Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Lönar sig nattsänkning?  (läst 6469 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jonny majava

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
    • Min site
Lönar sig nattsänkning?
« skrivet: 23 april 2006, 22:01:17 »
Jag har precis flyttat in ett hus pÃ¥ 110 m2 byggt 94 med en CTC Master 103-9R. Jag ställt in sÃ¥ jag har 21 grader pÃ¥ dagen och sänker till 18.5 grader mellan 21 och 09. (Passar vÃ¥ran dygnsrytm bra för tillfället  ;) )
Frågan är bara den att syns verkligen en sådan tempsänkning på elräkningen i långa loppet? Jag förstår att det lönar sig när det är svinkallt men utslaget på ett vanligt år?
Ramnäs, Västmanland. 152 m2, 1+1/2 plan byggt 1979.
www.pilotmix.com

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Lönar sig nattsänkning?
« Svar #1 skrivet: 24 april 2006, 07:23:08 »
Jag har precis flyttat in ett hus pÃ¥ 110 m2 byggt 94 med en CTC Master 103-9R. Jag ställt in sÃ¥ jag har 21 grader pÃ¥ dagen och sänker till 18.5 grader mellan 21 och 09. (Passar vÃ¥ran dygnsrytm bra för tillfället  ;) )
Frågan är bara den att syns verkligen en sådan tempsänkning på elräkningen i långa loppet? Jag förstår att det lönar sig när det är svinkallt men utslaget på ett vanligt år?

Jag har för mig om att jag läst i nån länk om någon som testat på en bergvärmepump och mätt elförbrukningen både med och utan nattsänkning. Skillnaden var försumbar.

Anledningen är att vid höjningen till 21ºC så får elpatron gå in och stötta, även då värmepumpens kompressor normalt klarar värmebehovet.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Gano

  • Gäst
Gano
SV: Lönar sig nattsänkning?
« Svar #2 skrivet: 24 april 2006, 13:26:56 »

En del av oss snåljävlar som har luft/luft värmepump har stängt av tillsatsvärmen helt. Det är att jämföra med att du skulle stänga av elpatronen. Den stackars kraken till värmepump får kämpa hela dagen med att få upp värmen i huset.

Sedan när det blir natt och kallt sjunker tempen obevekligt. Vi märker tydligare när elen stöttar, och det är störande när man är snål av naturen. ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

MVH/Gano

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Lönar sig nattsänkning?
« Svar #3 skrivet: 24 april 2006, 14:57:17 »
Anledningen är att vid höjningen till 21ºC så får elpatron gå in och stötta, även då värmepumpens kompressor normalt klarar värmebehovet.

Om det skall vara någon som helst mening så måste man justera systemet så inte tillsatsvärmen går igång, och VP måste vara stor nog för att fixa detta.

Risken är väl att huset skall värmas upp på morgonen samtidigt som varmvatten skall fixas till morgonhygienen och att det blir för mycket för VP.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Sture

  • ฮัทเสห์
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BORÃ…S
  • Antal inlägg: 534
  • Karma +0/-0
SV: Lönar sig nattsänkning?
« Svar #4 skrivet: 24 april 2006, 16:53:40 »
Jag kan sänka eller höja temperaturen olika veckodagar under valfria tider. IVT skriver dock följande:
Tidsstyrning rekommenderas inte vid normala förutsättningar, då det kan påverka förbrukningen negativt. Det är väl som nån annan skrev, risken är väl stor att tillskottet måste gå in för att klara temperaturhöjningen.

Jag har också en funktion som kallas "Semester", där jag kan sänka mellan två inställda datum. Kopplat till denna funktion kan jag "blockera" rumsgivaren 0-24 timmar, så att pumpen får längre tid på sig att höja rumstemperturen och undvika tillskott.

Sture

Tidigare Völund 777 luft/vattenpump installerad 1983 dockad till en CTC oljepanna från 1970. Byte i dec 2004 till IVT Optima 700 och Ep 290 A/W. Ytongvilla byggd 1970, 109 m2 med källare i Borås.

Förbr senaste mÃ¥nad (aug), medeltemp i BorÃ¥s +16,2°: Värme och varmvatten 169 kWh, hushÃ¥llsel 353 kWh. Senaste 12 mÃ¥n 11.806 kWh resp 5.169 kWh. Rumsgivare i källaren inställd pÃ¥ 20°.

Utloggad jonny majava

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
    • Min site
SV: Lönar sig nattsänkning?
« Svar #5 skrivet: 24 april 2006, 19:35:05 »
Okej, det verkar som om min misstanke får stöd av er andra då.

Att köra med tillfälliga sänkningar lönar sig som jag ser det bara när det är svinkallt ute när pannan ändå går på patronen i huvudsak och/eller om sänkningen gäller en längre period.

Det finns även en begränsning på 6kW som man kan ställa in. (Istf 9kW, CTC Master 103-9R) man kanske skulle aktivera den begränsningen istället o sen strunta i nattsänkning?
Ramnäs, Västmanland. 152 m2, 1+1/2 plan byggt 1979.
www.pilotmix.com

Utloggad Bsba

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Järfälla
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag börjar lära mig lite om värmepumpar!
SV: Lönar sig nattsänkning?
« Svar #6 skrivet: 24 april 2006, 21:43:36 »
Däremot borde väl en sänkning av fläkthastigheten (eller motsvarande) löna sig om man har mekanisk frånluft? Tex ett lägre värde kalla vinternätter, eller varför inte hela vintern?
1,5 plans LB-hus frÃ¥n -91 pÃ¥ 156 kvm med krypgrund. Vattenburen el med frÃ¥nluftsvärmepump Autoterm 190 (=IVT490) -06 (tidigare en Elektrostandard Aques 380 frÃ¥n 1991, med defekt värmepumpsdel). Tilluft via spaltventiler. F.n. 16000 kWh/Ã¥r inkl. hh-el (mycket), samt 1 m3 ved, direktel i garage (36 m2) och friggebod (basvärme ca +5 vanligtvis i bÃ¥da). Braskamin & elbastu, elslingor i tvÃ¥ badrummet. Kompletterat med LLVP Sanyo 123ehn -08.

Utloggad klein

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Lönar sig nattsänkning?
« Svar #7 skrivet: 25 april 2006, 15:56:50 »
Hej

Att sänka fläkthastigheten borde löna sig då det är kallt ute men man får ju även en negativ komponent av detta: pumpen får ju mindre "råvara" att utvinna energi ur så dess effekt borde rimligen minska. Men förhoppningsvis så får man ändå ett positivt resultat av att sänka fläkthastigheten. Sen är det ju också så att om det är -10 så blir det ett jäkla kalldrag i huset med normal fläkthastighet (iallafall i vårt hus).

Jag tidsstyr min fläkt på vintern så att den går med låg hastighet på kvällar och helger (i princip då man är hemma och man inte sover). På natten störs man inte av kalldraget så då får huset chans att ventileras. På veckodagarna är man på jobbet så då störs man inte heller av kalldraget.

Eftersom det är torrare ute på vintern så tycker jag att det borde räcka med mindre ventilation då.

Optimalt skulle man ju vilja kunna styra fläkten med avseende på utetempen men min nibe 360 har ingen sån funktion (går väl iofs att mecka till en sån funktion för den händige...).

/klein

Utloggad Bsba

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Järfälla
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag börjar lära mig lite om värmepumpar!
SV: Lönar sig nattsänkning?
« Svar #8 skrivet: 26 april 2006, 11:24:50 »
Tyvärr har ju inte tillverkarna bemödat sig om att bygga in sådana finesser i frånluftspumparna, kanske beroende på hård prispress. Tror bara Nibe har möjligheten att styra fläkten?
1,5 plans LB-hus frÃ¥n -91 pÃ¥ 156 kvm med krypgrund. Vattenburen el med frÃ¥nluftsvärmepump Autoterm 190 (=IVT490) -06 (tidigare en Elektrostandard Aques 380 frÃ¥n 1991, med defekt värmepumpsdel). Tilluft via spaltventiler. F.n. 16000 kWh/Ã¥r inkl. hh-el (mycket), samt 1 m3 ved, direktel i garage (36 m2) och friggebod (basvärme ca +5 vanligtvis i bÃ¥da). Braskamin & elbastu, elslingor i tvÃ¥ badrummet. Kompletterat med LLVP Sanyo 123ehn -08.

Gano

  • Gäst
Gano
SV: Lönar sig nattsänkning?
« Svar #9 skrivet: 26 april 2006, 11:34:42 »
Däremot borde väl en sänkning av fläkthastigheten (eller motsvarande) löna sig om man har mekanisk frånluft? Tex ett lägre värde kalla vinternätter, eller varför inte hela vintern?

Jo, så brukar jag göra. Kalla perioder ställer jag ner mitt mekaniska frånluftssystem på lägsta fläkthastighet. När vi åkte till fjällen i vintras stängde jag av fläkten helt. På sommaren kör jag avsevärt högre hastighet.

Ger verkligen FTX/frånluftsVP valuta för pengarna ?

MVH/Uffe

Utloggad jonny majava

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
    • Min site
SV: Lönar sig nattsänkning?
« Svar #10 skrivet: 26 april 2006, 12:13:20 »
Men törs jag gå in o pilla på skruvarna som ställer fläkten för till-luft resp frånluft? I manualen står att dessa ställs in av teknikern vid installation och skall sedan inte röras... (CTC master 103-9R)
Dom lär vara inställda så att visst undertryck råder hela tiden...
Ramnäs, Västmanland. 152 m2, 1+1/2 plan byggt 1979.
www.pilotmix.com

Utloggad Bsba

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Järfälla
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag börjar lära mig lite om värmepumpar!
SV: Lönar sig nattsänkning?
« Svar #11 skrivet: 26 april 2006, 13:53:18 »
Men törs jag gå in o pilla på skruvarna som ställer fläkten för till-luft resp frånluft? I manualen står att dessa ställs in av teknikern vid installation och skall sedan inte röras... (CTC master 103-9R)
Dom lär vara inställda så att visst undertryck råder hela tiden...


Om man har även tilluft via aggregatet så kan det nog vara lite vanskligt att ge sig in och pilla, det är lättare när det är bara frånluft.
1,5 plans LB-hus frÃ¥n -91 pÃ¥ 156 kvm med krypgrund. Vattenburen el med frÃ¥nluftsvärmepump Autoterm 190 (=IVT490) -06 (tidigare en Elektrostandard Aques 380 frÃ¥n 1991, med defekt värmepumpsdel). Tilluft via spaltventiler. F.n. 16000 kWh/Ã¥r inkl. hh-el (mycket), samt 1 m3 ved, direktel i garage (36 m2) och friggebod (basvärme ca +5 vanligtvis i bÃ¥da). Braskamin & elbastu, elslingor i tvÃ¥ badrummet. Kompletterat med LLVP Sanyo 123ehn -08.

Utloggad jonny majava

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
    • Min site
SV: Lönar sig nattsänkning?
« Svar #12 skrivet: 29 april 2006, 15:26:29 »
Men vad tror ni om att ställa ner effekten till 6 kW istället för 9 kW? Det finns en bygel på anläggningen som man tar bort för att spärra effekten till max 6kW.

Kommer pumpen att arbeta mera i förhållande till totala effektuttaget eller kommer anläggningen att dra lika mycket energi från el-nätet för det?

Jag menar att om den kör tillskottsel i motsvarande längre tid bara så finns ju ingen vits med att strypa effekten till elpatronerna...

Jag har läst nånstans att pumpen kan stå för ca 2 kW värme och resten måste komma från tillskottsel... Således får jag 6 + 2 = 8 kW som bäst eller sämst hur man nu väljer att se på det... Hur långt räcker det?

Hur mycket effekt går det till att hålla 100 m2 enplans nittiotalshus vid 20 grader inomhus... Har för mig att årssnittstemperaturen i mälardalen är +5 grader.
Ramnäs, Västmanland. 152 m2, 1+1/2 plan byggt 1979.
www.pilotmix.com

Utloggad klein

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Lönar sig nattsänkning?
« Svar #13 skrivet: 02 maj 2006, 11:15:41 »
Hej

Man skulle ju kunna tänka sig att man kan spara lite på att dra ned den tillåtna elpatroneffekten, men det är nog inga stora grejer. Dessutom så får man ju den nackdelen att man får vänta längre tills varmvattnet är uppvärmt efter ett bad t.ex. Positivt är väl att man kan få kompressorn att gå längre stunder utan att stanna (vilket lär vara bra för dess livslängd).

Det man Ã¥stadkommer genom att dra ned elpatroneffekten är ju lite grann samma sak som den Trendberäkning/Optimering som finns i Nibes VP:ar. AlltsÃ¥ denna Trendberäkning gör ju att elpatronen gÃ¥r in 1 timme senare än vad den skulle gjort om Trendberäkningen inte var aktiv. Tanken med detta är att kompressorn skall klara av att värma upp VV själv (fast lite lÃ¥ngsammare). Drar man ned elpatroneffekten blir blir ju resultatet  ocksÃ¥ en form av fördröjning, dvs. man hoppas att kompressorn kan ge tillräcklig effekt för att värma VV fast det tar lite extra tid.

Sååå, detta kan vara värt att prova.

/Klein

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!