Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: SolfÃ¥ngare eller solceller  (läst 17128 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad PerHag

  • Per
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm - SpÃ¥nga
  • Antal inlägg: 81
  • Karma +0/-0
  • FrÃ¥gvis nyfiken nybörjare
Solfångare eller solceller
« skrivet: 04 september 2012, 23:42:08 »
Hej
Försöker mig på att förstå vad som är smartast att kompletera bergvärmepumpen med, solceller eller solfångare. (eller inte alls)

I min beräkning måste jag ta med att vi har pool.Men för att förstå hur man räknar så kanske det inte spelar så stor roll?


Är det rätt att tänka som så att:

Grundförutsättning.
Enligt energimyndighetens kalkylprogram bör mitt hus dra
Värme = 34100Kwh, vatten 6740Kwh, Hushållsel 8000Kwh, och i brist på bättre vetande lägger vi på 7000Kwh för poolen.
Totalt behov = 55800Kwh

Steg 1 vi installerar en vp, om det är okey räknar jag med cop 3,0 rakt av. el kvar att köpa blir;
Värme 11367Kwh, vatten  2247Kwh, hushÃ¥llsel 8000Kwh, Pool 2333Kwh
Totalt behov 23947Kwh


ALTERNATIV 1 - SOLFÃ…NGARE
Okey vad händer då om man installerar solfångare.
Säg att vi installerar solfångare som ger 4000Kwh/år
Hur räknar man? är det rätt tänkt att;

Hypotes
Poolens grundbehov 7000Kwh minus solfångarens 4000Kwh
Kvar 3000Kwh som vp tar hand om
3000Kwh / cop 3,0 = 1000Kwh el kvar att köpa

Vinsten med solfångare blir då
2333Kwh (efter steg 1) minus 1000 = 1333Kwh

Korrekt?

ALTERNATIV 2 - SOLCELLER
Vad händer med kalkylen om vi installerar solceller?
Oavsett om elen går till vp eller hushållsel så blir resultatet att det som produceras av solcellerna ger lika mycket i minskat inköp av el.
Det sämsta som kan hända är om solcellernas el går ut på elnätet, då blir det noll i nytta och taskig ersättning från elbolagen.
Om man pruducerar mer än vad man har nytta av kanske man kan värma vattnet i acktanken via el-patron, men då kostar det att fixa till den styrningen.

Så om vi i denna kalkyl säger att vi installerar solceller som ger 4000Kwh, så kommer behoven av köpt el att minska med 4000Kwh.


Nu har jag i och för sig inte varken råd eller plats med solceller som ger 4000Kwh, men det tar vi inte någon hänsyn till.


Vad kostar det att köpa solfångare och annan uttrustning för att producera 4000Kwh? räcker 40 000kr
Vad kostar det att köpa utrustning som ger 1333Kwh el? räcker 40 000kr, finns det några bidrag kvar att få?

Ni som kan räkna och eller har praktisk erfarenhet, är ovan kalkyl rätt sätt att räkna på för att få en bild av nyttan i de olia alternativen?

För i så fall.
Investering i solfångare för 40 000kr ger 1333Kwh
Investering i solceller för 40 000kr ger 1000-1333Kwh (någon som har tips om bra leverantör med bra priser)
Med solcellsbidrag så blir väll solfångare svår motiverat, eller?


Ovan räkne-exempel ställer givetvis krav på att vp, poolvärmeväxlare mm är installerat på ett optimalt sett, vilket inte gäller hemma hos mig, poolvärmeväxklaren är för liten, rören för klena mm.
men om vi bortser från det, är ovanstående rätt sett att tänka?

H

Per

Ps. vis av erfarenheten så hade det varit bättre med separat vp till poolen, än att koppla samman bergvärmesystemet med poolen ds.
Villa Stockholm, Ã¥r 1940, 250kvm inkl källare, Bergvärme, Självdrag.  vattenburen golvvärme i källare, resten radiatorer alla Ã¥rsmodeller.
Terawatt 4 1/2 (10,5kW), Borra 220m med kaliumkarbonat - Pottaska, AckTank KW 500 (idag enbart VV), Poolvxlare = Zodiac Heat line 40kW

Förbrukning
2011: 22700 kW
2012: 23962 kW, kopplat pool till BV, 26gr
2013: 21894 kW, 28-29gr i poolen

Utloggad Valleb

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Oxie
  • Antal inlägg: 117
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Solceller...
SV: Solfångare eller solceller
« Svar #1 skrivet: 06 september 2012, 12:09:35 »
Kan väl inte svara så mycket på själva frågeställningen men kan kanske tipsa dig om saker som man kan tänka på angående solceller vs solfångare.

1. Du skriver att i steg 1 skall en VP in. Vad är det för en VP - effekt osv? Skall den kopplas in som en del av huset eller skall den bara vara till poolen? Är inte säker på att jag förstod den biten. Är förbrukningen på 55800Kwh/år med bergvärmepump eller utan?
Du skrev längst ner att "Ps. vis av erfarenheten så hade det varit bättre med separat vp till poolen, än att koppla samman bergvärmesystemet med poolen ds."

Vad har huset för faktisk Ã¥rsförbrukning för att det lÃ¥ter som att det är en OS bassäng ni har och inte en pool som skall värmas upp  :-\
Kanske bättre att köpa dubbla värmepumpar till poolen och låta bergvärmepumpen ensamt sköta husets behov av värme och varmvatten (är BVP frisk, hur ofta kopplas elpatronen in?)



2. Finns det bidragspengar kvar för solceller?

I Malmö så är det rent kört. De som står på tur är dom som lämnade in sin ansökan i dec 2010 vilket innebär att varken 2011 eller 2012 års bidrag räckte till för år 2012. Det är ännu inte bestämt ifall det kommer mer bidrag under 2013. Även om det skulle bli så ser det mörkt ut för alla som har lämnat in ansökningar under 2012.
Dock så kan man man nyttja ROT och då kan man räkna bort 15% på totalt kostnaden för solcellsanläggningen (istället för 45% som man får i bidrag).
Mao, kolla upp innan du ens börjar projektera.

3. Att värma vatten görs bäst med solfångare.

Dom har högre verkningsgrad och är helt enkelt mer prisvärda än solceller och då du har en pool som ändå inte får hela värmebehovet tillfredsställt (även med VP på COP 3) så är det nog solfångare som gäller för att hjälpa till på den biten.

4. Använder ni poolen året runt eller är det bara under sommarmånaderna, kanske tom en begränsad period under sommaren (typ semester) ?

Beroende på hur användningen är (även storleken på poolen) så kan det ha avgörande på hur man går vidare.
   
Följ produktionen av solel här:
http://www.suntrol-portal.com/en/page/oxie/day

1-plans Älvsbyhus 121kvm från 2000.
Nibe 310p fram till 2011-04 och numera en Nibe F750. En IVT 12KHR sedan 2010-10

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Solfångare eller solceller
« Svar #2 skrivet: 06 september 2012, 12:20:16 »
Man kan simulera ett system (solfångare, solceller, värmesystem) med Polysun och beräkna/uppskatta utbyten och med kännedom av energipriserna därmed lönsamheten.

Utloggad PerHag

  • Per
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm - SpÃ¥nga
  • Antal inlägg: 81
  • Karma +0/-0
  • FrÃ¥gvis nyfiken nybörjare
SV: Solfångare eller solceller
« Svar #3 skrivet: 06 september 2012, 20:41:06 »
Valleb, ursäkta att jag var otydlig.
-Vi har en bergvärmepump som värmer hus och tillverkar varmt vatten samt via värme vxl värmer poolen.
-Pga relativt ny inflyttad i huset samt en massa renoveringar så har jag ingen aning om hur många Kwh som jag gör av med på ett år.
-Beräknad förbrukning 55800kwh är beräknat utifrån energimyndighetens webb på vad huset + pool förbrukar, dvs rått utan bergvärme. Enligt energideklaration kräver huset 194w, vilket gånger 250kvm samt adderad pool ger i stort sett samma siffror.
-Poolen används bara på sommaren (typ maj-augusti +/- någon månad), storleken är 6*3 meter
Villa Stockholm, Ã¥r 1940, 250kvm inkl källare, Bergvärme, Självdrag.  vattenburen golvvärme i källare, resten radiatorer alla Ã¥rsmodeller.
Terawatt 4 1/2 (10,5kW), Borra 220m med kaliumkarbonat - Pottaska, AckTank KW 500 (idag enbart VV), Poolvxlare = Zodiac Heat line 40kW

Förbrukning
2011: 22700 kW
2012: 23962 kW, kopplat pool till BV, 26gr
2013: 21894 kW, 28-29gr i poolen

Utloggad PerHag

  • Per
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm - SpÃ¥nga
  • Antal inlägg: 81
  • Karma +0/-0
  • FrÃ¥gvis nyfiken nybörjare
SV: Solfångare eller solceller
« Svar #4 skrivet: 06 september 2012, 20:55:37 »
Ewald,

Jag har inte tillgång till Polysun och även om jag hade det så är jag osäker på om jag är kapabel till att knappa in alla siffror rätt. Är det knepigt för en lekman?

Vem kan hjälpa mig att göra en simulering?
Villa Stockholm, Ã¥r 1940, 250kvm inkl källare, Bergvärme, Självdrag.  vattenburen golvvärme i källare, resten radiatorer alla Ã¥rsmodeller.
Terawatt 4 1/2 (10,5kW), Borra 220m med kaliumkarbonat - Pottaska, AckTank KW 500 (idag enbart VV), Poolvxlare = Zodiac Heat line 40kW

Förbrukning
2011: 22700 kW
2012: 23962 kW, kopplat pool till BV, 26gr
2013: 21894 kW, 28-29gr i poolen

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Solfångare eller solceller
« Svar #5 skrivet: 11 september 2012, 09:11:48 »
Eftersom du är relativt nyinflyttad så ta det lugnt med investeringarna tills du fått lite känsla för det du har och förbrukning, så du vet, men det är inte fel att tänka som du gör, att leka och bolla med siffrorna. Verkar det som att Bvp klarar allt detta så finns det väl ingen anledning att investera mera, eller den kanske inte gör det?
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad PerHag

  • Per
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm - SpÃ¥nga
  • Antal inlägg: 81
  • Karma +0/-0
  • FrÃ¥gvis nyfiken nybörjare
SV: Solfångare eller solceller
« Svar #6 skrivet: 11 september 2012, 22:54:29 »
leifa.k!
Du har rätt i att jag borde sitta still i båten tillräckligt länge så att jag vet vad jag förbrukningen blir med Bvp, samtidigt har jag alltid velat installera solfångare och/eller solceller.

När jag nu har möjlighet att få bidrag så känns det dumt att inte nyttja det. Jag tror inte det blir speciellt mycket bidrag nästa år, i alla fall inte några 45%.

Till saken hör att det blev ingen optimal lösning med den Bvp jag har. Det har varit en heldel strul som resulterat i att acktankens el-patron har fått arbeta en heldel (ska inte gå in på detaljerna här och nu). Som tur är har jag fått på platsen hjälp av cougar, som räddat situationen. Men cougar kunde också konstatera att både rör till poolvärmevxlare och poolvärmevxl är för klena (tackar pool-leverantör och röris för det).
Tanken är att ta hjälp av cougar för att rätta upp dessa brister samt få till övervakning och loggning så att jag på ett bra sett kan se vad investeringen ger.

Men tekniknörden i mig säger att det är dax att lära sig vad solfångare och solceller kan bidra med samtidigt som ekonomen säger att det finns andra projekt som bättre behöver pengarna innan man börjar finlira med husets värmesystem.

Kort sagt svåra I-landsproblem ;-)

Villa Stockholm, Ã¥r 1940, 250kvm inkl källare, Bergvärme, Självdrag.  vattenburen golvvärme i källare, resten radiatorer alla Ã¥rsmodeller.
Terawatt 4 1/2 (10,5kW), Borra 220m med kaliumkarbonat - Pottaska, AckTank KW 500 (idag enbart VV), Poolvxlare = Zodiac Heat line 40kW

Förbrukning
2011: 22700 kW
2012: 23962 kW, kopplat pool till BV, 26gr
2013: 21894 kW, 28-29gr i poolen

Utloggad Pjotor2009

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 229
  • Karma +0/-0
SV: Solfångare eller solceller
« Svar #7 skrivet: 12 september 2012, 10:53:34 »
Hej,
Har du en VP som puttrar och går så är det svårt att med enbart kWh jämförelser räkna hem investeringar för andra energislag. Såvida du inte har obegränsat med gratis ved förstås :) Den frågan har stötts, blötts och utretts ganska grundligt här i forumet. Man glömmer dock ganska ofta bort att en VP bytas ut efter 10-15 år. Den kostnaden bör läggas in i energikostnaden.
Solfångare är ett okomplicerat och bra komplement till en pool. Även här finns en investeringskostnad men rätt utförd bör livslängden vara väldigt lång, 30 år nämns då och då som ett riktmärke här i forumet. Man sparar även borran under sommarhalvåret samt att VP torde hålla några år längre. Oklart vad detta är värt i reda pengar men något är det förstås.
En riktigt intressant lösning vore förstÃ¥s att fundera pÃ¥ poolen som energilager. Installera en kraftigt överdimensionerad solfÃ¥ngaranläggning, dumpa överskott i poolen och växla VP brine mot poolen när den är varmare jfrt borran. SÃ¥vida du inte vill bada varmt även pÃ¥ vintern förstÃ¥s  ;)
MVH


Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Solfångare eller solceller
« Svar #8 skrivet: 12 september 2012, 19:05:07 »
leifa.k!
Du har rätt i att jag borde sitta still i båten tillräckligt länge så att jag vet vad jag förbrukningen blir med Bvp, samtidigt har jag alltid velat installera solfångare och/eller solceller.

När jag nu har möjlighet att få bidrag så känns det dumt att inte nyttja det. Jag tror inte det blir speciellt mycket bidrag nästa år, i alla fall inte några 45%.

Till saken hör att det blev ingen optimal lösning med den Bvp jag har. Det har varit en heldel strul som resulterat i att acktankens el-patron har fått arbeta en heldel (ska inte gå in på detaljerna här och nu). Som tur är har jag fått på platsen hjälp av cougar, som räddat situationen. Men cougar kunde också konstatera att både rör till poolvärmevxlare och poolvärmevxl är för klena (tackar pool-leverantör och röris för det).
Tanken är att ta hjälp av cougar för att rätta upp dessa brister samt få till övervakning och loggning så att jag på ett bra sett kan se vad investeringen ger.

Men tekniknörden i mig säger att det är dax att lära sig vad solfångare och solceller kan bidra med samtidigt som ekonomen säger att det finns andra projekt som bättre behöver pengarna innan man börjar finlira med husets värmesystem.

Kort sagt svåra I-landsproblem ;-)

Anlitar du Cougar sÃ¥ blir det säkert bra! Jamen dÃ¥ har jag fÃ¥tt lite kläm pÃ¥ dig som person, du vet vad du ger dig in pÃ¥, sÃ¥ dÃ¥ är det bara att köra pÃ¥.  tummenupp
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad Hhans

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 189
  • Karma +0/-0
SV: Solfångare eller solceller
« Svar #9 skrivet: 15 oktober 2012, 22:05:15 »
Jag skulle rekommendera dig att installera solceller och dimensionera dem för månadsvis nettodebitering och nollnettoöverskott.

Solfångare är i kombination med en värmepump som bereder tappvarmvatten omöjliga att räkna hem eftersom den sparade energin från solfångarna är energi levererad från solfångarna dividerat med värmepumpens värmefaktor.
IVT Greenline HT Plus C9, 148 m borrhål
Suterränghus 240 m² i två plan byggt 1974.
Byggnadens specifika energianvändning ca 40 kWh/m² A-temp, år.

Solenergisystem i byggnader är min stora passion!

Utloggad Fuzz

  • Kopplar allt själv men är inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gnällbältet
  • Antal inlägg: 451
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • fd vvs lärling
SV: Solfångare eller solceller
« Svar #10 skrivet: 02 januari 2013, 00:46:46 »
Om du vill spara pengar - köp solfångare. Om du vill vara en miljövän eller tror att elpriserna kommer stiga 5000% köp 2kw solel här - http://24volt.eu/osc2/catalog/index.php?cPath=1_89&osCsid=hejlgs3m8nb63vdkuv265ucfg7. Att göra om solel till värme med rådande teknik är bara dumt a:gl
Timmerhus från 60 talet, 85m2 boyta+ 75m2 källare , 30 m2 uppvärmd gäststuga via egengrävd kulvert, dåliga 3-glasfönster. Egenbyggd mekanisk frånluft med utblås till garaget. Klimatzon 3. Ombyggt från högtemp ( 75 °c) till lågtemps (45 °c) system med klassiska sektionsradiatorer. Planerad utbyggnad

Egeninstallerad begagnad vedex 2000 som samkörs med Lunnatekniks LVVP LTEVI 11,2 kW mot 300l + 1700 l + 500 l ack , 5 kw LLVP som backup och AC

Vintern 2015/2016 är den första vintern som jag sluppit frysa inomhus sedan jag flyttade in.

Utloggad HWM

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Solfångare eller solceller
« Svar #11 skrivet: 09 januari 2013, 13:16:42 »
Jag gillar vattenburna solfångare, men hur ser det ut idag? Solvatten ger 2-3 gånger mer per kmv jmf med solceller, men kostar 4 ggr mer, utan bidrag. Solceller blir bara bättre och bättre till lägre pris för varje år. Skippa blasket med glykol, kör solceller. Sen kan man alltid toppa poolen med lite vattenburna poolsolfångare, samma krets som reningsverket. Och måste inte sitta i optimal vinkel, platt med vindskydd är också OK. Plaströren i det fria kyls mkt av vinden.
170 m hål, Diplomat D12, 300kvm, 250 l acktank på rad krets, 50-tals hus, tätt, har FTX pump för hantera radon, Flexi 4

Thore Andersen

  • Gäst
Thore Andersen
SV: Solfångare eller solceller
« Svar #12 skrivet: 26 januari 2013, 10:01:00 »
Det absolut bästa är att koppla in vattensolfångare och köra den värmen till ack.tank tillsammans med bergvärmen. Med solceller kan du värma vatten via en elpatron på t.ex. 24 volt 600 w eller värma luften direkt via ett motstånd och fläkt. Men med solceller får du ut endast hälften av vad en motsvarande vattensolfångaranläggning kan ge till samma pris.
Ett annat smart sätt att få in mera värme via solfångare är att montera luftsolfångare. Då får du in både värme och ventilation när solen skiner. Och varje luftsolfångare kan ge 1,5-2 kW om den har storleken ca 2,5 kvm. En mycket utprovad luftsolfångare är SOLTAN-1VFL. För mera info se: www.tateknik.se

Utloggad Hhans

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 189
  • Karma +0/-0
SV: Solfångare eller solceller
« Svar #13 skrivet: 26 januari 2013, 10:27:00 »
Det stämmer att solfångare ger mer energi per kvadratmeter. Men i ett system med bergvärmepump med värmefaktor 3 blir besparingen i systemet den samma per kvadratmeter.
Det enda bergvärmepump kan kompletteras med på ett effektivt sätt är solceller.
Alla andra energikällor är i stort sett omöjliga att räkna hem.

De som rekommenderar dig solfångare förstår sannolikt inte problematiken med kombinationen solfångare och bergvärmepump.
IVT Greenline HT Plus C9, 148 m borrhål
Suterränghus 240 m² i två plan byggt 1974.
Byggnadens specifika energianvändning ca 40 kWh/m² A-temp, år.

Solenergisystem i byggnader är min stora passion!

Utloggad Kenshin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
  • Effektivisera mera
SV: Solfångare eller solceller
« Svar #14 skrivet: 01 februari 2013, 22:47:00 »
Helt rätt.
Nettopriset för värme från en bra bergvärmepump blir 0,3-0,4 kr/kWh som skall ställas mot investeringskostnaden och utbytet från solfångare. Priset för prima el ca 1,60 kr/kWh skall ställas mot det man får från solceller.
1 1/2-plans villa byggd 1972, uppvärmd yta 268 m2. Budget <10000 kWh/år inkl hushållsström.
Ligger nu på 5780 kWh/år.
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum 10,
Solceller 4,2 kW

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!