Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Varm panna men kalla element  (läst 9980 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad IVT Center 7h

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 219
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • ...men vad vet jag?
    • IVT Center 7h
SV: Varm panna men kalla element
« Svar #15 skrivet: 08 februari 2015, 16:26:17 »
Tack IVT Center.
Då är det ännu konstigare att inte den lokala IVT representanten kände till problemet. Har inte IVT utbildning för sina installatörer? Ett sådant fel borde väl vara allmänt känt och de skulle veta att slangarna är en förbrukningsvara. Skall det behöva ta 1,5 mån och tips från utomstående innan de hittar felet? Konstigt!
Kostnaden för kunden för detta ger ju inte direkt någon bra reklam för företaget. Nästa byte väljer de nog något annat märke.

Felsökning bygger mest på erfarenhet, det är svårt att gå en enveckaskurs och få reda på allt. Man kan heller inte förväntas kunna allt med en gång, det tar tid. Jag har jobbat med service och felsökning de senaste 30 åren, varav de senaste 15 med värmepumpar. Jag skulle aldrig påstå att jag kan allt för det finns säkert saker jag inte råkat på.

Å hur mycket lämpades över på skattebetalarna?

Förhoppningsvis ingenting, eftersom det inte är lagligt att dra ROT på servicejobb. Tyvärr så fuskas det ju friskt med detta också eftersom alla vill ha det lägsta priset.
« Senast ändrad: 08 februari 2015, 16:34:02 av IVT Center 7h »
IVT Center 7h ligger i Sjömarken, strax väster om Borås. Vi installerar och servar alla typer av värmepumpar, men främst IVT.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9634
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Varm panna men kalla element
« Svar #16 skrivet: 09 februari 2015, 09:05:26 »
Problemet med slangarna är att de allra flesta installatörer sätter in standard flexslangar som tyvärr inte är diffusionstäta och då blir de igengeggade med åren.
Diffusionstäta slangar är inte hyllvara hos grossisterna och då blir det som det blir.

Bra att detta tas upp, är ju dÃ¥ högst sannolikt ett problem för branschen oavsett fabrikat. Det mesta monteras ju med flexslangar idag och installatörerna tar det som ligger i hyllorna. Samtidigt förväntar sig kunderna att slangarna självklart ska hÃ¥lla pannans livslängd pÃ¥ minst 20 Ã¥r och inte behöva bytas ut efter ett antal Ã¥r. GÃ¥r det att se skillnad pÃ¥ standard och diffusionstäta slangar? Hur kan man som kund försäkra sig om att den nya pannan monteras med diffusionstäta slangar? 
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad IVT Center 7h

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 219
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • ...men vad vet jag?
    • IVT Center 7h
SV: Varm panna men kalla element
« Svar #17 skrivet: 09 februari 2015, 10:00:24 »
Det är inte lätt för någon att veta skillnaden, och att se den är omöjligt. En diffusionstät slang är (f.n) gjord i brombetyl och tät enligt DIN4726, en normal slang är gjord i EPDM.
Det är ingen egentlig skillnad i pris, det är tillgängligheten som är problemet. Mig veterligen så finns det bara en leverantör och det var när jag frågade dem om orsaken till problemet med igengeggning som jag fick vetskap.
IVT Center 7h ligger i Sjömarken, strax väster om Borås. Vi installerar och servar alla typer av värmepumpar, men främst IVT.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!