Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad är det som händer med min Greenline C7? (Larm: Pressostat hög)  (läst 10217 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Det blir bara rena gissningar  om differensen pÃ¥ kallasidan sÃ¥ länge givarna visar sÃ¥ mycket fel, innan man byter inte bara en utan bÃ¥da givare.
Även varma sidan kan visa fel, pumpen har ju 8 år på nacken, om givarna på varma sidan visar för lite då blir ju värkligt temperatur för hög så att pressostaten larmar.
Det här är bara en gissning till i mängden.

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 756
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
Just nu sätter jag en femma på att felet "Pressostat hög" beror på något med tempgivaren till varmvattnet. Har kontaktat IVT Center för att få reda på hur man enklast plockar bort temperaturgivaren för kontroll. Har dock inte fått svar än. Sedan jag sänkte tempen på varmvattnet så att Värmebärare ut (GT8) ej går högre än 58,5 grader har pumpen inte löst ut mer (löste förut ut vid 59,5-60,5 grader).

Jag tror inte att jag har speciellt mycket luft i systemet. Jag har luftat ofta på senare tid och det kommer ingen luft från elementen. Det verkar som om luften samlas i varmvattenberedaren för där finns det litet luft då och då.

Sedan har jag ett enrörssystem i huset (eg. två då det är en krets uppe och en nere.) om det kan påverka funktionen.
Ett separat problem är att sista elementet på nere-kretsen sitter i garaget och där har jag väldigt dålig värme i elementet. Säkert ingen överraskning då elementet är desto större. Men det känns ändå inte bra att bara elementets övre halva är varmt. Det är skälet till att jag provat med starkare cirkulationspumpar för att få mer "fart". på vattnet. Fast i de få tester jag gjort hittills verkar det inte hjälpa. 5-8 graders temperatur i garaget är vad elementet brukar orkar med som mest kalla dagar. Då är det ett std 1974 års garage med (säkert) dålig isolering och mkt otäta garagedörrar.

Givarna till kallvattnet (GT 10-11) visar uppenbarligen rätt mycket fel men jag hoppas i alla fall att kallvattnet är varmare vad det brukar vara då jag borrade 160 m isf de 130 m som IVT offererade. Det var ju inte speciellt dyrt att skaffa sig den extra säkerhetsmarginalen. Thermia offererade 115 m för samma effekt så jag tror nog att viljan att hamna på ett "lågt och fördelaktigt" offertpris kan påverka hur man lägger marginalerna på tex borrdjupet.

Sedan 1/11 till idag har min värmepump gått 10,3 tim/dygn i snitt och huset ligger (som syns under inlägget) i Göteborgstrakten. Tillskottsvärmen har under den tiden gått 2 tim som antingen beror på att pumpen löst ut så många gånger eller att den normala höjningen av varmvattnet gått igång. En normalmånad går tillskottsvärmen in under 1-2 tim/mån (för att höja VV-tempen). Endast om det är kallare än säg -13-15 i flera dagar i sträck går tillskottsvärmen in (tillskottstimern är ställd på 300 min) för att hjälpa till och värma huset.

Per L
« Senast ändrad: 18 november 2010, 13:44:18 av Per Lu »
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Om du luftat ofta, har du fyllt på vatten innan/efteråt?
Annars släpper du in luft i systemet, det pyser, men åt fel håll så att säga.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 756
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
Jodå, jag kollade senast idag efter ditt inlägg att det rinner vatten ur de högst belägna elementen när jag "luftar". Sedan behöver jag nog i och för sig fylla på litet vatten också efter allt luftande och byte av pumpar.

Per L
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
Sedan 1/11 till idag har min värmepump gått 10,3 tim/dygn i snitt och huset ligger (som syns under inlägget) i Göteborgstrakten.

Ett borrhål i Göteborgstrakten är ungefär 8,5 grader varmt. Går pumpen 10 timmar per dygn borde köldbärartemperaturen vid rundpumpning vara ca 4 grader för ett borrhål utan grundvattenströmning. Är det ett borrhål där grundvattnet rör sig kan det bli högre temperatur. 5,5 grader kan vara riktigt.



5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 756
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
Nu har jag köpt och installerat Rickards temperaturlogger och kan efter några timmars mätningar konstatera att GT1 (retur radiator) visar 3 grader fel, GT6 (kompressor) visar 4,5 grader fel, GT10 (köldbärare in) visar 1 grad fel samt GT11 (köldbärare ut) visar 3 grader fel. Övriga givare skiljer bara på några få tiondelar.

Inga av dessa differenser kan ha haft med mitt fel "Pressostat hög" att göra så varför detta fel blev värre och värre vet jag inte. Dock hjälpte det att sänka varmvattentemperaturen ett par grader. Jag har inte haft "Pressostat hög"-felet någon mer gång.

Verklig köldbärartemperatur efter nästan kontinuerlig drift de senaste 2 dagarna är GT10=2,6 och GT11= -1,8

Har också beställt en IR-termometer (från Kina) för ev utökad felsökning i värmesystemet i mitt hus.

Per L
« Senast ändrad: 26 november 2010, 15:29:47 av Per Lu »
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
Det här är nog rekordnoteringen vad gäller felvisning på IVT:s givare.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Nu har jag köpt och installerat Rickards temperaturlogger och kan efter några timmars mätningar konstatera att GT1 (retur radiator) visar 3 grader fel, GT6 (kompressor) visar 4,5 grader fel, GT10 (köldbärare in) visar 1 grad fel samt GT11 (köldbärare ut) visar 3 grader fel. Övriga givare skiljer bara på några få tiondelar.

Inga av dessa differenser kan ha haft med mitt fel "Pressostat hög" att göra så varför detta fel blev värre och värre vet jag inte. Dock hjälpte det att sänka varmvattentemperaturen ett par grader. Jag har inte haft "Pressostat hög"-felet någon mer gång.

Verklig köldbärartemperatur efter nästan kontinuerlig drift de senaste 2 dagarna är GT10=2,6 och GT11= -1,8

Har också beställt en IR-termometer (från Kina) för ev utökad felsökning i värmesystemet i mitt hus.

Per L

Tempgivaren som styr tappvarmvattenvärmningen kan ju ha visat fel tidigare, och börjat visa mera rätt nu...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 756
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
Rickard:
Så kan det förstås vara!

Remo:
Jag har satt givare till temperaturloggen på bla samma ställen som GT1 (retur rad) och GT8 (värmebärare ut). Sedan har jag givare på elementvatten ut övervåning, elementvatten in övervåning, elementvatten ut nedervåning samt elementvatten in nedervåning.
Då kan jag bla konstatera att det är mycket lägre temperatur ut till elementen än vad GT8 visar. Det har jag i och för sig känt tidigare också. Säkerligen för att en del elementreturvatten går via överströmsledningen till vattnet som gå ut till elementen

Sedan har jag aningen lägre returtemperatur på elementreturvattnet på nedervåningen än på övervåningen. Och jag har kallare på nedervåningen än på övervåningen. Det borde ju gå att göra något åt. Fast det får vänta till sommaren då jag behöver renovera ett par kranar i systemet först. Just nu känns det inte helt OK att börja riva i värmesystemet.

Per L
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
Då kan jag bla konstatera att det är mycket lägre temperatur ut till elementen än vad GT8 visar. Det har jag i och för sig känt tidigare också. Säkerligen för att en del elementreturvatten går via överströmsledningen till vattnet som gå ut till elementen

Det är inte bra när det är stor temperaturskillnad mellan VBut och vattnet som går till radiatorerna. Det betyder ett rätt högt flöde genom bypassen. Varje blandning av vatten med olika temperaturer är med ett termodynamiskt betraktelsesätt en förlust av arbete som måste ersättas med mer el till kompressorn. Helst skall flödet i bypassen vara noll när kompressorn går, dvs samma temperatur efter blandningspunkten som VBut.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 756
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
Mot bakgrund av Rolands kommentar här ovan om att man skall ha en låg temperaturskillnad mellan VBut och elementvatten ut så gjorde jag ett litet test där jag varierade uteffekten på värmepumpens interna cirkulationspump (59/78/99/115 watt) och cirkulationspumpen till elementvattenkretsen (62/86/120 watt) samt läste av bla förändringarna i VBin, VBut och elementvatten ut (se bifogade bilaga)

Av vad jag kan läsa mig till i detta forum verkar inställningen 62/115 watt vara bäst (dvs externa pumpen på lägsta hastigheten och interna på högsta hastigheten). Då fås samtidigt:
- den lägsta temp.diffen mellan VBut och elementvatten ut (är bra säger Roland här ovan)
- den lägsta tempdiffen mellan VBin och VBut (har jag läst helst skall ligga på 7-10 grader med R407C)
- den lägsta kompressortemperaturen (borde indikera lägre slitage och kanske bättre verkningsgrad!?)

Men jag förstår inte varför jag skall behöva ha så stor skillnad på cirkulationspumparnas effekt och varför börjar inte det varma VBut strömma över i överströmningsröret till VBin.
Kan det vara något i min värmepump som hindrar cirkulationen? Det finns ju inte mycket som kan hindra vattnet från att cirkulera. Värmeväxlaren som jag inte vet hur den ser ut inuti? Elpatronen som knappast kan hindra mycket? Växelventilen som jag vet går till sina ändlägen? Avstängningsventilerna på var sida om cirk.pumpen är helt öppna! En slang går i en rätt tvär böj men ser inte oroväckande ihoptryckt ut i böjen!

Och vad skulle hända om jag satte tillbaks originalpumparna som jag kört på 46 watt (30/46/65 watt) sedan 2002 till för en månad sedan. Och dessutom varit nöjd och glad med tills larm "Pressostat hög" nyligen började lösa ut hela tiden. Detta larm har dock inte löst ut sedan jag ökade effekten på den interna cirk.pumpen och sänkte temperaturen i VV-beredaren med ett par grader .

Per L

« Senast ändrad: 27 november 2010, 10:00:18 av Per Lu »
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
- den lägsta kompressortemperaturen (borde indikera lägre slitage och kanske bättre verkningsgrad!?)

Men jag förstår inte varför jag skall behöva ha så stor skillnad på cirkulationspumparnas effekt och varför börjar inte det varma VBut strömma över i överströmningsröret till VBin.


Låg hetgastemperatur och hög verkningsgrad hänger ihop. Skillnaden mellan temperaturen före och efter kompressorn är ett mått på hur mycket energi kompressorn tillför köldmediet vid passagen genom kompressorn och energin kommer från tillförd el. Eftersom temperaturen före kompressorn är rätt konstant för en bergvärmepump blir temperaturen efter kompressorn ett rätt bra mått på verkningsgraden.

Jag begriper inte heller riktigt varför interna pumpen måste gå på högsta fart. 11 graders differens med pumpen på högsta fart är inte rimligt.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 756
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
Nu äntligen tror jag att jag funnit orsaken till varför min värmepump började lösa ut på "Pressostat hög" och varför det blev oftare och oftare. Jag "löste" först problemet genom att dels sänka maximala VV-temperaturen och dels genom att sätta i en mycket starkare intern cirkulationspump och kunde därmed slippa dessa larm.
Dock såg jag genom temperaturloggningarna att diffen mellan VBin och VBut hela tiden sakta ökade för att för någon månad sedan vara 18-19 grader.

Det var som Carl N och fler av er var inne på: "Nått stryper flödet"
Efter att för några veckor sedan ha läst i en tråd om att flexslangarna brukar kunna sätta igen sig så tog jag bort dom och fann att alla tre flexslangarna var mer eller mindre igensatta. Se min beskrivning av detta i inlägget http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=43900.msg427909#msg427909

Före rengöringen av slangarna låg VBut vid VV-produktion som mest på strax under 60 grader och efter rengöringen sjönk VBut till runt 54 grader vid samma inställningar på pumpen.

Per L
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 605
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!