Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Brist pÃ¥ köldmedie ?  (läst 10912 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Stig-H

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 343
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Liteuppochner
SV: Brist på köldmedie ?
« Svar #15 skrivet: 07 mars 2009, 13:24:45 »
Öppnade vp'ns ljudkåpa och tittade in. Ögat satt kvar. Minsann. Triggade pumpen att starta och höll på få byta kallingar då den startade. Det ljudet är man inte van att höra!! haha!

I alla fall så bubblar det bara en väldigt kort stund och då den var uppe i max vb ut var alla bubblor helt borta.

Men ny fråga uppstår.

I ögat, är det en grön prick i mitten och pÃ¥ höger yttersida stÃ¥r det i ett grönt fält dry (torr) och pÃ¥ vänster sida wet (blöt) i ett gult fält. Vad betyder detta?  Blir pinnen i mitten gul om pumpen stÃ¥r länge?

Kom ihåg, det är aldrig för sent att ge upp!

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Brist på köldmedie ?
« Svar #16 skrivet: 07 mars 2009, 13:46:21 »

I ögat, är det en grön prick i mitten och pÃ¥ höger yttersida stÃ¥r det i ett grönt fält dry (torr) och pÃ¥ vänster sida wet (blöt) i ett gult fält. Vad betyder detta?  Blir pinnen i mitten gul om pumpen stÃ¥r länge?

Den blir gul om det är fukt i systemet vilket inte har något att göra med om pumpen står länge utan om hur noga man var vid tillverkningen.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad PerJ

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 264
  • Karma +0/-0
SV: Brist på köldmedie ?
« Svar #17 skrivet: 07 mars 2009, 14:31:28 »

Men ökad underkylning medför att temperaturen pÃ¥ ingÃ¥ende värmebärare mÃ¥ste minska för att den ökade underkylningen skall vara möjlig. Inkommande värmebärare är ju bara nÃ¥gon grad svalare än utgÃ¥ende kondenserat köldmedium. 

VBut kan inte gärna ändras annat än obetydligt om kondensortrycket skall vara oförändrat. Ökad underkylning mÃ¥ste som jag ser det betyda lägre genomsnittstemperatur pÃ¥ värmebäraren vilket betyder att det blir svalare inomhus. DÃ¥ är det som jag ser det inte längre jämförbara fall. Det som skall  optimeras är elförbrukningen för en viss temperatur inomhus, inte elförbrukningen för nÃ¥gon parameter som avser enbart värmepumpen.

Om man har konstanta förhÃ¥llanden pÃ¥ köldbärar- och värmebärarsidan och fÃ¥r en liten köldmediekläcka undrar jag om det inte blir sÃ¥ att COP öka nÃ¥got tills det börjar komma gas genom expansionsventilen. Nu är det här ett teoretiskt resonemang dÃ¥ man pÃ¥ sin höjd kan förvänta sig konstanta flöden pÃ¥ köld- och värmebärare, inte konstanta temperaturer in och ut. Men detta är funderingar vid skrivbordet utan verklighetskontakt. 


Har man ingen fyllning alls i kondensorn så får man väldigt liten underkylning. Då kommer vätsketemperaturen vara 5-10 K varmare än VBin

Om vätsketemperaturen endast är någon grad varmare än VBin har man en underkylning som man inte kan öka något mera. Visst kan man öka underkylningen ytterligare men det är en förlust då kondenseirngstrycket går upp. Igentligen är underkylningen ointressant ur verkningsgradssynpunkt, det är vätsketemperaturen innan expansionsventilen som är det viktiga.

Skulle man börja tappa köldmedium i en anläggning så kommer vätsketemperaturen att stiga vid konstanta förhållanden, verkningsgraden går ned.

Jag tror inte Nibe m fl skulle fylla för mycket i sina aggregat om de visste att COP skulle öka vid en mindre fyllning...

PerJ

Utloggad SHL

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: Brist på köldmedie ?
« Svar #18 skrivet: 07 mars 2009, 15:06:44 »
Tack för alla svar, nu har jag lite att läsa igenom.
Anledningen till min fråga var bara att jag undrade om det blir som med en AC anläggning i en bil dvs att den inte orkar producera 100% utan man får en lägre vb-f ur pumpen.
Jag har inga problem med min pump men funderingar dyker ju upp lite nu och då.
Det kan ju vara så att man tycker att allt är 100% men att det skulle fungera ännu bättre om man gjorde si eller så.
Så det jag funderat på var om vb-f skulle sjunka x-antal grader om köldmediet var lite för lite i systemet.
Den effekten får man ju i en AC, dvs den ger inte riktigt lika kall luft som en 100% fylld AC.

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: Brist på köldmedie ?
« Svar #19 skrivet: 09 mars 2009, 08:49:48 »
Det här med underkylning är så intressant att vissa vp tillverkare har en extra underkylare efter kondensorn, dvs man kyler vätskan ytterligare med suggasen. eftersom detta ger COP ökning undrar man ju varför inte alla installerar detta. Är det ökad tillverkningskostnad månne eller andra skäl?

///AndersA
« Senast ändrad: 09 mars 2009, 12:39:45 av AndersA »
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Brist på köldmedie ?
« Svar #20 skrivet: 09 mars 2009, 10:35:56 »
Det här med underkylning är så intressant att vissa vp tillverkare har en extra underkylare efter kondensorn, dvs man kyler vätskan ytterligare med suggasen. efterom detta ger COP ökning undrar man ju varför inte alla installerar detta. Är det ökad tillverkningslostnad månne eller andra skäl?

///AndersA

Ger det verkligen en ökning av COP för en värmepump? Efter att ha räknat lite på R407C kom jag fram till att det i värmepumpfallet ger en minskning, men det är lätt att villa bort sig i diagrammet.

Kommer man i närheten av kritiska trycket eller däröver som för CO2-maskiner, då blir det en annan sak men för en bergvärmepump med R-407C som värmet ett hus med golvvärme eller normala radiatorer, där får jag inte till någon högre COP.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: Brist på köldmedie ?
« Svar #21 skrivet: 09 mars 2009, 12:41:36 »
Det här med underkylning är så intressant att vissa vp tillverkare har en extra underkylare efter kondensorn, dvs man kyler vätskan ytterligare med suggasen. efterom detta ger COP ökning undrar man ju varför inte alla installerar detta. Är det ökad tillverkningslostnad månne eller andra skäl?

///AndersA

Ger det verkligen en ökning av COP för en värmepump? Efter att ha räknat lite på R407C kom jag fram till att det i värmepumpfallet ger en minskning, men det är lätt att villa bort sig i diagrammet.

Kommer man i närheten av kritiska trycket eller däröver som för CO2-maskiner, då blir det en annan sak men för en bergvärmepump med R-407C som värmet ett hus med golvvärme eller normala radiatorer, där får jag inte till någon högre COP.
Intressant Roland, jag skall kolla fakta lite, har för mig att vissa har extra underkylare. Återkommer
///AndersA
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: Brist på köldmedie ?
« Svar #22 skrivet: 09 mars 2009, 12:54:08 »
Roland
Kolla på denna länk avseende vad man påstår om underkylning. Jag är medveten om att deta är en broschyr men det vore intressant om påståendena beträffande underkylning kunde klarläggas.

http://www.carrierab.se/produktblad/30NQG-produktblad.pdf


///AndersA
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Brist på köldmedie ?
« Svar #23 skrivet: 09 mars 2009, 13:34:26 »
Roland
Kolla på denna länk avseende vad man påstår om underkylning. Jag är medveten om att deta är en broschyr men det vore intressant om påståendena beträffande underkylning kunde klarläggas.

http://www.carrierab.se/produktblad/30NQG-produktblad.pdf

///AndersA

Men här kyler man ju inte med suggasen sÃ¥ det är ett helt annat fall av underkylning. Kylningen i Carrierpumparna sker genom förvärmning av varmvatten eller nÃ¥gon annan form av separat kretslopp som inte har nÃ¥got med suggasen att göra. Att det kan bli sÃ¥ mycket som 20 % extra i det här fallet  mÃ¥ste bero pÃ¥ att det är en högtemperaturvariant där man fÃ¥r kondenserat köldmedium vid hög temperatur samtidigt som kondensationsvärmet minskar vid högre temperatur. Normalt tror jag man brukar räkna med att fÃ¥ ut 10 % extra genom underkylning pÃ¥ det här sättet.

Det står i broschyren att vinsten sker utan extra elförbrukning. Det är inte riktigt sant. I och med att får ut 20 % mer värme ökar belastningen på borrhålet eller vad nu värmekällan kan vara. Det ger lägre temperatur på ingående köldbärare så där förlorar man några procent i COP.

Tillägg: Det blir bra COP pÃ¥ extravärmen. 20 % mer värme betyder ca 30 % mer värmeuttag frÃ¥n borrhÃ¥len. Med normal dimensionering betyder det 2 grader lägre temperatur pÃ¥ köldbäraren. Med tanke pÃ¥ att det är höga temperaturer blir det ca 4 % mer el till kompressorn för samma värmeeffekt i kondensorn. Det gör COP = 5 för den extra värme som man fÃ¥r frÃ¥n underkylaren. I praktiken lär man väl borra djupare sÃ¥ att det blir 20 % extra värme för en nÃ¥got ökad investering. Men helt gratis är inte den extra värmen. 
« Senast ändrad: 09 mars 2009, 16:15:20 av Roland »
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Brist på köldmedie ?
« Svar #24 skrivet: 09 mars 2009, 17:15:24 »
Man bör skilja på hur man underkyler vätska.

extra underkylning i den ordinarie kondensorn ger inga effekthöjningar på varma sidan..om inte kondensorn är dimensionerad för detta.
det man får i extra förångar-effekt ger bättre COP...men inte högre effekt på varma sidan...pga av att man stjäl kondenserande yta för att åstakomma underkylningen.

extra underkylning i en extra underkylare ger nÃ¥got höjd värmeeffekt ,med samma kompressorarbete.  ..som te.x i fallet ovan med Carriern.  men som Roland skriver...sÃ¥ ger den extra förÃ¥ngareffekten en ökad belastning pÃ¥ energikällan där.

ACE
« Senast ändrad: 09 mars 2009, 17:17:03 av ace »
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Brist på köldmedie ?
« Svar #25 skrivet: 09 mars 2009, 19:14:29 »

Har man ingen fyllning alls i kondensorn så får man väldigt liten underkylning. Då kommer vätsketemperaturen vara 5-10 K varmare än VBin

Men det gäller vad jag förstÃ¥r enbart om man inte ändrar värmebärarflödet. Det är lite ojust att ta ett system som är optimerat för ett visst värmebärarflöde och en viss underkylning och bara minska köldmediemängden. Minskar man köldmediemängden och samtidigt ökar värmebärarflödet kommer kommer inte längre köldmedievätskan att vara 5-10 grader varmare än VBin. Temperaturdifferensen kommer att sjunka.  I gengäld fÃ¥r man nÃ¥got högre temperaturdifferens i den varma delen av kondensern. Sammantaget tror jag det gÃ¥r att fÃ¥ högre medeltemperatur pÃ¥ värmebäraren med mindre underkylning. Vill man uppnÃ¥ samma medeltemperatur med större underkylning mÃ¥ste man höja kondensortrycket och det är det fallet som skall vara jämförelseobjektet. SÃ¥ jag är fortfarande tveksam till underkylningens fördelar. Nu är det här kanske lite akademisk diskussion utan större praktisk betydelse men är man lite termodynamiknörd sÃ¥ är man .... 

Citera
Jag tror inte Nibe m fl skulle fylla för mycket i sina aggregat om de visste att COP skulle öka vid en mindre fyllning...

Det är skillnad på teori och praktik. I praktiken måste köldmediefyllningen vara tillräcklig för att klara värsta tänkbara driftfall vilket borde vara varmvattenberedning när köldbäraren är kall. Kall köldbärare ger kall vätska med hög densitet i förångaren. Hög värmebärartemperatur betyder högt tryck i kondensorn med mycket köldmedium i gasfasen. Lägg till det en skvätt extra som säkerhetsmarginal för variationer i ingående komponenter och jag kan tänka mig att det under normala driftförhållanden är en hel del vätska i kondensorn. Man får alltså underkylning vare sig man vill ha det eller ej.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: Brist på köldmedie ?
« Svar #26 skrivet: 09 mars 2009, 19:25:08 »
Det borde jag insett Roland, man kan inte få ut 10% mer med suggasunderkylning.
Och enligt dig så ger det liten eller ingen effekthöjning att suggasvärmeväxla.
På min Nibe sitter det en "dålig" sådan värmeväxlare, sug röret är ihoplödat med vätskeröret.

///AndersA
« Senast ändrad: 10 mars 2009, 07:43:50 av AndersA »
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Brist på köldmedie ?
« Svar #27 skrivet: 09 mars 2009, 19:45:26 »

Har man ingen fyllning alls i kondensorn så får man väldigt liten underkylning. Då kommer vätsketemperaturen vara 5-10 K varmare än VBin

Men det gäller vad jag förstÃ¥r enbart om man inte ändrar värmebärarflödet. Det är lite ojust att ta ett system som är optimerat för ett visst värmebärarflöde och en viss underkylning och bara minska köldmediemängden. Minskar man köldmediemängden och samtidigt ökar värmebärarflödet kommer kommer inte längre köldmedievätskan att vara 5-10 grader varmare än VBin. Temperaturdifferensen kommer att sjunka.  I gengäld fÃ¥r man nÃ¥got högre temperaturdifferens i den varma delen av kondensern. Sammantaget tror jag det gÃ¥r att fÃ¥ högre medeltemperatur pÃ¥ värmebäraren med mindre underkylning. Vill man uppnÃ¥ samma medeltemperatur med större underkylning mÃ¥ste man höja kondensortrycket och det är det fallet som skall vara jämförelseobjektet. SÃ¥ jag är fortfarande tveksam till underkylningens fördelar. Nu är det här kanske lite akademisk diskussion utan större praktisk betydelse men är man lite termodynamiknörd sÃ¥ är man .... 

Citera
Jag tror inte Nibe m fl skulle fylla för mycket i sina aggregat om de visste att COP skulle öka vid en mindre fyllning...

Det är skillnad på teori och praktik. I praktiken måste köldmediefyllningen vara tillräcklig för att klara värsta tänkbara driftfall vilket borde vara varmvattenberedning när köldbäraren är kall. Kall köldbärare ger kall vätska med hög densitet i förångaren. Hög värmebärartemperatur betyder högt tryck i kondensorn med mycket köldmedium i gasfasen. Lägg till det en skvätt extra som säkerhetsmarginal för variationer i ingående komponenter och jag kan tänka mig att det under normala driftförhållanden är en hel del vätska i kondensorn. Man får alltså underkylning vare sig man vill ha det eller ej.

HÃ¥ller med till 100%
framför allt övre delen är inte bara akademisk....jag kan skriva under på denna även i praktiken.
Och det är precis det jag menar med att det finns skillnad på hur man bör justera in en kylprocess avsedd att producera hett vatten kontra en som ska ge hög kyleffekt.

ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!