Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: lite problem 1215-7  (läst 8523 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad polaris

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
lite problem 1215-7
« skrivet: 28 november 2004, 14:53:53 »
Har ökat stopptid och gradminuter utan större tempsvängning till ca 230grmin och 60 min stopptid.
Men nÃ¥t lustigt händer dÃ¥ och dÃ¥ ..VP startar och VB fram gÃ¥r snabbt upp pÃ¥ 55 gr utan att VB retur hinner börja öka utan stÃ¥r kvar pÃ¥ ca 26 gr dÃ¥ slÃ¥r ju VP av bryter pÃ¥ VP diff antar jag ..den va ställd pÃ¥ 23 gr ..öka nu till 25  vilket e max...kör ju cirkpumpen i läge 3 sÃ¥ konstigt att inte VB retur hinner med att öka.
Då detta sker så står ju VP en timme till och räknar gradmin för glatta livet ..ner mot -500 innan nästa start och då funkar det normalt igen.
Undrar om de e så bra att ha lång stopptid typ 60 min
kanske bättre att bara öka  gradmin underskottet.

NÃ¥n ide??

Polaris
Nibe 1215-7 138m aktivtborra  12 radiatorer 1 rörsytem 3 slingor140kvm 1 plan byggt 1980 tilläggsisolerat 1998

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
Re:lite problem 1215-7
« Svar #1 skrivet: 28 november 2004, 15:05:11 »
hur snabt ökar vb-retur när det funkar som det ska?

har du termostater på några radiatorer nån stans så det kan vara varierande flöde vid olika tillfällen?

jag kör på stop tid 30, tycker det räcker för det är ju som du sa gradminutrarna som styr det ändå, det blir en himla många gradminutrar vid vissa tillfällen om man har för lång stopptid
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad polaris

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:lite problem 1215-7
« Svar #2 skrivet: 28 november 2004, 15:17:29 »
Jag har bra flöden i alla element (har plockat bort termostaterna..dom stryper lite)  men de eklart 10 mm inv koppar rör. Normalt stiger VBretur med ca 12 gr pÃ¥ 10 min (24 - 36)och 16 gr totalt pÃ¥ ca 20 min (24-40)
VB fram e då runt 50gr. Men när detta inträffar så har VBr knappt rört sej alls på 6-8 min.

Jag kan ju skicka en graf ..hur bär man sej åt då??

Polaris
Nibe 1215-7 138m aktivtborra  12 radiatorer 1 rörsytem 3 slingor140kvm 1 plan byggt 1980 tilläggsisolerat 1998

Utloggad Plumber

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
Re:lite problem 1215-7
« Svar #3 skrivet: 28 november 2004, 17:32:55 »
Kollat smutsfiltret?

Utloggad polaris

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:lite problem 1215-7
« Svar #4 skrivet: 28 november 2004, 17:39:45 »
Smutsfiltret rengjort för nån vecka sen
Nibe 1215-7 138m aktivtborra  12 radiatorer 1 rörsytem 3 slingor140kvm 1 plan byggt 1980 tilläggsisolerat 1998

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
Re:lite problem 1215-7
« Svar #5 skrivet: 28 november 2004, 19:13:36 »
pumpen bryter altså för att vb-fram når 55 grader. kan det vara cirkpumpen som strular? om du inte har någon cirkulation så borde du få detta fenomen.
eller så läcker vattnet tillbaka till pumpen utan att pasera radiatorerna, nån som har kol på om vexelventillen kan göra en sån sak?
Fast då borde väll vatten tempen öka i samma takt?
« Senast ändrad: 28 november 2004, 19:15:15 av CarMan »
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:lite problem 1215-7
« Svar #6 skrivet: 28 november 2004, 21:17:36 »
Citera
Undrar om de e så bra att ha lång stopptid typ 60 min

Stopptiden skall aldrig sköta start o stopp om resten är rätt inställt, så dra ned den....
Gradminuterna sköter att du inte får för många starter..

Men det andra.... konstigt cirkpumpen på varma sidan går ju jämt (ständig drift) du har bara en pump?? den inbyggda??
Ingen ytterligare styr?? tidigare motorshunt eller nåt??
Luft kan stoppa cirkulationen men då brukar det va hela tiden!
Växelventilen mellan rad o vv drift?? visst ökar också returtempen vid varmvattendrift?? då är det nog inte växelventilen!?
Om framledningen snabbt stiger men bara ibland då måste cirkulationen vara mindre än normalt just då!
Men vad det beror på?? nån annan??
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
Re:lite problem 1215-7
« Svar #7 skrivet: 28 november 2004, 22:07:33 »
det kan ju inte vara strulande tempgivare på vb-in heller då vb-ut blir 55grader & den annars inte når mer än 50.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
Re:lite problem 1215-7
« Svar #8 skrivet: 28 november 2004, 22:09:30 »
en växelvantil som helt stoppar flödet?
har du tänkt på om det händer isamband eller efter vv.produktion?

tycker det måsta vara helt stopp nånstans för att detta sak hända, eller nycket litan cirkulation
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

admin

  • Gäst
admin
Re:lite problem 1215-7
« Svar #9 skrivet: 28 november 2004, 22:41:13 »
Nibe styr normalt inget på returen.

Det kan väl inte vara så att du står där och kikar just när den värmer varmvatten, då skall det stå (VV) i displayen... När den gjort det så skall kompressorn stå i 60 minuter enligt de inställningar du gjort.

För att värmepumpen skall reglera på de gradminuter du ställt in så bör du i så fall öka gradminuterna till ca 600 för att regleringen skall fungera som det är tänkt.

Det tycker jag du kan göra, har du inga problem med tempsvängningar i huset trots 60 min stopptid så är det bara att öka gradminuterna så tror jag att problemet försvinner.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:lite problem 1215-7
« Svar #10 skrivet: 28 november 2004, 22:57:08 »
Citera
Det kan väl inte vara så att du står där och kikar just när den värmer varmvatten, då skall det stå (VV) i displayen... När den gjort det så skall kompressorn stå i 60 minuter enligt de inställningar du gjort.
Är det så på Thermia prioriteras varmvattnet det går in direkt oavsett stopptid, lika är det efter vv produktion den slår direkt över till värmeproduktion.
DÃ¥ blir det ju inget stopp att hantera!!!???

Är det så skall du minska stopptiden mycket!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

admin

  • Gäst
admin
Re:lite problem 1215-7
« Svar #11 skrivet: 29 november 2004, 02:28:33 »
Citera
Är det så på Thermia prioriteras varmvattnet det går in direkt oavsett stopptid, lika är det efter vv produktion den slår direkt över till värmeproduktion.
DÃ¥ blir det ju inget stopp att hantera!!!???

Det troliga scenariot är att den värmt varmvatten, och när den är färdig med det har det inte funnits värmebehov (gradminuterna mer än -230) och då ska kompressorn stanna.
Eftersom stopptiden är 60 minuter kommer kompressorn att stå i 60 minuter innan värmeproduktion kan komma igång igen, detta medför att gradminuterna alltid kommer att hinna räkna upp mer än 230 gradminuter som är ett för lågt värde om man kör med 60 minuter stopptid.

Nibe prioriterar dock varmvatten, så om VV-behov skulle uppstå startar kompressorn innan min stopptid uppnåtts - och som du beskriver kommer den att övergå till värmetillverkning om gradminuterna är större än 230.

Detta är rimligtvis även anledningen till att det inte uppstår varje gång att gradminuterna räknar ned till -500, den passar på att värma i anslutning till VV-produktion (trots att det är mindre än 60 minuter sedan senaste värmeproduktion).

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:lite problem 1215-7
« Svar #12 skrivet: 29 november 2004, 11:59:53 »
Jag tycker lång stopptid är av ondo!!!
Låt pumpen styra med gradminuterna, då får man mad automatik lite starter, och ingen risk för extrema stoppperioder för värmen.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

admin

  • Gäst
admin
Re:lite problem 1215-7
« Svar #13 skrivet: 29 november 2004, 14:40:52 »
Citera
Jag tycker lång stopptid är av ondo!!!
Låt pumpen styra med gradminuterna, då får man mad automatik lite starter, och ingen risk för extrema stoppperioder för värmen.

Lång stopptid och höga värden på det gradminutvärde som krävs för kompressorstart fungerar i praktiken på samma sätt, om polaris inte får någon nämnvärd tempsvängning i huset har det ingen större betydelse om han har 60 minuter stopptid eller Ca 530 gradminuter för kompressorstart. Vill han ställa in gradminutregleringen så att han får ca 60 minuter stilleståndstider (=få starter/dygn) så måste han höja det värde han har nu.

Om man låter min stopptid styra blir det i princip samma sak p.g.a. följande...:
Under tiden som stopptiden är aktiv så räknar gradminutregleringen vidare (förbi hans i dagsläget 230 gradminuter) under hela stopptiden, i normalfallet kommer då gradminutunderskottet att ligga på ungefär 400-600 gradminuter när stopptiden går ut. Hur långt den hunnit räkna beror på hur högt reglerdatorns börvärde är i förhållande till den returtemp som systemet har, och detta kommer att variera något under "eldningssäsongen", ju kallare ute desto mer kommer gradminutregleringen att hinna räkna ned.

Värmepumpen kommer dock vid varje start att arbeta bort hela gradminutunderskottet, och när gradminutvärdet ligger på noll stoppar kompressorn och en ny min stopptid på 60 minuter aktiveras.

Jag kan dock hålla med om att det är bättre att gradminutregleringen tillåts styra kompressorns stopptid, detta p.g.a. att man får något tätare startintervaller vid sträng kyla - och detta är även när det som bäst behövs, huset kyls ju ned fortare när det är riktigt kallt ute, Vid varm väderlek kan docj ett högt gradminutvärde ge flera timmars värmetillverkningsuppehåll, vilket kan leda till lite tempsvängningar.

Det bästa vore kanske om man kunde ställa olika långa min stopptider vid olika utetemperaturer.

/Rickard

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:lite problem 1215-7
« Svar #14 skrivet: 29 november 2004, 15:28:19 »
Citera
Under tiden som stopptiden är aktiv så räknar gradminutregleringen vidare (förbi hans i dagsläget 230 gradminuter) under hela stopptiden,

Det är det som är onödigt, har man så högt startkriterie för VP start (-230 gradminuter) då kan man ha stopptiden på 0 minuter. Då styr ju gradminuterna helt utan hjälp av andra funktioner i styren. Antalet starter blir hur bra (lågt) som helst.

Att styra VP med minsta stopptid och "hysteres" (på Thermia) och VB diff VP på NIBE..

Det är ju bara till för dom som inte ställt in sina styrdatorer, eller överlÃ¥tet det till installatörens (O)förmÃ¥ga som injusterare. ( föllÃ¥t plumber gäller inte alla inst  :-[ )

eller hur, ja i princip alltsÃ¥  ::)
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!