Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Pumphastighet och är- och börvärde pÃ¥ inställd temperatur  (läst 1774 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Carl-Johan Nelson

  • Gäst
Carl-Johan Nelson
Pumphastighet och är- och börvärde på inställd temperatur
« skrivet: 19 februari 2016, 09:19:05 »
Hej Ecodan-kunniga!

Jag har gjort försök med att sänka hastigheten på vår circulationspump från läge 5 ner till läge 2 och 3 för att se om detta påverkar deltavärdet på fram- och returledning till radiatorkretsen. Jag har inte funnit att det blir någon större skillnad, däremot så märker man att det tar längre tid för systemet att uppnå sin inställda börtemperatur. Jag är nu tillbaks i pumphastighet 5, men efter nattsänkning till 18C så och höjning till 20C på morgonen så har jag nu observerat att den trådlösa rumsgivaren ligger kvar på 18C uppmätt, kanske går den upp till 18,5-19, men det är inte som tidigare att den efter ett tag är upp i 20C. Har mina förändringar på pumphastigheten kanske påverkat hela systemet på ett sätt som det inte borde? Jag har dock återställt pumphastigheten till fabriksinställning. Bör jag kanske återställa hela pannan? När det är ca 1-2C ute så ligger jag på ca 37-39C i framledning och 34-35 i retur och det känns som att mina TP22 element (Purmo) inte blir så varma som tidigare.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!