Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Elementen enbart varma upptill??  (läst 16089 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad NyMaN!

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
Elementen enbart varma upptill??
« skrivet: 28 oktober 2012, 19:05:36 »
Tjoo

Fick vår värmepump installerad i början av Juli, en Thermia G2 10kw och det funkar mkt bra....men det är ju nu det börjar blir riktigt intressant när det börjar bli kallt.

Det jag har märkt nu är att elementen är varma upptill och kalla eller enbart ljumma nertill....och detta gäller i stort sett alla stora element i huset, detta fenomen märks ej lika tydligt på dom små elementen.
Ska det vara så? Eller finns det nån inställning jag kan ändra på pumpen? Cirkulationspumpens hastighet?

Alltså, det är varmt o skönt i huset.... så det är ju inga problem med att få rätt värme.

Det är ett äldre -40 tals hus med 2 rörs system.
Har alla termostater utom en öppna för fullt.

Är allt som det ska eller är det nåt ja ska justera?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Elementen enbart varma upptill??
« Svar #1 skrivet: 28 oktober 2012, 19:25:03 »
Det finns pengar att spara på att få värmesystemet att fungerar bättre. Finns det termostater på radiatorerna som inte är helt öppna så öppna dem helt.

Om ev. radiatortermostater redan är helt öppna verkar det som det är för dålig cirkulation på radiatorvattnet. Läs av temperaturerna på in- och utgående värmebärare. Differensen när pumpen går bör vara 5-10 grader. Öka hastigheten på cirkulationspumpen om skillnaden är större än 10 grader.

När det är rätt temperaturdifferens över pumpen, kontrollera att det är en märkbar temperaturskillnad mellan in- och utgående rör till de små radiatorerna. Skillnaden bör ligga över 5 grader. Stryp flödet till radiatorerna om skillnaden är mindre.

Jag skulle vilja rekommendera inköp av en IR-termometer och att du ägnar lite tid Ã¥t att trimma in radiatorerna till rätt flöde. Det lönar sig. Har man  väl gjort det tjänar man pengar pÃ¥ det under pumpens livslängd.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
SV: Elementen enbart varma upptill??
« Svar #2 skrivet: 28 oktober 2012, 21:29:29 »
En G2:a har optimum och styr således på 8 gr delta över vp på varma sidan.
Justering av hastighet går men är lite mer komplicerat. Du får gå in i Optimum-menyn och reglera konstantflöde tills du hittar rätt.
Troligtvis ligger problematiken utanför vp
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Utloggad NyMaN!

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
SV: Elementen enbart varma upptill??
« Svar #3 skrivet: 29 oktober 2012, 12:46:39 »
En G2:a har optimum och styr således på 8 gr delta över vp på varma sidan.
Justering av hastighet går men är lite mer komplicerat. Du får gå in i Optimum-menyn och reglera konstantflöde tills du hittar rätt.
Troligtvis ligger problematiken utanför vp

Ok, men är det ett problem eller är det vanligt + är det ok att det är så här?

Vad tror du att detta beror på då?

Utloggad NyMaN!

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
SV: Elementen enbart varma upptill??
« Svar #4 skrivet: 29 oktober 2012, 19:21:27 »
Det finns pengar att spara på att få värmesystemet att fungerar bättre. Finns det termostater på radiatorerna som inte är helt öppna så öppna dem helt.

Om ev. radiatortermostater redan är helt öppna verkar det som det är för dålig cirkulation på radiatorvattnet. Läs av temperaturerna på in- och utgående värmebärare. Differensen när pumpen går bör vara 5-10 grader. Öka hastigheten på cirkulationspumpen om skillnaden är större än 10 grader.

När det är rätt temperaturdifferens över pumpen, kontrollera att det är en märkbar temperaturskillnad mellan in- och utgående rör till de små radiatorerna. Skillnaden bör ligga över 5 grader. Stryp flödet till radiatorerna om skillnaden är mindre.

Jag skulle vilja rekommendera inköp av en IR-termometer och att du ägnar lite tid Ã¥t att trimma in radiatorerna till rätt flöde. Det lönar sig. Har man  väl gjort det tjänar man pengar pÃ¥ det under pumpens livslängd.

Kollade skillnaden på in samt utgående värme när pumpen gick, diffen var 7 grader.
Dessa värden visade pumpen i eftermiddags.
Ute 4 grader
Framledning 43 grader (35 grader)
Returledning 35 grader (55 grader)
Varmvatten 54 grader
Integral -62 grader
Brine IN 2 grader
Brine UT 0 grader

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Elementen enbart varma upptill??
« Svar #5 skrivet: 29 oktober 2012, 20:07:03 »
7 graders differens är ett bra värde. Det betyder ocksÃ¥ att temperaturdifferensen över radiatorerna när i genomsnitt ocksÃ¥ är 7 grader. Av första inlägget fick i alla fall jag intrycket att differensen var större.  Försök mäta temperaturskillnaden över de smÃ¥ radiatorerna. Är den mindre än 5 grader bör flödet genom dem strypas.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
SV: Elementen enbart varma upptill??
« Svar #6 skrivet: 29 oktober 2012, 21:11:10 »
Ja, det handlar om i vilket ögonblick man läser av.
Däremot kan jag tycka, att framledningen ligger 8 grader över börvärdet med ett integralvärde på -62, kan vara lite märkligt. Om den är fabriksinställd så starta kompressorn vid -60 och har ett par minuter på sig att komma igång ordentligt. Ändå är det så stor skillnad redan... Sc:,h
Det tyder på dålig cirkulation. Håll lite koll på integral värdet. Kolla alla temperaturer i historiken när vp stoppat. (Tryck höger på resp. temp och du får upp en graf med de senaste 100 mätpunkterna)
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Utloggad NyMaN!

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
SV: Elementen enbart varma upptill??
« Svar #7 skrivet: 30 oktober 2012, 08:00:55 »
Ja, det handlar om i vilket ögonblick man läser av.
Däremot kan jag tycka, att framledningen ligger 8 grader över börvärdet med ett integralvärde på -62, kan vara lite märkligt. Om den är fabriksinställd så starta kompressorn vid -60 och har ett par minuter på sig att komma igång ordentligt. Ändå är det så stor skillnad redan... Sc:,h
Det tyder på dålig cirkulation. Håll lite koll på integral värdet. Kolla alla temperaturer i historiken när vp stoppat. (Tryck höger på resp. temp och du får upp en graf med de senaste 100 mätpunkterna)

Ok, vilket värde eller vilka ska ja läsa av?
Framledning?
Retur?

Vad bör integral värdet ligga på? Hur vet jag att det är bra?

Om nu cirkulationen är dålig, hur fixar jag det?

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Elementen enbart varma upptill??
« Svar #8 skrivet: 30 oktober 2012, 09:33:50 »
Hej! Misstänker att du kör pÃ¥ standard värden kurva 40 och integral -60.Om din framledning ligger pÃ¥ ÄR värdet 43grader och börvärdet ligger pÃ¥ 35grader sÃ¥ ligger du 8grader över börvärdet pÃ¥ framledningen sÃ¥ pÃ¥ 1 min(-60) sÃ¥ kommer den räkna ner 8 steg/minut ner till 0 och dÃ¥ har du antagligen lite för mÃ¥nga starter sÃ¥ prova ställ kurvan pÃ¥ 38  och se om du kommer märka nÃ¥gon skillnad pÃ¥ inomhustempen.Annars tycker jag du ska avvakta med dina radiatorer och se när det blir kallare.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad NyMaN!

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
SV: Elementen enbart varma upptill??
« Svar #9 skrivet: 30 oktober 2012, 10:11:02 »
Hej! Misstänker att du kör pÃ¥ standard värden kurva 40 och integral -60.Om din framledning ligger pÃ¥ ÄR värdet 43grader och börvärdet ligger pÃ¥ 35grader sÃ¥ ligger du 8grader över börvärdet pÃ¥ framledningen sÃ¥ pÃ¥ 1 min(-60) sÃ¥ kommer den räkna ner 8 steg/minut ner till 0 och dÃ¥ har du antagligen lite för mÃ¥nga starter sÃ¥ prova ställ kurvan pÃ¥ 38  och se om du kommer märka nÃ¥gon skillnad pÃ¥ inomhustempen.Annars tycker jag du ska avvakta med dina radiatorer och se när det blir kallare.

Har sänkt kurvan till 39, då jag tyckte det blev lite för varmt med den på 40.
Integral har jag inte rört, så den ligger nog på -60 om det är standard.

En annan fråga, nu när det är runt 4-5 grader varmt ute så tycker jag att det är lite för kallt här inne. Är det Kurvan som ska ändras lite vid +5 då eller? Exempelvis ändra från 0 grader vid +5 till 1 eller 2 grader vid +5?

Vid 0 grader så ändrade installatören det till +2, och när det är runt nollan ute så tycker jag det är lagom varmt inne.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Elementen enbart varma upptill??
« Svar #10 skrivet: 30 oktober 2012, 10:16:23 »
Har sänkt kurvan till 39, då jag tyckte det blev lite för varmt med den på 40.
Integral har jag inte rört, så den ligger nog på -60 om det är standard.

En annan fråga, nu när det är runt 4-5 grader varmt ute så tycker jag att det är lite för kallt här inne. Är det Kurvan som ska ändras lite vid +5 då eller? Exempelvis ändra från 0 grader vid +5 till 1 eller 2 grader vid +5?

Vid 0 grader så ändrade installatören det till +2, och när det är runt nollan ute så tycker jag det är lagom varmt inne.

Hej! japp brukar vi med göra i gamla hus +2 i gamla hus (vid 0) och avvakta med radiatorna för jag misstänker att ditt värmesystem är anpassat för högtemsystem (självcirkulationsraddar) så när det blir kallare kommer dom nog igång ska du se. tummenupp
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Hjopek

  • Knappt
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 576
  • Karma +0/-0
SV: Elementen enbart varma upptill??
« Svar #11 skrivet: 30 oktober 2012, 14:14:52 »
Ja, det handlar om i vilket ögonblick man läser av.
Däremot kan jag tycka, att framledningen ligger 8 grader över börvärdet med ett integralvärde på -62, kan vara lite märkligt. Om den är fabriksinställd så starta kompressorn vid -60 och har ett par minuter på sig att komma igång ordentligt. Ändå är det så stor skillnad redan... Sc:,h
Det tyder på dålig cirkulation. Håll lite koll på integral värdet. Kolla alla temperaturer i historiken när vp stoppat. (Tryck höger på resp. temp och du får upp en graf med de senaste 100 mätpunkterna)

Kollade nyss på min med samma inställningar på optimum och integral. Det är helt normalt att skillnaden är som det var vara eftersom pumpen startar vid -60 men integralvärdet fortsätter till -67 i mitt fall, inom 2 minuter är skillnaden på varma sidan 8 °C, sedan tar det ytterligare 3 minuter innan integralvärdet har klättrat tillbaka till -60.
Att skillnaden på varma sidan så snabbt stiger beror väl på optimum ser till att cp går sakta tills tempdiffen når 8 °C och sedan ökar cp vid behov.
Alltså man kan göra en avläsning efter 5 minuter och det är fortfarande -60 på integral fast den håller på att beta av värmeskulden.
Om jag inte missuppfattat det hela... Sc:,h
Jag tror inte Linken påverkar i större omfattning vid starten.
Thermia Optimum 12 med 2x300 i åker. Hus från 1880(?) 300 kvm inkl källare. Tilläggsisolerat. Tagit bort vedpanna sep -14. Installerat Thermia Link + termostater september 2011. Bytt ut de flesta panelradiatorerna mot Duplex fr
Lenhovda radiatorfabrik i Småland. Ingen golvvärme utom hösten 2015 kök 32m2.
Tot förbrukning med gamla 2-glas fönster, 2015 apr bytt till energiglas+argon i gamla bågarna u-värde 1,1:
Solceller monterade 18-11-23, 33 st som ger 10,56 kW.

2010-15618  2011-14789  2012-13672  2013-12601 2014-11921 2015-12175 2016-10908 2017-11549

Utloggad acer

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Pajala
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump intresserad
SV: Elementen enbart varma upptill??
« Svar #12 skrivet: 30 oktober 2012, 17:06:31 »
Bor också i ett 40-tals hus med grova rör och stora raddar, jag hade också samma dilemma som du.
Efter installtionen Feb-12 hade jag väldigt varmt, det visade sig kurvan var högt ställd.
In för denna uppvärmningssäsong har jag gjort ytterligare justeringar med kurva ställd på 29c och intergralen på -190 och införskaffat en innegivare med faktor 4, jag var lite fundersam kring integralen.
Nu är jag inte alls orolig, för nu har jag mellan 10-12 starter/dygn och framledning pÃ¥ 40-43c  detta vid utetemp pÃ¥ -20c (Pajala),:dt:ligger stabilt pÃ¥ 8c.Tempen inomhus ligger runt 21.5c(innegivare).
Hoppas att du kan ha någon hjälp av mina inställingar!
 
Thermia G2 8kw 210m borra, installerad 201202, Villa byggd 1941 1.5 plan ca 100kvm bo yta + 50kvm källare.
Sjävdragventilation samt nyinköpt braskamin.
Tidigare förbrukning 6.5 ton pellets och 6500kw hushålls el.
Bor i Tornedalen.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Elementen enbart varma upptill??
« Svar #13 skrivet: 30 oktober 2012, 17:24:28 »
GÃ¥r inte vp högt över bör med integralen sÃ¥ lÃ¥gt som -190  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Elementen enbart varma upptill??
« Svar #14 skrivet: 30 oktober 2012, 17:58:35 »
Bor också i ett 40-tals hus med grova rör och stora raddar, jag hade också samma dilemma som du.
Efter installtionen Feb-12 hade jag väldigt varmt, det visade sig kurvan var högt ställd.
In för denna uppvärmningssäsong har jag gjort ytterligare justeringar med kurva ställd på 29c och intergralen på -190 och införskaffat en innegivare med faktor 4, jag var lite fundersam kring integralen.
Nu är jag inte alls orolig, för nu har jag mellan 10-12 starter/dygn och framledning pÃ¥ 40-43c  detta vid utetemp pÃ¥ -20c (Pajala),:dt:ligger stabilt pÃ¥ 8c.Tempen inomhus ligger runt 21.5c(innegivare).
Hoppas att du kan ha någon hjälp av mina inställingar!
Hej oj 10-12 starter/dygn vid -20 låter mycket.Du har väll koll så den inte tvångsstartar på hysteres.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!