Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp att välja bland offerter  (läst 3096 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kent-allan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hjälp att välja bland offerter
« skrivet: 15 november 2012, 20:17:51 »
Hej

Jag har precis köpt mig en liten kÃ¥k med en gammal oljepanna i källaren, jag vet att ni gärna vill ha ordentliga uppgifter pÃ¥ tidigare förbrukning men tyvärr saknas detta dÃ¥ jag köpte ett dödsbo som stÃ¥tt tomt med bara stödvärme i ett par Ã¥r, schablonberäkningen  i energideklarationen säger iaf att huset borde göra av med 20.000kwh för uppvärmning och varmvatten. Det är dom uppgifterna jag lämnat till de installatörer som jag kontaktat.
Det är iaf ett enplanshus med oinredd källare 68+68kvm som ligger straxt utanför Norrköping, byggt 1955 med stora fina radiatorer under de flesta fönstren. Knappt fungerande självdrag, kommer nån ventilationslösning senare.

Jag har en bekant som jobbar som borrare pÃ¥ den största brunnsborrningsfirman här i trakten (som borrar Ã¥t samtliga installatörer jag kontaktat), jag kollade med honom vad han trodde innan jag började ringa runt o han sa:  Jag skjuter frÃ¥n höften o säger en 6kw pump med ungefär 100m hÃ¥l o totalkostnaden bör landa i krokarna runt 100.000:-

Offerterna som nu börjat komma in:

Bosch EHP 7 LW/M - Totalt borrdjup 99m

CTC  EcoHeat 306 - Totalt borrdjup 94m

Nibe 1226-6 - Totalt borrdjup 95m 

Nibe 1245-6 + Nibe uvk100 arbetstank - Totalt borrdjup 120m

IVT  Greenline HT plus C7 + Bc100 arbetstank - totalt borrdjup 130m


Priserna spretar relativt lite, 15.000:- skiljer högsta o lägsta offert.


Alla installatörer som lämnat offert har fått "tummen upp" av brunnsborraren, han anser att samtliga är kompetenta och seriösa.
Alla har även gett det intrycket vid samtal, mycket trevliga o kunniga, dessutom snabba, dom har dykt upp samma dag eller dagen efter jag ringt dom och offerten 1-2 dar efter det.


Hur skall jag tänka/välja?? Är det nån som jag absolut ska undvika pga nånting?

Tack på förhand

« Senast ändrad: 15 november 2012, 21:04:24 av Kent-allan »

Utloggad magneten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Munkedal
  • Antal inlägg: 175
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp att välja bland offerter
« Svar #1 skrivet: 15 november 2012, 21:27:40 »
IVT  Greenline HT plus C7 offerten verkar ju inte helt fel, bra tilltaget borrhÃ¥l (framtidssäkrat) samt en arbetstank vilket ofta är en fördel dÃ¥ pumpen fÃ¥r bättre förutsättningar att arbeta mot, ej lika mÃ¥nga starter samt förmodligen en lägre returtemperatur under gÃ¥ngtiden. är e dessutom likvärdiga i priset sÃ¥ är det ett lätt val, kanske kan din kompis borra lite extra mot en rimlig ersättning? om du vill att det ska kännas "extra bra" (inte för att det nödvändigtvis behövs)
Begagnad  IVT Greenline HT Plus 7kw, 500m kollektorslang plöjd i Ã¥ker. 
Seriekopplad med Värmebaronen biomax ved/pelletspanna (som volymförstorare & förvärmning av tappvatten) samt 110l Nibe elVVB för att höja upp förvärmt tappvaten till 65 grader.
Braskamin 7kw
100 år gammalt timmerhus 130m2 uppvärmt, 65m2 golvvärme+3 gamla radiatorer på bottenvåningen, vanliga element på 2a våningen.

Solcellsanläggning riktad mot sydöst 10° taklutning, 26m2 16 st REC 255 polykristalyna paneler, 4080 Wp Ã¥rsproduktion ca 3600 kWh  Aktuell produktion: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=24585&sid=22422

Utloggad GöranA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 341
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp att välja bland offerter
« Svar #2 skrivet: 15 november 2012, 22:51:24 »
Det känns som de två offerter som står längst ned är bäst (och säkert dyrast). Rejält borrhål och en tank.

Jag hade nog valt nibe 1245 med tanke på energimyndighetens test. Där fick nibe bättre siffror på allt jämfört med ivt (förvisso 10kW maskiner). Men IVT är säkert också en hyffsad maskin.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Hjälp att välja bland offerter
« Svar #3 skrivet: 16 november 2012, 10:09:09 »
Kommer källaren att inredas och värmas eller inte? Det är en rätt viktig fråga som gör att värmebehovet kan bli en hel del högre än dagens.

Även med oinredd källare skulle jag sikta pÃ¥ 120 m borrhÃ¥l, under 100 bör ge köldbärartemperaturer under noll. 20 meter extra kommer att löna sig pÃ¥ sikt och är som sagt framtidssäkert. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Hjälp att välja bland offerter
« Svar #4 skrivet: 16 november 2012, 10:41:10 »
kommer huset byggas ut.
just när det kommer till borrhålet ska du tänka långsiktigt. Hålet har all möjlighet att fungera bra längre än du själv lever och lika länge som huset finns kvar.

Planen kanske är att bygga ut om 10-15 år. Då kan man ju borra 150 meter men ändå välja att bara ha en 6kw värmepump i nuläget och när den väl skall bytas ut om 10-20 år byta upp sig till en 8 exempelvis.

Det är en tanke att ha med sig på vägen. Svaret känner bara du själv till.

Min granne borrade 80m och sedan blev barnen lite större och källaren inreddes och sedan satt en luft-luftvärmepump på husknuten.


Har du frågat nibeinstallatören varför dom föreslår en arbetstank. Och resonerat med dig själv, installatörer och andra inblandade kring varför ingen annan gjort samma bedömning.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Kent-allan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp att välja bland offerter
« Svar #5 skrivet: 16 november 2012, 14:29:09 »
Tack för alla svar sÃ¥ lÃ¥ngt  tummenupp

Källaren kommer inte inredas så länge jag äger kåken iaf, kommer ha garage och verkstad där och hålla kanske 10-15grader bara.
Utbyggnation är inte heller planerat inom överskådlig framtid.

Men jag köper tänket med att köra på en något kraftigare anläggning än man behöver, framförallt när det gäller borrhålet. Det går ju givetvis att borra lite djupare, om jag skulle be om ett 120m hål till CTC´n så skulle det knappt skilja 2000:- på offerterna på IVT, NIBE och CTC.... vilket juförsig mer stjälper än hjälper mig, då det blir ännu mindre skillnad och ännu svårare att välja.

Jag frågade installatören som lämnat offerterna utan arbetstank, han ville egentligen mest sälja CTC´n, och om jag förstod det hela rätt så påstod han att den inte behövde nån extern arbetstank eftersom det fanns en tank inbyggd i den pumpen.

Hade tänkt välja och ge klartecken idag, men jag ska nog fundera över helgen. Egentligen tror jag inte det spelar nån större roll vad jag väljer?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Hjälp att välja bland offerter
« Svar #6 skrivet: 16 november 2012, 15:51:58 »
Källaren kommer inte inredas så länge jag äger kåken iaf, kommer ha garage och verkstad där och hålla kanske 10-15grader bara.

Vintertid kan de gå åt en hel del värme där ändå. Tidigare kanske oljepannans förluster höll temperaturen uppe i källaren. Fundera lite över källarväggarnas uppbyggnad, isoleringsförmåga och hur mycket som ligger över mark. Min källare är betonghålsten plus puts och jag skulle inte vilja värma upp den till 10-15 grader vintertid.

Det brukar vara samma varmvattenberedare oavsett pumpens effekt så den här kan vara av visst intresse även om pumpen i det här fallet blir klenare.
http://energimyndigheten.se/sv/Hushall/Testerresultat/Testresultat/Bergvarmepumpar-november-2012/
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad sad

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Södermanland\Trosa
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp att välja bland offerter
« Svar #7 skrivet: 17 november 2012, 00:19:20 »
Jag har lite svårt att relatera till din situation med att inte vilja värma källaren mer än 10-15*C... jag skulle inte tveka på att borra minst 150m, det är ganska höga etableringskostnader. Jag själv skulle satt in en 7-9kw pump med passande borra
IVT EQ C10 (10kw) med 189 m aktivt hål i Trosa
Lättbetonghus i sutteräng på 96+96 kvm, tilläggsisolerad vind.
VP installerad Oktober 2011.

Utloggad Kent-allan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp att välja bland offerter
« Svar #8 skrivet: 18 november 2012, 15:23:37 »
De verkstäder jag hyrt förut har jag bara haft stödvärme i på vintern o sen bara dragit igång en byggfläkt när jag ska vara där o meka. Det är nog det tänket som följer med till källaren nu.
Det är bara killen som var här från IVT som hade invändningar på det o räknade även in källaren som uppvärmt utrymme, det är nog mycket därför som han räknade med 1kw kraftigare pump och lite djupare hål, beräknade årsförbrukningen ligger även den ca 1000kwh över de andra pga detta.

Jag vet faktiskt inte vad det är för konstruktion/material i källarväggarna, kåken ligger ganska högt iaf så det är nog ca 50/50 av källarväggarna som ligger under marknivå. Planer finns på att isolera/dränera källaren inom överskådlig framtid (5-10år), mest pga att nuvarande dränering beräknas vart uttjänt för 25-30 år sedan (inget gjort sen -55), men enligt besiktningen så är det förvånansvärt "torrt" i väggarna trots det, så besiktningsmannen tyckte inte det var nån jättepanik att ta tag i detta.

Ju mer jag nu funderar pÃ¥ det sÃ¥ är det kanske vettigare att hÃ¥lla 20-22grader även i källaren o satsa pÃ¥ en kraftigare pump med djupare hÃ¥l trots dÃ¥lig isolering?? Kanske köra pÃ¥ IVT´s 7kw pump med 130m hÃ¥l o hoppas pÃ¥ mildvintrar tills jag hunnit isolera/dränera källaren? 

 

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Hjälp att välja bland offerter
« Svar #9 skrivet: 18 november 2012, 19:01:47 »
Byggfläkt,, brrr jag ryser!!

Satsa på en större pump och djupare borrhål.
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Hjälp att välja bland offerter
« Svar #10 skrivet: 18 november 2012, 19:23:57 »
Nu är det ju inte så enkelt att bara slänga in en större vp eftersom några av rörisarna har föreslagit arbetstank kanske dom ser flödesproblem i radiatorsystemet så en tank är troligtvis inte helt fel men satsa på en större en 300 liters tank kostar inte många kronor till och om du väljer tank kan du ha större vp om du tror det behövs.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Kent-allan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp att välja bland offerter
« Svar #11 skrivet: 18 november 2012, 19:53:23 »
Själva grunden i tänket med stödvärme o byggfläkt grundar sig i att jag ibland går långa perioder (ibland 2-3veckor) utan att använda garage/verkstad alls, då känns det onödigt att värma upp ordentligt. Eftersom det är dåligt isolerat så känns det som att man "slösar" mer ju högre temp man försöker hålla. Då känns det bättre att hålla lägre temp när man inte är där o sen ha en lösning som snabbt får upp tempen till behagliga nivåer när man väl ska vara där.

Förra mek-lokalen jag hyrde var nästintill oisolerad, där hade jag ingen värme alls när jag inte var där, o det tog knappt 30min för min 6kw byggfläkt att få upp tempen från -10 till +18-20 grader, men visst tog det bra många timmar efter det innan alla verktyg o prylar blev sköna att hålla i.

Men det är nog överhängande risk för ändrat beteende nu när det bara blir "en trappa ner" till mek-lokalen istället för att sätta sig i bilen o ta sig till andra sidan stan.  tummenupp SÃ¥ det är nog vettigare att räkna pÃ¥ att hÃ¥lla ordentligt varmt överallt.

Tack för tankar och ideér så långt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!