Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Luftfuktighet i krypgrund  (läst 17130 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad R1000

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Luftfuktighet i krypgrund
« skrivet: 31 december 2005, 14:31:41 »
Jag har monterat en fuktighetsmätare i krypgrunden idag (31/12-05). Den visar 49% rel luftfuktighet och temperaturen är +4,3 grader i grunden och - 3,2 grader utomhus. Det är ju inget alarmerande värde och det finns inte tillstymmelse till dålig lukt under huset.

Vad kan anses som normala fuktvärden och vilka variationer kan man räkna med framöver utan att det är risk för mögel? Är det t.ex OK om luftfuktigheten ibland går upp mot 100% om den normalt ligger på 50%?
« Senast ändrad: 31 december 2005, 14:33:17 av R1000 »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Luftfuktighet i krypgrund
« Svar #1 skrivet: 31 december 2005, 16:32:36 »
Alla krypgrunder riskerar att drabbas av mögel.

För att det skall mögla behövs 3 indigrienser:

1. Fukt, det finns i alla krypgrunder (som inte avfuktas)

2. Värme, det finns i alla krypgrunder

3. Organiskt material som möglet kan växa på/av, det finns i de flesta krypgrunder.

Vintertid håller sig normalt fukthalten under 60%, ju längre norrut du bor desto lägre fukthalt kommer du att ha under huset på vintern.

Sommartid får alla som inte avfuktar sin krypgrund fuktnivåer på 70-100%, under vissa perioder kan fukthalten ligga över 80% i veckor i sträck, t.ex. under rötmånaden.

Om du inte har någon som helst lukt under ditt hus har du förmodligen inte något organiskt material under ditt hus, i vart fall inte på/i marken. Har du organiskt material på/i marken (och ingen plast på marken) så tror jag tyvärr att ditt luktsinne inte riktigt hänger med... Det är i alla fall vad jag anser, har själv aldrig varit under ett hus där det inte luktat "jordlukt" som är den lukt som möglet ger ifrån sig när det är torrt.

Under de fuktiga perioderna luktar det färsk mögel, även om man inte kan se någon mögel brukar det finnas i skiktet just under markytan, i sanden, men någon centimeter ned kan organiskt material angripas av mögel och börja lukta.

Att ventilera en krypgrund extra mycket är att be om problem, då den allra största delen av den fukt du har under huset kommer dit med ventilationsluften.

Men har du inga problem med lukt kanske du inte skall ändra på något, fuktigt kommer du att få till sommarn, det kan jag garantera, men lukten behöver inte uppstå för det, till detta krävs det fler förutsättningar.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad R1000

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Luftfuktighet i krypgrund
« Svar #2 skrivet: 31 december 2005, 18:33:44 »
Tack Richard !

Det är plast mot marken som är uppdragen på insidan av grundbalkarna och ett sandlager på plasten. Huset byggdes -82 så det borde inte vara några problem eftersom det inte luktar och huset ser fin ut på undersidan. Huset ligger högt och med avrinning åt alla håll, det är kanske därför det har fungerat bra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Luftfuktighet i krypgrund
« Svar #3 skrivet: 31 december 2005, 19:24:13 »
Du verkar haft turen att köpa ett hus med exemplariskt utförd krypgrund, om du inte ventilerar för mycket borde du inte få några problem, skulle du trots detta få några problem så torde det bli under trossbotten, där har du antagligen masinit eller asfaboard skulle jag tro, båda deessa material kan mögla, men det brukar inte ha så stor betydelse, den kraftigaste lukten kommer normalt från marken.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad zoom

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Lidköping
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Har en NIBE 360P
SV: Luftfuktighet i krypgrund
« Svar #4 skrivet: 05 januari 2006, 00:44:08 »
Jag har ocksÃ¥ ett hus med krypgrund där jag inte har upplevt nÃ¥gra problem, den är precis som R1000:s grund försedd med plast i botten och ett tunt lager sand över. Jag har Anticimex trygghetsavtal vilket innebär att de kommer och besiktar huset var 4:e Ã¥r, och de har inte heller kunnat konstatera nÃ¥gon lukt eller pÃ¥växt under.  Trossbotten bestÃ¥r av masonitplattor med nÃ¥n typ av asfalt/olje -fog i kanterna.

Nu till min fråga:
Finns det något medel man kan behandla trossbotten med som förhindrar mögel från att uppstå i framtiden ?

Eller är enda sättet att hålla koll regelbundet och montera in ef avfuktare vid behov ?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Luftfuktighet i krypgrund
« Svar #5 skrivet: 05 januari 2006, 06:50:17 »
Anticimex eller annan likvärdig firma kan fungicidbehandla din trossbotten, vet dock inte om de gör sådant utan indikation på att något skulle vara fel. Vet inte heller hur lång hållbarhet en sådan behandling har.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Tomson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Västkusten
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Luftfuktighet i krypgrund
« Svar #6 skrivet: 05 januari 2006, 11:08:51 »
Hej

Vad det gäller ev. fukt i krypgrund eller risk för det, så finns det en del att läsa om det även i ett annat forum http://www.byggahus.se om du går in på >forum >Grund & markarbeten där så finns det en del tips.

Tex. så är ett alternativ att göra om grunden till en varmgrund, sätta igen alla utom en ventil och i den montera en frånluftsfläkt (typ en vanlig Pax) för att blåsa ut luften från grunden, man får då ett undertryck så att inte ev. lukt kommer upp i bostaden.

Samtidigt som man ställer in en avfuktare (bör fungera med enklare avfuktare typ 1500-3000 kr.)
Tilluft läcker nog för det mesta in lite grann från olika håll.
Håll sedan koll på grunden med hjälp utav en hygrometer, gärna med separat givare i grunden och läs av däruppe, tror det är under 65% man skall ha för att klara sig.

Funderar på detta själv eftersom jag har en tillbyggnad med golvvärme, så vill jag inte ha för mycket läckage nedåt för värmen.



Nuvarande bostad:
Bostadshus med Panasonic CS-CE9LKE och gjutgärnskamin.
Stall med Panasonic CS-E12CKP för att värma sadelkammaren och spillvärmen till loft ovanpå med sovrum.
Garage som jag funderar på att sätta en liten luft/luft-pump i.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Luftfuktighet i krypgrund
« Svar #7 skrivet: 05 januari 2006, 11:43:17 »
Citera
Tex. så är ett alternativ att göra om grunden till en varmgrund, sätta igen alla utom en ventil och i den montera en frånluftsfläkt (typ en vanlig Pax) för att blåsa ut luften från grunden, man får då ett undertryck så att inte ev. lukt kommer upp i bostaden.

Det fungerar inte, det blir inte en varmgrund för det, skall man ha en varmgrund så skall den isoleras, både nedåt och åt sidorna, man bör dessutom ha husets frånluft att gå ned i grunden + en fläkt som suger ut ur grunden, lite mer än frånluften från huset ger, allt för att säkerställa att undertryck skapas i krypgrunden.

Min svärfar körde enligt ditt exempel ett par Ã¥r (hade ganska kraftig "jordlukt" i huset innan), det blev lite bättre (mindre lukt), men inte bra. Han/de tvingades sedan till en sanering av hela krypgrunden med utbyte av isolering och trossbotten samt installation av sorbtionsavfuktare för att lösa problemen. Kostnad ca 200 000 kr.  :'( :'(

Jag tror inte att det skadar att prova, men jag tror inte att det löser redan uppkomna problem.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad AlfM

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 584
  • Karma +0/-0
SV: Luftfuktighet i krypgrund
« Svar #8 skrivet: 05 januari 2006, 21:26:39 »
Sverige är avlångt, och det som gäller i Norrland gäller inte alltid i Sydsverige.
Jag har själv haft stora problem med fuktighet.

Jag har ordnat en "varmgrund" med hjälp av att jag avisolerade returrören till mina radiatorer. OBS endast ca 4 meter!
När det har varit som kallast (-10grader) har det varit 12 grader som kallast i krypgrund.
Jag har  en snikavfuktare frÃ¥n Harald Nyborg som kostar 1000:-. Fungerar perfekt-.
1-planshus från 1958. Takresning 1987 till 160 m2.
NÃ¥gra mil norr om Helsingborg.
2025-6 dockad till olje/el panna. El VVB 35 liter i serie.
Flytande kond på vinter och fast kond på sommar.
2-rörssystem. FTX från 1987.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Luftfuktighet i krypgrund
« Svar #9 skrivet: 06 januari 2006, 11:00:01 »
Pricis, som jag tidigare skrev (hoppas det var i den här tråden) fungerar den typen av avfuktare skapligt om tempen är över ca +7ºC. Enda nackdelen med den typen av avfuktare är att man inte får bra luftcirkulation under huset, och inget undertryck som kan hindra eventuellt uppkommen "jordlukt" att ta sig in i bostadsutrymmet.

Om jag inte misstar mig så levererar Älvsbyhus den typen av avfuktare med sina nya hus, eller man kan i alla fall köpa till dem som ett tillbehör.

Varmgrund blir det ändå inte med avisolerade rör, se denna länk.

http://www.isover.se/sw5687.asp
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad AlfM

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 584
  • Karma +0/-0
SV: Luftfuktighet i krypgrund
« Svar #10 skrivet: 06 januari 2006, 13:00:02 »
Nej, jag har inte isolerat.
Eftersom VP är ny så vet jag inte hur mycket uppvärmningen kostar mig.
Jag ligger ju ordentligt under min gamla elförbrukning.

Precis som du skriver, har jag dålig luftcirkulation där under. Brukar krypa ner och lukta därunder. Jag funderar på att installera kanalfläkt för att få ett undertryck.

Jag kör så här under ett år. Fungerar det inte så blir det en Munter, annars inte.
1-planshus från 1958. Takresning 1987 till 160 m2.
NÃ¥gra mil norr om Helsingborg.
2025-6 dockad till olje/el panna. El VVB 35 liter i serie.
Flytande kond på vinter och fast kond på sommar.
2-rörssystem. FTX från 1987.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Luftfuktighet i krypgrund
« Svar #11 skrivet: 06 januari 2006, 15:55:35 »
Det finns ingen anledning att göra mer än man behöver, men har problem med dålig lukt under eller i huset uppkommit då tycker jag inte att man skall göra någon halvmessyr, det kan kosta mer än det smakar, i alla fall på lite sikt.

Har man inte mögel eller dålig lukt så kan nog din lösning fungera tillfredställande.

Kanske en liten kanalfläkt som får blåsa under krypgrunden - för att få cirkulation, dra ett delflöde ut ur krypgrunden för att skapa lite undertryck. Samma princip som sorbtionsavfuktarna har när det gäller fläkten/fläktarna.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Bertil

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Luftfuktighet i krypgrund
« Svar #12 skrivet: 06 januari 2006, 19:15:57 »
Jag har besiktat ett par varmgrunder (det är länge sen nu) Där var det lättbetongbjälklag dessutom... utöver det Rickard pekade på (Isover)

Vad jag vet så har det funkat toppen.. dom kör ned ventilationsluften i krypgrunden osså upp till frånluftvärmepumpen.. så det återvinns också.

Lösningar i efterhand är jag liite skeptisk till, av den anledningen att fukt leker man inte med åtminstone inte i byggnader.

Men har man järmkoll på en ev egen varmgrund så kan det väl va ok iofs.
Men att köra ned luft från tex duschen anser jag var likvärdigt med harakiri!

Jag har nÃ¥gra exempel pÃ¥ krypgrunder där det kompletterats med en plastfolie, det blir en stor skillnad pÃ¥ fuktbelastningen...  iofs är det som Rickard säger oundvikligt att det kommer mättad luft utifrÃ¥n vissa tider.
Men bla en granne till mig har klarat sig perfekt sen han la dit plasten. Innan var marken så fuktigt så man kunde krama bollar av den.. det som ligger på plasten nu är så torrt så det dammar av det!!

Men som sagt vissa tider blir det gränspuck, med "bara" gluggar.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad abbe_

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 67
  • Karma +0/-0
SV: Luftfuktighet i krypgrund
« Svar #13 skrivet: 16 februari 2006, 09:44:07 »


Noterade i morse att luftfuktigheten i krypgrunden nått upp till 70% rel luftfuktighet,
det är ca 3,5  grader varmt och nÃ¥gra minus ute...

Ska man börja oroa sig, eller avakta och se var medel fuktigheten är över en längre tid?

/Abbe
IVT 490, 190m2 tvåplanshus byggt -05

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Luftfuktighet i krypgrund
« Svar #14 skrivet: 16 februari 2006, 15:08:38 »
Det finns INGEN krypgrund som inte har en fukthalt på mer än 70% under större delen av sommarhalvåret. Så börjar du oroa dig redan nu lär du få sömnlösa nätter till våren.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!