Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Skall vara bortrest - sänka temperaturen??  (läst 16881 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Maba

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 287
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Skall vara bortrest - sänka temperaturen??
« Svar #15 skrivet: 07 september 2006, 16:23:12 »
Citat från: Ridax link=topic=9374.msg89735#msg89735 date=1157468088
[quote author=Maba link=topic=9374.msg89732#msg89732 date=1157467051
Att trådskaparen bor i Surte och bygger hus i Bulgarien var inget jag kunde läsa mig till i hans fråga.
Så därför gissade du på Västerås?


Jag gissade inte på att han bodde i Västerås, men faktum är att medel-temperaturen även i Göteborg och Malmö var 13 grader och det därför kändes som en rimlig uppskattning (vilket det också var). Hade han bott i Kiruna så hade han nog själv insett att medeltemperaturen var i högsta laget.

Citera
Vilken medeltemperatur tycker du att jag skulle ha valt?
Den som gäller i Surte, eftersom det är där han bor.  Eller Ã¥tminstone tala om varför du valde just 13 graders medeltemp.
Ja, jag är ju inte synsk så Surte föll mig inte in. Att jag valde mälardalen med tre miljoner innevånare i närområdet och på så sätt rent statistiskt borde vara en bra gissning borde jag kanske nämnt men jag ville göra en kort överslagsberäkning utan allt för långa beskrivningar.

Citera
Eftersom hus är tröga system så styr man inte på momentanvärden utan på ett integrerat (mätt under längre tid) värde. Ett färskt exempel från idag: Nattemperaturen var bara 10C men värmen gick ändå inte igång och nu har jag fortfarande 22C inne.
Men vissa har ändå redan startar värmeproduktion som du kan se i diverse trådar.

Ja, men du kan ju inte jämföra Vuollerim med Surte?

Citera
Om man enbart har utegivare så kommer för övrigt sol och vind inte att påverka starten förutsatt att utegivaren inte påverkas av direkt solljus...
???  Jag har väl inte sagt att det pÃ¥verkar starten.  Men det pÃ¥verkar i allra högsta grad inomhustemperaturen och därför pÃ¥verkar det när pumpen BÖR starta för att det skall fortsätta att vara varmt och skönt inomhus.

Jag kanske misstolkade ditt svar:  "Sedan vid vilken tid det är dags att starta värmeproduktion skiljer sig mycket beroende pÃ¥ hus, vind, sol m.m." Det jag ville säga var att om man har enbart utomhusgivare sÃ¥ styrs starten av värmeproduktion föjdaktligen av utetempen och den tar inte hänsyn till sol och vind.


Citera
Ang besparingen tycker jag fortfarande att energin är mer intressant än att ange ett antaget pris men du kanske har underhandsinfo angÃ¥ende trÃ¥dskaparens elavtal ocksÃ¥?  Själv har jag ett betydligt lägre elpris  ;D
Tja, att utgå från gällande spot-pris på Nordpool verkar ju inte helt fel om man skall göra generella beräkningar.
Jag tycker fortfarande när man inte har info om aktuellt avtal att energimängden säger lika mycket.
Citera
Din besparing går inte riktigt att jämföra med den beräkning jag har gjort eftersom jag tror förutsättningarna är olika? Jag misstänker att du har en årsförbrukning på 20 000kWh/år när du vistas i huset och duschar, lagar mat, tvättar, mm. När du är bortrest och sänker temperaturen så minskar även hushållsel och vv förbrukning. Sedan kan man misstänka att du undviker en hel del el-tillskott genom temperatursänkningen och den besparingen har ju COP 1.
Jag har aldrig kört nÃ¥got eltillskott (bortkopplat fysiskt) och hushÃ¥llsfaktorerna är de samma i bÃ¥da fallen (dvs boendesättet var detsamma) enda skillnaden var att huset stod uppvärmt när det var tomt tidigare och senare uppvärmt till 13 grader.  Naturligtvis finns det naturliga variationer ändÃ¥, temperaturen ute kan skilja mellan olika Ã¥r och jag kan ha ätit mer smörgÃ¥smat det ena Ã¥ret och mer micro-mat det andra Ã¥ret.  Men det är som sagt smÃ¥ variationer som slÃ¥r Ã¥t bÃ¥da hÃ¥ll.
Nu blev det intressant! Så du menar att du sparar 10 000kWh genom att sänka temperaturen 9 grader under 5 dagar i veckan i 30 veckor? Det är 3600 timmar som du har lägre temperatur. Under den tiden sänker du effektbehovet 10000/3600=2.78kW. Vad har din pump för märkeffekt? Är det en 6kW pump som drar typ 2kW så räcker det inte för att räkna in besparingen. Även om pumpen står helt stilla under 13 graders perioden så kan besparingen i så fall bli max 7200kWh förutsatt mitt antagande om pumpstorlek. Även det totala energiförbrukningen på 20 000kWh på ett 157kvm hus tycker jag låter otroligt mycket med värmepump??? Själv har jag ett energibehov med ett hus på 150kvm inkl. hushållsel på 26 000kWh. Jag tycker du borde kolla upp om din pump fungerar som den ska. Den känns väldigt lik en elpatron.
Citera
Så slutligen uppvärmnings och avsvalningsfasen. Dessa kommer i princip att ta ut varandra förutsatt att man inte behöver eltillskott för uppvärmningsfasen.
???  Vad spelar det för roll att de tar ut varandra?  Faktum är ju att medeltemperaturen under dessa tvÃ¥ dygn är 17 grader och inte 13 grader.  Om du hellre vill räkna som ett dygn med 22 grader och ett dygn med 13 grader eller med tvÃ¥ dygn pÃ¥ 17.5 grader spelar inte mig nÃ¥gon roll, du fÃ¥r göra som du vill.  Resultatet blir detsamma.

[/quote]
Vid avsvalningsfasen så stängs värmen av helt. Den extra besparing du då gör får du i princip betala tillbaka när du sedan ska värma upp huset.
1 1/2-planshus på 165m2 från 1982 i Mälardalen. Lågtemp enrörssystem. Tidigare uppvärmning Nibe 410P. Installerat en Nibe 1255 16 kW med 115 l volymtank och FTX 28/5-2014. Båda två har separata elmätare.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Skall vara bortrest - sänka temperaturen??
« Svar #16 skrivet: 07 september 2006, 16:44:16 »
Även det totala energiförbrukningen på 20 000kWh på ett 157kvm hus tycker jag låter otroligt mycket med värmepump??? Själv har jag ett energibehov med ett hus på 150kvm inkl. hushållsel på 26 000kWh. Jag tycker du borde kolla upp om din pump fungerar som den ska. Den känns väldigt lik en elpatron.
Du tycks utgÃ¥ ifrÃ¥n vad en ny värmepump presterar?  Det här är en VP frÃ¥n 92/93 som hela tiden arbetar med uttemperatur runt 50 grader och alltsÃ¥ inte har sÃ¥ hög COP.  Om du har 26,000 kWh energibehov, sÃ¥ ser jag inget konstigt alls i att jag skulle ha 30,0000 kWh energibehov.  Vi har ju en källare som är delvis uppvärmd (egentligen blir hela källaren uppvärmd av "spillvärme" frÃ¥n pumpen/pannan).
Citera
Vid avsvalningsfasen så stängs värmen av helt. Den extra besparing du då gör får du i princip betala tillbaka när du sedan ska värma upp huset.
Ja, det är ju precis det jag säger.  AlltsÃ¥ kan man räkna pÃ¥ en snitttemperatur under dessa uppvärmnings/avsvalningsfaser pÃ¥ 17 grader.  Du kan inte räkna avsvalningsdygnet som 13 grader, eftersom medeltemperaturen under dygnet är 17 grader och redan betalt av uppvärmningsdygnet.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Maba

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 287
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Skall vara bortrest - sänka temperaturen??
« Svar #17 skrivet: 07 september 2006, 17:51:12 »
Även det totala energiförbrukningen på 20 000kWh på ett 157kvm hus tycker jag låter otroligt mycket med värmepump??? Själv har jag ett energibehov med ett hus på 150kvm inkl. hushållsel på 26 000kWh. Jag tycker du borde kolla upp om din pump fungerar som den ska. Den känns väldigt lik en elpatron.
Du tycks utgÃ¥ ifrÃ¥n vad en ny värmepump presterar?  Det här är en VP frÃ¥n 92/93 som hela tiden arbetar med uttemperatur runt 50 grader och alltsÃ¥ inte har sÃ¥ hög COP.  Om du har 26,000 kWh energibehov, sÃ¥ ser jag inget konstigt alls i att jag skulle ha 30,0000 kWh energibehov.  Vi har ju en källare som är delvis uppvärmd (egentligen blir hela källaren uppvärmd av "spillvärme" frÃ¥n pumpen/pannan).
Citera
Vid avsvalningsfasen så stängs värmen av helt. Den extra besparing du då gör får du i princip betala tillbaka när du sedan ska värma upp huset.
Ja, det är ju precis det jag säger.  AlltsÃ¥ kan man räkna pÃ¥ en snitttemperatur under dessa uppvärmnings/avsvalningsfaser pÃ¥ 17 grader.  Du kan inte räkna avsvalningsdygnet som 13 grader, eftersom medeltemperaturen under dygnet är 17 grader och redan betalt av uppvärmningsdygnet.


Jag trodde inte det var så stor skillnad på gamla och nya VP men det är ju bra att utvecklingen går framåt! Ett COP på 1.67 skulle ju idag inte vara säljbart.

Och ja, vi är överens ang. uppvärmning och avsvalning.
1 1/2-planshus på 165m2 från 1982 i Mälardalen. Lågtemp enrörssystem. Tidigare uppvärmning Nibe 410P. Installerat en Nibe 1255 16 kW med 115 l volymtank och FTX 28/5-2014. Båda två har separata elmätare.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Skall vara bortrest - sänka temperaturen??
« Svar #18 skrivet: 07 september 2006, 17:57:42 »
Jag trodde inte det var så stor skillnad på gamla och nya VP men det är ju bra att utvecklingen går framåt! Ett COP på 1.67 skulle ju idag inte vara säljbart.
COP pÃ¥ 1.67 är enbart din gissning (dÃ¥ du utgÃ¥r ifrÃ¥n att jag använder 5000 kWh hushÃ¥llsel) och dÃ¥ är det totalt systemCOP du talar om och inte COP pÃ¥ värmepumpen, eftersom du inte tar hänsyn till förluster i distributionssystemet och pannan som hela tiden läcker värme.  Garaget där VPn och pannan stÃ¥r är det varmaste rummet i huset och inga element är pÃ¥slagna...  SÃ¥ visst läcker det värme där.

Jag skulle gissa att VPn i sig har en COP på 2 till 2.5 kanske...
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Maba

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 287
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Skall vara bortrest - sänka temperaturen??
« Svar #19 skrivet: 07 september 2006, 18:11:34 »
Jag trodde inte det var så stor skillnad på gamla och nya VP men det är ju bra att utvecklingen går framåt! Ett COP på 1.67 skulle ju idag inte vara säljbart.
COP pÃ¥ 1.67 är enbart din gissning (dÃ¥ du utgÃ¥r ifrÃ¥n att jag använder 5000 kWh hushÃ¥llsel) och dÃ¥ är det totalt systemCOP du talar om och inte COP pÃ¥ värmepumpen, eftersom du inte tar hänsyn till förluster i distributionssystemet och pannan som hela tiden läcker värme.  Garaget där VPn och pannan stÃ¥r är det varmaste rummet i huset och inga element är pÃ¥slagna...  SÃ¥ visst läcker det värme där.

Jag skulle gissa att VPn i sig har en COP på 2 till 2.5 kanske...


Ja, det är enbart min gissning att du har en hushÃ¥llsförbrukning pÃ¥ 5000kWh och det är enbart din gissning att du har hushÃ¥llsel pÃ¥ 10000-13300kWh. Men hur du dÃ¥ kommer ner till 10000kWh i Ã¥rsförbrukning när du sänker temperaturen kan inte jag förstÃ¥.  Sc:,h
1 1/2-planshus på 165m2 från 1982 i Mälardalen. Lågtemp enrörssystem. Tidigare uppvärmning Nibe 410P. Installerat en Nibe 1255 16 kW med 115 l volymtank och FTX 28/5-2014. Båda två har separata elmätare.

Utloggad Ralphot

  • Entusiast
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Surte Sverige
  • Antal inlägg: 58
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inget varar för evigt - inte ens dina problem
    • VÃ¥rt hus i Bulgarien
SV: Skall vara bortrest - sänka temperaturen??
« Svar #20 skrivet: 08 september 2006, 02:23:06 »
Jag har nu kört min pump i 18 dagar ( sen 20 aug) och hittills har
det hela dragit ca 130 kWh.

Förmodligen är de 21 dagar jag är borta (17 sep - 9 okt) kallare
än de som varit. Om pumpen startas ett dygn innan vi kommer hem
blir det ju ett vanligt dygn iallafall och legionellakörning drar bara
2 timmar X 6 kW = 12 kWh och ca 15 kronor. Det var som skedde
vid installationen innan brine-rören kopplats.

Så ett par hundra spänn borde jag kunna spara, mer om det blir
kallare. Att det skulle bli en massa minusgrader tror jag inte på
därför kan jag stänga av hela rasket.

Å andra sidan har jag installerat Lämpömittari :-) och den datorn
går dygnet runt. Då missar jag tre veckors fin statistik! Det kanske
kan vara värt ett par hundra att se hur pumpen sköter sig mens
vi är borta... Jag har en vild idé om att lägga ut kurvaturen på
servern och övervaka det hela nere i Bulgarien.

Det hela är ju så nytt än så länge så man skall kanske inte börja
tokspara med detsamma....... ^-^

Vi får se......
Gavelradhus två plan plus uppvärmd källare, 210 kvm tot. Tidigare elpanna, ca 30000 kwh tot. el. NU bergvärme med Termia Diplomat TWS 8, 140 m borra, varav 3 m till berg. I drift sedan 2006-08-17.
Se min temperaturmätning: http://temperature.fabolo.us/

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Skall vara bortrest - sänka temperaturen??
« Svar #21 skrivet: 08 september 2006, 10:12:02 »
130 torde väl va bara varmvatten!?

Du tjänar kanske mera pÃ¥ att stänga datorn  ;)
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!