Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Val mellan offerter bergvärme, synpunkter/rÃ¥d/vägledning?  (läst 3491 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad capellapepe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
Jag skulle bli jätteglad om någon orkar ge mig en liten hint om för/nackdelar beträffande nedanstående offerter.
Jag vet att mÃ¥nga skriver om detta, men är man novis sÃ¥ är man och jag känner mig mer förvirrad för vad dag  ???

Förutsätttningar:
170kvm stenhus, byggt 2008, med golvvärmeslingor överallt. Nuvarande förbrukning med NIbe 410p=28000kWh inkl. hushåll, med innetemp på 20grader. Stora fönster och stora volymer i huset. Huset placerat utanför Enköping, Mälardalen.
Ska nu byta ut 410p mot bergvärme och FTX-system. FTX utbytet sker av annan montör.

Nibe 1225-8, 165 m energihål, aktivt borrhål 154m. Jag själv gräver mellan hål och husvägg och lägger ned slang: 135 300kr. I övrigt görs allt av installatören.
(Årsmedeltemp 5,7 ºC, DUT -20 ºC, inomhustemp 21 ºC, framledningstemp vid DUT 38 ºC, drivenergi pump 8139kWh, tillsats 266kWh, energitäckningsgrad 99%)

IVT Greenline HT plus C9, 170m energihål, aktivt borrhål 144m, slang mellan hål och hus läggs under altanen, ovan mark, men isolering av slangar görs. Installatör sköter allt. 139000kr
(Årsmedeltemp 5,6 ºC, DUT -20,4 ºC, inomhustemp 21 ºC, max framledning vid DUT 55 ºC, tryckfall tp-ledning 16kPa, brinetemp medel´-0,8 ºC, drivenergi pump 8290kWh, tillskottsenergi 110kWh, energitäckningsgrad 100%)

Nibe 1235-6, 150m energihål, aktivt borrhål 128m, gradat borrhål, installatör gör allt, 128000kr
(årsmedeltemp 6,6 ºC, DUT -18 ºC, inomhustemp 22 ºC, framledningstemp vid DUT 55 ºC, drivenergi pump 5387kWh, tillskottsenergi 83kWh, energitäckningsgrad 100%,
Här kan jag få en Nibe 1225-6 för 124000kr, övrigt allt enligt ovan.

Thermia Diplomat 8, aktivt borrhål 131m, 144000kr. Har ej varit på plats, gett offert per telefon.
(årsmedeltemp 5,5 ºC, DUT -21 ºC, inomhustemp 21 ºC, drivenergi pump 6216kWh, tillskottsenergi 150kWh, energitäckningsgrad 99,3%)

Det är alltid spännande att se vilken installationslösning de förordar, vilket skiljer sig mellan ovanstående.
Nibe-6:an hävdar (som jag skrivit i annan tråd) att 6:an räcker gott och väl.
Övriga väljer att gå på 8+.
6:an är ju billigast i totalkostnad, men jag tycker skillnaden ändå är ganska liten.

Jag vill kunna duscha hejdlöst  *roflmao*, ha 22 ºC varmt i huset utan att behöva oroa mig för att övriga i familjen inte kan duscha eller att vi blir ruinerade pga eltillskott.

Är det någon som vill ge mig en kommentar, vägledning?

/Capellapepe

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29367
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Frågan är nog hur mycket FTX kommer att bidra med, men spontant tror jag ändå att de 2 första offerterna med ca 8200 kWh i drivenergi är mest rätt. Ta nån av dessa 2 tycker nog jag.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Mr Energi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Energitäckningsgraden är ju rätt viktig men inte utan att du anger vad de räknat med för förbrukning  ;)
Alla ligger ju nära 100% men de har ju räknat fram olika förbrukningar.
Villa i Sthlm. Införskaffad 2014, 172m2, delvis eluppvärmt bottenplan.
NIBE 1245 6KW, 130m borrhål -2010
FTX ventilation -2015
Jacuzzi med inkoppling till BVP -2015
Tilläggsisolerat Vind 2015
Uterum med golvvärme inkoppling till BVP -2015
Vattenradiator på toalett och pannrum (tidigare elgolv) -2015
Borrat ett hål till a 130m -2016

Nu börjar min värmepump bli alldeles för liten....

Utloggad capellapepe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
Visst räknar de alla lite olika, det är det som gör det förvirrande.

1) Nibe 1225-8: Ser nu att han faktiskt fattat mig fel i mina uppgifter. Han fick uppgiften 28000 inkl hushåll (fast missuppfattade nog och har det exkl hushåll) och har plussat på det som Nibe 410p borde ha sparat in åt mig.
Således är hans kalkyl också den som är mest lönsam. Men jag vet ju att besparingen blir annorlunda.
Vi kommer ju att ha en FTX fortsättningsvis med viss besparing där också.

2) IVT: förbrukning uppvärmning 26100. Besparing 17700kWh.

3) Nibe 1235-6: förbrukning före 22000kWh. Besparing 15500kWh.

4) Thermia: förbrukning före 20900kWh, besparing 14500kWh.

Vår totala förbrukning hamnar i år på ca 28 000kWh inkl. hushåll och med Nibe 410p.
Är dock övertygad om att vi hamnat väl över 30 000kWh om vi haft så varmt/duschat som vi önskat.
FTX aggregat blir istället ett Minivent (FläktWoods), som beräknas dra 60W/h, vilket ju inte blir så mycket eltillskott/år.

Ja, tänk om de Ã¥tminstÃ¥nde kunde sätta in samma värden allihopa- fastän de alla fÃ¥tt samma förutsättningar av mig! Hopplöst  huvuddunk

/Capellapepe


Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
Finns några fallgropar. En ser det ut som de två första har tänkt på.
Den nuvarande förbrukningen bygger på att NIbe 410:n fungerat och avgett värme som den skall. Alltså handlar det om att även ersätta energin som 410 återvunnit. Nu skall det tydligen in ett FTX som står för en viss återvinning.
Den andra fallgropen är att 410:n aktivt värmer tilluften även vid de lägsta utetemperaturerna vilket innebär att golvvärmesystemet kanske inte är dimensionerat för att ta hela uppvärmningen ensamt.
En sista fallgrop är att flera av kalkylerna räknar med 55 grader vid DUT. Med golvvärmesystem kommer rimligtvis tempen att ligga lägre på framledningen vilket kräver djupare borrhål om köldbärartemepn skall hållas uppe.

Inget av det här behöver inte betyda något och en del har t.ex sådanna marginaler på borrhålen att inte blir några framtida problem. Men det är trots allt sådant som en serriös installatör har klämm på, om frågan uppkommer.
Att däremot lämna offert på en installation utan att vara där överhudtaget och tittat innebär att det finns ordentliga marginaler eller att man är desperat. Givetvis kan det ha gjorts exakt likadanna hus som man har som refferens men tycker det annars är lite oserriöst.
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad capellapepe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
Intressanta kommentarer  *vinkar*

Fallgrop nr 1:
Diskussionen har varit uppe. Det verkar dock som om IVT insett att min energiförbrukning kan vara högre än de angivna 28´ eftersom vi snålat i vinter (så gott det gått). Nibe hängde också med i resonemanget om att vi ville ha varmare. Alla har vetat att FTX ska in.

Fallgrop nr 2:
Intressant aspekt. Jag hoppas och tror dock att det är dimensionerat korrekt...jag har golvvärmeslingor överallt med cc 25cm och 20mm slingor. Min granne med nästan indentiskt hus (10kvm större) har installerat bergvärme med FTX ocksÃ¥ och klarar lätt uppvärmningen med 23 grader inomhus  :D

Fallgrop nr 3:
Ska man fråga om det? Känns mer som om de skrivit 55 ºC därför att pumpen kan ge det, men de vet att jag har golvvärme och kanske kan kräva ca 38 ºC i framledning. Med borrdjup kring 150-170m, är det verkligen problem? Är det kanske overkill att ha pump som ger 55 ºC?

Kanske bör jag ställa frågorna till dem, för att se att de verkligen har kläm på problemet?

/Capellapepe

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
Alla "fallgroparna" är i ditt fall ;) mer en upplysning om att det är flera faktorer som spelar in.

T.ex ger en kalkyl med 35 grader i stället för 55 grader betydligt bättre Cop och en högre besparing, Däremot kräver den ett djupare borrhål för att kalkylen skall stämma. Om en installatör hänger på marginalerna så kan det alltså bli ett för grunt borrhål om det vill sig illa.
I ditt fall så ser det inte ut som de snålat på hålen. :)

Men det jag menar är att på samma sätt som kunder har dålig koll på sitt hus har en del firmor dålig koll på vad de sysslar med. Och det brukar rätt frågor om t.ex vad som händer om man har ett hus med lägre framledningstemp än vad som står i kalkylen ge svar på. ;)
Själv brukar jag köra med grundinställningarna på kallkylvärdena när jag gör kalkylerna men är medveten om vad som händer när jag ändrar dem.
Och drar jag alla värdena åt det håll som ger bästa besparingen utan att vara helt ute på hal is ger det kanske en ökning av besparingen med ett par % eller 300-400 kW/h/år för en liten villa i kalkylen.


Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad capellapepe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
Djungeln tätnar och försäljarna är intensivare än någonsin!

Har de verkligen ingenting att göra längre?

Vi har bestämt oss för IVT, pga gammal o erfaren firma som gör allt, samt att de varit mycket tillmötesgående när vi diskuterat kring problem som ni uppmärksammat mig på.

Dock är det spännande att bli uppringd flertalet gånger av både Thermia samt Nibe-6.
Thermia har ju problemet att de alltid blir dyrare...även om det är bra grejer. Han skröt om scrollprocessorn, tills han insåg att han slogs med IVT- som ju också har scroll...

Nibe-6, har gett mig ny offert pÃ¥ Nibe 8, men hävdar att jag dÃ¥ ska ha volymtank. Hade diskussion i annan trÃ¥d om behov av sÃ¥dan och hur man räknar ut vilken volym man har i golvslingorna. Vi repeterade i den trÃ¥den hur mycket vatten 1m slang innehÃ¥ller om det är en 20mm slang. Och vi kom fram till formeln rXrXpiXh...vilket ger 0,314l/m. Men Nibe räknade pÃ¥ 0,2l/m...SUCK! Man blir aldrig helt klok pÃ¥ det här  huvuddunk

Dock känns det som om IVT-försäljaren ändå hade bra koll på sina saker. Vi har pratat om energibehov, framledning, volymtank, kolletorslang, FTX mm. Det känns ganska tryggt. Dessutom är deras garantier ganska ok.

Jag konfronterade Nibe med att de andra ger mig kredit och betalning efter utfört arbete och inte betalning halvvägs- dÃ¥ svarade han direkt att han ocksÃ¥ är villig att ge mig 20dgr. Trevligt  :)

Men, det känns ändå aningen oseriöst att han är så himla intensiv, samt att han är väldigt ensam i sina beräkningar om vad han tycker att jag ska ha. Han kanske har rätt, det får väl tiden utvisa. Jag kanske gör bort mig totalt, vad vet jag. Kanske en har rätt och alla andra fel...Kanske blir det en för stor pump...

Tack för alla bra och tänkvärda svar jag fått genom detta forum!

/Capellapepe

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29367
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Helt riktigt, ta den installatören som det verkar minst krÃ¥ngel med.  Thumbsup
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Stig-H

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 343
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Liteuppochner
Lite för stor pump är väl ok i dagsläget, Det går att lösa lite övereffekt med inställningar, i alla fall vintertid, eller en begagnad vvb + rörjobbet. Det torde inte vara endast starter som knäcker en pump. Allt blir gammalt och saker händer. Vissa prylar slutar fungera för att man inte använt dom. Men en gigantisk pump kanske är att ta i lite för mycket. Men att spara några kronor i dag på en för liten pump är en klen tröst när elpriserna går upp och elpatronen jobbar om några år.

Kanske du sett denna länk? Effekt från kb in och vb ut. Så sitter den som offererar med en liknande och plockar ut effekten så får man åter igen en massa avikelser. Från början var en 4kw pump aktuell för mig, men så kom jag på om ev framtida uterum, så en sexa kom på tal. Men jag själv satsade på en 7'a för jag var redan då övertygad om antalet starter inte var det viktigaste. Så nu ligger jag nära -25 i utetemp och får runt 10kw från min 7 kw pump enligt denna lista. Och den stämmer förmodligen rätt bra för med beräkningen på 7kw x driftstimmar har jag ett energihus med x'tra allt!! Och så är inte fallet.

http://www.stromvall.se/VP1/Effektdata%20MVP.pdf

MEN! Jag åker på en (arbets) tank installation för att lösa problemet med övereffekt sommartid. Jag har insett detta nu efter laborationer med termostater i alla rum. Men hårddrar man det hela så skulle en 4kw (nära 6kw med mitt höga kb in och golvvärme) få många start/ stopp trots betydligt lägre effekt under sommarmånaderna.
Kom ihåg, det är aldrig för sent att ge upp!

Utloggad capellapepe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
Jag känner väl kanske inte att jag har en gigantisk tank. Det är ändÃ¥ fler än 1 som tycker pumpen ska vara större än 6kW. 

Jag känner mig också trygg då grannen (med nästintill identiskt hus) har 9kW och är mycket nöjda efter 6 mån drift. Men det är klart, det är ju ingen garanti för att det blir bra hos mig .

Ja, försäljare och hantverkare är det viktigt att man har förtroende för. Jag har träffat på alltför många strul-pellar under vår byggnation. Så en stor anledning till IVT var som sagt deras gamla företag med en lååång erfarenhet av pumpinstallationer. Dessutom inte ett öre betalt innan allt är klart och inkört.

Installation i april och sen får jag vänta ända till vintern igen innan jag får njuta av låga elräkningar.
Har haft några "tuffa" månader med 4500kWh/mån...

Ã…terigen, TACK! *vinkar*

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!