Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Cirkulera grundvatten i borran? i st f brine  (läst 17088 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Cirkulera grundvatten i borran? i st f brine
« Svar #15 skrivet: 20 november 2007, 18:49:30 »
Slangen i patentansökan eliminerar allra största delen av det värmeöverföringsmotstånd som ligger i borrhålet så det går att ta ut högre effekt per meter borrhål för samma köldbärartemperatur.

Sen är frågan hur man löser det praktiskt med utformningen av slangarna. Det blir specialtillverkad slang så det kanske blir billigare med dagens mindre effektiva variant med standardslang i ett djupare borrhål.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad COP-ojken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 114
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Cirkulera grundvatten i borran? i st f brine
« Svar #16 skrivet: 10 januari 2008, 23:44:11 »
Nu har jag räknat lite till o kommit fram till att om man har 300 m hål, plockar ut 9,7 kw från hålet, dvs totalt 13 kw fr VP, gäller om jag förstått pumpdimensionering o strömingsmotstånd rätt:

40 mm PEM PN 6,3: tryckfall 17,8 m vattenpelare (vp) Dvs synnerligen dyrt o inte lämpligt.
50 mm PEM PN 6,3: tryckfall 6 m vp, ca 100 w Wilo Stratus 30/1-12, Helt OK pumpeffekt, fast dyrare slang.
Dubbla hål 2x150m: 40 mm PEM PN 6,3: Tryckfall 4,93 m vp, ca 80 W.

Jag har för mig att ngn pÃ¥ forat sagt att en grads varmare Brine ger ca 5 % effektivare VP. Om man antar att man fÃ¥r 1 gr  varmare Brine i snitt pÃ¥ ett 300 m hÃ¥l jämfört med tvÃ¥ 150 m hÃ¥l (pga ökad geotermisk värme med 1-3 grader per 100 m), sÃ¥ innebär det att man för 20 w extra pumpeffekt fÃ¥r ytterligare 650 w i effekt. HÃ¥l o slang ska avskrivas pÃ¥ 97 Ã¥r enligt energimyndigheten (tror jag) sÃ¥ slangens merkostnad blir inte stor.

Men om man cirkulerar grundvatten ner genom 50 mm PEM PN6,3 till under vattenytan, sedan borran ner o upp från botten med en likadan slang, så får man totalt sett billigare slang (hälften så lång, fast 50 % dyrare) Lägre tryckfall ca 2,94 m vp i slangen o 0,03 m vp i borran, pumpeffekt ca 60 w.

Men den stora skillnaden blir i värmeväxlaryta, volym samt cirkulationstid för ett "varv" och W/m2 växlaryta:
Diameter                  VVX-Yta m2       volym lit        tid, min           W/m2
40 PEM                        68                       301              6                141
50 PEM                        86                       471            10                113
Borra ner 50 mm upp     224                     1600            34                  43

Den enorma skillnaden i värmeväxlaryta och att man slipper en övergång genom PEM-plasten borde göra detta till en mkt effektivare design. Det innebär inte att man kan ta ut mer effekt per meter borra utan att man kan köra längre drifttider med mindre KB temp sänkning (=högre COP, mindre slitage)

Dvs billigare installation o lägre driftkostnad, leder till högre COP o minskat slitage! :D

Apropo förbud mot att cirkulera grundvatten: Detta blir ju ingen principiell skillnad mot ejektorpump, förutom att man inte tappar så mkt vatten. Finns det förbud mot ejektorpumpar när man inte tappar vatten? ;)
280 boyta + 180 biyta i Älvsjö, ca 60 000 kwh inkl hushel.
Eryl hederlig kombipanna fr -76.
2 x 154 m aktiva borror, IVT x-15, Mest raddar 30 st, men lite golvvärme, tappvarmvattenautomat med 300 l acktank.

Utloggad Tony B

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 380
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Cirkulera grundvatten i borran? i st f brine
« Svar #17 skrivet: 11 januari 2008, 20:39:12 »
Hej Anders

Om jag har förstått dej rätt så vill du göra följande saker men kanske inte samtidigt:
Mina kommentarer står i rött.

Borra 300 meter för att få varmare vatten.

De flesta VP tillverkarna rekomenderar 200 m. Mindre slang ger då mindre tryckförlust , mindre kbpump ger då billigare drift. Eftersom du vill styra vilken pump som tillverkarna ska montera så kan du alltså kompensera för detta.
Det är bara att räkna tryckfall vid ditt flöde och ta ut en lämplig pump och se behovet. Troligen bättre att borra dubbla hål och koppla parallellt.



Eventuellt få dit en 3 eller 4 slangs kollektor

I kombination med ovan antar jag. Absolut för att minska friktion samt öka värmeupptagningsytan. Mera köldbärare i borrhålet.

Montera dit en djupvattenpump och släppa returen under vattenytan. Köra grundvatten genom vvx.

Glöm iden. ÖPPET spelar ingen roll vad du vill kalla lösningen. Räkna på den så ser du verkligheten.
Mellanvvx är i princip nödvändigt om du vill behålla garantierna tror jag.


Tappa av lite vatten för att dra in nytt vatten i hålet.

Visst. Problemet vad får man göra. Bevattning under sommaren ( vintern) beror på vattentillströmning. Bra Håll koll på vattennivå så den är återställ till vintern.


Sänk inblandningen av sprit i köldbärarevattnet för att höja cp värdet. Säg -15 grader ska den hålla. Ställ VP min temp till -10 så att du får en marginal.

MVH

Tony
IVT X15 med elmätare och värmemängdsmätning på VV samt radiatorvärme
Solfångare 16m2, brukar ge 10000kWh/år.
Solceller installerade år 2023. 25 Paneler mot norr 3,6 grader takvinkel. 11 paneler mot väster. samma takvinkel.
750l acktank laddas med sol och VP samt vattenmantlad braskamininsats för värme och med förvärmning av VV. 750 l VVB tank laddas med VP 
2 borrhål a 194 m aktivt borrdjup, 4 slang kollektor i båda. Frikyla
Byggt 1970. 390 m2 totalt varav 160 boarea resten biarea
Cirka 22 grader på 350 m2 resten 10 grader
Renoverat så nu är det golvärme i hela huset med några radiatorer.
Inomhus pool. Solfångarna värmer på sommaren och VP på vintern
Fjärrvärme bortkopplad

Utloggad COP-ojken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 114
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Cirkulera grundvatten i borran? i st f brine
« Svar #18 skrivet: 11 januari 2008, 20:54:31 »
Montera dit en djupvattenpump och släppa returen under vattenytan. Köra grundvatten genom vvx.

Glöm iden. ÖPPET spelar ingen roll vad du vill kalla lösningen. Räkna på den så ser du verkligheten.
Mellanvvx är i princip nödvändigt om du vill behålla garantierna tror jag.


Ja det är framförallt detta jag funderar på. Dock med en vanlig cirkpump. Pumpenergin blir tom mindre.
Hur ska jag räkna för att se verkligheten menar du?

Mellanvvx: Får man korrosion av att cirkulera grundvatten? Eller vad är problemet? Mellanvvx är väl oxå rostfria precis som VP växlarna? Så korrosionsproblemet bör väl vara det samma i så fall? (fast då har inte tillverkaren ansvar) är det endast en legal fråga eller är det ett faktiskt problem?

mvh
Anders
280 boyta + 180 biyta i Älvsjö, ca 60 000 kwh inkl hushel.
Eryl hederlig kombipanna fr -76.
2 x 154 m aktiva borror, IVT x-15, Mest raddar 30 st, men lite golvvärme, tappvarmvattenautomat med 300 l acktank.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Cirkulera grundvatten i borran? i st f brine
« Svar #19 skrivet: 11 januari 2008, 21:01:28 »
Berget leder värmen bättre än vattnet, så mer slangdiameter i förhållande till borrhålet ger högre temperatur. Alternativet är 4-slangskollektor med 32-slang. 200 meter hål håller inte lägre temp än 300 meter(förutom för fysiker), däremot så går det att ta ut mer energi ur 300 metershålet utan att temperaturen sjunker (Nu pratar jag rimliga borrhål och inte djuphål som finns men inte är anpassade för "normala" värmepumpar). Temperaturer i berget som är möjliga är oftast väldigt nära årsmedeltemperaturen för orten.
« Senast ändrad: 11 januari 2008, 21:21:10 av Fixaren »
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad Tony B

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 380
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Cirkulera grundvatten i borran? i st f brine
« Svar #20 skrivet: 11 januari 2008, 21:18:25 »
Montera dit en djupvattenpump och släppa returen under vattenytan. Köra grundvatten genom vvx.

Glöm iden. ÖPPET spelar ingen roll eller vad du vill kalla lösningen. Räkna på den så ser du verkligheten.
Mellanvvx är i princip nödvändigt om du vill behålla garantierna tror jag.


Ja det är framförallt detta jag funderar på. Dock med en vanlig cirkpump. Pumpenergin blir tom mindre.
Hur ska jag räkna för att se verkligheten menar du?

Mellanvvx: Får man korrosion av att cirkulera grundvatten? Eller vad är problemet? Mellanvvx är väl oxå rostfria precis som VP växlarna? Så korrosionsproblemet bör väl vara det samma i så fall? (fast då har inte tillverkaren ansvar) är det endast en legal fråga eller är det ett faktiskt problem?

mvh
Anders

Om du kör ett öppet system system även fast du vill kombinera det med hävertprincipen så måste pumpen lyfta vattnet från sugändan. I dag med dagens teknik så kan man suga maximalt 9,82 meter teoretiskt. Alltså hamnar din pump i botten på hålet och måste då lyfta hela vattenmängden hålets djup. Sen får du tillbaka lite kraft ner du återför vattnet under ytan vilket innebär att den drar lite mindre energi än vad den skulle ha gjort.

VP tillverkarna är rädda för partiklar samt så kan grundvatten vara väldigt aggressivt.
Jag måste tyvärr pumpa bort grundvatten eftersom min källare är så djup. Dessa pumpar som jag använder idag är riktiga byggpumpar. Alltså typen som du slänger ner i ett hål och glömmer bort. Ändå så är jag tvungen att serva pumparna med ett 2 årigt intervall. Fulla av påväxt samt allt möjligt skräp.

Sen så är inte ROSTFRITT rostfritt. Bara mindre rostbenägen. Är det salter eller klorider i vattnet så kan du få alla möjlig typer av korrosion. Det är därför man gärna använder titan.
I pooler har du oftast klor vilket ger stora problem om vattnet värms över 60 grader( Rostfritt rostar bra över 60 grader och fel miljö) . I just vvx kan du då få lustiga fenomen. Därför i dag så är det titan oftast. Kopparnickel är ett alternativ men det är på de större anläggningarna.

MVH

Tony
IVT X15 med elmätare och värmemängdsmätning på VV samt radiatorvärme
Solfångare 16m2, brukar ge 10000kWh/år.
Solceller installerade år 2023. 25 Paneler mot norr 3,6 grader takvinkel. 11 paneler mot väster. samma takvinkel.
750l acktank laddas med sol och VP samt vattenmantlad braskamininsats för värme och med förvärmning av VV. 750 l VVB tank laddas med VP 
2 borrhål a 194 m aktivt borrdjup, 4 slang kollektor i båda. Frikyla
Byggt 1970. 390 m2 totalt varav 160 boarea resten biarea
Cirka 22 grader på 350 m2 resten 10 grader
Renoverat så nu är det golvärme i hela huset med några radiatorer.
Inomhus pool. Solfångarna värmer på sommaren och VP på vintern
Fjärrvärme bortkopplad

Utloggad COP-ojken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 114
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Cirkulera grundvatten i borran? i st f brine
« Svar #21 skrivet: 11 januari 2008, 21:50:12 »

Om du kör ett öppet system system även fast du vill kombinera det med hävertprincipen så måste pumpen lyfta vattnet från sugändan. I dag med dagens teknik så kan man suga maximalt 9,82 meter teoretiskt. Alltså hamnar din pump i botten på hålet och måste då lyfta hela vattenmängden hålets djup. Sen får du tillbaka lite kraft ner du återför vattnet under ytan vilket innebär att den drar lite mindre energi än vad den skulle ha gjort.

Nej det håller jag inte med om, det blir som ett slutet system, dvs man behöver bara övervinna strömmningsmotståndet. Om man däremot släpper ut vattnet en meter över ytan då måste man lyfta vattnet 1 meter.

Man kan tänka sig ett idealt system utan strömmningsförluster, då kommer energin som krävs för att pumpa upp vattnet tex 10 m att vara lagrat i vattnet som lägesenergi, det är ju den som pumpen måste återvinna. Släpper man sedan ner vattnet 10 meter så får man tebax exakt samma energi, energi kan aldrg förstöras (utom på kvantnivå), bara omvandlas. Så om du tar en vattenslang o lägger den över huset, så kommer du inte att få ngn tryckskillnad på vattnet jämfört med om du har den rakt utsträckt.

Har du en tom slang över huset blir det först jobbigt för vattenverket att pumpa upp vattnet på taket, men sedan blir det full rusch nerför igen o det tar exakt ut varandra. Har du en tät slang så suger ju den nerrusande vattnet med sig lika kt vatten upp över taknocken.

Aggressivitet är ju värre, även om jag inte tänkte mig 60 gradigt brine. ngn form av filter tex Filterball hade jag tänkt mig,men det kanske är dumt att chansa?
280 boyta + 180 biyta i Älvsjö, ca 60 000 kwh inkl hushel.
Eryl hederlig kombipanna fr -76.
2 x 154 m aktiva borror, IVT x-15, Mest raddar 30 st, men lite golvvärme, tappvarmvattenautomat med 300 l acktank.

Utloggad Tony B

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 380
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Cirkulera grundvatten i borran? i st f brine
« Svar #22 skrivet: 11 januari 2008, 22:38:04 »
Hej Anders

Slutet system
Vi tar och bygger en ställning 50 meter hög.
Placerar en slang upp till toppen och ner.

kopplar ihop ändarna i botten.
Monterar ett trycksatt expansionskärl förtryck 5,1 bar
Monterar dit en liten cirkulationspump.

Pumpen arbete är att övervinna flödesfriktionen när vattnet ska röra sig alltså tryckfallet.
Expansionskärlet tar hand om höjden.


Alternativ.
Öppet system
Samma ställning men ombyggd så att vi har ett 1 meters rör på sidan fyllt med vattnen
Samma slang men kortare. Ena änden går ner till botten. I toppen sitter pumpen och efter pumpen så går slangen ner under vattenytan.
Vi antar nu att du har fyllt slangen helt.

Problemet är att du vill använda hävertprincipen men det kommer inte att fungera.
En hävert fungerar om utloppsänden är djupare än intagsänden. I ditt fall så är det tvärtom. Sen beror det på tryckfallet hur mycket under slngen måste mynna.


Det innebär att din pump MÅSTE lyfta vattnet 50 meter innan den kan börja trycka. Fysikaliskt är detta omöjligt.
Pumpen måste sitta i botten av slangen och trycka vattnet 50 meter upp genom din vvx sen får du tillbaka den delen som är över vattenytan och upp till din vvx.

Tyvärr Anders Jag vill verkligen att detta ska fungera men det går inte.

Tyvärr kan jag inte förklara detta bättre men kanske någon på detta forum kan.

MVH

Tony

« Senast ändrad: 13 januari 2008, 00:19:59 av Tony B »
IVT X15 med elmätare och värmemängdsmätning på VV samt radiatorvärme
Solfångare 16m2, brukar ge 10000kWh/år.
Solceller installerade år 2023. 25 Paneler mot norr 3,6 grader takvinkel. 11 paneler mot väster. samma takvinkel.
750l acktank laddas med sol och VP samt vattenmantlad braskamininsats för värme och med förvärmning av VV. 750 l VVB tank laddas med VP 
2 borrhål a 194 m aktivt borrdjup, 4 slang kollektor i båda. Frikyla
Byggt 1970. 390 m2 totalt varav 160 boarea resten biarea
Cirka 22 grader på 350 m2 resten 10 grader
Renoverat så nu är det golvärme i hela huset med några radiatorer.
Inomhus pool. Solfångarna värmer på sommaren och VP på vintern
Fjärrvärme bortkopplad

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Cirkulera grundvatten i borran? i st f brine
« Svar #23 skrivet: 13 januari 2008, 11:23:30 »

Om du kör ett öppet system system även fast du vill kombinera det med hävertprincipen så måste pumpen lyfta vattnet från sugändan. I dag med dagens teknik så kan man suga maximalt 9,82 meter teoretiskt. Alltså hamnar din pump i botten på hålet och måste då lyfta hela vattenmängden hålets djup. Sen får du tillbaka lite kraft ner du återför vattnet under ytan vilket innebär att den drar lite mindre energi än vad den skulle ha gjort.

Nej, trycket från vattenpelaren i borrhålet (förutsätter att borrhålet är vattenfyllt) gör att pumpen bara behöver lyfta vattnet över vattenytan i borrhålet. Står pumpen still kommer vattenytan i slangen att hamna på samma nivå som vattnet i borrhålet. Pumpen behöver bara suga från grundvattenytans nivå. Lyftet över grundvattenytan kompenseras med returens hävertverkan så det blir som ett slutet system.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Tony B

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 380
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Cirkulera grundvatten i borran? i st f brine
« Svar #24 skrivet: 13 januari 2008, 15:43:21 »


Nej, trycket från vattenpelaren i borrhålet (förutsätter att borrhålet är vattenfyllt) gör att pumpen bara behöver lyfta vattnet över vattenytan i borrhålet. Står pumpen still kommer vattenytan i slangen att hamna på samma nivå som vattnet i borrhålet. Pumpen behöver bara suga från grundvattenytans nivå. Lyftet över grundvattenytan kompenseras med returens hävertverkan så det blir som ett slutet system.


Hej
Jag köper vad du säger.
Det är ett öppet system
Den kommer tyvärr att dra lite mera effekt ( kan få tillbaka en del på bättre överföring) än en lösning med sluten krets + man måste ha täta backventiler för att slippa problem.
Tony
IVT X15 med elmätare och värmemängdsmätning på VV samt radiatorvärme
Solfångare 16m2, brukar ge 10000kWh/år.
Solceller installerade år 2023. 25 Paneler mot norr 3,6 grader takvinkel. 11 paneler mot väster. samma takvinkel.
750l acktank laddas med sol och VP samt vattenmantlad braskamininsats för värme och med förvärmning av VV. 750 l VVB tank laddas med VP 
2 borrhål a 194 m aktivt borrdjup, 4 slang kollektor i båda. Frikyla
Byggt 1970. 390 m2 totalt varav 160 boarea resten biarea
Cirka 22 grader på 350 m2 resten 10 grader
Renoverat så nu är det golvärme i hela huset med några radiatorer.
Inomhus pool. Solfångarna värmer på sommaren och VP på vintern
Fjärrvärme bortkopplad

Utloggad COP-ojken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 114
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Cirkulera grundvatten i borran? i st f brine
« Svar #25 skrivet: 13 januari 2008, 16:21:35 »

Den kommer tyvärr att dra lite mera effekt ( kan få tillbaka en del på bättre överföring) än en lösning med sluten krets + man måste ha täta backventiler för att slippa problem.

Jag förstÃ¥r inte varför den mÃ¥ste dra mer effekt, Vad är det som gör det trögare? Det finns ju snarare mindre strömningsmotstÃ¥nd i borran än i en sluten  slang pga väsentligt större diameter. Jag mÃ¥ste nog envisas med att det därför kommer att dra mindre effekt.

Man kan tänka sig följande experiment, man tar ett normalt badkar, fyller det med vatten eller sprit eller vad nu har hemma. Tar en 10 m lång slang o monterar en cirkpumpo fyller den med vätskan. Båda ändarna stoppar man under ytan i badkaret. Frågan blir då om flödet blir mindre om man lyfter upp slangslingan i luften o snabbare om mna lägger slinga på marken? Jag hävdar att det inte blir ngn skillnad. Den extra energi som går åt för att pumpa upp vattnet i den upplyftaslangen fås tebax exakt lika mkt då den rinner ner igen, dvs det spelar ingen roll o ändå ärsystemet - badkaret - öppet.

Nackdelarna med denna lösning är tre som jag ser det:

1 Frysrisk utan frysskydd.
2 Aggressivitet i vattnet kan ge korrosion.
3 Avluftningen måste ske med undertrycksavluftare, dvs en vacuumpump kopplad till den högsta nivån, lite krångligare, men inget problem egentligen.

Fördelarna är:

1 Lägre installationskostnad -Inget frysskyddsmedel o endast halva slangen. Såg en vacuumpump på biltema eller jula för 1500, så det är inte så farligt.
2 Lägre driftkostnader, eftersom borran har mycket lägre strömningsmotstånd än en slang.
3 Mycket större värmeväxlaryta, direkt mot berg, gör att man kan köra längre drifttider med lägre tempfall på brinet (vattnet) = högre COP, bra för inverterpumpar.
4 Längre driftider ger mindre slitage = lägre återinvesteringskostnad.
5 Miljövänligare ingen läckagerisk av främmande ämnen i borrhålet.

Problemlösningar:
1 Tillräckligt borrdjup + frostfri nedgrävning av slang mellan hål o hus.
2 Mellanväxlare av titan eller kopparnyckel= dyrt, o en extra pump, är sannolikt en showstopper, då är det ingen ide. Men om man har fint dricksvatten i hålet? Är det fortfarande problem med syreinnehållet? Sådant vet inte jag.
3 Det är bara att skruva ihop, samma expansionkärl men med en vacumslang till toppen av det. Vid avluftning öppnar man kranen till vacum slange o startar vacuumpumpen o stänger igen då vattennivån i expkärlet är på lagom nivå. Det behövs egentligen inget expkärl utan det använder man bara som nivåmätare.

Invändningar? Åsikter? Är det ngn som har kört grundvatten genom pumpen, erfarenhet av korrosion?

Anders
280 boyta + 180 biyta i Älvsjö, ca 60 000 kwh inkl hushel.
Eryl hederlig kombipanna fr -76.
2 x 154 m aktiva borror, IVT x-15, Mest raddar 30 st, men lite golvvärme, tappvarmvattenautomat med 300 l acktank.

Utloggad tracker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 613
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Cirkulera grundvatten i borran? i st f brine
« Svar #26 skrivet: 13 januari 2008, 17:40:31 »
självklart blir det strömmningsförluster.

i en sluten krets så puttar vattnet på "bakifrån" hela tiden, det gör det inte i borrhålet utan du förlorar den fördelen.
ta en slang och montera båda ändarna på en pump fyll upp med vatten och starta pumpen, när du tar bort elkontakten till pumpen så kommer pumpen att fortsätta att rotera i 30 sek till p.g.a. den hastighet som vätskan fått upp i slangen.

i exemplet med slangen i badkaret så får du tillbaka så mycket som du lyfter upp slangen från ytan det stämmer, men all slang som är kvar i badkaret orsakar bara förluster.
ta 200 meter slang i ett badkar och lyft upp 3 meter av dom, resterande 194 meter bromsar bara flödet.

men testa du och Ã¥terkom med resultat fÃ¥r vi se vem som har rätt  ;)

Utloggad Tony B

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 380
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Cirkulera grundvatten i borran? i st f brine
« Svar #27 skrivet: 13 januari 2008, 17:45:10 »

Den kommer tyvärr att dra lite mera effekt ( kan få tillbaka en del på bättre överföring) än en lösning med sluten krets + man måste ha täta backventiler för att slippa problem.

Jag förstÃ¥r inte varför den mÃ¥ste dra mer effekt, Vad är det som gör det trögare? Det finns ju snarare mindre strömningsmotstÃ¥nd i borran än i en sluten  slang pga väsentligt större diameter. Jag mÃ¥ste nog envisas med att det därför kommer att dra mindre effekt.
Anders


Nu har jag räknat lite på detta.
Du tappar cirka 1% i större förluster

Om du ska blanda in en mellankrets så kan du inte räkna hem detta.

Om du kan byta ut vvx till titan så bör du göra en liten vinst totalt sett.
Tony
IVT X15 med elmätare och värmemängdsmätning på VV samt radiatorvärme
Solfångare 16m2, brukar ge 10000kWh/år.
Solceller installerade år 2023. 25 Paneler mot norr 3,6 grader takvinkel. 11 paneler mot väster. samma takvinkel.
750l acktank laddas med sol och VP samt vattenmantlad braskamininsats för värme och med förvärmning av VV. 750 l VVB tank laddas med VP 
2 borrhål a 194 m aktivt borrdjup, 4 slang kollektor i båda. Frikyla
Byggt 1970. 390 m2 totalt varav 160 boarea resten biarea
Cirka 22 grader på 350 m2 resten 10 grader
Renoverat så nu är det golvärme i hela huset med några radiatorer.
Inomhus pool. Solfångarna värmer på sommaren och VP på vintern
Fjärrvärme bortkopplad

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Cirkulera grundvatten i borran? i st f brine
« Svar #28 skrivet: 13 januari 2008, 22:40:23 »

Nu har jag räknat lite på detta.
Du tappar cirka 1% i större förluster


Kan du presentera kalkylen? Det blir troligen laminär strömning i borrhålet i ett öppet system så intuitivt tycker jag att det borde bli mindre strömningsförluster.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Tony B

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 380
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Cirkulera grundvatten i borran? i st f brine
« Svar #29 skrivet: 14 januari 2008, 07:20:45 »

Kan du presentera kalkylen? Det blir troligen laminär strömning i borrhålet i ett öppet system så intuitivt tycker jag att det borde bli mindre strömningsförluster.

Jag har bara räknat på tryckfallen i slangen. Inte i borrhålet. Du har mycket mindre slanglängder i detta system med du måste ta hand om hjödförlusterna på ett annat sätt
I själva borrhålet har du i princip inget tryckfall eftersom det är öppet. Vinsten i detta system ligger inte på strömningsförlusterna utan i bättre värmeöverföring. Problemet är väl om man får göra detta för kommunerna.
Tony
IVT X15 med elmätare och värmemängdsmätning på VV samt radiatorvärme
Solfångare 16m2, brukar ge 10000kWh/år.
Solceller installerade år 2023. 25 Paneler mot norr 3,6 grader takvinkel. 11 paneler mot väster. samma takvinkel.
750l acktank laddas med sol och VP samt vattenmantlad braskamininsats för värme och med förvärmning av VV. 750 l VVB tank laddas med VP 
2 borrhål a 194 m aktivt borrdjup, 4 slang kollektor i båda. Frikyla
Byggt 1970. 390 m2 totalt varav 160 boarea resten biarea
Cirka 22 grader på 350 m2 resten 10 grader
Renoverat så nu är det golvärme i hela huset med några radiatorer.
Inomhus pool. Solfångarna värmer på sommaren och VP på vintern
Fjärrvärme bortkopplad

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!