Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Tappar trycket på bara ett par timmar (Nibe Fighter 360P)  (läst 17113 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad rikard454

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
Hej alla kunniga!

Jag är lur på att något har gått sönder i vår FTX/frånluftsvärmepump (Nibe Fighter 360P), trycket enligt mätaren upptill/till vänster faller från 1 bar ned till 0 på bara några timmar. Sen när man återfyller den så går det i ca fyra liter och sen är tryckmätaren uppe på 1 bar igen. Notera att jag fyllt på med kran nummer 49 "Kombinerad påfyllnings- och backventil, värmesystem" nu när jag läser manualen (mer eller mindre för första gången sen vi byggde huset för 7,5 år sen - sorry!) så verkar det som man ska återfylla med kran nummer 46 "påfyllningsventil vattenvärmare". Denna kran 46 stod dock halvöppen nu när jag testade den för första gången - och det händer inget när man öppnar den helt… Så jag stängde den nu.

Men som sagt, bara en några timmar senare är trycket nere på noll igen.

När trycket ligger på noll så har jag en känsla av att den värmer med enbart elpatronerna, den verkar inte orka värma upp varmvattnet till mer än strax under 40 grader när det är runt -15 grader utomhus. När man fyllt upp systemet till 1 bar igen så stiger temperaturen i varmvattenberedaren raskt upp till runt mer normala 55/57 grader.

Värmen i huset fungerar och vi har varmvatten - men som sagt, den orkar inte värma upp varmvattenberedaren till mer än runt 37/38 grader.

Jag ser inga synliga läckage, i uppsamlingskoppen nere till vänster har det runnit vatten, det syns - men det är torrt nu….


Historiskt sett haaar tryckmätaren tappat trycket så här i ganska många år, men det har tagit åtskilliga månader för att den ska gå ned till noll - typ ett halvår eller så. Och då när återfyllt har det gått i väldigt lite vatten, typ ett par deciliter (men här har jag gått mer på känsla). Nu har jag dock tittat på vattenmätaren och konstaterat att det går åt ca fyra liter för att få upp trycket till 1 bar. Lämnar jag den på noll i flera dagar har jag en känsla av att det går i mer än dessa fyra liter….


Finns det något som jag kan göra för att i alla fall lista ut vad felet är…?

Lite ytterligare information:
Enplans välisolerad villa på 210 m2, byggd 2007 (Norrbottens kustland)
Vattenburen golvvärme
En tons täljstenskamin som vi eldar i mest varje kväll under det kallare halvåret

Tack på förhand,
/Rikard

Utloggad rikard454

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
SV: Tappar trycket på bara ett par timmar (Nibe Fighter 360P)
« Svar #1 skrivet: 17 januari 2015, 00:04:53 »
Kran nummer 46 skaaa nog vara öppen hela tiden, det är tydligen den som fyller på varmvattenberedaren allt eftersom man förbrukar varmvatten :-)

/Rikard

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9628
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Tappar trycket på bara ett par timmar (Nibe Fighter 360P)
« Svar #2 skrivet: 17 januari 2015, 09:10:43 »
Kan vara trasigt expansionskärl. Kontrollera om det kommer vatten när man trycker in stiftet i bildäcksventilen på kärlet. I så fall är gummibälgen trasig. Annars gör systemet trycklöst "nära 0 bar" genom att släppa ut värmevatten genom säkerhetsventilen och pumpa upp till rätt förtryck som brukar vara 0,5 bar eller drygt det. Kontrollera att säkerhetsventilen till värmesystemet sluter tätt.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad rikard454

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
SV: Tappar trycket på bara ett par timmar (Nibe Fighter 360P)
« Svar #3 skrivet: 17 januari 2015, 20:54:32 »
Hej Josth!

Det kommer bara luft en stund när man trycker in stiftet på "bildäcksventilen"....

Systemet hade ju blivit trycklöst enligt manometern/tryckmätare så jag provade att öppna säkerhetsventilen 47 ("säkerhetsventil vattenvärmare") och där kommer det vatten. Dock när man öppnar 52 ("säkerhetsventil värmesystem") så händer det ingenting....

Liten reservation för nummer 52, enligt manualen ska den sitta ganska högt upp nära tryckmätaren men den verkar sitta nere/nära uppsamlingstratten istället (se bilden).



Gjorde jag rätt? Några idéer?
Thx!
/Rikard

PS Det gick i hela 13 liter nu när jag återfyllde till 1 bar...

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • Skåne, Sjöbo
SV: Tappar trycket på bara ett par timmar (Nibe Fighter 360P)
« Svar #4 skrivet: 17 januari 2015, 21:05:46 »
Hade det varit 310P, hade jag sagt att säkerhetsventilen har läckage. Annars måste det vara läcka i rören...
Tror jag...
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad rikard454

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
SV: Tappar trycket på bara ett par timmar (Nibe Fighter 360P)
« Svar #5 skrivet: 17 januari 2015, 22:22:24 »
Hade det varit 310P, hade jag sagt att säkerhetsventilen har läckage. Annars måste det vara läcka i rören...
Tror jag...
Hej BigGitt! Vilken av säkerhetsventilerna tror du eventuellt är trasig?
/Rikard

Utloggad Tumpi

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 564
  • Karma +0/-0
SV: Tappar trycket på bara ett par timmar (Nibe Fighter 360P)
« Svar #6 skrivet: 17 januari 2015, 23:54:02 »
Hej!

"Säkerhetsventil vatten-värmare" borde vara säkerhetsventilen som finns på kallvattenledingen före vv-beredaren, varje gång VP värmer vattnet expanderar det och säkerhetsventilen släper ut lite vatten, typ 1 dl, detta är normalt o har inget med trycket i exp-kärlet att göra.

"Säkerhetsventil värmesystem" sitter på det slutna systemet där exp.kärlet finns, den borde inte släppa ut vatten om trycket är normalt och ventilen fungerar som den ska, detta är ju lätt att följa med, torka koppen torr och se om det kommer vatten från röret.

Om exp.kärlet är helt och säkerhetsventilen håller tätt och det minskar ca 4 liter på några timmar kan man anta att det finns ett läckage, det är att börja söka. Jag skulle inte vänta och avvakta med detta, utan söka aktivt.
Du skriver golvvärme... platta på mark eller torpargrund? Är det torrt runt golvvärme fördelarna? Du kan ju stänga av en slinga i taget och se om det börjar hålla tätt. Har det gjorts någon renovering eller dylikt på sistone? Kan det ha frusit någonstans?

Jag har även hört om innerväggolvreglar som varit fastspikade med rostfria spickar (betongspik), det tar några år för en sådan spik att rosta sönder om den träffat ett gv-rör.
« Senast ändrad: 18 januari 2015, 00:00:02 av Tumpi »
Platta på mark 170m2. 170 meter Borra, 15 meter till berg. Danfoss DHP-H 8. Roth Golvvärme med flödesmätare 20mm rör ca 700 meter. Enervent Pingvin Eco Ede FTX Totalförbrukning 8400 kwh 2011. 8600 kwh 2012. 8300 kwh 2013. Contura braskamin. El bastu
Garage 42m2 värms med Daikin Nano X 25

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • Skåne, Sjöbo
SV: Tappar trycket på bara ett par timmar (Nibe Fighter 360P)
« Svar #7 skrivet: 18 januari 2015, 07:36:58 »
Det är precis som Tumpi skriver.
Ska försöka ladda ner manualen och kolla vilken ventil är vad.

Edit. Ur manualen.
"Värmesystemets säker hets ventil (52) skall vara helt tät medan vattenvärmarens säkerhetsventil (47) ibland släp-per ut vatten efter en varmvatten tapp ning. Utsläppet beror på att kallvattnet som tas in i vattenvärmaren expanderar vid uppvärmning, varvid trycket ökar och säkerhetsventilen öppnar.Säkerhetsventil (52) skall kontrolleras en gång per år medan säkerhetsventil (47) skall kontrolleras 4 gånger per år. Kontrollen sker med en ventil åt gången enligt nedan-stående: Öppna ventilen.• Kontrollera att vatten strömmar genom ventilen.• Stäng ventilen.• Värmesystemet kan behöva återfyllas efter kontroll av •säkerhetsventilen (52), se avsnitt ”Påfyllning av värme-systemet”.

Jag menar ventil 52. Fortsätter läckaget, kan inte expansionskärlet vara sönder. Den delen med luft, skulle fyllas med vatten och trycket skulle öka stumt till viss nivå och temp beroende.
Är ventilen 52 hel och inget vatten finns under pannan, har du läckage i rören eller någon koppling.

SÖK DIREKT!

Är det trägolvkontruktion, kryp under! Annars hyr en berörningsfri fuktmätare och kolla innan stora skador uppstår. Eller köp en.
« Senast ändrad: 18 januari 2015, 07:46:33 av BigGitt »
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad rikard454

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
SV: Tappar trycket på bara ett par timmar (Nibe Fighter 360P)
« Svar #8 skrivet: 18 januari 2015, 10:45:50 »
Hej och tack för alla goda råd! Först: uppsamlingstratten/koppen dit säkerhetsventilerna ska tömmas verkar inte fyllas på med vatten...

Huset har platta på mark, det går inte att komma in under huset och titta. Ca 7,5 år gammalt, ingen renovering/utbyggnad har gjorts och det bör inte ha kunnat frysa någonstans då det inte varit kallt inomhus...

Jag funderar på att fylla upp systemet till 1 bar igen och slå av värmepumpen och dess cirkulationspump en halvtimma (det är milt ute) samt stänga de två kranarna på fördelarna (märkta med "flöde" (den övre) och "retur" (den undre)):



Då om trycket inte faller så har man väl konstaterat att det finns ett läckage ute i huset någonstans. Nästa steg blir väl sen och börja "slå" av en krets åt gången, hur man då gör det - men ett steg i taget.

Vad tror ni om det?

/Rikard

PS Det har varit rätt/för varmt på golvet i tvättstugan en tid (klinkergolv) - kanske att det finns ett läckage i den kretsen...

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9628
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Tappar trycket på bara ett par timmar (Nibe Fighter 360P)
« Svar #9 skrivet: 18 januari 2015, 11:16:43 »
Låter som ett bra test tycker jag. Ställ gärna fram en golvvärmefläkt på 1-2 kW mitt i huset, det värmer bra i ett så nytt och välisolerat hus under tiden pannan är avslagen.

När det gäller säkerhetsventilen 52 har den på tidigare årsmodeller suttit högre upp nära manometern men flyttats ner på senare årsmodeller. Kanske kolla in din manual stämmer med tillverkningsåret som går att se på skylten nertill.
« Senast ändrad: 18 januari 2015, 11:22:08 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • Skåne, Sjöbo
SV: Tappar trycket på bara ett par timmar (Nibe Fighter 360P)
« Svar #10 skrivet: 18 januari 2015, 11:25:03 »
Låter som ett bra test tycker jag. Ställ gärna fram en golvvärmefläkt på 1-2 kW mitt i huset, det värmer bra i ett så nytt och välisolerat hus under tiden pannan är avslagen.

När det gäller säkerhetsventilen 52 har den på tidigare årsmodeller suttit högre upp nära manometern men flyttats ner på senare årsmodeller. Kanske kolla in din manual stämmer med tillverkningsåret som går att se på skylten nertill.

+1
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad rikard454

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
SV: Tappar trycket på bara ett par timmar (Nibe Fighter 360P)
« Svar #11 skrivet: 18 januari 2015, 11:54:56 »
Det gick en halvtimma och manometern sjönk 0,1 bar. Jag återfyllde systemet och slog av värmepumpen och dess cirkulationspump och stängde de där två kranarna (en brasa är igång i täljstenskaminen) och nu har det gått ytterligare en halvtimma och mätaren har (tyvärr) inte sjunkit något alls, mer att trycket har stigit en aaaaning...

Detta tyder väl då på att vi har ett läckage någonstans i golvvärmeslingorna... Bra på ett sätt och veta var felet är men det verkar ju vara ett "mindre trevligt fel" :-(

Nu är ju då frågan hur vi kan lista ut i vilken av slingorna läckaget finns, det syns inget vatten på golvet vid fördelningspanelen och jag ser inga tecken på fukt någonstans i huset (klinker- eller parkettgolv överallt).

Överst på flödesdelen finns det små plasthattar som går att poppa av, där under ser det ut som att det går att vrida med en stor mejsel - kan det vara avstängning?

Men man måste ju stänga av på returdelen också väl?

Några bilder:







Någon som har en teori om hur man kan slå av en slinga åt gången?
Tack återigen på förhand för goda råd!
/Rikard

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9628
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Tappar trycket på bara ett par timmar (Nibe Fighter 360P)
« Svar #12 skrivet: 18 januari 2015, 15:16:49 »
Bra bilder! Kanske går det dock lättare att få svar med en ny tråd under "VVS, Acktankar, Radiatorer, Golvvärme". Finns säkert fler experter på just rördragning och golvvärme där. Tror också det är bra att försöka hitta fabrikatet på golvvärmefördelaren om det står någonstans.
/Mvh
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Tumpi

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 564
  • Karma +0/-0
SV: Tappar trycket på bara ett par timmar (Nibe Fighter 360P)
« Svar #13 skrivet: 18 januari 2015, 15:37:56 »
Hej
Hej på översta fördelaren tror jag du har rätt. På nedre så tar du bort termostaten, brukar komma bort utan verktyg, skall sedan gå att strypa manuellt.
Platta på mark 170m2. 170 meter Borra, 15 meter till berg. Danfoss DHP-H 8. Roth Golvvärme med flödesmätare 20mm rör ca 700 meter. Enervent Pingvin Eco Ede FTX Totalförbrukning 8400 kwh 2011. 8600 kwh 2012. 8300 kwh 2013. Contura braskamin. El bastu
Garage 42m2 värms med Daikin Nano X 25

Utloggad rikard454

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
SV: Tappar trycket på bara ett par timmar (Nibe Fighter 360P)
« Svar #14 skrivet: 18 januari 2015, 16:24:29 »
Tack Tumpi! Jag tror dock jag tar Josths råd och öppnar en ny tråd i golvvärmesektionen också!

Jag har provat att skruva på den där övre skruven och den kan nog vara för att stänga (den gick väldigt lätt runt - man får nog notera hur många varv man vrider för att stänga, kanske någon form av grundinställning...).

/Rikard

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!