Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe F750 Inställningar  (läst 8487 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad empame

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Nibe F750 Inställningar
« skrivet: 01 december 2012, 21:10:08 »
Hej på er med en Nibe F750.

Många inställningar finns det men vilka är dom rätta??

skulle ni inte kunna dela med er av era inställningar. Värmekurva, framledningstemp mm

Använder ni schemaläggning av varmvattnet?

Varför rekommenderas det att man inte ska innegivaren aktiverad?
1,5plan, 190kvm med 300 i golv, 500 i vägg och 500 i tak. Värmer upp det med en Nibe F750

Utloggad erikje

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F750 Inställningar
« Svar #1 skrivet: 06 december 2012, 14:01:46 »
Vad som är de "rätta inställningarna" är nog väldigt individuellt beroende på förutsättningarna som råder (typ av hus, radiatorer/golvvärme, geografisk placering, etc.).

Jag är däremot också ganska "grön" på 750 och skulle vilja veta om det är några inställningar som är generella och definitivt bör ses över för att nyttja pumpen på bästa sätt?

Utloggad Sundance kid

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F750 Inställningar
« Svar #2 skrivet: 20 november 2014, 23:35:13 »
upp......

Utloggad Sundance kid

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F750 Inställningar
« Svar #3 skrivet: 20 november 2014, 23:51:42 »
Vet inte alls vilka inställningar som är rätt för mig. Tycker att den avfrostar för ofta och drar mycket el trots 4 grader ute.
Den avfrostar 10 minuter varje timme.
Idag har jag hamnat på en förbrukning som är 60kwh.
Vad ska jag prova att ändra?
Nån som hade viljat gå igenom min logg?


Utloggad HelenaEN

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Ställer man inga frÃ¥gor fÃ¥r man inga svar
SV: Nibe F750 Inställningar
« Svar #4 skrivet: 21 november 2014, 08:48:04 »
Hej,
jag sällar mig till er som undrar vilka inställningar som är viktigast, första vintern med pumpen för mig.
Men jag har lärt mig att det finns många här som kan massvis och ett tips är att logga data, man lär sig jättemycket av att titta på en dygnsplot, man missar rätt mycket när man bara kollar ibland. Kolla på hur många och hur långa avfrostningar du har och vad som händer med gradminutrarna då. Kolla in vid vilket värde elpatronen går på.
Jag har själv försökt använda mig av standardkurvan för mitt geografiska område och har 8, +1 om jag inte kommer ihåg fel och har varmvatten på normal. Det som verkar väldigt viktigt är vilket luft flöde man har inställt. Om man som jag har ett nytt hur så bör man låta nån som vet vad dom gör justera in ventilationen efter ett år för huset gör sig av med fukt och grejer så saker förändras över tid.
Jag tänkte att såhär på vintern vill man inte dra in mer kall luft än nödvändigt och sänkte ventilationen men då lärde jag mig snabbt att resultatet var massa avfrostningar och att elpatronen går på. Så jag har nu tom lite högre än vad ventilationskillen ställde in. Så det kanske vore nått för dig Sundance kid. Sedan får man absolut inte dra igen tilluftsventilerna.
Jag har golv värme på undervåningen och radiatorer på övervåningen och en extern shuntgrupp som reglerar förhållandet dem emellan. Golvärme ska ha en lägre temperatur men högre flöde, radiatorer lägre flöde men högre temperatur. Men det har jag också lärt mig på forumet att allra bäst är om man har så många radiatorer på övervåningen att man inte behöver justera shunten (som blandar in returvatten i sligorna för att sänka temp).
För golvets skull (parkett) måste jag dra ner högsta framlednings temp till 45, annars tar golvet skada.
Jag märkte att jag fick dra upp hastigheten på cirkulationspumpen på shuntgruppen för att få upp värmen på golvet. Det har jag gjort på eget bevåg och vet inte om det har några negativa effekter. I mitt fall kan jag utgå från att nissarna som installerade inte hade en aning om vika inställningar dom skulle göra...
Ang golvslingorna så har jag tagit bort allt vad termostater heter, installerat flödesmätare på varje slinga och justerat för hand förhållandet mellan dom. Jag har högst flöde i de rum där värmebehoven är störst. (Detta eftersom Nissarna återigen inte visste vad dom gjorde och inte märkte upp hur långa slingorna var).
Jag har ingen innegivare utan styr på ute temp, det verkar som om det är rätt när man har golvvärme då systemet är så långsamt att det ändå inte hinner justera in om man tillfälligt eldar eller är mycket folk några timmar.
Jag har ingen schemaläggning av ventilation eller varmvatten, vet inte vad som är rätt här, men på ett sätt tänker jag att det funkar bäst med en jämn drift och att pumpen inte hamnar på låga gradminutrar och måste jobba upp kraftigt.
Jag har faktiskt stängt av elpatronen just för att ibland verkar det som om pumpen vill jobba hem gradminutrar så snabbt att den slår på den (oftast efter lillkillen badat) för att göra varmvatten, men för oss spelar det ingen roll om det tar lite längre tid att värma vattnet.
Vi får se vad som händer när det blir kallare.
Ja se jag verkar ha lärt mig en hel del av att hänga här pÃ¥ forumet  :).
Villa med 1.5 plan plus källare nära Landvetter på 150m2. Nibe F750, Uponor golvvärme på nederplan, radiatorer på övre plan. Öppen planlösning.

Utloggad bruno_a

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F750 Inställningar
« Svar #5 skrivet: 22 januari 2015, 22:02:23 »
Känns som jag prövat alla möjliga varianter. Jag har 1½ plan 160kvm med radiatorer i 1-rörsslinga. Det som fungerat mkt bra för mig är att öka inne tempen till 22 grader, låg hastighet på cirkulationspumpen samt öka på fläkten lite grann (ca 180).

Däremot så har jag nu installerat golvvärme i tvättstuga och hall ca 20kvm och får inte grejerna att lira riktigt.

Utloggad Sundance kid

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F750 Inställningar
« Svar #6 skrivet: 29 januari 2015, 18:18:02 »
Vad har  du för förbrukning dÃ¥?
Själv ligger jag runt 40-60kwh per dag efter lite justeringar med kurvor osv. Mitt hus är en bit över 200kvm och byggt 1990.
40-60kwh är med allt......då ligger jag på 25kwh per dag som är allt annat.


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!