Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ersätta 10 kbm olja m. värmepump  (läst 5342 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ollej

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
Ersätta 10 kbm olja m. värmepump
« skrivet: 18 oktober 2005, 00:46:58 »
Jag har en fastighet i Kristianstad, som förbrukar ca 10 kbm. olja per år. Är det någon som vet o. vilken tillvärkare tillverkar en värmepump, som kan ersätta denna oljeförbruknong, och om det är något fabrikat som är bättre eller sämre. Värmepumpen blir en luft vatten. Tack för hjälpen på förhand. Bästa hälsningar. Olle Johansson
Före värmepump. Fastighet i Kristianstad, som förbrukar per år ca 9-10 kbm. olja + plus ca 7000 kwh för varmvatten då oljepannan ej är i drift. Det är ca 810 kvm fördelade på 3 butiker(med ett visst värmeöverskott) 3 kontor 3 lägenheter( 1 för närvarande outhyrd). Varmvattenbehovet är begränst till 4-5 personer o. bara dusch. Fastigheten består av fyra huskroppar alltså en kringbygd gård. Årsmedeltemperatur för Kristianstad 7,7 C

Tar gärna emot förslag på luft/vatten värmepump fabrikat , storlek, systemlösning för minemering av oljeförbrukning.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ersätta 10 kbm olja m. värmepump
« Svar #1 skrivet: 18 oktober 2005, 07:21:49 »
Inget jag vet på rak arm, men jag har läst i forumet någonstans att Nibe (med sin SMO10?) kan styra upp till 10 separata luft/vattenvärmepumpar efter behov.
Troligt är väl att även IVT och THERMIA har liknande lösningar (men det är inget jag vet).

Om jag vore i dina kläder skulle jag ta kontakt med tillverkarna direkt för att få förslag på en så pass stor investering.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ersätta 10 kbm olja m. värmepump
« Svar #2 skrivet: 18 oktober 2005, 11:14:24 »
Jag skulle tro att 2 st 2005-14 skulle räcka.
På http://www.nibe.se/vvs/produkter/uvp/dockning.asp så finns det bra exempel på hur man dockar 2 st Luft/vatten VP mot en befintlig oljepanna.

Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Marcus T Cicero

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gävle
  • Antal inlägg: 231
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller Ã¥karbrasor...
SV: Ersätta 10 kbm olja m. värmepump
« Svar #3 skrivet: 18 oktober 2005, 14:02:35 »
Hej Olle,

Euronoms luft/vatten värmepump som heter Exoair finns i en kraftfull variant. Det kanske vore något att titta på. Annars precis som Carl N skriver så kan man parallellkoppla ett par värmepumpar utan större problem.

Hälsningar från Cicero.
Fakta!
* 100 kvm trähus i ett plan byggt 1982 utanför Gävle.
* FTX ventilation.
* Enkelpanelradiatorer i två enkelrörslingor.
* NIBE Fighter 2030 - 7,
* VVM 240 modifierad med varvtalsstyrd laddpump
* UKV 100 som volymförstorare och första radiator.
* Framledningsgivare flyttad till efter UKV 100.

Anläggningen i drift sedan augusti 2005 (Fighter 2010-6) och januari 2016 (Fighter 2030-7).

Utloggad ackeka

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ersätta 10 kbm olja m. värmepump
« Svar #4 skrivet: 19 oktober 2005, 01:09:26 »
Jag har en fastighet i Kristianstad, som förbrukar ca 10 kbm. olja per år.

Hej,

En rimlig fråga är vad är det för fastighet?
Går oljan mest till varm vatten så behöver du nog inte så stor värmepump då detta normalt förbrukas över hela året.
Används däremot oljan mestadels till uppvärmning och fastigheten ligger i Kristianstad krävs en rejäl värmepump eftersom eldnings säsongen där är kort.
Thermia duo12 sjö/mark-kollektor 2x400m fördelat på 300m i mark och 500m i strömmande vatten.
Hus i Värmland 500 m² i 2 plan. Total årsförbrukning 13500 kWh.

Utloggad asdf

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 430
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: Ersätta 10 kbm olja m. värmepump
« Svar #5 skrivet: 19 oktober 2005, 10:52:57 »
Är det någon som vet hur stor den procentuella energibesparingen blir för denna fastighet i Kristianstad med en luft-vattenvärmepump på 30kW.
Hur stor skulle den blivet med en ytjordvärmepump på 30kW?
Låt oss anta att varmvattenbehovet är litet och att radiatorerna arbetar i ett lågtemperatursystem. 55 graders framledningstemperatur vid lägsta förekommande yttertemperatur -20 grader

Utloggad obelix

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 120
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Ersätta 10 kbm olja m. värmepump
« Svar #6 skrivet: 21 oktober 2005, 14:34:12 »
ditt behov av el är 85 000 kwh.  beställ i frÃ¥n qvantum en firma inte lÃ¥ngt frÃ¥n dig en luft vatten värme pump pÃ¥ 20 kwh vid plus 5 . 50 grader pÃ¥ framledning med 404 som köldmedium värmepumpen producerar 74949 kwh ner till minus 10  brytpunkten ligger pÃ¥ minus 5 grader .behÃ¥ll oljan som spets och fasa in den endast vid behov för värme . cirka 800 liter om Ã¥ret.  förvärm varmvattnet till värmepumpens bryttemperatur säkra den i en varmvatten beredare.  besparingen blir nästa 60 procent utan att höja fastighetens säkring . ska du köra allt pÃ¥ el snuddar du nog pÃ¥ en 50 ampers huvudsäkring det är dyrt . 34 kwh tar man ut av 50 amper din fastighet tar vid minus 20  26,7 kwh  dÃ¥ har du 10 amper över pÃ¥ varje fas det är precis att det gÃ¥r att laga mat tvätta mikron kaffekockare belysning motorvärmare. sÃ¥ för bekvämligheten och ekonomin behÃ¥ll oljan som spets
m.v.h obelix ps värme pumpen går bra ner till minus femton utan att kompresson stressas sönder på samma sätt som om köldmedlet skulle ha varit 407.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Ersätta 10 kbm olja m. värmepump
« Svar #7 skrivet: 26 oktober 2005, 02:16:32 »
Överväg starkt en "riktig" värmepump.Berg eller ytjord. Du behöver så hög effekt att det blir garanterat lönsamt!!
Lova att du åtminstone tar in offert på det!

Om du ändå väljer en luft vatten se till att den ger hög effekt när det är svinkallt, avgiven effekt vid tex +5 ute är irrelevant hos oss i tex tyskland kan den infon va av visst värde!

Att fortsätta med olja för 10.000:-/Ã¥r är inge kul!!! Dessutom MYCKET lätt att det springer iväg till flera kbm/Ã¥r om det blir kalla vintrar!!  Knepigt dessutom att spetsa pÃ¥ ett ekonomiskt sätt med olja, pga av pannförluster! Kanske du har en gammal oljepanna ocksÃ¥ dÃ¥ ska den glömmas helt, ev kallställas som reserv nÃ¥gra Ã¥r! Tänk om du bygger pÃ¥ oljespets och den pajar!!

Med rejät tilltagen bergvärme klarar du dig med säg 20A säkring!

Hoppas vi får höra ved det blir tillslut!
Lycka till!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad obelix

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 120
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Ersätta 10 kbm olja m. värmepump
« Svar #8 skrivet: 28 oktober 2005, 01:07:22 »
en  rejält till tagen berg värme pump säkras av med minst dina rekomenderade 20 amper som är cirka 13 kwh var av värmepumpen tar nästan 6 kwh vid 50 grader .titta pÃ¥ rekomendationen och prata med quantum om en konstruktion du fÃ¥r värme pumpen mot borr kostnaden cirka 2gÃ¥nger 200 meter  luft-vatten  bästa lösningen m.v.h obelix

Utloggad asdf

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 430
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: Ersätta 10 kbm olja m. värmepump
« Svar #9 skrivet: 08 november 2005, 12:04:20 »
Vad är kilopriset på R404 jämfört med R407 och R410?
Går det att använda R404 på alla värmepumpar?

Utloggad freon

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Ersätta 10 kbm olja m. värmepump
« Svar #10 skrivet: 08 november 2005, 18:48:47 »
Det finns värmepumpar för detta ändamålet gällande luft/ vatten ett exempel är rhoss
som bla tempcold marknadsför. om du tvunget vill ha en luft/vatten i och för sig beroende på var du bor, i södra sverige anser jag det självklart med luft/vatten  så måste du ha någon typ av tillskotsvärme. du skulle kunna använda befitlig oljepanna och köra denna mot en tank med vvb , och sedan köra värepumpen mot en annan tank med vvb. montera sedan en bivalent shunt som prioroterar värmepumpstanken på port 1 och sedan oljetanken på port 2. förvärm sedan tappvärmen i vptanken och montera blandningsventilen på utgående på vptanken vvb och spetsa sedan med oljetankens vvb så kommer du att prioritera värmepumpen även med tappvärme.
genom att köra med två tankar kommer du att kunna köra både olja/ El ihop med en värmepump.
MVH Peter

Utloggad Ollej

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Ersätta 10 kbm olja m. värmepump
« Svar #11 skrivet: 12 november 2005, 22:52:17 »
Hej PÃ¥ Er!

Jag har lagt in ett nytt ämne under Luft/vatten värmepumpar, där detta ämne hör mer hemma.

Bästa hälsningar. Olle

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,4806.0.html
Före värmepump. Fastighet i Kristianstad, som förbrukar per år ca 9-10 kbm. olja + plus ca 7000 kwh för varmvatten då oljepannan ej är i drift. Det är ca 810 kvm fördelade på 3 butiker(med ett visst värmeöverskott) 3 kontor 3 lägenheter( 1 för närvarande outhyrd). Varmvattenbehovet är begränst till 4-5 personer o. bara dusch. Fastigheten består av fyra huskroppar alltså en kringbygd gård. Årsmedeltemperatur för Kristianstad 7,7 C

Tar gärna emot förslag på luft/vatten värmepump fabrikat , storlek, systemlösning för minemering av oljeförbrukning.

Utloggad asdf

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 430
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: Ersätta 10 kbm olja m. värmepump
« Svar #12 skrivet: 14 december 2005, 16:38:35 »
FRÅGAN ÄR MYCKET INTRESANNT .
HUR MAN VÄRMER ETT STORT HUS PÅ ETT EKONOMISKT(ekonomi=hushållning) SÄTT.
MITT SVAR ÄR SOM ALLTID:
TA HALVA EFFEKTEN FRÅN EN LUFT-VATTEN VÄRMEPUMP OCH ANDRA HALVAN FRÅN LUFT/LUFT-VÄRMEPUMPAR.
FÖRDELAR:
1. MED DENNA LÖSNING FÅR MAN ÄVEN KYLA PÅ SOMMAREN
2. LUFT-VATTENVÄRMEPUMPEN ARBETAR MED HÖGT COP PÅ GRUND AV LÅG FRAMLEDNINGSTEMPERATUR.

I DETTA SPECIELLA FALL
DIMENSIONERA L/V-pumpen för 12kW avgiven effekt vid -7/35C.
Dimensionera Luft-Luftvärmepumparna för en total avgiven effekt av 12kW vid -7C.

Använd elektriska konvektorelement för att ta toppeffekten vid låga utetemperaturer. Den energimängd som åtgår för detta är i kristianstad bara en 2-4% av årsenergiförbrukningen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!