Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hög FL vid VV-produktion, LÖST  (läst 1018 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Strikemaster

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: S:a Norrland
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
Hög FL vid VV-produktion, LÖST
« skrivet: 21 november 2009, 23:07:07 »
Hej!

Äntligen är den på plats i källaren, min G2'a, dock har jag ett problem.

Den monterades in i fredags och kördes igÃ¥ng med endast "tillsats" för att pÃ¥ mÃ¥ndag installeras fullt ut med inkoppling av borran osv. Problemet jag har nu är att när den ska göra VV sÃ¥ fÃ¥r jag ca 50'C FL och endast 48-49'C VV. I drifttidsmenyn stÃ¥r bara 21 tim pÃ¥ "tillsats 2" inget pÃ¥ VV  Sc:,h och inget pÃ¥ VP dÃ¥ den inte är inkopplad sas. Den gör alltsÃ¥ VV enligt displayen men kommer upp i max 49'C när den slutar göra VV (kranen försvinner frÃ¥n displayen och CP slutar surra). För mig verkar det som att shunten inte stänger riktigt, ratten vrider sig fullt motsols när "kranen" tänds och fullt medsols när kranen slocknar. Jag pratade med Thermiasäljaren nu ikväll och vi kom överens om att montören som kommer pÃ¥ mÃ¥ndag skulle kolla upp det. Men nu när jag sitter Ã¥ funderar sÃ¥ kanske nÃ¥n här vet om man kan göra nÃ¥t för det är ca 26'C i huset och man tittar i smyg pÃ¥ AC'n som stÃ¥r i sovrummet Sc:,h
« Senast ändrad: 23 november 2009, 12:33:44 av Strikemaster »
Hus byggt 1969 , halv-souterräng, 196 m2 boyta, 35 m2 vidbyggt garage. Sedan nov/dec 2009 Thermia Diplomat 8 Optimum G2, Borra 160m (ca 150m aktivt).

Utloggad Strikemaster

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: S:a Norrland
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
SV: Hög FL vid VV-produktion
« Svar #1 skrivet: 23 november 2009, 12:33:03 »
Problemet löst.

Det var en grej i själva motorenheten till shuntventilen som skulle "kuggas" om. Nu är det 64ºC i VVB och FL är så varm som det behövs för att hålla 21-22ºC i huset Thumbsup.
Hus byggt 1969 , halv-souterräng, 196 m2 boyta, 35 m2 vidbyggt garage. Sedan nov/dec 2009 Thermia Diplomat 8 Optimum G2, Borra 160m (ca 150m aktivt).

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!