Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Sjövärme slanglängd  (läst 5381 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Pelle K

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • De e´ omöjligt men inte svÃ¥rt ;-)
Sjövärme slanglängd
« skrivet: 13 december 2004, 09:25:12 »
Hej,
Är det någon som vet hur man dimensionerar slanglängd för sjövärme, är det samma som för jordvärme eller kan man klara sig med kortare slang?

Mvh
Pär K
Nibe 1215-5, 400m jord, 140m2, installerat själv.

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
Re:Sjövärme slanglängd
« Svar #1 skrivet: 13 december 2004, 18:58:12 »
Hur lÃ¥ng slang som behövs i jämförelse med ytjord vet  jag inte. Däremot att om man har för kort slang sÃ¥ kan det bli pÃ¥frysning med resultat att isen fÃ¥r samma funktion som flöten pÃ¥ ett fisknät. Slangen lägger sig i ytläge eller rubbar sig ur läget pÃ¥ bottnen.   :o
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

admin

  • Gäst
admin
Re:Sjövärme slanglängd
« Svar #2 skrivet: 13 december 2004, 19:29:13 »
Jag vet inte säker, men jag tror inte att man klarar sig med mindre slang - hellre att det blir mer!
Detta beroende på vattnets lägre densitet...
Nedgrävd i bottensediment blir densiteten kanske något bättre...

/Rickard

Utloggad kek29

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Malmfälten
  • Antal inlägg: 420
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Sjövärme slanglängd
« Svar #3 skrivet: 13 december 2004, 19:44:36 »
Det måste ju vara det mest idealiska som finns att få sänka en slang i en sjö som inte bottenfryser...kan man inte ta reda på hur mycket cirk.pumpen orkar pumpa runt o dimmensionera maximal slanglängd efter det ?
IVT greenline c7ht+ (170m borra)   Ã¥rsmedeltemp där jag bor -1,2..slÃ¥ det om ni kan :)

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Sjövärme slanglängd
« Svar #4 skrivet: 13 december 2004, 20:21:21 »
Jag känner bara några anläggningar, en av dom har kört i 25 år!!
Det ger en otroligt fin temp in.
Jag gissar på att eftersom vattnets densitet ändras när det kyls ned så blir kapacitén mycket hög.
Men risken för påfrysning gör att man bör se till att man inte får påfrysning.
Hur lång slang. ingen aning.
Jag vet att han som kört i 25 år hade ingen hjälp från nån leverantör för 25 år sen. Då visste dom inte....
Synd jag pratade med honom på affären för 3 timmar sen!!
Han var för övrigt octopus värmepumpar för jättelänge sen.. men har kört en Thermia han bytte ut den för 2 år sen..
Det har funkat enormt bra temperaturer som är mycket höga in!!!
Men du ska nog kolla kring tillstånd för detta innan du sätter igång!!!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
OT
« Svar #5 skrivet: 13 december 2004, 21:03:29 »
Ock så vart det lite offtopick.
för 3 år sedan fråga min far en vvs firma om dom kunde räkna på vad det skulle kosta att instalera sjövermepump & konvertera från direkt el till vattenburet i hans hus. Han har sjötomt, men bor på en bergsknalle.

VVS firman ville köra bergvärme  :o :o :o
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad edholma

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • KvarnvikgÃ¥rd
Re:Sjövärme slanglängd
« Svar #6 skrivet: 13 december 2004, 21:19:17 »
Vi gick på Nibes rek. för jordförläggning rakt av för den aktiva biten i vattnet, för 1215-7 325m, resterande 2x35m är ToR sjön - huset, på grannens anläggning. Nibes egna tekniker kunde inte ge något exakt svar på längden, antalet variabler blir lite för många mot vid jordförläggning där det bara är jordarten som är variabeln om förläggningsdjupet är konstant. Vid sjöförläggning var bottenbeskaffenheten vattencirkulationen salthalten, isförekomsten dem viktigaste variablerna. Är sjön större än ca 3 fotbollsplaner och isens maxvolym mindre än 1/10 av sjöns volym är det bara energiövergången till brinen som egentligen begränsar slangens längd vid ett givet effektuttag och strömningshastighet på brinen.
Den biten från huset till sjön ligger isolerad i frigolitlådor från en bit ut under botten vid strandkanten och in under grunden. 100mm över och under med 50mm väggar mellan slangarna och resp "ytterväggar". Man vill ju inte kyla brinen i onödan. har loggat drygt 5 grader in +- 1/10 och runt nollan ut sedan drygt en månad.
Slangen ligger rakt ut frÃ¥n stranden pÃ¥ ett medeldjup av runt 3m med ett medelavstÃ¥nd pÃ¥ ca 50 cm frÃ¥n varandra.  Vi körde med 10 mm armeringsjärn som tyngder somvi satt fast med buntband runt slangen varje halvmeter ungefär. Den, slangen, sjönk som en sten vartefter vi mattade ut den frÃ¥n bÃ¥ten.
Personligen tycker jag att kostnaden för dem extra metrarna slang är mer eller mindre försumbara i den totala VP-budgeten så ta minst samma längd som för jordförläggning så är du garderad om bottendjupet tillåter det.
Nibe 1215-7 300m aktiv sjökollektor Sthlms skärgård

Utloggad Pelle K

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • De e´ omöjligt men inte svÃ¥rt ;-)
Re:Sjövärme slanglängd
« Svar #7 skrivet: 14 december 2004, 13:07:46 »
Tack för alla svar ;D, ska vidarebefodra informationen till en bekant. Själv kör jag med jordvärme.

Mvh
Pär K
Nibe 1215-5, 400m jord, 140m2, installerat själv.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!