Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kvartsit i berget - bra?  (läst 9044 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bamabama

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Jönköping
  • Antal inlägg: 102
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • ÖVP-Överintresserad värmepumpsperson!
Kvartsit i berget - bra?
« skrivet: 07 april 2005, 16:23:08 »
Borraren ringde precis. Dom var nere på 80 meter och att det började gå trögt för att det är kvartsit i berget. Såg en tabell som visade att kvartsit har bäst energital av alla bergarter. Kommer detta påverka energiurtagningen i hålet positivt?

Borraren valde för övrigt att borra 2*111 m istället för beställda 200 m. Han vinklar hålen från varandra och sa att aktiva metrarna bli 216 m (3 m till grundvatten). Hoppas inte hålen äter av varandra nu bara...
« Senast ändrad: 07 april 2005, 16:35:34 av bamabama »
Thermia Duo 12, MBH 300/85, 216 m borra (105+111). Installerad i april 2005. Mindre hyreshus i Östergötland. Förut: ca 6 kubik olja.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Kvartsit i berget - bra?
« Svar #1 skrivet: 07 april 2005, 21:06:05 »
JA  studs

Det är mycket bra att ha Kvartsit
et hål med Kvartsit kan vara hälften så kort som ett hål med kalksten (kalksten är bland dom sämsta bergarterna )
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Biörn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Hurra för värmepumpar!
SV: Kvartsit i berget - bra?
« Svar #2 skrivet: 07 april 2005, 21:17:55 »
Riktigt mycket kvartsitinnehåll i berget går fruktansvärt trögt att borra i och sliter otroligt på borrkronan. Det var därför han inte ville borra mer för det gick för trögt. Så du kanske bara har några meter berg med mycket stort kvartsitinnehåll. Fråga om det har varit onormalt hårdborrat hela vägen eller om det bara började på slutet av hålet.
266m2 uppvärmd yta
2004. Elpanna Total elförbrukning 46000kwh
2005. Ctc 8.5 VP. Borra 180meter. Total elförbr.c:a  18000kwh ...Hurra!

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Kvartsit i berget - bra?
« Svar #3 skrivet: 07 april 2005, 21:21:51 »
en gissning är ju att han stötte på kvartsis längre ned & eftersom han var stressad så ville han göra 2 hål i det mer lättarbetade matrialet.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Kvartsit i berget - bra?
« Svar #4 skrivet: 07 april 2005, 21:30:44 »
Har inte kollat förut vad jag själv har för berg här. det står bara Grått & svart berg på mitt borrprotokoll.

vet bara att borraren sa att berget här var mycket hrt, men det kom inte som en överaskning för honom då han borrat här förut, så han var inte stressad för det. han viste också att hålet med all sanorlekhet skulle vara tort ända ned, vilket det också var.
gissar att et hårt & masivt berg inte släpperigenom så mycke vatten & mycke massa inehåller ju mycke energi (Y)

har försökt att kolla på www.sgu.se vag det är för bergart i katrineholm, men tycker kartan var lite otydlig
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad bamabama

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Jönköping
  • Antal inlägg: 102
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • ÖVP-Överintresserad värmepumpsperson!
SV: Kvartsit i berget - bra?
« Svar #5 skrivet: 07 april 2005, 23:22:54 »
Han hade borrat där innan och visste att det skulle vara kvartsit i berget. Han sa att det var tungt och borra eftersom borrkronan måste bytas efter var 30-40:e meter. Beslutet att borra två hål verkar inte ha tagit någon längre tid...

Vad tror ni om två hål och vinklingen? kan man lita på det han sa om aktivt djup, att 2*111 m vinklat inte äter av varandra?

FrÃ¥n SGU:s hemsida:Huset ligger pÃ¥ följande berggrund: Gabbro delvis ultrabasisk, diorit, amfibolit. Huset ligger pÃ¥ gränsen till: Sura och intermediära vulkaniska bergarter, delvis migmatitomvandlade. NÃ¥n geolog här som kan tyda "grekiskan"?  Sc:,h
Thermia Duo 12, MBH 300/85, 216 m borra (105+111). Installerad i april 2005. Mindre hyreshus i Östergötland. Förut: ca 6 kubik olja.

Utloggad kek29

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Malmfälten
  • Antal inlägg: 420
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kvartsit i berget - bra?
« Svar #6 skrivet: 08 april 2005, 08:44:00 »
Han hade borrat där innan och visste att det skulle vara kvartsit i berget. Han sa att det var tungt och borra eftersom borrkronan måste bytas efter var 30-40:e meter. Beslutet att borra två hål verkar inte ha tagit någon längre tid...

Vad tror ni om två hål och vinklingen? kan man lita på det han sa om aktivt djup, att 2*111 m vinklat inte äter av varandra?

Från SGU:s hemsida:Huset ligger på följande berggrund: Gabbro delvis ultrabasisk, diorit, amfibolit. Huset ligger på gränsen till: Sura och intermediära vulkaniska bergarter, delvis migmatitomvandlade. Nån geolog här som kan tyda "grekiskan"?  Sc:,h
Nu mÃ¥ste jag som en gammal gruvis reagera lite...30-40 m per borrkrona...svÃ¥rt o fÃ¥ ekonomi i den borrverksamheten  ::) för med borrhammare talar vi om indrifter pÃ¥ 30-40m per timme...sen om man mÃ¥ste byta krona varje timme....det blir dyra hÃ¥l det ! Den geologiska "grekiskan" kallas av vanligt folk för GRÃ…BERG  ;)  Det som kan hända och sliter väldigt mycket pÃ¥ borrkronan är att kompressorn inte orkar trycka upp borrkaxet sÃ¥ att det "Ã¥tercirkuleras" i hÃ¥let och därmed sliter pÃ¥ kronan...gissar att han börjat med en gammal omslipad krona !!
IVT greenline c7ht+ (170m borra)   Ã¥rsmedeltemp där jag bor -1,2..slÃ¥ det om ni kan :)

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Kvartsit i berget - bra?
« Svar #7 skrivet: 08 april 2005, 10:46:38 »
Det var väl så att slipningen bara höll i 30-40m därefter behövde han byta till en ny omslipad krona.

Borrarna brukar börja med den kronan som har störst diameter (nyaste kronan).

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad bamabama

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Jönköping
  • Antal inlägg: 102
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • ÖVP-Överintresserad värmepumpsperson!
SV: Kvartsit i berget - bra?
« Svar #8 skrivet: 08 april 2005, 11:14:21 »
Ringde och snackade med borrarn igen, de hÃ¥ller pÃ¥ med andra hÃ¥let idag.  Han sa att kvartsiten började vid ca 40 m och fortsatte till 100 m. Första 40 m gick tydligen lätt att borra. Ang. energiledningen hos olika bergarter sa han att det bara var om det var svart "urberg" som det gjorde skillnad... Vattenmängd 3-4 l/minut...inte alls mkt va? Huvudsaken är väl att inte hÃ¥let blir torrt?
Thermia Duo 12, MBH 300/85, 216 m borra (105+111). Installerad i april 2005. Mindre hyreshus i Östergötland. Förut: ca 6 kubik olja.

Utloggad kek29

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Malmfälten
  • Antal inlägg: 420
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kvartsit i berget - bra?
« Svar #9 skrivet: 08 april 2005, 11:25:42 »
hmmm...frÃ¥ga honom om inte grejerna han har klarar längre hÃ¥l än 100m ?? Min högst personliga Ã¥sikt just nu utan att sett det med egna ögon sÃ¥ snackar han strunt !! Det spelar ju i och för sig ingen roll bara du fÃ¥r dina meter !! MÃ¥ste bara tillägga...kvartsit = sandsten...tog fram min bok nu !! HÃ¥rt men icke hÃ¥rdborrat...flisar sig sig bra vid borrning...tror jag ska läsa igenom allt under helgen !! FÃ¥r du bra med vatten i hÃ¥let sÃ¥ lär det bli bra...tät mineral..stÃ¥r emot errosion väldigt bra...läser samtidigt  ;)
« Senast ändrad: 08 april 2005, 11:34:57 av kek29 »
IVT greenline c7ht+ (170m borra)   Ã¥rsmedeltemp där jag bor -1,2..slÃ¥ det om ni kan :)

Utloggad bamabama

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Jönköping
  • Antal inlägg: 102
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • ÖVP-Överintresserad värmepumpsperson!
SV: Kvartsit i berget - bra?
« Svar #10 skrivet: 08 april 2005, 12:32:14 »
JasÃ¥ kvartsit=sandsten??? man lär sig nÃ¥t nytt varje dag...  :)  kanske är sÃ¥ att det inte är svÃ¥rborrat men att man mÃ¥ste byta krona ofta. Jag är nöjd bara aktiva djupet verkligen blir sÃ¥ djupt som dom sagt, 216 m och att inte hÃ¥len paratiserar. Vattnet var väl inga mängder direkt.
Ser redan fram emot vintern!  :D
Thermia Duo 12, MBH 300/85, 216 m borra (105+111). Installerad i april 2005. Mindre hyreshus i Östergötland. Förut: ca 6 kubik olja.

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krÃ¥ngla till det
SV: Kvartsit i berget - bra?
« Svar #11 skrivet: 08 april 2005, 14:53:19 »
Nog är det några år sedan kvartsit var sandsten, eller.

NE skriver:
kvartsi´t (ty. Quarzit, av kvarts), metakvartsit, jämnkornig, vanligen vit eller grå, metamorf bergart som huvudsakligen består av kvarts. Den har bildats genom att en kvartssandsten eller en chertbergart omkristalliserats. Kvartsit är en vanlig bergart i Sverige och används lokalt som vägbeläggningsmaterial. Mycket ren kvartsit för tillverkning av t.ex. eldfasta material och ferrokisel bryts i Dalsland. I Hålsjöberget i n. Värmland bryts blå, kyanitrik kvartsit för användning i bl.a. golv och väggar och som bänkskivor.
 en mycket hÃ¥rd bergart som huvudsakligen bildats av kvartssand vanl. i den skandinaviska fjällkedjan
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

Utloggad kek29

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Malmfälten
  • Antal inlägg: 420
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kvartsit i berget - bra?
« Svar #12 skrivet: 08 april 2005, 16:37:25 »
Allt som är under 150mp i hÃ¥rdhetsgrad är mjukt berg...knappt värt och ödsla dynamit pÃ¥   8)
IVT greenline c7ht+ (170m borra)   Ã¥rsmedeltemp där jag bor -1,2..slÃ¥ det om ni kan :)

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Kvartsit i berget - bra?
« Svar #13 skrivet: 08 april 2005, 16:41:57 »
Ringde och snackade med borrarn igen, de håller på med andra hålet idag.  Han sa att kvartsiten började vid ca 40 m och fortsatte till 100 m. Första 40 m gick tydligen lätt att borra. Ang. energiledningen hos olika bergarter sa han att det bara var om det var svart "urberg" som det gjorde skillnad... Vattenmängd 3-4 l/minut...inte alls mkt va? Huvudsaken är väl att inte hålet blir torrt?

det gör inget om hålet är tårt. mitt var tårt ända ned (180m) ändå har jag mycket bra värden !
min teori är så här.
en hårt & kompakt matrial lagrar mycke värme & släpper inte igenom så mycke vatten.
ett poröst matrial har svårare att lagra värme, men släpperigenom mer vatten.
detta är bara en gissning från min sida, men jag hade inget vatten & har jäte varmt hål!
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad bamabama

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Jönköping
  • Antal inlägg: 102
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • ÖVP-Överintresserad värmepumpsperson!
SV: Kvartsit i berget - bra?
« Svar #14 skrivet: 12 april 2005, 19:24:39 »
4 borrkronor á 4000 kr hade det gått åt fick jag uppgift om. Ena hålet blev tydligen bara 105 m (det andra 111 m) pga av att det var så hårt att de inte ville börja med en ny krona...
Thermia Duo 12, MBH 300/85, 216 m borra (105+111). Installerad i april 2005. Mindre hyreshus i Östergötland. Förut: ca 6 kubik olja.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!