Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Skillnad pÃ¥ kinesisk R410a i Zibro?  (läst 1579 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Malmen

  • Gäst
Malmen
Skillnad på kinesisk R410a i Zibro?
« skrivet: 13 april 2017, 11:04:39 »
Har en 3 år gammal Julapump av märket Zibro som fungerat relativt bra men har haft problem med att avfrostningen inte alltid räcker till. Påfrostningen var inte helt jämn så tänkte att kineserna kanske snålar med laddningen så denna vintern vägde jag ur soppan. Skulle vara 950g och fick ut 850g så det var troligtvis inte problemet. Tanka i rätt laddning med ny soppa och problemet med påväxten försvann!? Nu till det knepiga. Mätte på min recovercylinder och jämförde med ny R410a och kinessoppan hade 5 grader lägre tryck. Cylindern var givetvis ordentligt vacuumsugen innan. Vad kan det vara för mystisk gas som kineserna kallar R410?




Utloggad Krtek

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Pargas, Ã…boland / SV Finland
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hobbyinstallatör m f-gas cert o elcert
SV: Skillnad på kinesisk R410a i Zibro?
« Svar #1 skrivet: 13 april 2017, 20:19:34 »
Låter väl lite långsökt men skulle väl kunna vara fallet om förhållandet av R32 och R125 avviker från det normala 50:50?

Och borde väl då ytterligare indikera att det finns mer R125 än vanligt om jag nu inte snubblar på tankestigen. Skulle nog kunna ge symptom som dom du beskriver. Men är alltid vanskligt att säga då det handlar om blandgaser och hur det påverkar processen om förhållandet rubbas. I allmänhet brukar man ju nog lita på gasens sammansättning från fabrik men samtidigt vet man ju aldrig vad som kan ha hänt på vägen och var det gått fel.
EG hus 275m2 byggår -79 Åbolands skärgård, Finland
Nibe F2120-16 SMO40
Austria Email PZR800 energiberedare
LLVP C&H Panel CH-S09FVX (övre våningen)+ AirPatrol WiFi
LLVP Nordcel NC16-35G10L (Gree U-Crown, mellanvåningen)
Jäspi Eco Lux 30 oljepanna och Multiheater Eco 18 FVLP för golv och vattenförvärmning
Jäspi VLK 100 3kW varmvattenberedare
Uunisepät magasinerande spis
Vexve AM 40 Shuntstyrning (Pack A&B m trådlös innegivare) för radiatorerna.
Logger 3030 Pro
Tidigare ägare använde 3000L olja samt 9000kW el per år

aktuella värden på: http://e-logger.se/pub?Kurckasstigen&p=1

Utloggad booza

  • Nöjd med Zibro / Qlima
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 164
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lärare, programmerare - nu pensionär
    • Makis Data
SV: Skillnad på kinesisk R410a i Zibro?
« Svar #2 skrivet: 13 april 2017, 20:34:31 »
"recovercylinder" - vad är det? En Jula-pump kostar 6 till 8 tusen. När min gick sönder köpte jag en ny. Tror i stort sett alla värmepumpar är tillverkade i Kina medan konstruktörerna sitter på annat håll. Så du tror kineserna inte gör som beställaren utifrån har beställt. Och snedögda är de också.. https://www.productfrom.com/
Trähus från 1942, 1 1/2 plan, 180 kvm. En värmepump är placerad i kök med alkov, ca 40 kvm. Den andra värmepumpen värmer ett arbetsrum. Öppnas alla dörrar så värms hela bottenvåningen upp.

Malmen

  • Gäst
Malmen
SV: Skillnad på kinesisk R410a i Zibro?
« Svar #3 skrivet: 15 april 2017, 11:27:59 »
Krtek: Jo fraktionering är ju det man tänker på men den har troligtvis uppkommit innan den hamnade i pumpen då i princip hela laddningen fanns kvar. 32an är väl det som saknas lite av isåfall. Så ja har fått en häxblandning helt enkelt. Lärdomen är att går din 5000 kr pump konstigt så kolla soppan om inget annat hjälper.

Booza: Du får gissa en recovery cylinder är. Man har den när man recover refrigerant. Då svenska branshfolk är så skitnödiga med att dela kunskap så får man lära sig av jänkarna som mer än gärna lär ut allt de vet. I princip allt jag kunde inför certifieringen har jag lärt mig på engelska så det vart lite knepigt med facktermer på svenska. Kineser gör som beställaren betalar snarare än vad dom blir tillsagda. Sen är det ju viktigt att man passar på dem hela tiden annars glider kvalitén direkt om dom kan komma undan med det.

Utloggad booza

  • Nöjd med Zibro / Qlima
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 164
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lärare, programmerare - nu pensionär
    • Makis Data
SV: Skillnad på kinesisk R410a i Zibro?
« Svar #4 skrivet: 16 april 2017, 21:27:50 »
"Booza: Du får gissa en recovery cylinder är." Haha, den sporten har jag slutat med sen man kunde söka med Google och YouTube. T ex från den här videon fattar jag:
Trähus från 1942, 1 1/2 plan, 180 kvm. En värmepump är placerad i kök med alkov, ca 40 kvm. Den andra värmepumpen värmer ett arbetsrum. Öppnas alla dörrar så värms hela bottenvåningen upp.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Skillnad på kinesisk R410a i Zibro?
« Svar #5 skrivet: 17 april 2017, 08:24:41 »
100 grams underfyllning är näst intill akut brist i ett sånt här litet system.
Det är känt att flera leverantörer inte minst från andra sidan jordklotet inte har "rena" köldmedel. Det visar sig oxå i typ kylskåp.
Köldmedel är dyrt att framställa så kan man fuska...
De flesta kinesiska tillverkarna gör sina pumpar för R22.
Så vad din egentligen har varit ute för vet ingen. Kan vara så att den inte ens är vacumsugen.
Kul är i alla fall att du lärt dig en hel del under kursen, och kan använda din nyförvärvade kunskap.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!