Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Konvertera frÃ¥n Direktverkande el till Bergvärme  (läst 6162 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jensice

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
Konvertera från Direktverkande el till Bergvärme
« skrivet: 11 februari 2007, 22:09:26 »
Hej!

I september 2006 så köpte vi hus med direktverkande el. Nu har vi börjat titta på alternativ och bergvärme ser väldigt intressant ut.

Huset ligger i Huddinge i Stockholm och är 173 kvm stort. Souterränghus med ca 90 kvm övre plan och ca 80 kvm nedre plan. Årsförbrukningen enligt förre ägaren är ca: 36.000 kwh/år. Vi bor på en bergstomt och den är ganska högt belägen. Vi har 12 radiatorer (2 stora och 10 normala). Vi är 2 vuxna och 2 småbarn. Vi har dessutom externt garage på 35 kvm med indragen el (3 radiatorer) men dessa radiatorer är avslagna.
Vi är inte så händiga (och har inte så mycket tid) så allt jobb bör nog läggas ut på hantverkare.

Mina frågor (svar kan såklart uppskattas mellan tumme o pekfinger, jag behöver inte ha någon exakt siffra):

Vad kostar det ungefär att byta ut elradiatorer till vattenburet system, inklusive allt ?
Kan ni rekommendera en bra bergvärmepump till vårt hus ? Märke ? Storlek ? Effekt ?
Hur djupt behöver vi borra ?
Övriga rekommendationer i detta ämne ?

Någon/några som har gjort en liknande konvertering och lagt ut allt jobb på hantverkare och har erfarenheter ? Vore trevligt om ni kunde bidra. All info om detta vore mycket tacksamt. Kostnader, problem, besparingar etc.....

Hälsningar
Jens & Fia


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Konvertera från Direktverkande el till Bergvärme
« Svar #1 skrivet: 12 februari 2007, 07:23:18 »
Om totala energibehovet är 36 MWh/år så är väl värmen på 30 MWh/år och då bör du skaffa en 8-9 kW VP och 170-180 meter aktiv borra. Ta in offerter på Nibe, IVT, Thermia och CTC.

Priset lär väl hamna runt 170-200 kkr för konvertering och bervärmepump.

Övriga rekommendationer är att inte snåla med storleken på radiatorerna. Ju större radiatorer, ju lägre framledningstemp kan man ha och ju mer sparar värmepumpen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad fogsvans

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +0/-0
SV: Konvertera från Direktverkande el till Bergvärme
« Svar #2 skrivet: 12 februari 2007, 08:16:50 »
Jag skulle nog tro att ni får lägga till femtiotusen på Carls prisuppskattning.
Borrning och installation i den storleksklassen ligger på dryga 150000.- i Stockholmstrakten.
Sen tillkommer jobbet med konvertering till vattenburet. Kalkylera på 250' så blir ni inte alltför besvikna.
En närboende till mig gjorde det här för tre år sedan och det kostade honom just 250' och priserna har inte gått ner sedan dess i den här sektorn.
Villa i Enskede, Stockholm. 180 meter hål och NIBE 1230/8.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Konvertera från Direktverkande el till Bergvärme
« Svar #3 skrivet: 12 februari 2007, 08:27:54 »
Jag skulle nog tro att ni får lägga till femtiotusen på Carls prisuppskattning.
Borrning och installation i den storleksklassen ligger på dryga 150000.- i Stockholmstrakten.
Sen tillkommer jobbet med konvertering till vattenburet. Kalkylera på 250' så blir ni inte alltför besvikna.
En närboende till mig gjorde det här för tre år sedan och det kostade honom just 250' och priserna har inte gått ner sedan dess i den här sektorn.


Ja just det, Stockholm var det, missade det...  :-[
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad jensice

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Konvertera från Direktverkande el till Bergvärme
« Svar #4 skrivet: 12 februari 2007, 13:24:20 »
Hej!

Tack för information så långt.

Om jag sammanfattar så har ni följande tips:

8-9 kW värmepump. Borra aktivt 170-180 meter.

Kostnad (uppskattningsvis):
Värmepump + installation: 150.000 kr
Konvertering + installation: ca: 70-100.000 kr (med rekommendation att välja stora radiatorer)

Sen fÃ¥r vi väl bidrag för att konvertera: 30.000 kr  ;D

Så vi landar på ca: 190-220.000 kr totalt.

Någon mer som har synpunkter & erfarenheter ? Vi är tacksam för all info vi kan få.

Hälsningar
Jens & Fia



Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Konvertera från Direktverkande el till Bergvärme
« Svar #5 skrivet: 12 februari 2007, 13:33:58 »
Jag skulle nog prova kolla med nån leverantör som inte befinner sig i pudelns kärna.
Kanske kan en installatör från en byhåla 10 mil från stockholm fixa det lite billigare?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad dream

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Konvertera från Direktverkande el till Bergvärme
« Svar #6 skrivet: 12 februari 2007, 13:45:06 »
När Ni går ut i en offertrunda, se till så att Ni verkligen specar era krav noggrannt, då har Ni också mycket
lättare att jämföra de olika offerterna sen.

Man kan också fundera på hur stor familj, hur varmt osv som låg till grund för förra ägarens uppgift på årsförbrukning.
Naturligtvis är det jätteviktigt att få fram det nuvarande energibehovet men
tänk även igenom det kommande energibehovet t.ex planer på att bygga ut, uppvärmning av garage, källare,
varmvattenbehov till kommande tonårsdöttrar, bubbelbadkar, innetemperatur framöver inte helt ovanligt att man höjer innetempen nån grad när man nu har bergvärme m.m

Har Ni möjlighet så ta gärna in offerter från olika installatörer för samma märke, och olika märken
för att få ett så brett beslutsunderlag som möjligt. Referenser på installatörer från folk Ni känner som är nöjda
är mycket värt. Sedan så måste Ni också känna att det är seriösa installatörer, inte bara titta på priset utan
känna er trygga i att Ni får hjälp också om problem uppstår.

IVT PremiumLine X15 med separat VVB 300 l, borra 200 meter.

Utloggad jensice

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Konvertera från Direktverkande el till Bergvärme
« Svar #7 skrivet: 12 februari 2007, 14:35:57 »
Tack för alla synpunkter.

Vi ska ge oss ut och jaga offerter.

Hör gärna av er om ni kommer på något mer som vi kan ha nytta av.

Hälsningar
Jens & Fia

Utloggad mso

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 536
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • min före detta
SV: Konvertera från Direktverkande el till Bergvärme
« Svar #8 skrivet: 12 februari 2007, 14:46:13 »
Hej .Hade ofert på mitt hus enl nedan på 220000:-.
Mso
ivt 2000m , nibe1115-8,5 i tidigare kÃ¥kar under Ã¥ren.  Tänkte instalera en nibe1215-5 men efter nÃ¥n mÃ¥nad pÃ¥ ett intresant forum sÃ¥ blev det en 1215-7 .Egenhändig installation med utslängda elraddar i hela huset och 15 nya Pc22 vattenraddar ,9st pc22x600x1100 ,2st pc 22x400x400 ,2 st pc22x600x2200 + 3 st pc22x600x1000 begade i garaget  (ca14000W totalt) med ca 100 meter 15 +22 mm koppar rör hÃ¥rdlödda och 171m borrat  VÃ¥ran 1-1/2 plansvilla pÃ¥ 150 m2, 6-7 personer,dubbelgarage värmt till ca 10-15 grader + en uppvärmd friggebod som används som trumm,musikstudeo. Tidigare elförbrukning 24000kw -30000kw + drygt800kg pellets i kamin per Ã¥r i umeÃ¥ trakten. Utfallet är ca17500kw Ã¥r ett varav 5980KW är VP mätt med egen elmätare.
Total investering exl mitt jobbande 135000:- inkl rotbidrag på 11000:-

Temperaturen i huset är nu lika i alla rum och det är nån eller två grader varmare i hela huset nu efter instalationen,
Numera är kulvert nergrävd till garage och friggeboden dödad elektriskt och studeon inryms numera i garaget, tror och hoppas att jag kommer att hamna på totalt dryga 12000kw nästa år.

Utfall 2007 blev totalt 15185KW/år varav värmepump 5599KW .Driftstid VP2480 timmar varav 766 timmar till varmvatten produktion .4966 starter .TS 1,4 timmar till legionella.
Hushålls el = ca 10000KW

Utloggad fogsvans

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +0/-0
SV: Konvertera från Direktverkande el till Bergvärme
« Svar #9 skrivet: 12 februari 2007, 19:44:06 »
Fundera på om ni inte känner någon duktig rörkrökare som känner för lite extrajobb.
Jobbet är förutom borrningen och en timmes elektrikerjobb uteslutande rörisjobb. Här finns stora pengar att spara.
Om ni inte direkt känner någon röris så kanske det finns i ungarnas dagis/skolklass någon annan vars förälder är det. Dammsug och var kreativa.
Villa i Enskede, Stockholm. 180 meter hål och NIBE 1230/8.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!