Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Val av Bergvärmepump  (läst 2822 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pafr

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Saltsjöbaden
  • Antal inlägg: 115
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Val av Bergvärmepump
« skrivet: 03 maj 2007, 21:51:52 »
Det här med att köpa rätt värmepump verkar inte vara så lätt. Jag vill byta ut en gammal elpanna mot en ny Bergvärmepump och jag skulle gärna vilja få lite hjälp av er att göra rätt val.

Huset ligger i Stockholmsområdet och det är två bostadsplan på 80 kvm vardera och en inredd vind på 40 kvm, dessutom så finns det en källare på 80 kvm som vi också vill ha värme i, den har tidigare varit ouppvärmd.

Huset är byggt 1920 med stående spontad träplankor som är 75mm tjock innanför är det 25 mm luftspalt och sedan träplankor som är 25 mm tjocka, utöver det så finns det en ytterpanel och innerväggar. Källaren är halvsuterräng med 40 cm tjocka stenväggar.

Jag har tagit in några olika offerter och de har varierat mellan 9kW till 17 kWs effekt på värmepumparna, med lite olika förklaringar. De tidigare ägarnas energikonsumtion är inte fullt relevant då källaren har varit kall och min familj är större.

Anläggningen som jag vill ha består av en värmepump på lämplig storlek, plus en varmvattenberedare på 300 liter och en bufferttank för radiatorvattnet på 200-300 liter, som går att koppla in som by-pass. Dessutom så vill jag gärna ha snygga vita skåp med toppmontage. (Verkar inte vara lätt att få en sådan offert!)

Jag har valt bort några mindre leverantörer av olika skäl och kvar är de tre stora; IVT, Nibe och Thermia.

Jag vill ha en bra och stabil anläggning som kommer att hålla i många år och det är ett av skälen till en varmvattenberedare och extra bufferttank till systemet, då det ger färre start och stopp på pumpen
 
Nedan är mina funderingar där jag hoppas ni kan hjälpa mig.

Fråga 1: Vilken storlek behövs på värmepumpen?

Fråga 2: Vilken leverantör gör VP med bäst funktionalitet?

Fråga 3: Hur få en bufferttank som uppfyller kraven ovan?


Thermia Duo 12kW + vvb MBH-TWS 300l+ 100 liters volymtank.
300 m aktivt hål (2*150m) med 20 meter mellan hålen.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Val av Bergvärmepump
« Svar #1 skrivet: 04 maj 2007, 08:27:19 »
Det är väldigt svårt att beräkna ditt energibehov, men jag gissar på ca 50 000 kWh/år fär värme och tappvarmvatten, det ger ett max effektbehov på ca 17 KW och gör att Nibes och IVT:s invertrar skulle passa rätt bra.
Har gjort en kalkyl på en Nibe 1250 som ser ut så här:

Räkna inte med att du kan få ETT borrhål med 243 meter aktivt borrdjup utan räkna med 2 st på 130-150 meter vardera istället.

Jag vet att det finns de som har borrdjup som är så långa (>240 m), men det krävs bra borrgrejor för att komma så djupt, i alla fall om det finns skapligt med vatten i borran.
« Senast ändrad: 04 maj 2007, 08:29:23 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Val av Bergvärmepump
« Svar #2 skrivet: 04 maj 2007, 08:30:35 »
Om du går på en konventionell värmepump (on/off) så skulle 12-15 kW vara en bra storlek.
Vill du ha så lite tillskott som möjligt välj ca 15 kW.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Val av Bergvärmepump
« Svar #3 skrivet: 04 maj 2007, 10:54:03 »
Fråga 2: Vilken leverantör gör VP med bäst funktionalitet?

Fråga 3: Hur få en bufferttank som uppfyller kraven ovan?

2: Installatören är viktigare än märket på VP:n så ta referenser och kolla upp dem.

3: IVT har en 100 liters arbetstank med anslutningar på toppen, den kanske räcker?
Annars så finns större acktankar med anslutningar på sidan.

För varmvatten så har IVT D300/160 och Nibe VPA 300/200 samt Thermia MBH TWS 300 anslutningarna på toppen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Val av Bergvärmepump
« Svar #4 skrivet: 04 maj 2007, 11:37:25 »
Anledningen till att de föreslagna effekterna varierar sÃ¥ mycket är nog källaren. En källare som saknar isolering kan dra fruktansvärda mängder värme. Sten, i princip sönderdelat berg, leder värme bra, det är ju därför bergvärme fungerar. 40 cm sten med puts pÃ¥ insidan bör motsvara ungefär samma yta tvÃ¥glasfönster. I hus frÃ¥n den tiden brukar det inte heller vara nÃ¥gon isolering under golvet. En varning för källaren, värmepumpvärme är trots alla sina fördelar inte gratis.   

Hade det inte varit för källaren skulle jag ha gissat att huset behöver 35-40000 kWh/år. Med uppvärmd källare verkar Rickards 50000 kWh/år en rimlig gissning.

Bufferttank för färre stopp och starter: Varför sträva efter lÃ¥nga gÃ¥ngtider? Det är inte säkert att pumpen mÃ¥r bättre av det. Ett gammalt hus brukar ha radiatorer med sÃ¥ stor vattenvolym att det inte brukar behövas buffertank för att nÃ¥ de 20 L vatten/kW som brukar rekommenderas. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad pafr

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Saltsjöbaden
  • Antal inlägg: 115
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Val av Bergvärmepump
« Svar #5 skrivet: 04 maj 2007, 13:09:08 »
Tack för svar.

Orsaken till att jag behöver en stor buffert-tank är att det finns väldigt liten vattenvolym i huset. De flesta radiatorer är bytta under mitten på 90-talet. En summering av totalvattenvolym i radiatorkretsen är ca 80-90 liter idag. Det kommer att bli några extra radiatorer och konvektorer framöver. Det saknas idag helt radiatorer under fönster åt norr och i källare som exempel. En annan orsak är att källaren antagligen behöver värmas under vår och höst då resten av huset inte behöver någon värme. Så min tanke är att kunna stänga av uppvärmningen av huset och bara värma källaren under vissa perioder och det är ett annat skäl till att ha en bufferttank för radiatorvattnet. SOm exempel så har bostadsdelen ej haft något behov av uppvärmning de sista veckorna och källaren håller en temperatur på 12C. ( Idagsläget så är det extra extremt då källaren ej har varit uppvärmd under vintern och kyls av kalla tjocka stenväggar.)

Jag har svårt att få någon teknisk information om Thermias pumpar. Nibe och IVT släpper gärna på tekniska detaljer om olika funktioner i pumpen, men Thermia är helt tysta. Finns det någon kunskap om vad Thermias pumpar har för olika styrfunktioner?
Thermia Duo 12kW + vvb MBH-TWS 300l+ 100 liters volymtank.
300 m aktivt hål (2*150m) med 20 meter mellan hålen.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Val av Bergvärmepump
« Svar #6 skrivet: 04 maj 2007, 14:37:09 »
Orsaken till att jag behöver en stor buffert-tank är att det finns väldigt liten vattenvolym i huset. De flesta radiatorer är bytta under mitten på 90-talet.

Vad synd, gamla radiatorer från 1920 brukar funka bra tillsammans med värmepump.  :'(
Alltför många start/stopp tror jag inte riktigt på, 25-30 liter per kW värmepump behövs nog, så en 300 liter bufferttank vore nog bra.

Thermia har produktblad och en enkel skötselanvisning för nerladdning på sin hemsida, däremot så finns inget om servicemenyerna.
Det finns en enkel karta över Thermias servicemeny här.

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=11669.0
« Senast ändrad: 04 maj 2007, 14:41:44 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!