Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: kan nÃ¥gon hjälpa mig förklara skillnaderna?  (läst 10369 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tombe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
SV: kan någon hjälpa mig förklara skillnaderna?
« Svar #30 skrivet: 19 januari 2011, 21:08:25 »
testar att skicka med en bild, hoppas det blev rätt

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: kan någon hjälpa mig förklara skillnaderna?
« Svar #31 skrivet: 19 januari 2011, 22:39:44 »
Den där är jag ingen expert på men det ser ut att var en MMA termostat
tror den släpper igenom max 30°C vatten även om den står fullt öppen

Du kan prova att skruva bort termostaten helt från radiatorn (du skruvar på den kromade muttern) så skall käglan som sitter innanför kunna öppna helt.
Samtidigt kan du försöka trycka på käglan/piggen för att se om den rör sig lite
kanske kan det bli lite varmare

Det kan vara så att dina andra radiatorer inte är riktigt injusterade och vattnet tar alltid den lättaste vägen
Tyvärr behöver man nog specialverktyg för att göra den injusteringen.

Du ser om radiatorerna behöver justeras med IR termometern skillnaden melln inkommande vatten och utgående vatten skall vara ca 8°C
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad tombe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
SV: kan någon hjälpa mig förklara skillnaderna?
« Svar #32 skrivet: 19 januari 2011, 23:10:14 »
tack så mycket för all hjälp så länge, jag återkommer säkert när det dyker upp mer frågetecken. Men nu kanske jag lärt mig så mycket att jag i samråd med lokal tekniker kan komma tillrätta med de problem som finns.

Utloggad tombe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
SV: kan någon hjälpa mig förklara skillnaderna?
« Svar #33 skrivet: 23 januari 2011, 12:25:41 »
nu har jag dubbelkollat inställningarna på cirkulationspumparna med svärfar som stöd och om jag inte förväxlat dem stämde redan inställningarna, den till elementen står på det högsta och den till kompressorn på det lägsta. Jag har ännu inte fått tag på någon ir-termometer men finns det någon förklaring till problemet med för liten skillnad mellan T8 och T9 som är värt att undersöka närmare? Det skiljer ca 5 grader mellan dessa och inte önskvärda 7-8. Eller skulle detta kunna förklaras med att jag kör så lågt att det inte är mer än 28 grader i systemet just nu?

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: kan någon hjälpa mig förklara skillnaderna?
« Svar #34 skrivet: 23 januari 2011, 12:47:06 »
Om cirkulationspumpen redan står på lägsta så får man accepera den tempdifferansen som finns och 5°C är inte fy skam.
Hade tempdiffen varit lägre (ca3°C) så hade det varit bra att byta cirkulationspump till en med lägre flöde men det behöver du inte tänka på.

Eftersom du nu har 28°C i systemet och tempdiff på 5°C så kommer du med 40°C i sysytemet fortfarande att ha ca 5°C i tempdiff över T8 -T9

Jag tror du skall koncentrera dig på dina radiatorer så att de är rätt justerade och att alla termostatkäglor jobbar som de skall.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!