Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: SÃ¥, dÃ¥ var den installerad! (nibe 1215)  (läst 2488 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mackan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Så, då var den installerad! (nibe 1215)
« skrivet: 20 januari 2006, 22:30:46 »
Ja, efter mycket velande hit och dit, så beställdes en Nibe 1215-8,5 som installerades
den 12/1.

Förutsättningar: nuv årsförbr exkl. hush. el ~26000 kWh
Borrhål 170 m varav 150 m aktivt.

Ökade succesivt antal gradminuter rätt snart efter uppstart, ligger nu på 140 med TS 550
Inomhustemp hyfsat jämn. (svårt att kolla tiondelar då de flexar lite beroende på så mycket annat)

VV start ändrat till 40 grader

Kurva 9 (-2 på justeringsvredet)

VP tid:104, TS tid:0, starter 191

Antal starter senaste dagarna: 17-18/dygn.

Utetemp -8-10 rätt konstant.

När pumpen startar är vbf=28m, detta stiger till som max vid avstängning till 51 grader.

Gradmin som max nere på -230

KB pump läge 3, VB pump läge 2

VB diff 6-7 grader konstant (7 grader i början av cykeln)

Då är KB 1/-2  *grina*

Vad tycks? Det uppenbara är väl att mitt hålelände trots ett vattenflöde på 9kbm/min (enl. borrfirman) suger getpung...
Vad kan man förvänta sig för temp. när det stabiliseras? Är det bara att spotta i nävarna och börja gräva ned slang?

Anser ni att en sluttemp på 51 grader är acceptabel, eller skall man skruva ner lite gradminutrar för att komma ner en bit?

Tilläggas bör att jag framgent kommer att delvis börja värma upp min källare som nu är direkteluppvärmd.


Skall efter årsskiftet installera bvp. Borran klar, 170 m (150 aktivt) Nibe 1215-7 alt 8.5 aktuella... Hus 108+108 m3
Byggt -35, tilläggsisolerat tak -02 Nuv. tot förbr. ~32000kWh

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Så, då var den installerad! (nibe 1215)
« Svar #1 skrivet: 20 januari 2006, 22:39:48 »
Tucket  du ligger lite nära pÃ¥ gradminuterna för ts, öka till 800, & om du fÃ¥r problem sÃ¥ sänker du.

du har rätt många starter, hur länge går pumpen när den går?
kolla över dina radiatorer, så att alla termostater är fullt öppna & så att flödet i radiatorerna är rätt, eventuellt så behöver du strypa nån radiator tror jag. kola så du mnst har 4 graders diff mellan stig o retur på alla radiatorer.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Valla

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Östersund
  • Antal inlägg: 79
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Så, då var den installerad! (nibe 1215)
« Svar #2 skrivet: 20 januari 2006, 22:50:06 »
Som det der ut så kommer du få ett kallt hål om du börjar värma din källare om du nu kör el radiatorer där. La du in källaren i kalkylen när ni gjorde beräkningen?
/Valla
Konverterat från direktverkande el till vattenburet system.
Hammerdalshus -74, Elförbrukning sänkt från 36000Kwh till 15000Kwh, CTC EcoHeat 8,5, installerad 20050205 med 202m aktiv borra, 211m totalt, 9 m foderrör, 21 st thermopanel radiatorer, Framledning vid -15 = 38 grader, uppvärmd yta 240 m2.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Så, då var den installerad! (nibe 1215)
« Svar #3 skrivet: 20 januari 2006, 23:03:45 »
Jag säger som alltid, gå inte på det där med att vattenflödet komer att kompensera.

vatnet kanske strömmar förbi hålet på en punkt & då värms bara den halvmetern, resterande 149,5 metar blir kalla.
eller så står vattnet still, men är under högt tryck, så när man borrade hålet så började vattnet ströma upp ur hålet. Men så fort man sätter locket på så ster det ju still igen.

själv har jag ett hus som drar 25 000kWh & värmer med en 1215-8,5 aktivt borrgjup är 170m vatnet står helt still i mitt hål.
första sesångan hade jag +4 som lägst under större delen av vintern, men i mars så nådde den +2 islutet på cyklarna.
nu andra sesången så har jag legat på +2 islutet på cyklarna ända sedan i miten på december, det ser ut som om den inte kommer att gå lägre.

så om du redan liger på +1 grad så har du nog -4 in i slutet på sesångerna, räknat från nästa vinter. (vilket inte är optimalt, men ger ett halt fungerande system & behöver igentligen inte åtgärdas)

Har man kallare än -5 in tycker jag personligen att man ska tänka på en åtgärd. (men när man bygger ett system ska man sträva efter att ha 0 som minst)
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
SV: Så, då var den installerad! (nibe 1215)
« Svar #4 skrivet: 21 januari 2006, 00:04:15 »
Jag  skulle nog vara hÃ¥rd att allt under 0 under först delen av säsongen är underdimesionerat....
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad Valla

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Östersund
  • Antal inlägg: 79
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Så, då var den installerad! (nibe 1215)
« Svar #5 skrivet: 21 januari 2006, 00:06:12 »
Har man kallare än -5 in tycker jag personligen att man ska tänka på en åtgärd. (men när man bygger ett system ska man sträva efter att ha 0 som minst)

En liten fråga.
Vid vilken temp är det risk att man fryser borran?
/Valla
Konverterat från direktverkande el till vattenburet system.
Hammerdalshus -74, Elförbrukning sänkt från 36000Kwh till 15000Kwh, CTC EcoHeat 8,5, installerad 20050205 med 202m aktiv borra, 211m totalt, 9 m foderrör, 21 st thermopanel radiatorer, Framledning vid -15 = 38 grader, uppvärmd yta 240 m2.

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
SV: Så, då var den installerad! (nibe 1215)
« Svar #6 skrivet: 21 januari 2006, 00:08:57 »
Under 0 grader... men det är längder av denna förtelse som är oroväckande.  för dÃ¥ fÃ¥r man ett djupfrysthÃ¥l.
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad Valla

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Östersund
  • Antal inlägg: 79
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Så, då var den installerad! (nibe 1215)
« Svar #7 skrivet: 21 januari 2006, 00:16:52 »
Då får vi hoppas för mackans skull att tempen stannar där den är.
/Valla
Konverterat från direktverkande el till vattenburet system.
Hammerdalshus -74, Elförbrukning sänkt från 36000Kwh till 15000Kwh, CTC EcoHeat 8,5, installerad 20050205 med 202m aktiv borra, 211m totalt, 9 m foderrör, 21 st thermopanel radiatorer, Framledning vid -15 = 38 grader, uppvärmd yta 240 m2.

Utloggad mackan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Så, då var den installerad! (nibe 1215)
« Svar #8 skrivet: 21 januari 2006, 01:35:28 »
Tucket  du ligger lite nära på gradminuterna för ts, öka till 800, & om du får problem så sänker du.

du har rätt många starter, hur länge går pumpen när den går?
kolla över dina radiatorer, så att alla termostater är fullt öppna & så att flödet i radiatorerna är rätt, eventuellt så behöver du strypa nån radiator tror jag. kola så du mnst har 4 graders diff mellan stig o retur på alla radiatorer.

Ok, skall kolla detta med rad. temp, varför skulle jag strypa flödet? För att få den rad. att ge ifrån sig mer värme då alltså?
(gamla grova rör, så jag kan tänka mig att flödet kan vara rätt rejält...)
Skall efter årsskiftet installera bvp. Borran klar, 170 m (150 aktivt) Nibe 1215-7 alt 8.5 aktuella... Hus 108+108 m3
Byggt -35, tilläggsisolerat tak -02 Nuv. tot förbr. ~32000kWh

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: Så, då var den installerad! (nibe 1215)
« Svar #9 skrivet: 21 januari 2006, 01:46:00 »
Ja, efter mycket velande hit och dit, så beställdes en Nibe 1215-8,5 som installerades
den 12/1.

Förutsättningar: nuv årsförbr exkl. hush. el ~26000 kWh
Borrhål 170 m varav 150 m aktivt.

Ökade succesivt antal gradminuter rätt snart efter uppstart, ligger nu på 140 med TS 550
Inomhustemp hyfsat jämn. (svårt att kolla tiondelar då de flexar lite beroende på så mycket annat)

VV start ändrat till 40 grader

Kurva 9 (-2 på justeringsvredet)

VP tid:104, TS tid:0, starter 191

Antal starter senaste dagarna: 17-18/dygn.

Utetemp -8-10 rätt konstant.

När pumpen startar är vbf=28m, detta stiger till som max vid avstängning till 51 grader.

Gradmin som max nere på -230

KB pump läge 3, VB pump läge 2

VB diff 6-7 grader konstant (7 grader i början av cykeln)

Då är KB 1/-2  *grina*

Vad tycks? Det uppenbara är väl att mitt hålelände trots ett vattenflöde på 9kbm/min (enl. borrfirman) suger getpung...
Vad kan man förvänta sig för temp. när det stabiliseras? Är det bara att spotta i nävarna och börja gräva ned slang?

Anser ni att en sluttemp på 51 grader är acceptabel, eller skall man skruva ner lite gradminutrar för att komma ner en bit?

Tilläggas bör att jag framgent kommer att delvis börja värma upp min källare som nu är direkteluppvärmd.



Varför vv start på 40 grader? Du tvingar då din pump att göra långa avbrott i värmeproduktion när den behöver ladda varmvattnet...
Sätt upp den på 48 grader vintertid så slipper du få så långa avbrott... din vp startar ju inte oftare för det speciellt vintertid då den oftast går ändå..
Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Så, då var den installerad! (nibe 1215)
« Svar #10 skrivet: 21 januari 2006, 10:23:09 »
Tucket  du ligger lite nära på gradminuterna för ts, öka till 800, & om du får problem så sänker du.

du har rätt många starter, hur länge går pumpen när den går?
kolla över dina radiatorer, så att alla termostater är fullt öppna & så att flödet i radiatorerna är rätt, eventuellt så behöver du strypa nån radiator tror jag. kola så du mnst har 4 graders diff mellan stig o retur på alla radiatorer.

Ok, skall kolla detta med rad. temp, varför skulle jag strypa flödet? För att få den rad. att ge ifrån sig mer värme då alltså?
(gamla grova rör, så jag kan tänka mig att flödet kan vara rätt rejält...)

om du har för högt flöde igenom dom första radiatorerna, eller små radiatorer, så hinner inte radiatorn ta laa värme o du skickar tillbaka varmt vatten till värmepumpen, tempen stiger snabt o gradminutrarna räknas av o pumpen stanar (du får en kort gång tid & den måste snart starta igen, desutom jobbar den mot onödigt varmt vatten & det ger dålig verkningsgrad)

du ska ha lika kalt vatten på returen från alla radiatorer !
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Så, då var den installerad! (nibe 1215)
« Svar #11 skrivet: 21 januari 2006, 17:23:54 »
OM du höjer VV starten så lova att du inte kör den så högt sommartid. Det blir en massa onödiga starter då!!

Vintertid kommer den att göra vv vid +50 i VVB om balans nås på värmesystemet... Man kan nog ha lite lägre utan problem. Särskilt om man har rejäl pump. Jag kör på 41 grader det funkar toppbra!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad mackan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Så, då var den installerad! (nibe 1215)
« Svar #12 skrivet: 22 januari 2006, 10:35:17 »
Betr. hur länge den går, har inte haft möjlighet att logga detta tyvärr, återkommer (när man lyckats ta sig ner dit för att klocka, ja då vill den ju höja vv tempen mitt i, och då blir det ju längre driftstid per cykel.) Men vad är fördelen med att höja vv - tempen?
Som det är nu har vi fullt tillräckligt med vv, samt att pumpen trots värmning av vv under en period inte har något problem att komma upp till börvärdet på vb(f), och som det så ofta skrivits här på forumet - undvik onödiga start och stopp.

Är det rekommendabelt att sänka gradmin. ytterligare (från 140)? Har inte upplevt några märkbara temp. svängningar ännu,
"problemet" kanske då kan vara att pumpen arbetar längre tidd mot 50-51 graders framl. temp. Är detta i högsta laget?
(Antal starter vid -10: ~16 st)
Skall efter årsskiftet installera bvp. Borran klar, 170 m (150 aktivt) Nibe 1215-7 alt 8.5 aktuella... Hus 108+108 m3
Byggt -35, tilläggsisolerat tak -02 Nuv. tot förbr. ~32000kWh

Utloggad Ekke Boo

  • Mästerdetektiv
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 266
  • Karma +0/-0
  • Nibe - forever
SV: Så, då var den installerad! (nibe 1215)
« Svar #13 skrivet: 22 januari 2006, 23:31:05 »
Hej Mackan, finns en del likheter med våra hus. Liknande tidigare energiförbrukning, 30-tals hus etc.

Har du 0 på KB-in nu så tror jag du hamnar runt -1,5 i slutet på nästa säsong, lite beroende på utbyggnaden av systemet. Även om jag har en mindre VP och borra så har jag också som du lite klent på borra-sidan. Min erfarenhet är att om du kopplar ner till läge 2 på KB-cirkpumpen så bör du kunna hinna värma upp returen på KB. Min KB-in ökade 0,6-0m7 gr på detta. Jag startade 23/10 och har idag KB-in på ca -0,3. Jag räknar med att landa på ca -1,5/-2 nästa säsong. Som jag förstått det så går det inte att räkna hem ytjordsslang för att kompensera om man nu inte kan kräma leverantören på detta. En KB-in under -3 ska dock åtgärdas om man ska tro experterna.

En svag borra kan vara kombination av många saker. Alla har ju inte granit i sitt berg heller, så bergartens värmeledningsförmåga påverkar också. Mitt problem är att VP går 100% nedåt -5-6gr och då kyls borran. I ditt fall har du nog en klart svag borra eftersom dina antal starter indikerar att VP inte går så många timmar. Jag gissar att den går runt 15h. Om du bygger ut och VP behöver gå mer belastas borran mer och KB-in minskar med tiden. Din VP är definitivt inte för liten om man säger så.

Runt effekten och KB-in hittade jag dokumented som jag bifogar.

Nibe 1230-10 med 180m borra (48m till berg, 144m aktiv) värmer villa från 1939 i Östergötland med totalt 17 radiatorer. 200m2 + 51m2 varav 3 golvvärmeslingor värmer 30m2 i källaren. Prognos om en årsförbukning på 9000kWh efter en konvertering okt-2005 från Pulsonex-panna med 3.0 m3 oljeförbrukning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!