Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Minusgrader pÃ¥ Kb-in - ett problem?  (läst 30363 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Minusgrader på Kb-in - ett problem?
« Svar #15 skrivet: 30 mars 2010, 04:25:16 »
Grundvattentempen i 08-området är ca: 7°. Med +3° in och ±0° tillbaka ger ett medel på 1,5°. Diffen blir 5,5° som med lamdavärde 3,5 watt per meter borra ger 21 x 200 meter x 3,5 watt x 5,5° = 81 kW

Nu har du hängt på en 280 kW värmepump som rimligtvis har en kyleffekt om 180 kW. Det är märkligt att temperaturerna inte är lägre. Mycket märkligt.

GÃ¥r inte värmepumpen dygnet runt?  
DÃ¥ligt COP?  
                          Sc:,h

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Minusgrader på Kb-in - ett problem?
« Svar #16 skrivet: 30 mars 2010, 08:46:53 »
Nu är inte hÃ¥len 200m :)  Den här uträkningen av hÃ¥len gjordes av Rambölls konsulter. Men svaret pÃ¥ dina frÃ¥gor är nej. Och vad gäller COP sÃ¥
kunde det vara MKT bättre. Men konsulterna ville inte lyssna pÃ¥ en sketen röris och jag fick bygga fast kondensering, jag hÃ¥ller en tank pÃ¥ 4500l mellan 50och 65 grader. Det blir inget VV annars. huvuddunk   Jag lämnade en offert pÃ¥ 3,1milj det tyckte de var dyrt sÃ¥ jag räknade om och grejade. Kom ner i 2,8. DÃ¥ drog de in Ramböll och det slutade pÃ¥ 5,1 :D Och dÃ¥ fick dem istället för 5 thermia en Venco som väger 1,6 ton och har 2 enorma kolv kompressorer. Det gÃ¥r nog fort att byta,och fÃ¥ fram, en sÃ¥n De har dessutom fÃ¥tt ett styrskÃ¥p som ingen kan gör ngt med för utom styrfirman,som kostade 400000 och inte har ngn annan funktion än att samla in info frÃ¥n 57 givare.Resten sköter VP:s dator.  Men det är bra med konsulter.
« Senast ändrad: 30 mars 2010, 08:54:36 av VP ORAKLET »

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Minusgrader på Kb-in - ett problem?
« Svar #17 skrivet: 30 mars 2010, 09:53:33 »
Grundvattentempen i 08-området är ca: 7°. Med +3° in och ±0° tillbaka ger ett medel på 1,5°. Diffen blir 5,5° som med lamdavärde 3,5 watt per meter borra ger 21 x 200 meter x 3,5 watt x 5,5° = 81 kW

I mitt borrhÃ¥l är värmeövergÃ¥ngstalet 4,5 W/(K*m). Där finns ingen grundvattenströmning sÃ¥  3,5 är i lägsta laget. Men +3 in och 0 ut är sÃ¥ bra värden att det kan vara grundvattenströmning i berget.

Har man borrat 21 hål med ett avstånd på 3-4 meter mellan dem lutar de säkert snett utåt (finns något fint ord för det som jag inte kan komma på). I så fall tar det nog längre tid än 3 år innan man märker någon temperatursänkning. Men en temperatursänkning måste komma om inte grundvattnet rör sig.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Minusgrader på Kb-in - ett problem?
« Svar #18 skrivet: 30 mars 2010, 10:08:28 »
Jag vet vad ni säger. Har anläggningar som är över 5 Ã¥r som funkar fint.  Den enda anläggning jag har som jag ser en sänkt temp i är en kursgÃ¥rd där jag har 3 separata anläggningar om 90 kw med 7 hÃ¥l i varje. I den ena  av dessa anläggningar fÃ¥r jag in -3 och 0 i de andra 2
Den -3 anläggningen byggdes huset ut med 1000 kvm och ett stor kök vilket gör att mina pumpar är toksmå och går dygnet runt jämt.
I de andra 2 anläggningarna sÃ¥ funkar det som det ska. Alla dessa anläggningar ligger innom ett 300x300m stort omrÃ¥de.  Tycker att det inte är sÃ¥ mycket att hetsa upp sig över om 7 pers i ett kvarter har BV.  Men jag uppskattar denna diskussion. Är verkligen glad att jag hittade detta forum sÃ¥ att man kan fÃ¥ prata med likasinnade, som dessutom besitter mer kunskap  än mig. För det ska ni veta bÃ¥da 2 jag har inga illusioner om att jag ska läxa upp er inom detta. Jag bara förmedlar mina egna observationer och erfarenheter.. :)  ORAKLET  :)

Utloggad Oppti

  • Berg och Luft
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 232
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Minusgrader på Kb-in - ett problem?
« Svar #19 skrivet: 30 mars 2010, 10:32:13 »
Visst spelar det roll hur nära hålen ligger!
Visst ger borrhålet lägre temp efter lång driftstid.

Om oraklet funnit en evig oändlig värmekälla så är det bara att gratulera!
Men jag gissar att hans kunder få betala någonstans i framtiden. Troligen genom sämre värmefaktor. Värmepumpen är ju självreglerande så sämre värmefaktor ger mindre belastning på borrhålet.
Har själv ett borrhål som är snålt borrat och nu går temperaturen ner under nollan-vilket jag ser som ett bevis på att pumpen är effektiv men att borrhålet kanske är lite för snålt borrat-efter 15 års drift kan det vara läge att fundera på framtiden.

Ang laddning sommartid så funkar det så länge man har en temperaturgradient mot hålet. Vilket man har om det inte strömmar grundvatten förbi!
Bor i villa med frånluftsvärme (IVT 402 samt T400) och luftvärmepump (Panasonic)samt direktverkande el.
Ansvarig för VP  Thermia Diplomat Duo Inverter i annat hus

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Minusgrader på Kb-in - ett problem?
« Svar #20 skrivet: 30 mars 2010, 11:17:28 »
Jag har funnit en evig värme källa. JORDEN.  Varför har du en otrevlig ton?  Försöker att ha en saklig diskussion här och du är välkommen att delta.  Men du behöver inte vara otrevlig för det :)  Vad gäller ditt hÃ¥l ser inte jag bnÃ¥gra problem med att det blir nÃ¥on eller nÃ¥gra minus in. Pumpen tappar inte sÃ¥ mkt att du behöver vara orolig, om du inte har en Nibe  ;D

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Minusgrader på Kb-in - ett problem?
« Svar #21 skrivet: 30 mars 2010, 11:56:54 »
Det är säkert så att det funkar fint och det är kanske skillnad på teori och praktik. Ser man till teorin borde mitt borrhål vara ca 0,7 grader kallare augusti än innan pumpen startade. Det verkar vara 0,3 - 0,4 grader enligt mina mätningar och det är alltså ett borrhål utan grundvattenströmning. Om det är jag som har mätt fel eller vad skillnaden annars kan bero på vet jag inte.

Vad som händer i ett villaområde beror på hur stora tomterna är. Där jag bor har uppskattningsvis 75% installerat bergvärme men tomterna plus gatumark gör att det för närvarande är mindre än ett borrhål per 2000 m2. En del av anläggningarna är också rätt nya. Då är läget ett helt annat jämfört med ett t.ex. ett radhusområde med enbart gamla värmepumpar.
 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Minusgrader på Kb-in - ett problem?
« Svar #22 skrivet: 30 mars 2010, 11:59:35 »
Ang laddning sommartid så funkar det så länge man har en temperaturgradient mot hålet. Vilket man har om det inte strömmar grundvatten förbi!

Laddning sommartid fungerar inte. Det kostar mer att fÃ¥ ner värmen i borrhÃ¥let än vad man sparar i form av mindre elförbrukning till kompressorn. Värmen som tillförs sommartid försvinner ut i berget oavsett vad det är för temperaturgradient. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Jarlen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 403
  • Karma +0/-0
SV: Minusgrader på Kb-in - ett problem?
« Svar #23 skrivet: 30 mars 2010, 12:39:36 »
Citera
Pumpen tappar inte sÃ¥ mkt att du behöver vara orolig, om du inte har en Nibe  Grin

VP ORAKLET Vad menar du med det??? Var snäll och förklara ditt uttalande.
Citera
Men du behöver inte vara otrevlig för det Smiley
Jag kan förstå Oppti. Det är svårt att vara snäll när folk sprider skit.
« Senast ändrad: 30 mars 2010, 12:46:40 av Jarlen »
VP Nibe 1135-10, med VVB 300/200. Aktivt borrdjup 210m. Installerad 14 nov. 2007. Volymförstorare 150 lit. installerad dec. 2008. Välisolerad 1 1/2 plans villa med 1-rörs system. Huset har öppen planlösning och har 51m2 fönsterytor med 3-glas rutor. Uppvärmd yta ca 265m2. Faktisk golvyta ca 250m2 Sällskapsrummet har 6 m i takhöjd och stor kringbyggd loftvÃ¥ning. 40m2 för närvarande. ouppvärmd källare. Huset är belägen  i Sthlms trakten. Tidigare el förbrukning ca 37-38000 kWh. Första Ã¥rets förbrukning med VP 18438 kWh inkl HH el. Ut vändig rund pool Diam. 7,5m. Djup 2m. Pool VVX Nibe pool11 inkopplad vÃ¥ren 2012.) FTX ventilation SALDA RIRS 400HE med värmeÃ¥tergivning färdiginstallerad dec. 2008. 12,8 kW fläktkonvektor installerad januari -09 Braskamin Contura 350 för myseldning.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Minusgrader på Kb-in - ett problem?
« Svar #24 skrivet: 30 mars 2010, 12:43:22 »
Bara drev lite med ett annat inlägg i en annan tråd. :) som var så här.
Prestanda enl. EN 14511
Driftpunkt Nibe 1245-8 Diplomat 8
(avgiven effekt / COP) (avgiven effekt / COP)
0/35 8,01 kW / 4,44     7,51 kW / 4,34
-5/35 6,70 kW / 3,91    6,52 kW / 3,84
0/45 7,08 kW / 3,54     7,40 kW / 3,57
0/55 6,07 kW / 2,82     7,23 kW / 2,93
-5/55 4,75 kW / 2,44    6,35 kW / 2,64

Utloggad Jarlen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 403
  • Karma +0/-0
SV: Minusgrader på Kb-in - ett problem?
« Svar #25 skrivet: 30 mars 2010, 12:59:55 »
Jag har under innevarande vintersäsong förbrukat betydligt mindre el trots en betydligt mycket kallare vinter och trots att temperaturen i mitt hål fallit till +0,7-0,8 ºC i hålet när pumpen gått kontinuerligt. Temperaturen i hålet har under de två föregående säsongerna hållit sig runt ca +2,5 ºC .
VP Nibe 1135-10, med VVB 300/200. Aktivt borrdjup 210m. Installerad 14 nov. 2007. Volymförstorare 150 lit. installerad dec. 2008. Välisolerad 1 1/2 plans villa med 1-rörs system. Huset har öppen planlösning och har 51m2 fönsterytor med 3-glas rutor. Uppvärmd yta ca 265m2. Faktisk golvyta ca 250m2 Sällskapsrummet har 6 m i takhöjd och stor kringbyggd loftvÃ¥ning. 40m2 för närvarande. ouppvärmd källare. Huset är belägen  i Sthlms trakten. Tidigare el förbrukning ca 37-38000 kWh. Första Ã¥rets förbrukning med VP 18438 kWh inkl HH el. Ut vändig rund pool Diam. 7,5m. Djup 2m. Pool VVX Nibe pool11 inkopplad vÃ¥ren 2012.) FTX ventilation SALDA RIRS 400HE med värmeÃ¥tergivning färdiginstallerad dec. 2008. 12,8 kW fläktkonvektor installerad januari -09 Braskamin Contura 350 för myseldning.

Utloggad JimGus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 315
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Minusgrader på Kb-in - ett problem?
« Svar #26 skrivet: 30 mars 2010, 13:03:13 »
Hej Oraklet,

Vem har gjort rapporten? Vilket lab?

Om det är gjort enligt SS-EN 14511, kan du väll även presentera siffrorna vid 5/35, 5/45, 5/55 ?
Enplansvilla -73, 242 m2, Östergötland
Contura 450T Kamin & FTX RDAC-3.
Nibe 1235-10 & UKV100, 214m aktiv borra.
Garage  (37m2)  LLVP IVT Nordic inverter
13,4kWp Trina Solar solceller, 37° söderläge.
Rullande årsförbrukning: 10900 kWh (2007 = 36000kWh)
http://e-logger.se/pub?JimGus&p=1

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Minusgrader på Kb-in - ett problem?
« Svar #27 skrivet: 30 mars 2010, 13:14:38 »
Eftersom jag inte fick med sådana data kan vi utgå ifrån att de var säkert bra för Nibe. Thumbsup
Jag kan inte röja mina källor. Men de sa så här om Nibe 1245. En bra välbyggd pump med MKT bra VV komfort. Det enda frågetecknet var de värdena vid lägre KB-in och Högre temp ut. Men det är nog förklaringen till att de flesta Nibe inst väljer djupa hål.
Det finns ju massor av inlägg som istort sett säger att Thermia installatörer är oseriösa när de inte har lika djupa hÃ¥l som de Nibe offerter de har fÃ¥tt. Vill bara försöka visa att sÃ¥ kanske inte är fallet.  :)

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Minusgrader på Kb-in - ett problem?
« Svar #28 skrivet: 30 mars 2010, 13:30:55 »

Naturligtvis så måste större energilager återladdas för fortvarig drift.

Tomas Hallén teknisk direktör pÃ¥ Akademiska Hus, som äger landets universitet och högskolor (3 300 000 m²) har en annan uppfattning. Han anser att borrhÃ¥lslager med 10 brunnar eller fler bör Ã¥terladdas, och han har 30 Ã¥rs erfarenhet av geoenergi. 

Tror till och med att IKEA i Karlstad har medvetet borrat för att ta upp lagret på temperaturer som överstiger orört berg. Det är Olle Andersson Sveco VIAK och Professor vid Lunds tekniska högskola som projekterat anläggningen.

För en vanlig villa så återladdas borran från omkringliggande berg d.v.s. den energi vi hämtar kan inte återställas med sol och geotermisk energi. Geotermisk energi för 2 000 m² ger 1 200 kWh/år. Energi från solen orkar 20 meter ner i marken. För varje år som går, så hämtas energi från berget med längre avstånd från borrcentrum. Det betyder att de 2000 m² som Roland nämner, snart blir utnyttjad. Naturligtvis stannar den energi som aktivt återladdas på den egna tomten.

För villor kompenseras termisk influens lämpligast med djupare borra. (se bifogad bild)


Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Minusgrader på Kb-in - ett problem?
« Svar #29 skrivet: 30 mars 2010, 13:46:32 »
Intressant Thumbsup  Du menar alltsÃ¥ att alla större anläggningar som inte Ã¥terladdar kommer sluta att fungera inom en inte allt för lÃ¥ng framtid. Och vad gäller Ã¥terladdning sÃ¥ har de flesta av de större anläggningarna ett betydligt större uttag än Ã¥terladdning och kommer alltsÃ¥
också att sluta fungera. Om du har rätt så innebär ju detta slutet för Bergvärmen. Och Luft-vatten är den rätta vägen att gå. Jag säger inte att du har fel, för det kan jag inte bedömma. Men jag hoppas att du har det och om du inte har det så är jag glad att jag har min EU licens på gas svetsning så jag kan dra FJV istället. ;D

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!