Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Dags att ersätta vÃ¥r IVT C5  (läst 16136 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bunkeflostrand

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Dags att ersätta vår IVT C5
« skrivet: 02 januari 2017, 01:47:38 »
Hej,
Vad bra att det finns ett forum för värmepumpar!! Hoppas jag att det finns folk på forumet som är villiga att ge lite tips och råd nu när det är dags att byta markvärmepump.
När vi byggde vårat hus 1999 så bestämde vi oss för att värma huset med jordvärme och det har vi inte ångrat sedan dess. Vårat val den gången föll på IVT:s Compaktfemma. Den har gett god värme sedan dess och vi har säkert sparat mycket energi, relativt, på den investeringen. Enda smolket i glädjebägaren har varit ljudvolymen. Maskinen har stått i tvättstugan, mellan två sovrum, så den har hörts. Men visst, man vänjer sig ju så det har egentligen inte varit något obehag. Men ljudvolymen kommer att vara en faktor vi väger in då vi nu ska ersätta med ny pump.
När jag för någon vecka sedan öppnade plåtskåpet såg jag att det ligger olja på botten och jag misstänker att kompressorn snart har gjort sitt. Kanske någon annan som har upplevt samma sak? Man kan ju fundera på hur lång tid man har på sig innan man ser ett haveri.

Vårt hus är i ett plan på 165 kvm och värmen ges genom vattenburen golvvärme. Vi har gjort av med ungefär 13000 KWH per år, inklusive övrig strömförbrukning som lampor och köksmaskiner.
Vi har en kollektorslang nedgrävd på tomten som enligt uppgift ska vara ca 300 meter lång.
Jag förutsätter att det har hänt lite utvecklingsmässigt på dessa 17 år med pumparna så jag ser fram emot att få en bättre maskin nu när vi ska byta.
Jag har läst lite här på forumet och även kollat lite på tillverkarnas hemsidor. Jag minns att vi 1999 valde mellan Nibe och IVT och det är initialt även dessa jag är mest intresserad av. Men självklart är jag öppen för förslag och tips på andra maskiner också.
Till att börja med så skulle jag vara tacksam för lite input angående några saker jag funderat på.
Nibe har tvÃ¥ modeller som skulle kunna vara bra alternativ. 1245 och 1255. Är varvtalsstyrning att rekommendera, alltsÃ¥ 1255 framför 1245?  Hur stÃ¥r sig Nibe mot IVT? Har de ungefär samma kvalitet och livslängd? En annan sak jag funderat pÃ¥ är om man i framtiden skulle vilja montera solceller pÃ¥ taket. Är pumparna i dag förberedda för en alternativ strömförsörjning?

Jag kommer säkert att Ã¥terkomma med fler frÃ¥gor framöver. Men tills dess sÃ¥ tackar jag pÃ¥ förhand för de svar som jag hoppas fÃ¥ frÃ¥n er andra!  tummenupp
IVT C5 från 1999 som värmer 165 m2 i ett plan. 300 m kollektorslang på tomten. Förbrukar ca 13-14000 kWh per år, all inclusive. Gillar inte att titta på TV med koftan på... Bor i Malmö

Sedan Maj 2023 en NIBE 1255-6

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Dags att ersätta vår IVT C5
« Svar #1 skrivet: 02 januari 2017, 06:51:32 »
Om oljan kommit ut, borde det nästan vara gasbrist, och du saknar kompressordrift. hur mycket olja har läckt ut?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Dags att ersätta vår IVT C5
« Svar #2 skrivet: 02 januari 2017, 07:03:15 »
Solcellerna kommer att mata huset i stort med ström, inte bara värmepumpen, så de behöver inte vara speciellt anpassade för det.
För värmepumpen kommer det inte att ha någon betydelse varifrån strömmen kommer.
Eventuell styrning av vart strömmen skall ta vägen kommer istället att ske via solcellernas styrning, eller kanske primärt den eventuella batteri-acken då sätter in, som då kan lagra, exportera eller förbruka den el som genereras.

När det gäller värmepumpar så är nog kvalitén rätt lik på alla de stora, Nibe, CTC, Thermia och IVT, det finns även andra som ligger bra till, Viessmann är ett fabrikat som fått bra resultat i tester också.
Som när det gäller allt annat så är det svårt att säga nåt om livsländen på olika fabrikat, sånt är svårt att testa, det är sånt som vi kan svara på om 15-20 år...

I ett hus med så pass lågt effektbehov som ni verkar ha så finns det ett litet dilemma när man diskuterar inverters.
1. De flesta inverters som finns har rätt hög uteffekt, mer än ni behöver (max uteffekt ligger i spannet 12-17 kW på i princip allihop) Detta innebär i sin tur att deras lägsta uteffekt också är rätt hög, eller ca 2.5 till 5 kW som lägst.

2. Nibe har en mindre inverter, deras 1255-6, men då har den bara en enfas kompressorn, vilket gör att du belastar en fas rätt mycket när kompressorn går.
Om du kan/bör välja den beror på hur stora huvudsäkringar du har, minst 20A måste du ha..

De Invertrar som har lägsta min uteffekten är Nibe 1255-6 (2 kW), Daikin Inverter (2.5 till 11 kW) och CTC Gsi (2.5 till 12 kW) och det är väl dessa jag skulle rekommendera av de invertrar som finns idag.
Läs även min guide om bypass, arbetstank och volymtank.
Sätter du in en inverter så anser jag att du bör ha en bypassledning och en extern cirkpump för att garantera korrekta flöden både över värmepump och golvvärmesystem.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=61528.msg645345#msg645345

Går du på on/off-värmepump och vill ersätta din nuvarande, så kan du kolla på en 6 kW maskin, du har ju inte jordvärmeslang för mer än så, på ett ungefär.
Bland Nibes värmepumpar skall du inte köpa 1245-5 då den har enfas kompressor.
Titta hellre på 1245-6 kW.
Eller IVT C6
Eller Viessman Vitocal 333G 6 kW.
Eller Thermia Diplomat Optimum 6 kW
« Senast ändrad: 02 januari 2017, 07:05:03 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Dags att ersätta vår IVT C5
« Svar #3 skrivet: 02 januari 2017, 09:13:47 »
1999 brukade man dimensionera för lägre effekttäckning än idag så det talar för att välja en något kraftigare pump än den nuvarande. Mot det talar att 300 meter slang inte klarar så mycket mer och att elförbrukningen inte tyder på något större behov av elpatrondrift. Dagens pumpar är också effektivare så för samma värmeproduktion kommer markvärmeslingan att belastas något mer.

Jag tycker inte det finns anledning att gå vid sidan av Rickards rekommendation. Inverterpump känns inte rätt för ett så lågt värmebehov. Varför betala för en hög maximal effekt som aldrig kommer att utnyttjas?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Dags att ersätta vår IVT C5
« Svar #4 skrivet: 02 januari 2017, 20:33:48 »
Det som talar för en liten inverter är att ljudvolymen antagligen är lägre när den går med låg effekt. Den kan väl även hantera en klen kollektor bättre.

Nu är nog ljudnivån lägre även för en modern on-off.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Dags att ersätta vår IVT C5
« Svar #5 skrivet: 02 januari 2017, 20:48:19 »
Alla nya av dem större har bra nivåer tycker jag
När det gäller ljud

Välj en on off av det märket som du tycker har lättaste styret
Det är mitt råd
Mvh
Cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Dags att ersätta vår IVT C5
« Svar #6 skrivet: 02 januari 2017, 21:35:54 »
Hur vet man vilken som har lättaste styret?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Dags att ersätta vår IVT C5
« Svar #7 skrivet: 02 januari 2017, 22:28:12 »
Jag tipsar alltid om det till villa kunder
Man frågar säljaren om dem har någon anläggning
Man får titta på
Jag erbjuder dem jag är ute det
En del fastnar för ivt Nibe  tex
PÃ¥ villa sidan upplever jag personligen Thermias styr som enklast
Farbroder pÃ¥ 80 + sköter sina anläggningar själva 👍
Och är bekväma med det
Det ska va enkelt att förstå . Som en del gillar android en del gillar
iPhone
Välj VP med ett styr som för utövaren är logiskt
Cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Dags att ersätta vår IVT C5
« Svar #8 skrivet: 02 januari 2017, 22:37:09 »
Håller helt med CC när det gäller vem som har den mest lättförstådda styren. I alla fall på dom fabrikat jag varit inne i och knappat (Nibe, IVT, CTC, Thermia)
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Dags att ersätta vår IVT C5
« Svar #9 skrivet: 02 januari 2017, 22:44:16 »
Vet inte hur gammal TS är men nog tror jag han klarar av bÃ¥de Nibes och ivt styr utan problem  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Dags att ersätta vår IVT C5
« Svar #10 skrivet: 02 januari 2017, 23:11:35 »
Är benägen att hålla med, Thermias styr känns ju direkt föråldrad jämför med Nibe och IVT, t.ex. har ju Nibe och framförallt IVT bra möjligheter att finjustera kurvan i flera steg (IVT i 5 graders intervaller och Nibe med 10 graders intervaller).
Men visst är Thermia enkel.
Jag är ju van med olika styrdatorer sedan mitt gamla jobb, men tycker att det är rätt logiskt i allihop, knappt man behöver använda manualen även om man inte knappat mycket i de olika fabrikaten.
Kanske är manualen viktigare?

Det som är till Thermias fördel är väl kanske just det, att de har rätt mycket mindre "möjligheter" i styren, så det blir enklare att hitta i manualen om man inte förstår sig på logiken när man knappar sig fram?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Dags att ersätta vår IVT C5
« Svar #11 skrivet: 02 januari 2017, 23:26:42 »
Helt rätt Rickard, det är just avsaknaden av det som nördarna tycker är toppen men dom flesta "vanliga" inte förstår som gör Thermias styr så mycket lättare för dom flesta. Jag har genom åren startat upp några anläggningar och gett brukarna en första inblick i VPvärlden och det är tveklöst enklare för nybörjare att "komma i gång" med Thermias "system"för en nybörjare.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Dags att ersätta vår IVT C5
« Svar #12 skrivet: 02 januari 2017, 23:36:48 »
Sen väl anläggningen är uppstartad är det ju normalt inte så mycket som behöver ändras och Thermias och Nibes styr tycker jag är rätt lika fast det finns lite fler inställningar i Nibe. När det tex gäller manualer är ju Thermias usel verkar fortfarande oklart hur man tex kör med arbetstank mot en Thermia vp men det är inget som köparen normalt ska drabbas av om installatören gjort sitt jobb.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Dags att ersätta vår IVT C5
« Svar #13 skrivet: 02 januari 2017, 23:40:34 »
Jag hoppas att ni förstår att jag inte säger att den ena eller andra styren är bättre eller sämre utan bara att det är lite enklare för en ovan med Thermias styr
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Dags att ersätta vår IVT C5
« Svar #14 skrivet: 03 januari 2017, 05:49:30 »
Nackdelen med thermias styr är väl att det verkar vara helt omöjligt att få tag på manualer med någon mer avancerad information. Ska man göra något annat än ändra kurvan eller vv-tempen måste man tydligen betala för en servicetekniker?
Men den absoluta majoriteten av vp-ägare gör väl kanske inte mer än sÃ¥?  Sc:,h
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!