Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Fjärrstyrning, innegivare och golvvärmestyrning  (läst 2137 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
I Rego 800 senare programvaruversion finns stöd för fjärrstyrning. Funktionen aktiveras mha en ingång på styrkortet och jag antar att den endast sänker framledningen inställt antal grader? Den kan inte höja framledningen? Iom att man aktiverar funktionen så inaktiveras även eventuell aktiverad innegivare under tiden som fjärrstyrningsfunktionen är aktiv?

Merparten av tiden kommer vi inte vara där vilket innebär att det endast är värmekurvan som styra framledningen när fjärrstyrningsfunktionen är aktiverad. För att hålla en jämn temp inomhus (16 grader?) när vi inte är där funderar jag på om jag behöver en golvvärmestyrning?
Men då måste jag fjärrmässigt även kunna öka rumstemperaturen på golvvärmen när jag deaktiverar fjärrstyrningsfunktionen fjärrmässigt.

Själva fjärrstyrningen kommer jag att lösa mha onewire och Linux med purjologgern för att övervaka anläggningen. Har nämligen fiberanslutning till internet i fritidshuset.
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Fjärrstyrning, innegivare och golvvärmestyrning
« Svar #1 skrivet: 18 juli 2012, 08:13:04 »
Nu var det ett tag sen jag labbade på det här, men jag har för mig att man i inställningarna för fjärrstyrning kan ställa temperaturförändringen mellan -20 och +20 grader, så det är fullt möjligt att öka temperaturen istället för att minska den när funktionen aktiveras.
Innegivaren inaktiveras under tiden och aktiveras igen efter att inställd blockeringstid har förflutit.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
SV: Fjärrstyrning, innegivare och golvvärmestyrning
« Svar #2 skrivet: 18 juli 2012, 21:11:40 »
Om man kan ställa in så att fjärrstyrningsfunktionen höjer värmekurvan så skulle det kunna fungera.

Normalfallen, då fjärrstyrningsfunktionen är inaktiv, är när vi inte är i fritidhuset. Då fungerar det med innegivare för att hålla innetemperaturen stabil. Golvärmestyrningen är inställd på att hålla +21 grader vilket betyder att alla slingor är fullt öppna.

När fjärrstyrningsfunktionen aktiveras höjs framledningen så att det blir +21 grader inomhus, därmed börjar även golvvärmestyrningen reglera om det blir övertemp inomhus. Innegivaren är inaktiv, men det går att acceptera eftersom vi inte är på plats merparten av tiden. Innegivaren är ju aktiv då vi inte är på plats.
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Fjärrstyrning, innegivare och golvvärmestyrning
« Svar #3 skrivet: 19 juli 2012, 08:29:37 »
Om du skall vara på plats en lite längre period så är det ju bara att höja kurvan och avaktivera fjärrstyrningen så att den åter igen reglerar på kurva och innegivare. Sen kommer du så klart ihåg att ställa ner kurvan igen när ni åker...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
SV: Fjärrstyrning, innegivare och golvvärmestyrning
« Svar #4 skrivet: 19 juli 2012, 19:40:25 »
Det stämmer bra purjo. Tänkte inte pÃ¥ det...  ::)
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
SV: Fjärrstyrning, innegivare och golvvärmestyrning
« Svar #5 skrivet: 05 augusti 2012, 12:24:59 »
Har börjat planera hur fjärrstyrning och annat skall gå till:

http://franzens.nu/2012/08/05/matning-och-styrning-med-one-wire/
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!