Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Underdimensionerad eller fel pÃ¥ NIBE 1145?  (läst 6954 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Underdimensionerad eller fel på NIBE 1145?
« Svar #15 skrivet: 01 december 2010, 12:59:16 »
Vad är det för uppvärmd yta och när är huset byggt?

Ursäkta om jag svarar, Ts är offline
121 kvm, 1908, örebro.


Kan det inte vara lämpligt att sänka "max framledning" till ex 50 ºC. Med "gamla saftiga radiatorer" och golvvärme i badrummet verkar det onödigt att tvinga fram närmare 60 ºC. vbf

Liten guide hur:

1. håll inne "bakåt" knappen 6-7 sek för att få fram servicemenyn
2. gå in under driftinställningar 5.1
3. ned till 5.1.2 max framledning
4. sänk till förslagsvis 50 ºC

Är det inte bättre att reglera ner värmekurvan så att inte framledningen blir för varm?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad 2000

  • Skulle inte kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 408
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Underdimensionerad eller fel på NIBE 1145?
« Svar #16 skrivet: 01 december 2010, 13:03:02 »
Naturligtvis måste han hitta en bättre kurva. Men troligen en ganska brant. 7 eller 8 kanske. Jag ville först och främst förhindra att "tok-köra" 58-60 ºC med 6KW tillsats om det inte behövs. Gradminuterna tickar ned ganska fort mellan tillsatsstegen om bör- och är-värdet skilljer mycket. Det vore bra om pumpen fick jobba lite längre (flera timmar) innan han ropar på mer tillsats. Det går naturligtvis att fixa med gradminutsinställningen och kurvlutning, men jag ser ingen anledning att ha max 60 ºC om det inte behövs.

Det är uppenbart att en 8 Kw pump hade passat bättre. Den hade bara kostat ca 5000:- mer. Borrhålet borde också räcka till. Det är värt ett försök att reklamera. Men går inte det får vi tillsammans hjälpa El_Sueco att få till en så bra intrimmad anläggnings som möjligt.
« Senast ändrad: 01 december 2010, 16:18:47 av 2000 »
Mälardalen Villa 1 1/2 plan Byggår 1901 Golvvärme i större delen av huset + Villa 1 1/2 plan Byggår 1936 Radiatorer. Nibe 1145 8 Kw + vpb200 borrdjup 160m Vp matar båda fastigheterna via 25m kulvert Panasonic luft/luft för ac på sommaren i båda husen.

Utloggad El_Sueco

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 121 kvdm, 1,½ plansvilla
SV: Underdimensionerad eller fel på NIBE 1145?
« Svar #17 skrivet: 01 december 2010, 18:39:47 »
Tack för hjälpen - ni är klippor!

Tyvärr så gör det mig inte så glad och jag känner att man blivit "missledd" av entreprenörer som gått lite för fort fram utan att tänka efter ordentligt. Håller med om att 70% är lågt räknat och har man då även missat att "spillvärmen" kommer huset tillgodo är det ju ännu värre.
Har talat lite grand med leverantören idag och har efter flera övertalningsförsök äntligen fått honom att ta sig tid att komma hit och titta. Han anser dock att det är lite han kan göra. Jag ger er en summering av hans kommentarer idag per telefon:
- "det är rätt dimensionerat"
- "det är först vid riktig kyla som gamla hus visar sina svagheter"
- "man kan inte utvärdera om den är underdimensionerad före man haft anläggningen minst 1 år, helst inte före 5 år"
- "det här är en onormalt kall vinter"
- "nibes nya pumpar har inte varit helt felfria"
- "om vi ska diskutera underdimensionering har jag mÃ¥nga argument för att den är  rättdimensionerad"
- "enligt branschen ska man om man står och tvekar mellan två pannor välja den mindre"
- " det djupa borrhållet gör att det inte är en 6:a du har utan mer en 7:a"
- "det är nibes servicetekniker som ska komma ut och uppdatera mjukvaran så att den periodiska höjningen fungerar" (min fru undrar varför den inte fungerar från början - den är ju ny?)

Vad tycker ni att jag ska fokusera på?
1 - Ska jag fokusera på att byta till en 8:a? Oavsett om jag får den reklamerad eller får köpa den själv?
2 - Vad händer med inne-temperaturen om man byter till en 8:a? Klarar den då att hålla värmen i huset bättre när det är så här kallt eller snackar vi bara om att den använder mindre tillskottsel?


1½ plansvilla 121 kvdm från 1908.
Gamla saftiga radiatorer med mycket volym.
Golvvärme i badrum på övervåning.
F.d oljepanna i källare(>3 kbm / år) samt vedkassett i vardagsrum.
Ny Nibe fighter 1145 - 6, 151 m energibrunn. 1st ny radiator i pannrum, 1 st ny konvektor i blivande tvättstuga.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Underdimensionerad eller fel på NIBE 1145?
« Svar #18 skrivet: 01 december 2010, 20:27:08 »
Tack för hjälpen - ni är klippor!

Tyvärr så gör det mig inte så glad och jag känner att man blivit "missledd" av entreprenörer som gått lite för fort fram utan att tänka efter ordentligt. Håller med om att 70% är lågt räknat och har man då även missat att "spillvärmen" kommer huset tillgodo är det ju ännu värre.

Stod oljepannan i en dåligt isolerad källare försvann nog största delen av värmeförlusterna ut genom väggarna. Jag tror huvudproblemet var att 3 m3 var fel.

Citera
- "det är rätt dimensionerat"
- "det är först vid riktig kyla som gamla hus visar sina svagheter"
- "man kan inte utvärdera om den är underdimensionerad före man haft anläggningen minst 1 år, helst inte före 5 år"
- "det här är en onormalt kall vinter"

Det är uppenbarligen inte rätt dimensionerat. Offerten anger 75 % effekttäckning. DUT är -18 grader. Om hushÃ¥llsel och boende täcker 3 graders värmeförluster skall pumpen klara att värma huset frÃ¥n 17 grader och nedÃ¥t. Nu klarar pumpen ensam 19 graders temperaturskillnad (17 - -2) av totala skillnaden pÃ¥ 36 grader (17 - -18). Tar man hänsyn till att varmvattnet är lika mycket oberoende av utetemperaturen hamnar man strax under 60 % effekttäckning. 55 % om man tittar enbart pÃ¥ husets värmebehov utan varmvatten men det är inte seriöst att göra sÃ¥. Det behövs inga 5 Ã¥r för att konstatera att värmebehovet var fel uppskattat. Att det är en onormal kall november har inget med saken att göra. Det gör bara att feldimensioneringen har upptäckts nÃ¥gra mÃ¥nader tidigare.   

Citera
- "om vi ska diskutera underdimensionering har jag mÃ¥nga argument för att den är  rättdimensionerad"

Det blir lite svårt att prata bort energirådgivarens kalkyl liksom det faktum att det omöjligen kan vara 75 % effekttäckning.

Citera
- " det djupa borrhållet gör att det inte är en 6:a du har utan mer en 7:a"

Vid 0/45 ger pumpen 5,21 kW enligt databladet. Jag skulle gissa att inkommande köldbärare är 2 grader varm eller kommer att bli det längre fram i vinter. Varje grad varmare köldbärare ökar pumpens effekt med 4-5 % vilket gör att den vid +2/45 ger 5,7 kW. Är det 55/45 radiatorsystem bör framtemperaturen vid -2 vara ca 42 grader enligt min erfarenhet. +2/42 skulle en effekt på 6 kW. En 7:a antyder att pumpen skulle ge 7 kW men det är långt dit.

Citera
2 - Vad händer med inne-temperaturen om man byter till en 8:a? Klarar den då att hålla värmen i huset bättre när det är så här kallt eller snackar vi bara om att den använder mindre tillskottsel?

En 8:a (som kommer att ge 7 kW vid radiatordrift, 8 ger den bara med golvvärme) bör klara 5 grader lägre utetemperatur, alltstå -7, utan att tillsatsel behövs för att hålla huset vid 20 grader. Då har jag tagit hänsyn till att borrhålet blir kallare. Sen är det en fråga om inställningar hur jämn värme det blir inne. Det blir naturligtvis mindre tillsatsel.


5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!