Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Är min gamla värmepump fortfarande effektiv?  (läst 30723 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Är min gamla värmepump fortfarande effektiv?
« Svar #60 skrivet: 16 november 2013, 20:19:32 »
När det är liten skillnad i effekt/effektivitet så får man kika på priset , funktioner , mått och kanske utseende om det är viktigt.
LG Prstige är väl ganska dyra i inköp och om det skiljer tusentals kronor i inköp och det är en väldigt liten skillnad i besparing så får man fundera på om den dyrare modellen har någon funktion eller annat som ändå gör att man tar den extra kostnaden.
Om man har behov att ha en låg ljudnivå vid olika tillfällen så har väl inte LG så bra siffror på testet hos SP !!
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Honk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
SV: Är min gamla värmepump fortfarande effektiv?
« Svar #61 skrivet: 16 november 2013, 23:17:55 »
Kostnaden för stödeffekten är oväsentligt, de räknar ju fram en besparing, och den är högre för LG:n
Alltså sparar man mer.
Du mÃ¥ste skoja  ;)
Om man inte räknar in kostnaden för stödeffekt när pumpen inte klarar av att hålla huset varmt nog jämfört med en starkare pump som aldrig behöver stöd, då får man inte fram korrekt årskostnad, och därav fel besparingsöversikt.
Lycklig ägare av FD35 som verkligen levererar när det gäller....

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Är min gamla värmepump fortfarande effektiv?
« Svar #62 skrivet: 17 november 2013, 14:02:16 »
Hur många dagar per år behövs stödet - är det under en vecka så är extrakostnaden spetsvärmen så liten att det är svårt att finansiera en större pump som har helårstäckning.

tyvärr gör folk samma tankegroda som när man pratar om elförbrukning i en lägenhet där alla tänker pÃ¥ spisen som den stora förbrukaren men i själva verket sÃ¥ är det TV (och dator numera) och kylskÃ¥pet som stÃ¥r för största delen av elräkningen. Det är dom mindre förbrukarna som är igÃ¥ng större delen av Ã¥ret som ger de stora avtrycket i elräkningen - inte kortvariga höga spetslaster... 

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Är min gamla värmepump fortfarande effektiv?
« Svar #63 skrivet: 17 november 2013, 14:14:39 »
Du mÃ¥ste skoja  ;)
Om man inte räknar in kostnaden för stödeffekt när pumpen inte klarar av att hålla huset varmt nog jämfört med en starkare pump som aldrig behöver stöd, då får man inte fram korrekt årskostnad, och därav fel besparingsöversikt.

Men hur förklarar du då att Mitshibishin sparar mer eller mindre lika mycket som LG trots att den har sämre COP, de måste ju ha någon form av tillskott som de tar hänsyn till?
Rimligt vore ju att deras "typhus" har ett visst specificerat effektbehov beroende på utetemp, och att de utgår från månadsmedeltemperaturer eller liknande när de gör sina beräkningar.
Att ME får mer eller mindre lika stor besparing över året måste bero på att den sparar mer när det är som kallast ute, = mindre eltillskott.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Honk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
SV: Är min gamla värmepump fortfarande effektiv?
« Svar #64 skrivet: 17 november 2013, 20:59:09 »
Du har rätt, dom har nog nÃ¥gon form av tillskottsberäkning när dom testar pumparna.  Sc:,h
Är det någon här som möjligen har tillgång hur pumparna testas och hur resultaten beräknas och jämförs? help
Lycklig ägare av FD35 som verkligen levererar när det gäller....

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
SV: Är min gamla värmepump fortfarande effektiv?
« Svar #65 skrivet: 18 november 2013, 05:22:45 »
Bifogad fil under mitt inlägg här: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=53277.msg547012#msg547012 beskriver EN14511 på ett hyfsat förståeligt språk.

Det som jag saknar är tester utförda mot olika RH. Därför länken tidigare i tråden: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=51081.msg520140#msg520140

Sen kan man läsa det som släppts av SP, t ex testet av HE9LKE, bifogas.

Edit, kunde jag inte alls det för den var ~8,5MB. Här är länken istället: http://www.lmg.nu/fileadmin/PNO_HE9LKE_SP_testresultat.pdf
På sidan 5 i den där står det om A3 528 och tillsatsvärme.
« Senast ändrad: 18 november 2013, 05:33:40 av Bjebb »

Utloggad Honk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
SV: Är min gamla värmepump fortfarande effektiv?
« Svar #66 skrivet: 18 november 2013, 08:21:32 »
Jupp, du har rätt. Där nämns tillsatsvärme.
Denna info är ju mycket trevlig att läsa, synd bara att det inte finns en tillgänglig
sammanställning över alla testade pumpar på hur mycket tillskott var och en behövde.
Lycklig ägare av FD35 som verkligen levererar när det gäller....

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
SV: Är min gamla värmepump fortfarande effektiv?
« Svar #67 skrivet: 18 november 2013, 09:58:39 »
Visst vore det kul om alla fullständiga testrapporter låg på nätet.
Men det är ändå bara en jämförelse mellan pumpar på lika villkor, det innebär inte att verkligheten ser ut så hemma hos dig eller mig.
Hur mycket tillskott som ditt eller mitt hus behöver, spelar ingen roll för jämförelsens skull eftersom ingen av oss bor i deras klimatkammare. Inte jag iaf. :)

Men om vi håller oss till LG vs FH så kan man säga direkt genom att jämföra via SPs tester att den enda punkt där en FH35 är bättre på att spara pengar än en LG9 är i Luleå i ett hus med ett uppvärmningsbehov av 28000kWh/år. Och att en FH25 är inte bättre på någon punkt.

Min verklighet är högt RH, betydligt högre än vad EN14511 specar.
En ensam mindre pump här hade gått på knäna pga avfrostningar eftersom den varit tvungen att dra för fullt redan vid noll och några minus och därmed dragit på sig mer is och gett lägre besparing. Genom att köra tre på dellast skapar jag två positiva effekter, mindre avfrostningar och hög cop. Vid -10° o neråt är det bara att gasa.

Utloggad Honk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
SV: Är min gamla värmepump fortfarande effektiv?
« Svar #68 skrivet: 18 november 2013, 12:38:28 »
Summan av kardemumman blir att hoppas på en utveckling mot högre COP, lägre RH känslighet och mer toppeffekt vid kyla.
Visst hade det varit trevligt med en pump på 6-8KW och COP3 vid -20 grader och som påverkades minimalt av luftfuktigheten.
Kanske en sÃ¥dan finns om 12-15Ã¥r när det är dags att byta min trotjänare FD35 som nästan hÃ¥ller huset för varmt....  :-)
Lycklig ägare av FD35 som verkligen levererar när det gäller....

BjörnThomas

  • Gäst
BjörnThomas
Reservdelar Panasonic CU-VG100KE
« Svar #69 skrivet: 25 september 2017, 11:45:21 »
Behöver du reservdelar till Värmepump Panasonic CU-VG100KE?
Jag byter nu ut min maskin och säljer den gamla. Innomhusdelen fungerar perfekt. I utomhusdelen har fläktmotorn lagt ner. En ny motor kostar ca 1.400:- 

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!