Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Lista dygnsförbrukningen pÃ¥ samtliga Luft / Vatten system.  (läst 16395 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad PeM

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Tyresö
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
Vet inte om detta behandlats tidigare, men jag tycker det vore intressant att se hur mkt kw/dygn de olika fabrikaten av Luft / Vatten system drar.
Är mkt intresserad av detta eftersom jag har en nyinstallerad KW Smart Toshiba L/V med R410A och som är helt ny på marknaden. Så det vore bra med lite värden för att se om det ser bra/lagom/sämre ut.
Eftersom jag inte har nån separat elmätare på mitt system kan jag bara mäta dygnsförbrukningen inkl hushålls el.

Hus: Sten kåk från 53 155 m2 i två plan (Souteräng) i Stockholms trakten.
Åtgång: Ca 70 kw/dygn med hushållsel och mellan 2-4 grader ute.
45 gradigt till radiatorerna och 65 gradigt varmvatten. Mellan 20,5 och 21,5 grader inne.

Hoppas fler har lust att dela med sig sina uppgifter.

Mvh

PeM

Ytong souteräng hus i Tyresö från -53. 180m2. 3 glas och för klent isolerad vind. Tidigare förbr: ca 3 m3 olja och 7000 kwh hh. Förbrukning 20090201-201000201=24000kwh med hushållsel!!!!!!
-----------------------------------------------------------------------------
Luft/Vatten IVT Optima 1000 / D300/160vv med Rego603 inst. 060201
Luft/Luft Fuji rsa12lec innedel med ror12lecn utedel. Inst. 20121012

Utloggad Bullo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Surahammar
  • Antal inlägg: 475
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Golf är roligare än värmepumpar!
SV: Lista dygnsförbrukningen på samtliga Luft / Vatten system.
« Svar #1 skrivet: 13 december 2005, 13:37:54 »
Vet inte om detta behandlats tidigare, men jag tycker det vore intressant att se hur mkt kw/dygn de olika fabrikaten av Luft / Vatten system drar.
Är mkt intresserad av detta eftersom jag har en nyinstallerad KW Smart Toshiba L/V med R410A och som är helt ny på marknaden. Så det vore bra med lite värden för att se om det ser bra/lagom/sämre ut.
Eftersom jag inte har nån separat elmätare på mitt system kan jag bara mäta dygnsförbrukningen inkl hushålls el.

Hus: Sten kåk från 53 155 m2 i två plan (Souteräng) i Stockholms trakten.
Åtgång: Ca 70 kw/dygn med hushållsel och mellan 2-4 grader ute.
45 gradigt till radiatorerna och 65 gradigt varmvatten. Mellan 20,5 och 21,5 grader inne.

Hoppas fler har lust att dela med sig sina uppgifter.

Mvh

PeM



Hej.
Har en Sanyo CO2 från november
Förbrukning 75 kWh vid 0-3º. 19,5º inne, 38º till radiatorer, 60º på varmvatten.
1 1/2 plans bygt 38, 110 kvm med ståvind. 2-glasfönster, 3sidor nyisolerade. Källare 70kvm med golvvärme.
Min förbrukning är också inkl hushållsel.
Vi tycker förståss det är för mycket vilket vi har en annan tråd om.

Eva i Mälardalen
Ny bostad med L/L pump IVT Nordic Inverter avstängt sen 100101 12 FR-N + Olje radiatorer (badrum och tvätt på hela tiden) Tegelhus 105 kvm + 15 kvm inglasad altal + garage och gästrum 40 kvm, 3 glas fönster
Förbrukning 2008 enl tidigar ägare 13900 kwh.
Förbrukning 2009 13200 och då har det varit mycket kallare än tidiagre år. Förbrukning 2010 14177

Utloggad Synpunkter

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 128
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Även om det inte har med frågan att göra så undrar jag om det inte i Evas fall är så att hennes värmepump på 4,5 kw är för liten och att det är därför spets/elförbrukningen är så hög?

Utloggad Synpunkter

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 128
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Så, nu lästa jag tråden om spets på CO2 och det verkar alldeles uppenbart att många har installerat en för svag vp i förhållande till det aktuella husets effektbehov. Det verkar helt sjukt att någon seriös installatör vid en dimensionering skulle ha kommit fram till att en 4,5 kw vp är tillräckligt. Det är inte så konstigt att det inte blir nån "bergvärmeersättare" i dessa fall. Snarare har det blivit tvärt emot - en extremt dyr elpanna. Till PeM kan jag säga att jag pratat med en installatör av KW Smart (på mässan i är) till mitt hus som i vart fall inte verkar ha ett mindre effektbehov än ditt (också i sthlm) och fått rådet att KW Smart är för liten för mitt hus. Hur resonerade din installatör? Jag tror att dessa problem har att göra med att de aktuella märken (Sanyp och KW smart) endast finns i en effektstorlek. Då är det lätt att man försöker klämma in den som finns att tillgå. Det är ju ganska sorgligt om man installerar och investerar pengar också visar det sig att effekten är för dålig.

Utloggad Bullo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Surahammar
  • Antal inlägg: 475
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Golf är roligare än värmepumpar!
SV: Lista dygnsförbrukningen på samtliga Luft / Vatten system.
« Svar #4 skrivet: 13 december 2005, 15:15:45 »
Ja men enligt Ahlsells frågor & svar (på deras hemsida) om Sanyo rekommenderas denna VP för hus som har en förbrukning upp till 30000 KwH per år. Vi har haft 31200 Kwh och då har vi haft en elpanna på 20l (vet ej effekten) och en VV beredare på 300l.

Installatören räknade med en besparing på ca 16000 Kwh men vi tror mer på 10000. Idags läget ser du ut som 5000.
Eva
 knUp
Ny bostad med L/L pump IVT Nordic Inverter avstängt sen 100101 12 FR-N + Olje radiatorer (badrum och tvätt på hela tiden) Tegelhus 105 kvm + 15 kvm inglasad altal + garage och gästrum 40 kvm, 3 glas fönster
Förbrukning 2008 enl tidigar ägare 13900 kwh.
Förbrukning 2009 13200 och då har det varit mycket kallare än tidiagre år. Förbrukning 2010 14177

Utloggad Sture

  • ฮัทเสห์
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BORÃ…S
  • Antal inlägg: 534
  • Karma +0/-0
SV: Lista dygnsförbrukningen på samtliga Luft / Vatten system.
« Svar #5 skrivet: 13 december 2005, 15:18:58 »
Vet inte om detta behandlats tidigare, men jag tycker det vore intressant att se hur mkt kw/dygn de olika fabrikaten av Luft / Vatten system drar.

Under loggningsforum finns en särskild tråd för luft/vattenpumpar.

Min förbrukning var i oktober 38,9 kWh per dygn, varav 21,8 värme och varmvatten. I november var förbrukningen 60,0 resp 41,2 kWh. Tom den 11 dec var siffrorna 61,9 resp 57,7 kWh. Att hushållselen enbart var 4,2 kWh dessa dagar beror på att vi var i Thailand och kom hem först i lördags.
Tidigare Völund 777 luft/vattenpump installerad 1983 dockad till en CTC oljepanna från 1970. Byte i dec 2004 till IVT Optima 700 och Ep 290 A/W. Ytongvilla byggd 1970, 109 m2 med källare i Borås.

Förbr senaste mÃ¥nad (aug), medeltemp i BorÃ¥s +16,2°: Värme och varmvatten 169 kWh, hushÃ¥llsel 353 kWh. Senaste 12 mÃ¥n 11.806 kWh resp 5.169 kWh. Rumsgivare i källaren inställd pÃ¥ 20°.

Utloggad Synpunkter

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 128
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Om det är sÃ¥ att man efter en installation av en professionell installatör som dimensionerat och rekommenderat Sanyo CO2 pÃ¥ 4,5 kw till ett hus som drar över 30.000 kwh och man sen sparar 5.000 kr per Ã¥r sÃ¥ sÃ¥ har man nog rätt att vara besviken. Vad kostade installationen - 80-90.000? Ã…terbetalningstiden blir ju minst 15-20 Ã¥r. Den installatören skulle jag inte vara glad pÃ¥... 

Utloggad PeM

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Tyresö
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Lista dygnsförbrukningen på samtliga Luft / Vatten system.
« Svar #7 skrivet: 13 december 2005, 15:59:57 »
Till PeM kan jag säga att jag pratat med en installatör av KW Smart (på mässan i är) till mitt hus som i vart fall inte verkar ha ett mindre effektbehov än ditt (också i sthlm) och fått rådet att KW Smart är för liten för mitt hus. Hur resonerade din installatör? Jag tror att dessa problem har att göra med att de aktuella märken (Sanyp och KW smart) endast finns i en effektstorlek. Då är det lätt att man försöker klämma in den som finns att tillgå. Det är ju ganska sorgligt om man installerar och investerar pengar också visar det sig att effekten är för dålig.


Min första kontakt med KW Smarten var oxÃ¥ pÃ¥ mässan och säljaren jag pratade med tyckte inte att den skulle va för klen. Det var Allklimat jag kom i kontakt med redan där. Funderade fram o tillbaks, tog in offerter pÃ¥ CTC och nÃ¥gra av dem ville köra EcoAir 5,9 och en annan ville köra 7,9. Eftersom KW Smarten är pÃ¥ 7 kw (6kw nominell?) sÃ¥ tänkte jag att det borde funkar. FrÃ¥gade Allklimat flertalet ggr om den verkligen skulle räcka och de försäkrade mig att det skulle den göra. Ringde även och pratade med Bemico, en annan KW Smart installatör,  innan jag bestämde mig och de sa att om Allklimat tycker att den ska räcka sÃ¥ gör den det.
Vilken säljare var det som avrådde dig? Hur stort är ditt hur och hur mkt olja bränner du nu?

Mvh

PeM
Ytong souteräng hus i Tyresö från -53. 180m2. 3 glas och för klent isolerad vind. Tidigare förbr: ca 3 m3 olja och 7000 kwh hh. Förbrukning 20090201-201000201=24000kwh med hushållsel!!!!!!
-----------------------------------------------------------------------------
Luft/Vatten IVT Optima 1000 / D300/160vv med Rego603 inst. 060201
Luft/Luft Fuji rsa12lec innedel med ror12lecn utedel. Inst. 20121012

Utloggad grolim

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Lista dygnsförbrukningen på samtliga Luft / Vatten system.
« Svar #8 skrivet: 13 december 2005, 16:24:28 »
Hej.
Jag har en CTC EcoAir 5.9 + EcoLogic dockat till bef. panna. Under november snittade huset tot. 41 kWh/dygn och till i går så låg snittet i december på 51 kWh/dygn. Uppvärmd yta är ca 200 m2 till + 20 grader, fördelat på tre våningar inkl. källaren. Utetempen har varit varierande mellan +8 och -12 grader under tiden nov - dec.

// Grolim
CTC Totalpanna + ECOLOGIC + ECOAIR 5,9
135 m2 boyta (+20°), 68 m2 uppvärmd biyta (+20°), Radhus - ytterkåk NNO byggt 1970, Norra Dalsland. Gjorde åt med 24 325 kWh/år innan, nu endast 13 228 kWh/år inkl. HH-El.

Utloggad Sture

  • ฮัทเสห์
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BORÃ…S
  • Antal inlägg: 534
  • Karma +0/-0
SV: Lista dygnsförbrukningen på samtliga Luft / Vatten system.
« Svar #9 skrivet: 13 december 2005, 17:00:51 »
Hej.
Jag har en CTC EcoAir 5.9 + EcoLogic dockat till bef. panna. Under november snittade huset tot. 41 kWh/dygn och till i går så låg snittet i december på 51 kWh/dygn.

Detta måste väl vara exkl hushållsel?
Tidigare Völund 777 luft/vattenpump installerad 1983 dockad till en CTC oljepanna från 1970. Byte i dec 2004 till IVT Optima 700 och Ep 290 A/W. Ytongvilla byggd 1970, 109 m2 med källare i Borås.

Förbr senaste mÃ¥nad (aug), medeltemp i BorÃ¥s +16,2°: Värme och varmvatten 169 kWh, hushÃ¥llsel 353 kWh. Senaste 12 mÃ¥n 11.806 kWh resp 5.169 kWh. Rumsgivare i källaren inställd pÃ¥ 20°.

Utloggad Synpunkter

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 128
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
PeM: Jag har en kåk från 1935 i sthlm. 1,5 plan (118 kvm helt uppvärmt) plus källare (70 kvm bara halvuppvärmt nu men skall inredas i framtiden och ca 40-50 kvm skall kanske värmas upp, resten är garage). Också sutteränghus (2,5 plan mot gatan och 1,5 plan mot baksidan om du förstår). Eftersom vi är ganska nya ägare så har jag ingen exakt historisk förbrukning men jag gissar på 30-35.000 kwh. Huset är ursprungligen ett reveterat plankhus som har heltegelfasad sen oljekrisen. Jag pratade med Bemico på mässan som avrådde mig från KW Smart. Jag gav samtliga fakta om mitt hus som Bemico körde i sitt dimensioneringsprogram och då visade det sig att jag nog behövde en 8-9 kw pump. De andra installatörer som tittat på mitt case har också föreslagit 8-9 kw värmepump. Jag har mest funderat på CTC:s EcoAir 109 eller Euronoms ExoAir 10, men det hela ligger på is just nu av lite olika skäl. Jag tror det kommer att hände en hel del på värmepumpsmarknaden snart - framförallt vad gäller luft/vatten. Dessutom så har jag ännu inte funderat färdigt på bergvärme eller inte. Vidare väntar jag på vad som händer med bidragsgrejen efter nyår. Priset på l/v och prisskillnaden mellan l/v och bergvp är en annan som som förbryllar mig. En annan sak som just nu talar emot luft/vatten är storleken och ljudet på utedelen på de stora kända fabrikaten. Jag har en liten tomt i Mälarhöjden. I Ditt fall har du ju i alla fall en nätt utedel. Tills vidare eldar jag som fan i kakelugnen och gråter när Fortums fakturor skall betalas. Hoppas det löser sig till det bättre för din del. Förresten: vad sa kalkylen/underlaget som Allklimat gav dig angående besparing och dimensionering?

 

Utloggad PeM

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Tyresö
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Lista dygnsförbrukningen på samtliga Luft / Vatten system.
« Svar #11 skrivet: 13 december 2005, 17:24:35 »
Jaa du, vad sa kalkylen, vilken kalkyl kan jag börja med att svara på den frågan. Ingen kalkyl har körts överhuvudtaget som jag sett iallafall. Ska nog vänta tills elräkningen kommer vid årskiftet och prata lite mer med Allklimat, det suraste är att säljaren som sålde pumpen och som vi fick förtroende för är inte kvar på företaget.
Ytong souteräng hus i Tyresö från -53. 180m2. 3 glas och för klent isolerad vind. Tidigare förbr: ca 3 m3 olja och 7000 kwh hh. Förbrukning 20090201-201000201=24000kwh med hushållsel!!!!!!
-----------------------------------------------------------------------------
Luft/Vatten IVT Optima 1000 / D300/160vv med Rego603 inst. 060201
Luft/Luft Fuji rsa12lec innedel med ror12lecn utedel. Inst. 20121012

Utloggad Synpunkter

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 128
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Ok.... Men vad sa din installatör innan då? Sa han bara att den räckte eller? Ville du inte ha nån aning om din 88.000-kronorsinvestering skulle betala sig på 5 år eller 15 år?

De företag som jag pratat med (har medveten valt sÃ¥dana som jag hört skall vara seriösa - men vem fan vet eftersom vp-branschen i sthlm är rena Klondyke) har gjort en dimensionering av värmepumpen utifrÃ¥n husets uppskattade effektbehov efter besök pÃ¥ plats, och en "kalkyl" som utvisar tex förbrukning innan installation och förväntad förbrukning efter installation, vid vilken utetemp elspets ska gÃ¥ in, hur mycket energi (el) som pumpen förbrukar och hur mycket energi som pumpen ger, vilken täckningsgrad som pumpen ger av husets max effektbehov (tex 90%) osv osv osv. Även om man inte skall förlita sig pÃ¥ sÃ¥na "säljpapper" sÃ¥ ger dom ändÃ¥ en hint om vad man skall välja och det ger en lekman möjlighet att jämföra prestanda, pris, Ã¥terbetalningstid. 

Utloggad grolim

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Lista dygnsförbrukningen på samtliga Luft / Vatten system.
« Svar #13 skrivet: 13 december 2005, 17:57:30 »
Hej.
Jag har en CTC EcoAir 5.9 + EcoLogic dockat till bef. panna. Under november snittade huset tot. 41 kWh/dygn och till i går så låg snittet i december på 51 kWh/dygn.

Detta måste väl vara exkl hushållsel?

Nej, det är allt inkluderat, även hushållsel :D ;D studs
CTC Totalpanna + ECOLOGIC + ECOAIR 5,9
135 m2 boyta (+20°), 68 m2 uppvärmd biyta (+20°), Radhus - ytterkåk NNO byggt 1970, Norra Dalsland. Gjorde åt med 24 325 kWh/år innan, nu endast 13 228 kWh/år inkl. HH-El.

Utloggad PeM

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Tyresö
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Lista dygnsförbrukningen på samtliga Luft / Vatten system.
« Svar #14 skrivet: 13 december 2005, 18:02:54 »
Jo de som varit här, ctc, ctc, kirick och allklimat har kommit fram till ungefär samma, att man bör hamna runt 18-19000 kwh/år. Men att veta när elspets ska slå till har varit luddigt hos alla som varit här. Problemet jag märker med KW Smarten är att det inte finns nån intelligent loggnings fuktion, har mailat direkt till ABK som tagit fram systemet med Toshiba för att få lite mer input och svar. Enligt Allklimat ska det gå att ändra en massa parametrar så jag väntar med spänning på svar.
Jag hade oxå kunnat tänkt mig att vänta med investering, men då oljan drog 14l/dygnet när det var kallt och en trasig elpatron som blev det ganska bråttom, och efter att vi va på mässan blev vi sålda på KW Smarten. En annan aspekt är att det trots allt är en Toshiba pump och jag vet att det borgar för mkt god kvalité på utedelen.


Ytong souteräng hus i Tyresö från -53. 180m2. 3 glas och för klent isolerad vind. Tidigare förbr: ca 3 m3 olja och 7000 kwh hh. Förbrukning 20090201-201000201=24000kwh med hushållsel!!!!!!
-----------------------------------------------------------------------------
Luft/Vatten IVT Optima 1000 / D300/160vv med Rego603 inst. 060201
Luft/Luft Fuji rsa12lec innedel med ror12lecn utedel. Inst. 20121012

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!