Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: dockning l/v 2020  (läst 1438 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
dockning l/v 2020
« skrivet: 11 mars 2008, 21:48:39 »
Hej är det nÃ¥n som har en bra lösning att docka ihop en acktank pÃ¥ 500 liter med luft/vatten pump 2020 samt smo 10. Acktanken värms med ved via laddomat 21. Funktionen jag vill ha är att jag ska kunna elda med ved när jag är hemma sen när tanken kallnar sÃ¥ ska l/v pumpen starta och använda nedredelen av acktanken  som utjämningkärl  med flytande kondensering. Problemet är att jag vill att smo 10 ska styra schunten sÃ¥ det inte blir för hög framledning vid vedeldning. Funderade pÃ¥ om det gÃ¥r att använda möjligheten att styra en extra schunt med smo 10 och ställa samma kurvlutning pÃ¥ bÃ¥da systemen sätta fg1 före schunten samt fg2 efter schunten samt rg 1samt rg2 pÃ¥ returen.  DÃ¥ borde väll l/v pumpen slÃ¥ av vid hög framledning samt schunten regleras  enligt  fg2 men vad händer när fg1 registrerar hög temp till smo 10 (Kan bli upp till ca 85 grader). Jag kommer även att använda en växel ventil för varmvatten laddning (eventuellt av övre halvan av acktanken). Vad tror ni kommer det att fungera eller finns det nÃ¥gra andra lösningar. Jag har även skickat frÃ¥gan till Nibe ska bli kul att se vad jag fÃ¥r för svar.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: dockning l/v 2020
« Svar #1 skrivet: 12 mars 2008, 22:20:43 »
Fick svar i dag från Nibe och dom tycker att jag skall köra fast kondensering mot tanken. Undrar hur mycket det skiljer i förbrukning mellan fast/flytande per år om jag förbrukar ca 30000 kw ink vv. Kan man räkna ut det på något vis.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: dockning l/v 2020
« Svar #2 skrivet: 13 mars 2008, 18:45:30 »
om du eldar varje dag sÃ¥ är väl besparingen minimal kontra fast eller flytande. Men om man säger att du kör vp jämt   sÃ¥ kanske det skiljer 1000-2000 kw per Ã¥r, om du inte har väldigt lÃ¥g framlednings temp  dÃ¥ ökar besparingen (tex golvärme i hela huset)
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: dockning l/v 2020
« Svar #3 skrivet: 13 mars 2008, 19:34:41 »
Tänkte nog köra pumpen ca 9 mån per år. Framledningen vid nollan ligger på på ca 35ºC för att få varmvatten måste jag ha ca 50 ºC. Om det skiljer några tusen per år är ju styrnigen snart intjänad. Är nog inne på att köra nån typ av flytande kondensering tror man tjänar på det i längden + att pumpen lär ska hälla längre.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 603
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!