti dÃ¥liga givare, men att de bytt leverantör. 
VP Nibe 1135-10, med VVB 300/200. Aktivt borrdjup 210m. Installerad 14 nov. 2007. Volymförstorare 150 lit. installerad dec. 2008. Välisolerad 1 1/2 plans villa med 1-rörs system. Huset har öppen planlösning och har 51m2 fönsterytor med 3-glas rutor. Uppvärmd yta ca 265m2. Faktisk golvyta ca 250m2 Sällskapsrummet har 6 m i takhöjd och stor kringbyggd loftvÃ¥ning. 40m2 för närvarande. ouppvärmd källare. Huset är belägen  i Sthlms trakten. Tidigare el förbrukning ca 37-38000 kWh. Första Ã¥rets förbrukning med VP 18438 kWh inkl HH el. Ut vändig rund pool Diam. 7,5m. Djup 2m. Pool VVX Nibe pool11 inkopplad vÃ¥ren 2012.) FTX ventilation SALDA RIRS 400HE med värmeÃ¥tergivning färdiginstallerad dec. 2008. 12,8 kW fläktkonvektor installerad januari -09 Braskamin Contura 350 för myseldning.

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: Problem utegivare NIBE 1235
« Svar #5 skrivet: 29 oktober 2009, 16:20:20 »
Hur är det med nibes givare idag då?
Kan man inte köpa givare på egen hand från annan bättre tillverkare?
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!