Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Välja värmesystem till nybygge + garage.  (läst 15857 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kent-allan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Välja värmesystem till nybygge + garage.
« skrivet: 05 april 2015, 13:17:58 »
Hallå gossar

Har precis skrivit pÃ¥ papper o köpt en tomt  tummenupp

Nu återstår bara att välja hus o hur det ska se ut...

Huset kommer ligga i utkanten av Norrköping. Runt 130kvm, 1-plan, samt 40-75kvm garage.

Blir lite funderande när det kommer till uppvärmningen.
De flesta husleverantörer specar husen med en F750 frånluftsvärmepump som standard har jag märkt.
Om man vill byta ut den mot bergvärme + FTX så är det ett påslag på ca: 90.000 - 140.000kr beroende på husleverantör.
I en perfekt värld så skulle jag gärna vilja dra en kulvert ut till garaget och köra golvvärme från värmepumpen även där, men det har jag inte fått in i kalkylerna ordentligt riktigt än eftersom husleverantörerna inte kan svara på rak arm vad det kostar.

Hur skulle ni tänkt? Är det total "overkill" att köra bergvärme + FTX i ett 130kvm nytt hus om man inte tar med garaget? Jävligt svårt att räkna hem den extra investeringen i rena pengar, men det innebär ju även en komforthöjning som är svår att sätta pris på, framför allt om man blandar in frikyla i det hela.

Jag kommer använda garaget som verkstad, spenderar en hel del tid där, men ibland kan det gå ett par veckor utan aktivitet beroende på inspiration.
Kan det vara ett vettigt alternativ att bara köra några oljefyllda radiatorer som grundvärme o sen ha en byggfläkt igång när man väl är där?

Hur skulle ni resonera? Tack för era tankar och idéer 

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Välja värmesystem till nybygge + garage.
« Svar #1 skrivet: 05 april 2015, 17:10:27 »
Varför vill du "räkna hem" värmeanläggningen för du räknar väl knappast hem dom andra delarna av huset. Tar du billigaste golv/väggbeläggningen, dom enklaste skåpen, dom billigaste vitvarorna mm så har du säkert gott om pengar över till värmeanläggningen.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Inloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2952
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Välja värmesystem till nybygge + garage.
« Svar #2 skrivet: 05 april 2015, 17:13:31 »
Om det enbart vore huset skulle en flvp vara mycket intressant. Men med garaget tror jag nog en bvp är betydligt bättre. Hade jag idag byggt enbart hus skulle jag inte ha valt bvp. Husen är ju så grymt täta och välisolerade.

Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Välja värmesystem till nybygge + garage.
« Svar #3 skrivet: 05 april 2015, 18:24:20 »
Om man ser det väldigt lÃ¥ngsiktigt (flera decennier) samt med ett stort garage tror jag ocksÃ¥ att bergvärme passar bäst. Uppvärmningen av garaget kommer att dra en del energi även om det blir ett förhÃ¥llandevis välisolerat garage. Golvvärme är värmetrögt och inget man bara skruvar upp när det är dags att meka sÃ¥ temperaturen kommer väl att vara runt 15-16 grader mest hela tiden i garaget(?) LikasÃ¥ är det bra med vatten och avlopp i garaget och biltvätt drar mycket varmvatten. Om kulverten blir väldigt lÃ¥ng kan det dock pÃ¥verka negativt sÃ¥ bäst är om hus och garage ligger nära varandra.   
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Kent-allan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Välja värmesystem till nybygge + garage.
« Svar #4 skrivet: 05 april 2015, 19:58:45 »
Varför vill du "räkna hem" värmeanläggningen för du räknar väl knappast hem dom andra delarna av huset. Tar du billigaste golv/väggbeläggningen, dom enklaste skåpen, dom billigaste vitvarorna mm så har du säkert gott om pengar över till värmeanläggningen.

Visst är det så, grejen är väl att det är lättare att motivera en extra investering i nått "tråkigt" om man vet att den betalar sig själv på ett par år.

Om det enbart vore huset skulle en flvp vara mycket intressant. Men med garaget tror jag nog en bvp är betydligt bättre. Hade jag idag byggt enbart hus skulle jag inte ha valt bvp. Husen är ju så grymt täta och välisolerade.

Så är det ju, som jag ser det så är det garaget som ställer till det. Är man där mycket så är det bättre/mer ekonomisk att hålla full temp hela tiden med kulvet/bvp. Men om man bara är där 2-3 tim i veckan så kanske det känns mer rätt med värmesystem som är billigare i inköp med lite dyrare i drift de få timmar den är igång? Velar fram o tillbaks hela tiden.

Om man ser det väldigt lÃ¥ngsiktigt (flera decennier) samt med ett stort garage tror jag ocksÃ¥ att bergvärme passar bäst. Uppvärmningen av garaget kommer att dra en del energi även om det blir ett förhÃ¥llandevis välisolerat garage. Golvvärme är värmetrögt och inget man bara skruvar upp när det är dags att meka sÃ¥ temperaturen kommer väl att vara runt 15-16 grader mest hela tiden i garaget(?) LikasÃ¥ är det bra med vatten och avlopp i garaget och biltvätt drar mycket varmvatten. Om kulverten blir väldigt lÃ¥ng kan det dock pÃ¥verka negativt sÃ¥ bäst är om hus och garage ligger nära varandra.   

Problemet grundar sig i att vi ligger o väger runt smärtgränsen vad vi sagt att bygget får gå på totalt. Blir det att byta FLVP mot BVP+FTX för 100.000 och kanske lägga 50.000-100.000:- ytterligare på golvvärmen i garaget o kulvert så är det 200.000:- som ska bort nån annan stans i kalkylen. Samtidigt som det känns dumt att inte lägga dessa extra slantar på det nu när man bygger från början o få det kalasbra..... Men det är ju när man börjar tänka så som alla "tillval" börjar springa iväg...

Som sagt, jag velar fram o tillbaks hela tiden  Sc:,h

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3883
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Välja värmesystem till nybygge + garage.
« Svar #5 skrivet: 05 april 2015, 20:14:38 »
Ska vp placeras i garaget eller i villan?
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Kent-allan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Välja värmesystem till nybygge + garage.
« Svar #6 skrivet: 05 april 2015, 20:41:27 »
Ska vp placeras i garaget eller i villan?

Ingen jag ens tänkt på än, men normalt står den väl i tvättstugan?
Men visst tusan skulle den lika gärna stå i garaget om man väljer att även blanda in det i riktiga uppvärmningen.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3883
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Välja värmesystem till nybygge + garage.
« Svar #7 skrivet: 05 april 2015, 20:46:08 »
Flvp bör nog stå inomhus.

Jag uppskattar tystnad och skulle placera ev. bergvp i garaget.

I ett välisolerat garage/verkstad skulle jag ha vanliga radiatorer.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Tommy E

  • Det finns dom som är -
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kiruna
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte illa pinkat av en tom trähäst.
    • Min solcellsanläggning
SV: Välja värmesystem till nybygge + garage.
« Svar #8 skrivet: 05 april 2015, 20:58:35 »
Luftvärmepump i garaget? Kanske något el-element som komplement. Luftpumpen kan du köra på underhållsvärme och det borde gå rätt fort att värma till mekar-temp.
Jag är inte i VP branschen och har begränsad kunskap, all erfarenhet/kunskap kommer från 1st värmepump, min egen. Min är en G3a och den kan mkt väl arbeta annorlunda mot vad din gör. Ta därför mina texter för vad de är "amatören spekulerar". Om vi diskuterar solceller, så gäller samma sak. Jag har bara erfarenhet av min anläggning på mitt hus.

Hus: 155m2 pÃ¥ 1.5plan + 40m2 fristÃ¥ende garage/förrÃ¥d. 
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum G3 8kW
Borrhål 200m, 6m till berg, 9m foderrör
Loggning+fjärrstyrning med Raspberry PI och ThermIQ2.
- Övriga värme källor:
Contura 660T som mys-eldas och en Mitsubishi Kirigamine FD luft/luft värmepump (används som AC).
- Sol el:
6,0kWp solceller från JA-solar. Växelriktare Fronius 5.0-3-M (5kW) + Fronius SmartMeter. Förväntat utbyte 5000kWh / år
----------------------------------------------------------------------
2013-11-29: Konverterat från direkt el till -> BVP. Garage från kallt till direkt el. Förråd fortsatt el.
2014-07-13: Garagebyggnad konverterad.
2015-10-25: Kronfönster Polaris på övreplan. u-0,5 (4 fönster)
2016-05-09: Solceller 2,3kWp
2017-07-01 uppgraderat till 6.0kWp solceller
----------------------------------------------------------------------
Årsförbrukning med direkt el ca 27MWh
Årsförbrukning
2014: 12,9MWh, 2015: 11,5MWh, 2016: 12,3MWh
Beräknad köpt el 2017: 11,5MWh (varav 0,7MWh är återköpt)

Utloggad Kent-allan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Välja värmesystem till nybygge + garage.
« Svar #9 skrivet: 05 april 2015, 21:16:59 »
Flvp bör nog stå inomhus.

Jag uppskattar tystnad och skulle placera ev. bergvp i garaget.

I ett välisolerat garage/verkstad skulle jag ha vanliga radiatorer.

Givetvis menar jag ju att en bvp lika gärna skulle kunna stå i garaget om man nu väljer att blanda in uppvärmningen där o lägga en kulvert.
Men frågan är om inte ventilationen ändå överröstar brummandet ifrån vp´n inne i huset om det står i tvättstugan som normalt? Här har jag ingen egen erfarenhet.

Det är ju ändå en riktigt lyx att ligga på en varm o go platta när man ligger där på rygg under nått vrak o skruvar. När jag testade en gång i kompisens verkstad efter flera år i egen verkstad med oisolerat betonggolv o rackarns va avis man blev. Då satt man ju där o snackade om att man minsann skulle ha golvvärme om man nån gång byggde nytt åt sig själv.... Men nu när siffrorna på kalkylen säger att jag måste snåla så.... Jag vettifaan

Luftvärmepump i garaget? Kanske något el-element som komplement. Luftpumpen kan du köra på underhållsvärme och det borde gå rätt fort att värma till mekar-temp.

Det där är en populär lösning har jag märkt när jag sökt runt nu. Men det känns så dumt när man sen står där o ser huset bara ett par meter bort o vet att det står en ruskigt effektiv bvp där inne med massa överkapacitet..... Sc:,h

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Välja värmesystem till nybygge + garage.
« Svar #10 skrivet: 05 april 2015, 21:23:09 »
När du bygger nytt så gör inte några hundra tusen inte så mycket på månadskostnaden och det är det du ska titta på. Men det brukar vara så att man ser några hundra tusen och det är mycket pengar men slår man ut det på husets livslängd (eller 20 år som troligen en bergvärme håller) är det inte så mycket. På den tiden har du lagt betydligt mer på dina bilar som inte gett nått tillbaka utan bara kostat.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Tommy E

  • Det finns dom som är -
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kiruna
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte illa pinkat av en tom trähäst.
    • Min solcellsanläggning
SV: Välja värmesystem till nybygge + garage.
« Svar #11 skrivet: 05 april 2015, 21:26:44 »
Nej uppgraderar du till bvp så känns det naturligast att låta den värma allt. Men jag förstod det som att du funderade på andra lösningar :)
Jag är inte i VP branschen och har begränsad kunskap, all erfarenhet/kunskap kommer från 1st värmepump, min egen. Min är en G3a och den kan mkt väl arbeta annorlunda mot vad din gör. Ta därför mina texter för vad de är "amatören spekulerar". Om vi diskuterar solceller, så gäller samma sak. Jag har bara erfarenhet av min anläggning på mitt hus.

Hus: 155m2 pÃ¥ 1.5plan + 40m2 fristÃ¥ende garage/förrÃ¥d. 
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum G3 8kW
Borrhål 200m, 6m till berg, 9m foderrör
Loggning+fjärrstyrning med Raspberry PI och ThermIQ2.
- Övriga värme källor:
Contura 660T som mys-eldas och en Mitsubishi Kirigamine FD luft/luft värmepump (används som AC).
- Sol el:
6,0kWp solceller från JA-solar. Växelriktare Fronius 5.0-3-M (5kW) + Fronius SmartMeter. Förväntat utbyte 5000kWh / år
----------------------------------------------------------------------
2013-11-29: Konverterat från direkt el till -> BVP. Garage från kallt till direkt el. Förråd fortsatt el.
2014-07-13: Garagebyggnad konverterad.
2015-10-25: Kronfönster Polaris på övreplan. u-0,5 (4 fönster)
2016-05-09: Solceller 2,3kWp
2017-07-01 uppgraderat till 6.0kWp solceller
----------------------------------------------------------------------
Årsförbrukning med direkt el ca 27MWh
Årsförbrukning
2014: 12,9MWh, 2015: 11,5MWh, 2016: 12,3MWh
Beräknad köpt el 2017: 11,5MWh (varav 0,7MWh är återköpt)

Inloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2952
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Välja värmesystem till nybygge + garage.
« Svar #12 skrivet: 05 april 2015, 22:12:53 »
Gv i garaget inklusive kulvert går knappast över 50000. Tror jag hade 20 för gv och 8000 för kulvert. Garaget är 7m bort.

Tänk på att det är svårt att lägga gv efter att plattan är gjuten.

Om jag inte missminner mig drog enbart uppvärmningen av garaget från 0 till 15 grader över en helg då jag monterade garageportarna, lika mycket el med en byggfläkt, som en hel månad med bv.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad PigBay

  • Leif
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Skutskär
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Välja värmesystem till nybygge + garage.
« Svar #13 skrivet: 06 april 2015, 07:54:52 »
Ett förslag är placera bvp. i garage och kulvert till hus och en aerotemper(med fläkt som tempregleras) pÃ¥ returvattnet frÃ¥n huset, dÃ¥ kan du lätt ställa upp eller ned temp beroende pÃ¥ inspiration. Dessutom kramar du ur max ur tillgänglig temperatur ( du mÃ¥ste välja en aerotemper som avger tillräckligt med effekt, jag har en som ger 30 Kw vid 80 grader, och den ger kanske 3-4 Kw vid  28-33 grader som returtempen är ca) Mitt garage är 75 m2 och används som verkstad. I mitt fall hade jag en vedpanna i garaget och varmvattencirkulation, efter bvp-installationen dÃ¥ vedpannan slängdes ut,  sÃ¥ värmer jag varmvattnet ( förvärmer) till 50 grader i värmepumpen och slutvärmer i huset med en 80 liters beredare som är tidsstyrd. Jag kör dÃ¥ utan varmvattencirkulationen (som tar en del energi).
« Senast ändrad: 06 april 2015, 09:36:21 av PigBay »
CTC Ecoheat 410 i garage med kulvert in till hus där  80 l vvb slutvärmer tappvatten.  1 m3 Solvärmetank  med 80 vacuum-rör i 75 graders vinkel mot söder, in i toppen och mitten via trevägsventil och tempgivare (Plattvärmevvx) Dockad mot Ecoheaten, Hus 170 m2+garage 75m2

Utloggad Västerhaninge 17

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm (Haninge)
  • Antal inlägg: 573
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Välja värmesystem till nybygge + garage.
« Svar #14 skrivet: 06 april 2015, 09:18:39 »
Kulvert mellan garage och hus ,Uponors Ecoflex quatro  (200 mm tjock) 1300-1400 kr/m .Du mÃ¥ste även ha en pump till varmvattnet för att cirkulera det mellan garaget och huset (om nu BVP placeras i garaget)
PEX slang 480 m till 75 kvm garageplatta , 9120 :-  ,+ ev fördelare och lite annat krafs !
Eftersom du skruvar med bilar tror jag nog du fixar och lägga golvvärmen i garaget själv  :)

Tror inte det blir sÃ¥ stora summor  tummenupp

En FLVP som även ska värma upp ett garage tror jag kan bli dyrt i längden (mer el för uppvärmningen)
BVP kan värma upp både hus och garage till en mycket lägre driftskostnad

FLVP bör placeras i bostadshuset (kan medföra störande ljud) BVP kan placeras i garaget (medför inga störande ljud mer än FTX)

« Senast ändrad: 06 april 2015, 09:31:30 av Västerhaninge 17 »
Stockholm,Byggår 2008,1.5 pl,84 m2 nere, tot 161 m2 ,värmeslang i cementplattan (pålad) Garage 35 m2
IVT490 FLVP (inst Dec 2008) Daikin Caldo XRH30 (inst Dec 2019)
2010: 15439kwh (total förbr)Ö-våning ej isolerad
2011: 11777kwh (t.f) Ö-våning isolerad
2012: 12049kwh (t.f)
2013: 11973kwh (t.f)
2014: 11522kwh (t.f) luftvärmepump inst. November
2015: 10367kwh (t.f)
2016: 12227kwh (t.f)
2017: 13424kwh (t.f) 700 w Byggfläkt inkopplad i garaget
2018: 15182kwh (t.f)
2019: 15752kwh (t.f)
2020: 12472kwh (t.f) LLVP mont i garaget Augusti + Braskamin i huset (600 kg täljsten)
2021: 13699kwh (t.f) Har haft +20 gr i garaget och eldat mindre .
2022: 12249kwh (t.f) Eldat som en tokig , 20gr i garaget .
2023: 11806kwh (t.f)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!