Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Lite frÃ¥gor....  (läst 2284 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MalinS

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Lite frågor....
« skrivet: 05 januari 2006, 23:53:53 »
om nån har lust att svara!
Har precis flyttat till Jämtland, ett hus på 230 kvm. Här finns en Villa classic 105 (ca 5 år gammal tror jag)och vi har ingen aning om hur den fungerar. (köpt ett dödsbo så det finns ingen att fråga direkt).
Hittade bruksanvisningen idag och har vart o bläddrat runt bland menyerna lite för att kolla. Nu har det vart runt -15' och jag ser att det gått åt el som f....n så nu behöver jag er expert hjälp!
* om det är -10 till -15' ,hur ska kurvan justeras då? Och vad ska rumbör stå på? (tycker att det är ok med 18-19' inne) Nu står kurvan på 40 ,rumbör 18
* Auto läge står på...går TS på mycket då? Vad klarar VP själv innan TS går på?
* Kan vi ha den i läge VP, utan elpatronerna?
* Om man bara har VP på hur gör man då med varmvattnet ang. legionella?

Ge mig lite snabba o enkla tips för en ekonomisk drift  :-* OBS! Förklara enkelt!
MVH Malin

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Lite frågor....
« Svar #1 skrivet: 06 januari 2006, 13:48:03 »
Hmm Jämtland, fint här behövs det folk....    kanske ett stenkast frÃ¥n mig? Ser ni fjällen och över den stora sjön?

Nu är det svinkallt även hos dig antar jag... då behövs elpatronen av och till. Vi har kallast i Sverige just nu.

Läs det först, som jag skrivet.

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,2682.0.html

Mest grekiska kanske men hoppas du hajar en del, det kan va en början, det är för dom riktigt insnöade  :-[
Jag har en likadan pump men min heter 75, lite vekare sak.

Är innetempen hyfsat jämn?? eller blir det lite varmare vid kyla?
Är det så ska du ändra kurvan och rum bör, det kan ge liite billigare drift.

Ändra till rum bör på 20 grader, obs det har inte nåt med rumstempen att göra jo indirekt har det det. Men inte så att man får det man lägger in där absolut inte (ologiskt men så är det)
Sen ändrar du värmekurvan till 34.

Den ändringen kommer att ge samma rumstemp vid +-0 ute, men liite svalare när det blir kallt ute.

Har man rumbör på 20 grader då får man en "neutral värmekurva.  Lite klurigt men det förklaras lite i "skriften"

Det du ska göra är att skriva upp dom värden du har i pumpen tempetraturer, osså timräknare för VP värmepumpen VV varmvatten och tillskottet och elmätaren.
Gör det varje dag särskilt nu i början och vid svinkyla!

Sen kan vi hjälpa dig..

Jag antar att du inte kan se tempen på "kalla" sidan i styrdatorn?  En hint kan vi få om du talar om om det är is på stig och retur från kalla sidan.. den är väl isolerad men tex på ventiler intill pumpen.

Innan våren ska ni absolut köpe en rumsgivare den känner av tempen i huset, den tjänar ni igen när vårsolen kommer. Dessutom jobbar den för jämnare temp inne, tex vid blåst väderomslag mm.


Frågorna du har kan nog besvaras så här det beror på hur kraftig pumpen är i förhållande till husets värmebehov..
Men styren i pumpen den jobbar för att hålla jämn temp hos er.. så liten pump då blir det mycket eltillskott med elpatronen och vice versa..

Har du termostatventiler pÃ¥ radiatorerna? Om dom används att sänka tempen,  kan elräkningen bli onödigt hög...  fÃ¥r vi tempskillnaden av dig pÃ¥ varma sidan sÃ¥ kan vi gissa hur det är med det..


Lycka till nu med "Jämtland" och pumpen  :D osså fråga på!!!




Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad MalinS

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Lite frågor....
« Svar #2 skrivet: 06 januari 2006, 20:10:21 »
Hej Bertil och tack för ditt svar! Ja, säkert ett stenkast från dig, ser sjön från balkongen och fjällen ligger bakom några träd en bit bort  ::)

Jag har läst det du skrev och jag börjar hänga med mer o mer ,men såna här forum är ju toppen om man behöver lära sig om nåt!

Det har ju vart kallt hela dagen men TS har inte vart igång idag kan jag se…det är väl bra ?Inne tempen är jämn…runt 19-20’ men som du skriver lite varmare vid kyla. Vi gick o sänkte på radiatorerna först… men vad jag förstått så ska dom alltid stå fullt öppna??

Hade själv ställt kurva 33,rumbör 18 …då såg det ut så här:
ute   -18   
kurva   33   
rumbör   18   
      
framl   41   (39)
returl   32   (48)
vv   49   (44)
      
kalla sid   -4   
varm sid   0'   

drifttider   kl. 11   kl. 16
VP   22654   22659
VP VV   2621   2622
TS   231   231


Är inte returl lite väl låg..har vart nere på 27’? Hur påverkar man den isåfall?
Kalla o varma sidan….hmmm, jag ser ju som 2 termometrar vid sidan av pannan där en av dom är lite isig – är det dom man ska titta på???
Nu har jag i alla fall ändrat kurvan till 34 o rumbör 20 som du sa, så får vi se vad som händer.

Rumsgivare, vad kostar det och är det nåt man kan installera själv?

Hälsningar Malin

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Lite frågor....
« Svar #3 skrivet: 06 januari 2006, 22:22:01 »
Hmm är det den STORA sjön du ser  ;)  den är stor den...   Kör ni fast kanske jag inte har så långt att åka...

Citera
Vi gick o sänkte på radiatorerna först… men vad jag förstått så ska dom alltid stå fullt öppna??


Dom skall va öppna mycket viktigt!!!   Blir det för varmt i nåt rum fixar man det sen... Men det är klurigt det kan strypas med en fast strypning innanför termostventilen också. Sen ska man kolla så att termostaterna går att öpnnna ända förbi läge 5. Dom rackarna kan va maxbegränsade (mest i hyreshus)  Vilken typ av termostatventiler har ni??
Den bör man också kolla.

Ni har dålig cirkulation 41 fram och 32 på returen så ska det inte va, det beror helt säkert på att era termostatventiler stryper!!
Det finns helt klart förbättringspotential..

Om man kan öka cirkulationen så att tempsklillnaden blir 6-7 grader mellan stig o retur kan nog värmekúrvan sänkas lite till, med bibehållen inomhustemp!!  Det fina med det är att då blir det billigare!! Mera värme tas från kalla sidan där den är gratis!!

Citera
Kalla o varma sidan….hmmm, jag ser ju som 2 termometrar vid sidan av pannan där en av dom är lite isig – är det dom man ska titta på???

Dom två visar stig och retur på kalla sidan!

41- 32 visar stig (framl) o retur på varma sidan  det används tyvärr en massa yttryck för samma sak...

Rumsgivare... drygt 1000:- det är svagströmså det är inte svårt.. frågar man på en sån så är säljarna lite skepiska dom är rädd för att få justera in den, men det fixar vi det är "skitlätt"
Köp den jag lovar det är toppen.
det finns två olika typer... det viktiga är hur många knappar du har på styrdatorn på värmepumpen...   Jag tror du har tre knappar på den, då är det en äldre rumstermostat, men ett vred för önskad temp. (fint om man fryser lite)  den är toppbra! Man ser även om VP larmar och när den gör varmvatten.

Sen finns det en nyare men den passar om man har fyra knappar på styren.. funkar ungefär lika...

Riktigt riktigt bra när du klarar dig utan tillskott nu, det är ju kallt!!   -19 här nu!

Det är bra osså kan det bli liiite bättre också!!
sa jag att det är bra om du skriver upp rubbet ett tag vid svinkyla.. sen tex en gång/månad då har man koll så pumpen funkar som den ska!!

All temp timräknare och elmätaren!
Det finns div excelark här om man vill ha ett sånt...

Svala ;) hälsningar från Bertil



Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Valla

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Östersund
  • Antal inlägg: 79
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Lite frågor....
« Svar #4 skrivet: 09 januari 2006, 22:30:38 »
MalinS, Välkommen till Jämtland

Om du ser den stora Ön som ligger mitt i sjön så bor jag där.
Alltså den ö som flygplanen landar på.

Lycka till med intrimmningen, men det går nog bra nu när Bertil assisterar.

/VallaN
Konverterat från direktverkande el till vattenburet system.
Hammerdalshus -74, Elförbrukning sänkt från 36000Kwh till 15000Kwh, CTC EcoHeat 8,5, installerad 20050205 med 202m aktiv borra, 211m totalt, 9 m foderrör, 21 st thermopanel radiatorer, Framledning vid -15 = 38 grader, uppvärmd yta 240 m2.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!