Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: ivt ht7 jordvärmepump - INNEGIVARE?  (läst 1294 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

johan svensson

  • Gäst
johan svensson
ivt ht7 jordvärmepump - INNEGIVARE?
« skrivet: 25 september 2014, 22:50:36 »
Hej alla!

Vi lät installera rubricerad värmepump för några år sedan. Vi bor i ett stenhus (byggt 1960) i Skåne, närmare bestämt några kilometer från kusten strax norr om Malmö. Vädret ute på den skånska slätten är nyckeln i denna berättelse, men jag kommer till det lite senare.

Vi hör till dem som gärna har några grader varmare än vad vedertagen standard föreslår om hösten och vintern, pga min hustrus reumatiska värk. Detta skulle vara möjligt att åstadkomma med en IVT HT7 lovade säljaren/installatören. Efter en krånglig injusteringsfas då vi bl.a. insåg att rörläggaren hade kopplat förbi en radiator (!), att vi behövde byta ut några andra radiatorer mot större m.m. så tyckte vi att temperaturen var där vi ville ha den. Detta med hjälp av en kostsam eldrift, men dock.

Problemet vi har kvar är att den utegivare som styr vattentemperaturen i radiatorkretsen inte ger en jämn rumstemperatur. Vi har ofta en blåsig väderlek där vi bor och när vinden tar i så sjunker rumstemperaturen markant. Vid normal vindstyrka har vi nästan för varmt. Frågan är: går det att stabilisera innetempen med hjälp av en rumsgivare inne i huset? Dvs, kan rumsgivaren hålla temperaturen på 23 grader oavsett vilket väder det är (under vinterhalvåret)? Kanske finns det någon här på forumet som har erfarenhet av en sådan lösning eller som likväl har kunskapen?

Mvh,
Johan & Petra

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: ivt ht7 jordvärmepump - INNEGIVARE?
« Svar #1 skrivet: 26 september 2014, 08:15:24 »
Det är just det man har en innegivare till. Utegivaren har fortfarande 'huvudansvaret', men innegivaren gasar eller bromsar om det är för kallt eller för varmt inne.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: ivt ht7 jordvärmepump - INNEGIVARE?
« Svar #2 skrivet: 26 september 2014, 08:57:34 »
Ja, bara köpa, du kommer inte att ångra dig.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!