Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Byta frÃ¥n R22 till HC?  (läst 8236 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Byta från R22 till HC?
« Svar #15 skrivet: 10 februari 2013, 19:53:59 »
OK, det låter ju vettigt.
Fast å andra sidan visar ju siktglaset på fukt, kan det göra det pga ålder eller nåt?
De enda elektriska komponenterna är dock en hög, och en lågtrycks pressostat och en tryckbrytare(!) för kb-kretsen, samt en enkel on/off termostat.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Plutus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 575
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Byta från R22 till HC?
« Svar #17 skrivet: 10 februari 2013, 20:39:28 »
Vad jag kunde se var det inte 40% energibesparing utan 40% mindre fyllnadsmängd, och det ihop med övriga data gör att jag gissar på att det innehåller ganska mycket propan. (hittade ingen innehållsförteckning)
Hemmabyggd värmepump med frekvensstyrning och luftkyld underkylare. Vedpanna som spets,

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Byta från R22 till HC?
« Svar #18 skrivet: 10 februari 2013, 21:05:35 »
 :) ok ngn som försöker göra sig en hacka bara..
Propan ju låter bättre o bättre i mina öron!
Är tydligen väldigt populärt på bilsidan numera också.
Det är vanligt att folk med R12 bara fyller på Propan och får kyla som aldrig förr i USA...
« Senast ändrad: 10 februari 2013, 21:09:08 av karlmb »
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Byta från R22 till HC?
« Svar #19 skrivet: 10 februari 2013, 23:28:49 »
HC för bilbruk som ersätter R12/R134a brukar vara 50% Propan och 50% Isobutan, personligen om jag skulle göra mix själv för en R134a-fordon så skulle jag nog köra på 60% Propan och 40% Isobutan då det stämmer bättre med R134a:s tryckområde.

Gasolblandning i bilar har använts i mÃ¥nga miljoner bilÃ¥r bÃ¥de i Australien och Usa utan egetligen nÃ¥gra rapporterade olyckor som kan direkt hänföras till gasolblandningen - men det här är en affärspolitisk frÃ¥ga för köldmediebolagen och det har använts alla möjliga trix för att försöka fÃ¥ det förbjudet med FUD, Lobbying, sitta i standardiseringskommissioner, bjuda pÃ¥ utveckling av AC-anläggningar till bilföretagen etc. under massor av Ã¥r och delvis lyckats - annars skulle en soppa som HFO1234yf inte fÃ¥tt den acceptansen den har tex gentemot en propan/butanlösning med tanke pÃ¥ att den är ganska ursel rent termodynamiskt samt ger giftiga bränngaser med 0.5% Väteflourid i avgaserna när den brinner (DuPonts egna uppgifter) och den underhÃ¥ller en uppkommen lÃ¥ga iom. att den är brännbar. Man skadas och kanske tom dör av 1/10 - 1/100-del av HF-halterna som avgaserna frÃ¥n HFO1234yf  innehÃ¥ller om man tvingas andas in det ett tag som tex. fastklämd i en kupé innan hjälp anländer.

Tittar man på det brandtekniska så är bensinen i bensinbilar en betydligt farligare komponent än lilla skvätten propan i en bil-AC - bensingaser kan självantända sig redan vid 230 grader C medans propan och butan självantänder sig inte förrän vid 500 grader C (kom ihåg att propan är en av världens mest studerade gaser och även använd som demogas i olika brandövningar just för att den är förutsägbar och är 'mild' i reaktion i jämförelse med tex. acetylen eller vätgas eller tom bensin).

Gasol anses normalt sett kräva en öppen lÃ¥ga för att tändas och tänds inte av heta ytor sÃ¥som heta avgasdelar mm. (det kan man prova själv med det nyss släckt gasolbrännare försöka tända brännaren igen pÃ¥ en lysröd upphettad järn eller kopparörbit - det gÃ¥r inte trots att förutsättningarna pÃ¥ gasblandningen ur brännaren är finfina för att slÃ¥ eld rent tekniskt sett - medans skulle man stänka lite bensin, fotogen, diesel och motorolja  pÃ¥ den rödglödande kopparrörbiten sÃ¥ kommer det med stor sannolikhet självantända och börja brinna     

problemet är snarare att oljan i AC kommer att slå eld mot heta avgasdelar vilket gör att utläckande gas från AC kommer att tändas på oavsett om det är propan eller HFO1234yr och då är frågan - var tar rökgaserna vägen om man sitter fastklämd i kupen - jag vet i allafall vilken alternativ jag skulle välja om det kommer rökgaser från motorutrymmet in i kupen...
 
Det man istället borde titta på är anläggningar med DME då en sådan skulle kunna krympas ganska mycket i storlek för samma kylverkan och med en sådan lösning så kanske laddningsvikten skulle vara under 200 gram för motsvarande 500 gram R134a-anläggning medans med HFO1234yf så måste man ha lite till eller minska kapaciteten på hela anläggningen - och i en olyckssituation så vill man ha så lite gasladdning som möjligt i en AC-anläggning oavsett slag av köldmedie.

 

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Byta från R22 till HC?
« Svar #20 skrivet: 11 februari 2013, 10:23:03 »
Alltid lika roligt att ta del av dina kunskaper xxsargs!
En mkt bra sak med propan är ju att den också kräver en betydligt mindre laddning än de dyra hcf alternativen.
Ja dme verkar också kanon, fast med tanke på att det också är ett bränsle om vissa diesel motor tillverkare får som de vill, så kan vi väl vänta oss samma fula lobby mot det.
Japp, jag kommer iaf bara att jobba med hc den saken är klar!
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Volvo245GLT

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ljusne
  • Antal inlägg: 490
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Byta från R22 till HC?
« Svar #21 skrivet: 11 februari 2013, 12:48:26 »
Det här med HC i bilar o.s.v.. börjar ju bli rätt stort ändå, så frågan är hur länge lobbyismen kan fortgå?
Att det funkar utmärkt verkar ju flera företag ha hoppat på, t.ex. det här som av allt att döma säljer dyra gasolburkar för ändamålet: http://www.envirosafe.se/K-P-ENVIRO-SAFE-GDS-KIT-AC.html

Själv väntar jag bara på att någon större aktör som Biltema ska få upp ögonen... :)
Thermia Villa 75 -03
Thermia DUO 12 -85
Panasonic E21DKE -05

Utloggad JNilsson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SmÃ¥land
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump
SV: Byta från R22 till HC?
« Svar #22 skrivet: 11 februari 2013, 19:45:23 »
Citat från: Envirosafe
Pro Dry Enviro-Safe
Torkmedel för ditt ac system, ett utmärkt sätt att få bort fukt i ditt ac system om du ej har möjlighet att vacuumsuga. Pro Dry tar bort fukten i ditt system, Burken innehåller Enviro-Safe köldmedium och torkmedel omvandlar fukten till olja. Använd gärna denna produkt om du tänker installera Pro Seal i ditt system. Passar i alla bilar och anläggningar, värmepumpar etc som använde R134a, R12, R22, R404a och R407C. I lager för omgående leverans!
Tycker man känner sig lite skeptisk mot vissa saker de har att sälja. Sc:,h

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Byta från R22 till HC?
« Svar #23 skrivet: 11 februari 2013, 20:54:21 »
[röda texten i inlägget ovan]

Kikat lite på produktens MSDS och det innehåller någon form av kisel-komplex som antingen blir något väldigt finkorning kiselgel eller så blir det någon slags kiselolja när fukt tillsätts.

kisel-kemi är nära på lika komplext som kolbaserad kemi och dessutom kan båda kombineras...

men jag hävdar fortfarande bestämt att lagning på burk finns inte eller är högst temporär lösning om man märker någon förändring över huvud taget. Byt torkfilter om man har besvär med fukten (sedan att torkfiltret för vissa bilar är helt överdrivet dyrt är en annan sak)

.




 

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Byta från R22 till HC?
« Svar #24 skrivet: 12 februari 2013, 12:50:11 »
Mmm, finns många varianter, denna säger heller inget om vilket KM som används:
http://www.te-taxiteile.com/Reifen-Werkstatt/Werkstattdienstleistungen/Klimaanlage-
Citera
Wartung-alle-PKW
Produktinformationen "Klimaanlage Wartung alle PKW"

Klimaanlage Wartung alle PKW
Inklusive Funktionsprüfung
Entfeuchtung
und Kältemittel
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Byta från R22 till HC?
« Svar #25 skrivet: 18 februari 2013, 13:56:35 »
Propan på e-bay..fick svar att frakten är gratis till Sverige!
Citera
The shipping to Sweden is for free.
Please send your order.
Blir väl en låda R290 och en R600a då....
Bra att ha till både vp o bilar!
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!