Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Finns det legionellarisk med bara värmepump läge  (läst 3843 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Torpsittaren

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bra verktyg tar dig lÃ¥ngt
Var hos en kompis som köpt en likadan tws 8 som jag har. Fast han har jordvärmeslinga.
Där hade installatören ställt pumpen i värmepump läget.
Min kompis har en vattenmantlad vedspis som han vill elda med vid köldknäppar i stället.
Jag såg att varken steg 1 eller 2 gått in dom 2 månader pumpen varit i drift.

Finns det en risk för legionella smitta i tappvarmvattnet om man kör som han gör?

Kan verkligen vattnet i vedspisen, egentligen radiatorkretsen, höja temperaturen till 60 grader i 180 liters kärlet i pumpen om han eldar en typ 1 gång i veckan.

Själv kör jag auto och än har inte steg 1 gått in det halvår jag nu haft pumpen.
Däremot har jag 19 timmar på steg 2.
Diplomat tws8 (2008) 148 meter aktivt del. Rumsgivare på 4, Börvärde 21 grader, kurva 40
60 tals 1½-Plans villa (120m2) med källare ovan jord(60m2).
11 Sektions och 4 panelradiatorer, 150 Liters volym. Ã…rsmedeltemp 7,2 grader.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Finns det legionellarisk med bara värmepump läge
« Svar #1 skrivet: 10 mars 2009, 07:34:41 »
Kaminen kan inte på något sätt värma beredaren i VP:n. Så det hjälper inte hur mycket han än eldar. Legionella risken finns ändå där...
Legionella körningen för mig kostar c:a 12:-/mån. Det är inte värt risken för legionella att spara in dom pengarna.
Om man han vill snåla så sätter han VP:n i Auto och ställer ner tillsatsen till steg 1(3kW), integralen för när tillsatsen skall slå till skruvar han upp till max. Då tar det lång tid innan tillsatsen slår till och då går den bara in med låg effekt...
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Finns det legionellarisk med bara värmepump läge
« Svar #2 skrivet: 11 mars 2009, 00:06:30 »
Visst finns risken, hos mig går det ännu mindre ström till den funktionen.
Väl använda pengar tycker jag.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Stig-H

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 343
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Liteuppochner
SV: Finns det legionellarisk med bara värmepump läge
« Svar #3 skrivet: 11 mars 2009, 00:37:34 »
Visst finns risken, hos mig går det ännu mindre ström till den funktionen.
Väl använda pengar tycker jag.

Bortkastade pengar. Varför bekämpa något som inte är ett problem? Såvida man är sjuk och redan har ett nedsatt imunförsvar? Ingen har insjuknat i ett egnahem i sverige, och väldigt många tror dom tjänar på att bara värma sitt duschvatten då det ska duschas en gång i veckan. I Libanon duschade runt 300 man/kvinnor med solvärmt vatten från stora svarta plasttankar som stod på hustaken och producerade duschvänligt vatten och ingen insjuknade. På boverket kan man läsa om svamlet med legionellan och sedan är det upp till envar att själv bestämma hur man vill göra! Åka bil utan bälte är straffbart. cyckla utan lyse likaså. Men den livsfarliga legionellan som egentligen inte är farlig får man styra över själv! Så satsa pengar på att förebygga något som inte är ett problem låter inte vidare logiskt för mig. Och som sakt så vet jag inte ens om legionellakörningen fungerar på min vp. Men vp'n är inte så gammal. Bara 8 år.
Kom ihåg, det är aldrig för sent att ge upp!

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Finns det legionellarisk med bara värmepump läge
« Svar #4 skrivet: 11 mars 2009, 07:29:27 »
Om jag för mindre än 90 kronor extra per år kan försäkra mig mot legionella så är det ju dumt att inte gör det...
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Finns det legionellarisk med bara värmepump läge
« Svar #5 skrivet: 11 mars 2009, 08:20:12 »
Om man nu skall kliva in i debatten legionella så är det inte ett normalt villaproblem. Men där det finns VVC med i bilden skulle jag rekommendera legionellakörningar på varmvattnet. Ett påfund som däremot kan vara en risk är de nya extremt snållspolande duschmunstyckena som blandar in en massa luft.

Och vad jag vet finns det inga dokumenterade fall i Sverige där legionella har härlets till varmvattnet i normala villor.
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad Stig-H

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 343
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Liteuppochner
SV: Finns det legionellarisk med bara värmepump läge
« Svar #6 skrivet: 11 mars 2009, 09:38:30 »
Ser man legionellakörningen som en försäkring, så finns det betydligt farligare saker att försäkra sig mot. Och många är i princip gratis. Åka en bil med föråldrade vinterdäck är livsfarligt då det tappat förmågan att gripa tag i snö och is rejält redan efter 2 år. Oavsett mönsterdjup.
För några månader sedan hårdkördes reklam för vaccination mot hepatiter, som inte heller är nyttigt! Men du kanske är vaccinerad mot allt redan, ink vinterinfluensa som "kan" slå hårt mot gamla. Bara att ligga i solen är förenat med livsfara om man nu är lite överkänslig mot detta. Garanterat är det fler som dör i vanlig klassisk fettma som grundorsak, än många sjukdomar som går att undvika med vacciner eller på annat sätt helt uteslutas med lite sunt förnuft och vanor. Så vist, Är man sprutmissbrukare och delar sprutor med andra kan en hepatitvaccin vara på sin plats, likaså om man har nedsatt imunförsvar är legionellakörningen att föredra. Och samtidigt ska man nog undvika utlandsresor då salmonellan är betydligt vanligare där än här hemma.

Sedan lär vi nog upptäcka om boverkets spådom om legionellans ökning slår in i framtiden. Men risken att du och jag Heddan är först tror jag inte är så stor. Risken att något annat hinner före och skickar oss ner i en etta med jordvärme i golv väggar och tak, innan boverkets profetsior slår in är förmodligen betydligt större. Ett takras ligger i luften nu när det blir mildare. Så se upp!


Fixaren du kom emellan inläggen nu, och de snålspolande munstyckena med lufttillsats är inget som lanserades nu i julruschen. De har funnits i många år och fortfarande har ingen har smittats i sin egen villa. Inte ens lågvärmesystem som VP är något nytt påfund, och jag har en bekant som är övertygad om att VV ska vara nyproducerat då det ska duschas. Så trots mina försök att övertyga om ekonomin och besvärligheterna med att komma ihåg att slå på beredaren räcker inte. Och då har jag inte ens nämnt något om LEGIONELLARISKEN! Men deras system funkar, även om du och jag skulle tycka det var besvärligt att först värma ens diskvattnet innan man ska diska, men är man van så är det inget problem, och är fullt lagligt ännu. Och helt klart så hårddrar man det så kan man inte slösa bort varmvatten om man inte har något i systemet. Och det dagliga som förbrukas i köket värms i en gryta av en kökspanna med värmande brasa vintertid. Men tyvär utan att värma någon vvb. Och förmodligen är inte den familjen ensamma om detta. Sommartid lever många enkelt i sina idylliska stugor helt utan tankar på legionellan.

Eller som Bobby Mcferrin sjöng för en massa år sedan.
Dont worry Be happy!

Kom ihåg, det är aldrig för sent att ge upp!

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Finns det legionellarisk med bara värmepump läge
« Svar #7 skrivet: 11 mars 2009, 09:49:15 »
Många skriver att ingen smittats i villa, men ingen verkar veta säkert.
Det är väl mest gamla 80+ personer som riskerar att bli riktigt dåliga och dö, och dessa personer bor ganska sällan i villa.
Vår gamla IVT har ingen legionellafunktion och det är inget som bekymrar mig.

Om man åker bort på långsemester och inte förbrukar VV på lång tid kanske det kan vara risk...

Jag har funderat på biltvättautomater, de tvättar med högtryck och det bildas som en dimma i hallen. Vattnet återcirkuleras och det luktar unket. Det är nog en bra härd för legionella.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Finns det legionellarisk med bara värmepump läge
« Svar #8 skrivet: 11 mars 2009, 10:03:51 »
http://www.boverket.se/templates/Page.aspx?id=1644&epslanguage=SV

Lite mer information.

Och angående duschmunstyckena så har det dykt upp nya varianter som kör med ändå mindre vatten. ;)
« Senast ändrad: 11 mars 2009, 10:05:43 av Fixaren »
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad Stig-H

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 343
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Liteuppochner
SV: Finns det legionellarisk med bara värmepump läge
« Svar #9 skrivet: 11 mars 2009, 11:16:09 »
Bara en tankeställare. Klart en snåldusch funkar om man nytjar den rätt. Men är inte lösningen på alla problem.

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=24652.0
Kom ihåg, det är aldrig för sent att ge upp!

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Finns det legionellarisk med bara värmepump läge
« Svar #10 skrivet: 11 mars 2009, 15:11:47 »
Jag känner till ett fall! Visserligen en äldre farbror men som sagt en.

Tänk er vem vill ställa till sÃ¥ svärmor eller rika faster Ella blir sjuk  >:D
Skämt åsido, billig försäkring som sagt, ni köper säkert fälgar till bilen för tiotusen utan att blinka!?

En i grannbyn strök nästan med, men det var efter en utlandssemester. Ingen direkt krasslig person inte så gammal heller.

Hotellet jag bodde vid vistelse pÃ¥ Kreta hade L sÃ¥g jag i en rejäl artikel en tid efter att vi kom hem. Men vi tog nog död pÃ¥ dom bakerierna genom desinfektion  >:D

Men för egen del är ja absolut inte rädd, det finns värre saker som sagt. Men det skulle kännas tungt om Ella dog pga av smitta hos mig!

Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Finns det legionellarisk med bara värmepump läge
« Svar #11 skrivet: 11 mars 2009, 15:20:11 »
Här i Luleå var det en hyresfastighet för några år sedan som hade återkommande problem med legionella. Men om någon tog större skada av det kommer jag inte ihåg...

Men som ni säger så är risken nog väldigt liten i en villa, men kostnaden för att minimera den risken är ju försvinnande liten.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Torpsittaren

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bra verktyg tar dig lÃ¥ngt
SV: Finns det legionellarisk med bara värmepump läge
« Svar #12 skrivet: 13 mars 2009, 18:10:31 »
Anledningen till att pumpen står i läge värmepump är nog att steg 1 inte skall gå in och dra el i onödan.
DÃ¥ fanns ju den vatten mantlade kaminen som sagt.
Om steg1 skulle gå in kanske det kostar mer i sammanhanget än legionella uppvärmningen gör.
Hur är er erfarenhet av att det i västsverige behövs stöttning av steg 1 med en tws8.
Min kompis är 70+ lever enkelt i en 40 tals villa så vv lär det inte bero på.
Diplomat tws8 (2008) 148 meter aktivt del. Rumsgivare på 4, Börvärde 21 grader, kurva 40
60 tals 1½-Plans villa (120m2) med källare ovan jord(60m2).
11 Sektions och 4 panelradiatorer, 150 Liters volym. Ã…rsmedeltemp 7,2 grader.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!