Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Luft/vatten till ctc 1100 i ett luftburet system  (läst 5866 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad rullbert

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
Luft/vatten till ctc 1100 i ett luftburet system
« skrivet: 28 augusti 2010, 01:20:06 »
Hej,

Jag förstÃ¥r att det gÃ¥r att koppla till en luftvattenpump till en sÃ¥dan panna. Men systemet är luftburet och pannan värmer upp vatten som en fläkt blÃ¥ser runt i huset genom kanaler i golvet.  Funkar dÃ¥ en sÃ¥dan där luft/vatten-pump? Huset i sig har 90 kvadratmeter boyta och är frÃ¥n 50-talet (även värmesystemet, förutom pannan dÃ¥).

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Luft/vatten till ctc 1100 i ett luftburet system
« Svar #1 skrivet: 28 augusti 2010, 10:40:32 »
Den erfarenhet jag har av såna system är att det krävs rätt hög temperatur på vattnet då det är som kallast ute. Kan du kolla hur hög temp som krävs på vattnet till luftbatteriet då det är riktigt kallt ute?

Det finns kanske nån uppgift på luftbatteriet om uteffekt och temperaturer?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad rullbert

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
SV: Luft/vatten till ctc 1100 i ett luftburet system
« Svar #2 skrivet: 29 augusti 2010, 13:43:16 »
Ja precis. Ska kolla på måndag då jag skall dit och titta igen. Men då det är som kallast används väl elpatron ändå? Jag känner att jag har något tankefel på gång.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Luft/vatten till ctc 1100 i ett luftburet system
« Svar #3 skrivet: 29 augusti 2010, 18:58:23 »
Ja precis. Ska kolla på måndag då jag skall dit och titta igen. Men då det är som kallast används väl elpatron ändå? Jag känner att jag har något tankefel på gång.

Är det under -20 ºC ute så stannar de flesta LVVP:ar, men man vill ju att kompressorn jobbar på tills dess.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad rullbert

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
SV: Luft/vatten till ctc 1100 i ett luftburet system
« Svar #4 skrivet: 30 augusti 2010, 17:38:33 »
Hej,

Nu har jag vart å tittat men jag kunde inte ta reda på vattentempen vid kyla:-/ Har dock lite mer information att ge om systemet. Pannan är en Ctc 1100 Family från 1996 och luftvärmesystemet är av märket "bahco" från 50-talet. I en låda i väggen satt själva systemet med vattenelement (Värmebatteriet) tillsammans med en fläkt. mer än så vet jag inte, på pannan stod det dock 60* på framsidan på någon mätare, sen vad det betyder vet jag ej.

Är det någon som har tips och lite råd? För övrigt så beräknas förbrukningen för detta hus vara 28 000kwh under året, dock är det ju ett extremår. Det är dock högt för ett hus på 90 kvadrat. Jag gissar på dålig isolering lite var stans. Pannan står utanför i ett förråd där det blir kallt på vintern och så vidare.


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Luft/vatten till ctc 1100 i ett luftburet system
« Svar #5 skrivet: 30 augusti 2010, 20:54:29 »
Har du nyligen köpt huset eller ska du köpa?

Mitt råd är nog att bo in dig en vinter och fixa med annat i huset. Kolla då upp hur varmt vatten du måste skicka till värmebatteriet för att hålla värmen inne. (Sätt dit en anliggningstermometer om det inte finns nån). Det blir alltid bättre om man har lite koll på hur värmesystemet funkar om man sen vill modifiera det.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad rullbert

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
SV: Luft/vatten till ctc 1100 i ett luftburet system
« Svar #6 skrivet: 30 augusti 2010, 22:26:43 »
Jag planerar att köpa, men än vet man inget! Dock så tycker jag att värmesystemet är lite skrämmande och samtidigt bra på samma vis. Huset känns fräscht för att vara så gammalt. Misstänker att det har å göra med värmekanalerna (samt den ventilation de ger) som gått i golvet och det stora batteriet som sitter mitt i huset och värmer upp!

Din plan med att låta det vara en vinter låter sund! Blir det av dröjer det nog ett tag innan jag kan flytta in ändå! Men det vore trevligt att planera lite i förväg. Vart kan en sådan givare köpas? någon speciell som rekommenderas eller är det beorende på batteritypen?

Utloggad rullbert

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
SV: Luft/vatten till ctc 1100 i ett luftburet system
« Svar #7 skrivet: 30 augusti 2010, 22:27:41 »
det skulle även gå att sätta en luft/luft inser jag, då planlösningen är relativt öppen med en lång korridor som ansluter till vardagsrummet. längs korridoren går dörrar med rum in.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Luft/vatten till ctc 1100 i ett luftburet system
« Svar #8 skrivet: 30 augusti 2010, 22:35:11 »
Vart kan en sådan givare köpas?

Den här borde funka, sätts på tilloppet till batteriet.

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=147893122
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Luft/vatten till ctc 1100 i ett luftburet system
« Svar #9 skrivet: 31 augusti 2010, 06:14:16 »
Är der ett svenska trähus du tittar på?
c-c *vinkar*
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad rullbert

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
SV: Luft/vatten till ctc 1100 i ett luftburet system
« Svar #10 skrivet: 31 augusti 2010, 13:19:14 »
Jo jag tror det är ett sådant ja!

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Luft/vatten till ctc 1100 i ett luftburet system
« Svar #11 skrivet: 31 augusti 2010, 19:57:32 »
okey vart i landet ligger huset ?
Det är länge sedan jag va inne i ett sÃ¥nt hus och böt värmekälla . kommer inte ihÃ¥g beräknad luft temp ur batteriet och vilken dimensionerande temperatur  det ska ha.  Om det finns plats kan man fÃ¥ dit ett större batteri och pÃ¥ sÃ¥ vis öka luft-vatten värmepumpens effektivitet.
något man ser på plats
cocacola *vinkar*
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad rullbert

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
SV: Luft/vatten till ctc 1100 i ett luftburet system
« Svar #12 skrivet: 02 september 2010, 19:07:00 »
Det ligger i Västernorrland! Tror hustypen kallas för "nivishus" ? byta batteri kanske är ett alternativ i såna fall ja! Vad brukar hela kalaset kosta, sätta in en luft/vatten mot den befintliga pannan och sedan eventuellt byta batteri?

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Luft/vatten till ctc 1100 i ett luftburet system
« Svar #13 skrivet: 02 september 2010, 20:14:33 »
 Men luft -vatten i västernorrland känns sÃ¥ där . Mark eller bergvärme  skulle jag vilja föreslÃ¥ .

är du kvar i luft-vatten tankarna titta på euronom polaris , riktigt bra maskin anpassad för kalla klimat med en bra pannmodul som kommit ,
kostnaden för batteribyte och jobb är svårt att uppskatta här ifrån STHLM . Någon kunnig runt dig kanske kan hjälpa dig med en uppskattning efter ett besök på plats.
cocacola *vinkar*
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Luft/vatten till ctc 1100 i ett luftburet system
« Svar #14 skrivet: 02 september 2010, 21:52:13 »
Om ett år, eller så, kan jag tala om hur bra det är med Luft/vatten i Västernorrland... *vinkar*
Du, C-C, som sitter på en del kunskaper - Hur många dagar per år är det kallare än -20 i Sundsvall?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!