Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nybliven husägare med IVT HT+E7... optimering?  (läst 3588 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hompen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
Nybliven husägare med IVT HT+E7... optimering?
« skrivet: 11 december 2009, 00:13:53 »
Hej på er alla!
Ny på forumet och nybliven husägare där det sitter en IVT HT+E7 med 300/160vvb och 134m aktivt borrhål. Har läst en hel del på forumet för att försöka lära mig lite om hur en värmpumpsanläggning ska drivas på bästa sätt. När jag jämför siffror med er andra blir jag fundersam om det inte borde gå att optimera en del.

Huset är byggt i trä -44 och ligger i Uppsala. 1 1/2 plan på 167 m2 inkl 40 nybyggda kvm med glovvärme, iövrigt radiatorer m 2 rörssystem. Tillkommer en källare på ca 80 m2 som håller ca 17 grader i nuläget. Helt oisolerat sånär som på grunden som är grävd för ett antal år sedan, kopplade 2glasfönster förutom i nybygget där 3 glas finns. Vi håller knappa 22 grader inomhus för tillfället. Tid åtgick ca 3,5 m3 olja till huset.
Anläggningen installerades 200407 och har varit i drift 22373h och tillskott 3131h tills idag. Är inte det ovanligt mycket tillskott? Skruvade upp tillskottstimern igår till 200 min i hopp om mindre patrontid.

Ska man kolla värdena under drift eller i vila? här kommer mina driftvärden från igår:
Temp 3.7   GT 1  37.9/37.7   GT 3   51.2    GT 8  44.8   GT9  37.8   GT 10  1.2   GT11  -1.0
Till häromdan var det kurva 5.6 med 2 grader finjustering, har nu ställt ner till 5.1 utan att det blivit märkbart kallare. Har inte fattat om min kurva är knäckt eller inte, hur ser man det?

Alla termostater är öppna fullt förutom i sovrummet som strypts lite. Hittade oxå en termostat till golvvärmen som inte är öppen fullt, ska den vara det? Golvvärmen har trådlösa givare som sitter i utbyggnaden. I källaren sitter 3 st radiatorer som inte var fullt öppna som jag nu öppnade häromdagen, läste sedan att dessa kanske kan kortsluta cirkulationen. Ska jag strypa dessa igen? Ett av dessa element har en "skruvventil" och väldigt grova rör, gör det någon skillnad?

Många frågor börjar det bli... Skulle bli mycket tacksam om någon ville hjälpa mig att reda ut begreppen lite.

Ha det/// Hompen
Trähus fr -44 med IVT HT+E7 med 300/160vvb i Uppsala. 1 1/2 plan på 167 m2 (inkl utbyggnad på 40m2 m golvvärme)+ värmd källare på 80m2. Gamla radiatorer. Oisolerat men grävd och isolerad grund, 15 cm spån på vinden. Kopplade 2 glasfönster.

Utloggad hompen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Nybliven husägare med IVT HT+E7... optimering?
« Svar #1 skrivet: 14 december 2009, 23:33:09 »
Hej igen.
Är det verkligen ingen som vill svara på mina frågor eller kommentera mina värden?
Har suttit på kammaren och funderat en del annat oxå. Hur fungerar det med kurvor och finjusteringen tillexempel. Är det mer ekonomiskt att ligga på en lägre kurva och kompensera uppåt med finjusteringen istället?
Igår rengjorde jag smutsfiltret på varma sidan vilket antagligen inte var gjort sedan installationen. Tänkte också rengöra kalla sidan men jag hittar ingen avstängningsventil där. Iockförsig så är allt täckt med isoleringstape men det sticker inte ut något handtag vid filterhuset som på varma sidan, endast en liten plupp kan kännas på motsvarande ställe.
Hoppas att någon mer bevandrad än mig har lust att komma med lite tankar kring mina problem. Är tacksam för all input jag kan få.
Mvh Hompen
Trähus fr -44 med IVT HT+E7 med 300/160vvb i Uppsala. 1 1/2 plan på 167 m2 (inkl utbyggnad på 40m2 m golvvärme)+ värmd källare på 80m2. Gamla radiatorer. Oisolerat men grävd och isolerad grund, 15 cm spån på vinden. Kopplade 2 glasfönster.

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nybliven husägare med IVT HT+E7... optimering?
« Svar #2 skrivet: 15 december 2009, 02:24:19 »
Hej hompen

Dina temperaturer ser inte så konstiga ut och givarna ser att stämma ganska bra alla fall
GT1 och GT9 för att dom visar så lika. Differenserna ligger jo den nedre änden
enligt min manual som seger 7-10 på värmesidan och 2-3 kallasidan. Dina 7,0 och 2,2.
Vist har det gått mycket tillskot. Jag har blockerat tillskot helt till värmeproduktion
och lämnat kvar den möjligheten bara till VV, sedan följer jag om det blir så kalt att det behövs tillskot.
Men jag har inte behövt det under dessa 4 år som jag har haft pumpen. På kalla sidan sitter nog filtret där
som du känner den ”plupp” som du kallar den. Man måste kära isoleringen att komma åt den och
låna skaftet från den andra ventilen eller använda skiftnyckel. Men man måste isolera igen att hindra
kondens och isbildning. Termostaterna måste nog vara het öppna  utom dom som du nämnde i källaren
för att hindra kortslutning. Golvvärmen vågar jag  inte uttalar mej något annat än att det får inte vara för
varmt som går dit.
Annas tycker jag att någon annan mer insatt person skulle kunna ge mera råd.

// Remo

   

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nybliven husägare med IVT HT+E7... optimering?
« Svar #3 skrivet: 15 december 2009, 07:40:51 »
Kan inte så mycket om IVT tyvärr.

Dock är min bild av IVT att de har tillskottstimern för tight ställd, de prioriterar alltså optimal komfort framför minimalt med tillskott, detta innebär att eltillskottet ofta kan hoppa in om du t.ex. har behov av tappvarmvatten och husvärme samtidigt, att öka timern är ett bra första steg om man inte vill ha den koll på pumpen som krävs m man stänger av det helt.
I de flesta radiatorkoppel sitter en ventil som maximerar flödet genom radiatorerna, sitter det sådana ventiler (vid termostaten) på dina radiatorer kan du ha dem helt öppna utan att de kortsluter systemet, det kan dock vara en fördel att mäta temperaturen in/ut på radiatorerna i slutet av en värmekörning (när hela systemet är uppvärmt) och försöka se till att tempskillnaden in/ut inte är för liten, ingen radiator bör ha mindre än 3 graders skillnad mellan in/ut (kan vara svårt att komma högre på riktigt små radiatorer).
Är tempskillnaden mindre än 3 grader skall du helst fösöka strypa flödet, inte justera ned termostaterna.

Golvvärmen skall vara instrypt i enlighet med injusteringsberäkningarna som gjorts vid installationen, blir det för varmt i vissa rum kan du strypa flödet på den slingen lite, och blir det för kallt i vissa rum kan du öka flödet lite.

I övrigt finns det inte så mycket att göra på en IVT, men du bör försöka hålla koll på tempgivarna, de har haft väldigt mycket problem med felvisande tempgivare, vilket kan leda till allehanda problem, en del obetydliga, och en del allvarliga, beroende på villken givare som visar fel.

Kurvan skall justeras om du får för kallt eller varmt inne när det är kallt ute, typ kallare än -5 grader, kallt inne = höj kurvan, varmt inne = sänk kurvan.
Att justera kurvan när det är varmare än 0 grader ute påverkar inte rumstempen så mycket.
Finjusteringen justerar du på om det är för kallt eller varmt inne när det är "varmt" ute, typ varmare än +-0 grader.
« Senast ändrad: 15 december 2009, 07:44:06 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Nybliven husägare med IVT HT+E7... optimering?
« Svar #4 skrivet: 15 december 2009, 10:22:19 »
Pumpen har gått ca 5,3 "uppvärmningsår" vilket ger 4200 timmar/år i snitt. Lite klen pump i förhållande till värmebehovet. Det är ändå lite väl mycket tillsatsel tycker jag, 3400 kWh/år.

Var det 22 grader inne även på oljeeldningstiden? En 7 kW pump som ersätter 3,5 m3/år borde ge lägre antal drifttimmar såvida det inte var en mycket bra panna.

Hur fungerar det med kurvor och finjusteringen tillexempel. Är det mer ekonomiskt att ligga på en lägre kurva och kompensera uppåt med finjusteringen istället?
 

Spelar ingen roll, det blir samma förbrukning för en viss innetemperatur oavsett med vilken inställning man uppnår den temperaturen.

Knäckning av kurvan ser man i meny 1.3.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad hompen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Nybliven husägare med IVT HT+E7... optimering?
« Svar #5 skrivet: 16 december 2009, 00:13:15 »
Hej på er och tusen tack för responsen jag fått! Har skruvat lite ytterligare och är nu nere på en kurva 4.4. Har också knäckt kurvan 1 grad vid 0 grader utan att riktigt veta om det är bra för mig men känner att jag måste börja prova lite olika varianter. Håller nu en innetemp på 20.7 grader vilket börjar bli den nedre komfortgränsen pga kalla golv. Ökat oxå tillskottstimern till 240 min vilket gjort att jag haft endast 1 tillskottstimme senaste dygnet med ca -3.8 grader och 24h arbetande pump. Har gott hopp att komma ner i årstillskottet iom att förra ägaren inte gjort annat än tryckt på startknappen på pannan första dagen...

Roland, vet inte alls vilken temp man hade inomhus under oljeperioden, förra ägaren nämde dock att de gillade värme och badade ofta.

Rickard, förstår inte riktigt vilka ventiler du talar om och om jag har dylika. Hur kan jag se detta? Hur stryper man dem? Tips på hur man mäter temp på ett element? Funkar förresten din logger på min pump?

Dagens värden: GT 1  41.7/38.8     GT 2  -2.2 (-3.8 utetermometer)   GT 3  51/50.1      GT8  44.9   GT9  38.9   GT 10  0.3   GT 11  -1.7

Tänkte lite på varmvattnet. Bör man ställa ner tempen på detta, 51 grader verkar ju vara default. Man borde ju inte märka skillnad på ett par grader lägre temp men men borde vinna en del energi då det är kallt.

Har sett att många laborerar med pumphastigheter, kan det vara något för mig? Ser att brine in närmar sig nollan redan nu och detta ska väl alltid vara över 0??? Varma delta T är väl oxå lite lågt?

// Hompen


Trähus fr -44 med IVT HT+E7 med 300/160vvb i Uppsala. 1 1/2 plan på 167 m2 (inkl utbyggnad på 40m2 m golvvärme)+ värmd källare på 80m2. Gamla radiatorer. Oisolerat men grävd och isolerad grund, 15 cm spån på vinden. Kopplade 2 glasfönster.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Nybliven husägare med IVT HT+E7... optimering?
« Svar #6 skrivet: 16 december 2009, 09:49:36 »
Det är lågt deltaT på köldbäraren. Jag skulle först kontrollera att givarna visar lika. Ställ köldbärarpumpen i läge kontinuerlig drift. DeltaT skall bli noll när kompressorn står still och värdena har stabiliserat sig. Om inte så ger kontrollen det värde som avläst differens skall korrigeras med för att ge rätt differens. IVT:s givare kan visa fel med upp till två grader. Lite lurigt i och med att decimalen visas. Man tror lätt att det är ett korrekt värde man ser. 

Blir differensen nära noll undrar jag om inte köldbärarpumpen står på maximal fart. 2 grader differens är lite, så liten differens att jag misstänker att givarna inte visar lika. Ställ köldbärarpumpen så att deltaT blir 3-4 grader (riktig differens). Minskar man farten på köldbärarpumpen ökar KBin lite grand och KBut minskar.

Jag skulle rekommendera att nollställa knäckningen vid noll grader och försöka hitta den kurva som ger rätt innetemperatur när det är runt noll ute. Det är vid -5 och lägre som man behöver knäcka kurvan nedåt, kanske med ett par grader vid -10 till -15. Radiatorerna blir mer effektiva när temperaturen ökar. Nu var det golvvärme också vilket kanske gör att det blir andra förhållanden. 

5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Nybliven husägare med IVT HT+E7... optimering?
« Svar #7 skrivet: 16 december 2009, 12:52:57 »
När det gäller inställning och knäckningar är jag obstinat och förespråkar att man knäcker till sin egen kurva.

Det klassiska när man jobbar med kurvlutning och finjustering är att man hittar en lämplig inställning med vanlig temperatur för orten t.ex  0gradigt i Stockholm. Sen kommer en köldknäpp och det blir för varmt inne kurvan sänks och när det då blir varmare igen blir det för kallt inne. Det skruvas fram och tillbaka tills man tröttnar.

Med knäckning kan man göra sin egen kurva. Hittar snabbt lagom tempinställning för de vanligaste utetemperaturerna  och ändrar inte dem när ändring behövs för ovanligare utetemperaturföhålanden.

Hur gör man då. Jo, under 1.3 i menyn kan man se vilken temp (i de flesta fallen är det returtempen men i vissa fall framledning eller temp i arbetstank) som maskinen kommer att försöka hålla vid rådande utetemp, med nuvarande kurva, finjustering, knäckning.
Skriv upp dem på ett papper (excel ark) skriv av alla värden från +20 till -35
Ställ sedan kurvan på 0 och finjusteringen på 0, om det inte förekommit någon knäckning tidigare kommer det önskade börvärdet att vara 20 grader vid all utetemperaturförhållandena.

Sedan kommer det tidsödande (10 minuter eller något). Ställ in de avlästa värdena på respektive utetemp och glöm inte att ställa in vid alla utetemperaturer ända ner till -35grader ute temp.
Nu är det bara att se vad som händer med innetempen, vill man ändra så titta vad styrningen
känner av för utetemp och gå in på knäckning vid motsvarande temp och höj eller sänk börvärdet  efter behag.  Ganska snabbt har ni fått fram en bra temp för den vanligaste rådande utetemperaturerna för orten.
När det blir kallare eller varmare ute och innetempen inte stämmer kan den enkelt åtgärdas utan att det som stämmer ändras. Dessutom kan man se ganska enkelt hur kurvan kommer att se ut med lite fantasi. Vilket innebär att man kan låta kurvan plana ut vid låga orimliga utetempförhållanden på orten.

Vill man sedan sänka eller höja tempen generellt är det bara att ta finjusteringen till hjälp.
Att man ställer kurvan och finjusteringen på 0 innan man knäcker är bara för att ge en vink till
eventuellt servicefolk eller annan som petar att förstå att det är en egen knäckt kurva man har.






Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad hompen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Nybliven husägare med IVT HT+E7... optimering?
« Svar #8 skrivet: 22 december 2009, 00:54:18 »
Hej igen och tack för era vädefulla råd. Har precis åkt hemifrån på 1 vecka och installerade innan en innegivare för att kunna testa semesterfunktionen. Ska bli spännande att se vad föbrukningen varit när jag kommer hem igen.
Har som Roland rådde mig kollat brine tempen med köldbärarpumpen i kontinuerlig drift. Efter ca en kvart var värdena GT 10 0,9 och GT 11 0,3. Antar att jag då ska addera 0,6 på mina delata T värden för att få korrekt data?  Ser då att korrigerat delta T regelmässigt ligger under 2,8.
Kollade på köldbärarpumpen för att ev ställa ner hastigheten men hittar ingen justeringsmöjlighet för detta. På plastdosan ovanpå köldbärarpumpen ses ett litet fönster där man kan ana ett litet rött vred, ska jag skruva upp dosan o skruva på denna???
Om in tempen på köldbäraren ökar, visst borde COP öka då?
Har senaste veckan haft -10 och kallare och pumpen jobbar kontinuerligt och tillskottet är ofta kring 10h per dygn. Har nu ställt ner varmvattnet till 46 grader, några åsikter om detta?
Sista noteringarna:

GT 1   44,2/41  GT 2 -8,5  GT 3 46/45  GT 5 2,1/22,2  GT 6  84,7  GT8 46,7  GT9  41  GT10 0,2  GT11 -2

Har noterat att innegivaren diffar ca 1,5 grader upp mot jämförd temp och yttergivaren visar ca 2 garder varmare än verklig temp.
Även varma tempdeltat verkar ju ligga lite väl lågt. Vad får det för konsekvenser? Ska jag ändra på pumphastigheten här också? (Här kan jag se ett vred för att ändra på hastigheten).
Tackar på förhand för kommande svar, god jul på er så länge!
/// Hompen

Trähus fr -44 med IVT HT+E7 med 300/160vvb i Uppsala. 1 1/2 plan på 167 m2 (inkl utbyggnad på 40m2 m golvvärme)+ värmd källare på 80m2. Gamla radiatorer. Oisolerat men grävd och isolerad grund, 15 cm spån på vinden. Kopplade 2 glasfönster.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Nybliven husägare med IVT HT+E7... optimering?
« Svar #9 skrivet: 22 december 2009, 10:18:02 »
Har som Roland rådde mig kollat brine tempen med köldbärarpumpen i kontinuerlig drift. Efter ca en kvart var värdena GT 10 0,9 och GT 11 0,3. Antar att jag då ska addera 0,6 på mina delata T värden för att få korrekt data?  Ser då att korrigerat delta T regelmässigt ligger under 2,8.

GT10 (in) minus GT11 (ut) skall vara noll men är 0,6, alltså 0,6 grader för högt värde. Då skall man dra ifrån 0,6 från differensen GT10 minus GT11, inte lägga till. Problemet är att deltaT blir orimligt lågt då. Det är möjligen inte så att värdena är förväxlade? 

Prova med ett snäpp lägre fart på värmebärarpumpen. Värmekurvan kan behöva sänkas som en följd av det. Returen blir ju lite svalare.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad hompen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Nybliven husägare med IVT HT+E7... optimering?
« Svar #10 skrivet: 23 december 2009, 00:03:51 »
Hej!
Roland, jag blir osäker nu om jag vänt på värdena. Ska göra en ny körning när jag kommer hem om en vecka.
Läser om "legionellakörningar" här på forumet. Har jag det på min panna oxå och isåfall hur ofta? Om jag inte har det är det väl dumt att ha börvärdet på 46 grader som jag nu har ändrat det till.
/// Hompen
Trähus fr -44 med IVT HT+E7 med 300/160vvb i Uppsala. 1 1/2 plan på 167 m2 (inkl utbyggnad på 40m2 m golvvärme)+ värmd källare på 80m2. Gamla radiatorer. Oisolerat men grävd och isolerad grund, 15 cm spån på vinden. Kopplade 2 glasfönster.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!