Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Effektminskning av vp vid poolbygge  (läst 2648 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad to-chris

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: skÃ¥ne
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Effektminskning av vp vid poolbygge
« skrivet: 25 april 2007, 00:43:31 »
Hej! Jag har tänkt mig att bygga en ovanmarkpool med tillhörande trädäck pÃ¥ min tomt. Men dÃ¥ Jordvärmepumpens slingor ligger 1m ner i gräsmattan sÃ¥ undrar jag om det pÃ¥verkar  värmeuttaget i marken, pga hindrandet av solinstrÃ¥lning pÃ¥ marken.Sc:,h
Tänkt yta på bygget skulle bli ca 80 kvm, poolen har jag tänkt gräva ned 60 cm.
 
Tack på förhand! :)
IVT Greenline C5: 5 kw ytjordsvp. med inbyggd vv-beredare 165 L./ 330 m slang. Värmer 180 kvm till 22,5 grader
genomsnitt 8300 kwh/Ã¥r med tillskott, pÃ¥ 5 Ã¥r. (ca 24% till vv för vp 2 vuxna +4 barn)  Är mkt Nöjd!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Effektminskning av vp vid poolbygge
« Svar #1 skrivet: 25 april 2007, 06:36:22 »
Just där du har poolen kommer markslingan att parasitera på värmen från poolen (Förutsätter att du har slingor under poolen eller inom 1.5 m från poolen) , normalt tar man ut ca 15 w/m slinga så vet du hur mycket slinga du har under poolen så kan du räkna ut på ett ungefär hur mycket effekt du tappar, den del som ligger under trätrallen kommer nog att tappa lite effekt, men inte speciellt mycket skulle jag tro, en gissning är att du tappar max 50% av effekten på den del som ligger utanför poolen men under trallen.

Om du isolerar under poolen riskerar du kanske permafrost kring slangarna om du inte har tillräckligt rejäl kollektor i övrigt (så att inkommande brine aldrig går under 0°C trots poolbygget.

Inte så lätt att veta vad som kan hända med de knapphändiga uppgifter du lämnat.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad to-chris

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: skÃ¥ne
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Effektminskning av vp vid poolbygge
« Svar #2 skrivet: 25 april 2007, 19:56:24 »
Tack för ditt snabba svar Rickard:
Jovisst, slangen ligger under  sÃ¥klart, hade inga poolplaner när det grävdes dÃ¥ vi har badplats vid sjön 200 meter bort. Dock har resten av familjens tjat  ??? + ditt poolforum fÃ¥tt effekt därav poolplanerna.(mkt. trevliga o informativa forum Thumbsup)
Poolen blir förmodligen en oval 10*5*1.5 m eller en 8:a 8*5*1,5m så den täcker en yta på ca 45 kvm och däcket skulle vara ca 35 kvm.
Har även funderat på att återfylla med jordmassa + plattor istället för trädäck, kanske bättre eller? Blir isåfall 1.9 m ner till slingan.
Min slinga är tot. 330 meter ligger på 1 m djup med 1m mellanrum, på ca 1.2-1.4 m finns vattennivån ifrån sjön.
Sol har jag nästan hela dagen på ca 250 m av slangen.
Om man isolerar bottnen kan man kanske undvika permafrost med en slinga kopplad till en solfångare men hur blir det med värmeuttaget på vintern då?

Nämn gärna övriga uppgifter som du ev. kan behöva för att svara.

Tack!
Mvh Christer

IVT Greenline C5: 5 kw ytjordsvp. med inbyggd vv-beredare 165 L./ 330 m slang. Värmer 180 kvm till 22,5 grader
genomsnitt 8300 kwh/Ã¥r med tillskott, pÃ¥ 5 Ã¥r. (ca 24% till vv för vp 2 vuxna +4 barn)  Är mkt Nöjd!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Effektminskning av vp vid poolbygge
« Svar #3 skrivet: 26 april 2007, 06:39:36 »
Som du säkert förstår vågar jag inte garantera hur det skulle fungera, men om du lägger plattor vid sidan om poolen tror jag att du får en bättre funktion.
Som jag ser det kommer följande att hända om du bygger poolen.

Sommartid: Vi antar att du vill ha VARMT i poolen, runt 30 grader, det kommer att kräva att din relativt lilla värmepump kommer att få gå en stor del av dygnet, på en yta av 45 m2 så kommer därför markslingan delvis att kyla din pool, och delvis att ta värme underifrån och från sidorna, jag bedömer att du får "räkna bort" effekten av markslingans längd med ca 15% så att din "aktiva" kollekor sommartid blir runt 280 meter.
Då poolen och tappvarmvattnet är det enda energibehov du har sommartid kommer det med största sannolikhet att fungera ändå, normal marktemp sedan du kommit en bit in i sommaren är ju ca 10-17 grader så resten av din markslinga lär ha väldigt bra effekt, bättre än ett bergvärmehål.

Vintertid: Du kör inte poolen samtidigt som du värmer huset, i vart fall gör ingen som jag känner det, det innebär att poolen i princip inte ändrar förutsättningarna för värmepumpen, jag kan inte se att det skulle påverka funktionen på värmepumpen.

Det finns dock en viss risk att du, om din markslinga kommer ned på minusgrader under vinterhalvåret (i den del av slingan som ligger under poolen) att du kan få tjäle runt kollektorn även under poolen vilket i sin tur skulle kunna ge tjällyftning på poolbotten.

Då jag inte hört talas om någon som gjort vad du planerar så kan jag inte referera till någon erfarenhet, men jag tror inte att det kommer att bli några större problem, en poolmatta av "liggunderlag" skulle isolera lite när du har varmt i poolen och "kallt i markslingan" och skulle minska effektförlusten på din kollektor utan att du riskerar permafrost runt kollektorn.
Jag skulle inte lägga frigolit eller markskiva under poolen när det finns risk för tjällyftning, eventuell tjällyftning skulle kunna deformera skivorna och göra botten ful, en mjuk bottenmatta kan "ta igen lånet" sedan den eventuella tjälen kring kollektorns slangar släppt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad to-chris

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: skÃ¥ne
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Effektminskning av vp vid poolbygge
« Svar #4 skrivet: 26 april 2007, 16:00:19 »
Ok,Tack, dÃ¥ har jag lite att fundera över, Sc:,h  :-\ 
Tror du att min vp räcker till, till 30 ºC (55kbm)och Sen en poolfråga: trots fel forum, ska/får man köra uppvärmning/rening när man badar? står på min intexpump att den ej får vara igång vid bad.Blir ju svårt om den måste gå hela tiden.
Undrar ocksÃ¥ vad  poolmattan heter som du menar ?


IVT Greenline C5: 5 kw ytjordsvp. med inbyggd vv-beredare 165 L./ 330 m slang. Värmer 180 kvm till 22,5 grader
genomsnitt 8300 kwh/Ã¥r med tillskott, pÃ¥ 5 Ã¥r. (ca 24% till vv för vp 2 vuxna +4 barn)  Är mkt Nöjd!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Effektminskning av vp vid poolbygge
« Svar #5 skrivet: 26 april 2007, 23:28:13 »
Vår pool är isolerad åt alla håll och den förbrukar ca 56 kWh/dygn. Den pool du tänkt bygga är större så räkna med att den kommer att få jobba... Speciellt om du inte isolerar.
Vår pool är 4 X8 meter.

Att pumpen inte får gå har jag aldrig förr hört, kanske har poolen ett "dåligt" utlopp som gör att pumpen suger luft när folk badar i poolen, luft i pumpen kan resultera i att axeltätningen går varm och börjar läcka = dyrt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!