Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Varmvatten till diskmaskin?  (läst 9991 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Edvard

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Varmvatten till diskmaskin?
« skrivet: 18 september 2007, 18:15:37 »
Hej,

Värmaren till min diskmaskin verkar ha gett upp så nu kan jag endast köra maskinen med kallvatten.
Detta är ju ingen höjdare för disken blir knappt ren.

Kan man istället för att köra med kallvatten koppla om så man kör på varmvatten istället?
NÃ¥gon som provat?

Det finns planer på ett nytt kök och då troligtvis en integrerad variant av diskmaskin så det vore fint om man kunde köra denna gamla i något år till.

/Edvard.
Hus i GBG skärgård på 160m2 i 2 plan + inredd vind på 40m2.
Nibe 1235-6. Borra 140m, 135m aktivt. Driftsatt 2007-10-08.

Utloggad ROLPeR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrtälje
  • Antal inlägg: 397
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt som puttrar och smäller är av intresse.
SV: Varmvatten till diskmaskin?
« Svar #1 skrivet: 18 september 2007, 18:18:45 »
Det är ganska vanligt att man kopplar diskmaskinen på varmvattnet har så själv.
Det beror pÃ¥ hur man värmer vattnet. Med värmepump absolut.  Thumbsup

MVH // Rolle

IVT, 2X90m borrdjup, 200 m² enplan. Byggår 2010 Norrtälje. Toltalförbrukning 13300 kWh.

Tidigare hus CTC EcoHeat 5 V3,

"It takes a lot of knowledge to really mess something up!"

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Varmvatten till diskmaskin?
« Svar #2 skrivet: 18 september 2007, 18:31:13 »
FrÃ¥gan är ju om varmvattnet som kommer in i maskinen blir tillräckligt varmt i detta fall.  MÃ¥nga diskmaskinsprogram är ju avsedda för 65 grader eller i alla fall 55.  Diskmaskinen stÃ¥r ju inte heller och "dumpar" vatten tills vattnet i VV-ledningen blir varmt, sÃ¥ hälften av vattnet den tar in kanske är kallt?  Blanda sedan ut det med 55-gradigt vatten, sÃ¥ blir disktemperaturen i maskinen inte sÃ¥ hög ändÃ¥...
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad tracker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 613
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Varmvatten till diskmaskin?
« Svar #3 skrivet: 18 september 2007, 19:08:52 »
FrÃ¥gan är ju om varmvattnet som kommer in i maskinen blir tillräckligt varmt i detta fall.  MÃ¥nga diskmaskinsprogram är ju avsedda för 65 grader eller i alla fall 55.  Diskmaskinen stÃ¥r ju inte heller och "dumpar" vatten tills vattnet i VV-ledningen blir varmt, sÃ¥ hälften av vattnet den tar in kanske är kallt?  Blanda sedan ut det med 55-gradigt vatten, sÃ¥ blir disktemperaturen i maskinen inte sÃ¥ hög ändÃ¥...


men det kan inte bli sämre !!!!!!!!!!

Utloggad Edvard

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Varmvatten till diskmaskin?
« Svar #4 skrivet: 18 september 2007, 19:18:11 »
Tack för era svar.

Vi har tidigare kört med 55 ºC.
Man kan ju köra några sekunder med kranen på diskbänken och sedan få 40-50 ºC till diskmaskinen.
Jag testar med att koppla om till varmvatten.

Värmepumpen står i pannrummet och hålet i berget är borrat men inget av den är installerat ännu.


/Edvard.

Hus i GBG skärgård på 160m2 i 2 plan + inredd vind på 40m2.
Nibe 1235-6. Borra 140m, 135m aktivt. Driftsatt 2007-10-08.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Varmvatten till diskmaskin?
« Svar #5 skrivet: 19 september 2007, 11:11:55 »
Det har ju disuterats tidigare på forumet, livligt...

Vissa anser att det skall vara kallvatten för att inte bränna fast äggviteämnen, men jag tror inte det är risk med vatten värmt av VP, alltså relativt svalt. Sedan kan man ju undra om det blir rent av bara det varmvattnet eller om det behövs varmare, men du kan ju testa.
När du köper ny maskin kan du ju kolla vad fabrikanten rekommenderar, i boken till vår maskin står det att varmvatten är att föredra. Det känns ju fel att värma med el när det finns värmepumpsvärmt vatten.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Edvard

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Varmvatten till diskmaskin?
« Svar #6 skrivet: 19 september 2007, 11:35:02 »
Det har ju disuterats tidigare på forumet, livligt...

Vissa anser att det skall vara kallvatten för att inte bränna fast äggviteämnen, men jag tror inte det är risk med vatten värmt av VP, alltså relativt svalt. Sedan kan man ju undra om det blir rent av bara det varmvattnet eller om det behövs varmare, men du kan ju testa.
När du köper ny maskin kan du ju kolla vad fabrikanten rekommenderar, i boken till vår maskin står det att varmvatten är att föredra. Det känns ju fel att värma med el när det finns värmepumpsvärmt vatten.

Idag har jag beställt material för att koppla om till varmvatten.

När vi köper ny maskin (samtidig som vi byter kök) så skall den vara placerad på en annan plats och då blir det helt nya rör ändå. Jag får väl ta nya beslut då om det blir varmt eller kallt vatten till den.

Tackar för era synpunkter.

/Edvard.
Hus i GBG skärgård på 160m2 i 2 plan + inredd vind på 40m2.
Nibe 1235-6. Borra 140m, 135m aktivt. Driftsatt 2007-10-08.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Varmvatten till diskmaskin?
« Svar #7 skrivet: 19 september 2007, 11:52:29 »
När vi köper ny maskin (samtidig som vi byter kök) så skall den vara placerad på en annan plats och då blir det helt nya rör ändå. Jag får väl ta nya beslut då om det blir varmt eller kallt vatten till den.
DÃ¥ (när du bygger om) behöver du antagligen inte ta nÃ¥gra besvärliga beslut alls.  De flesta diskmaskinsanslutningar sker väl idag via en köksblandare med avstängning för diskmaskin, och där brukar man bara kunna ändra lite i kranen (vända en plastbricka eller liknande) för att ställa om mellan varm och kallvatten.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Edvard

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Varmvatten till diskmaskin?
« Svar #8 skrivet: 19 september 2007, 15:12:37 »
När vi köper ny maskin (samtidig som vi byter kök) så skall den vara placerad på en annan plats och då blir det helt nya rör ändå. Jag får väl ta nya beslut då om det blir varmt eller kallt vatten till den.
DÃ¥ (när du bygger om) behöver du antagligen inte ta nÃ¥gra besvärliga beslut alls.  De flesta diskmaskinsanslutningar sker väl idag via en köksblandare med avstängning för diskmaskin, och där brukar man bara kunna ändra lite i kranen (vända en plastbricka eller liknande) för att ställa om mellan varm och kallvatten.


Detta var intressant.
Jag har en blandare idag där det sitter en extra kran som stänger av vattnet till diskmaskinen. Det vore väldigt bra om den går att ställa om från varmt till kallt vatten.
Jag har för mig att det sitter några skruvar där också. Är det så enkelt att det bara är att vrida på dem (stänga den ena och öppna den andra) så slipper jag at koppla om under bänken.

Jag får titta på det när jag kommer hem.

/Edvard.
Hus i GBG skärgård på 160m2 i 2 plan + inredd vind på 40m2.
Nibe 1235-6. Borra 140m, 135m aktivt. Driftsatt 2007-10-08.

Utloggad köldmedie

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 342
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Varmvatten till diskmaskin?
« Svar #9 skrivet: 19 september 2007, 15:57:25 »
Sitter det en kran så kan du med all säkerhet byta från kallt till varmt vatten.

Är det två skruvar på framsidan stänger du bara av inkommande vatten och skiftar skruvarna.
Den en är en plugg och den andra är enbart en packning, det ser man dock inte från utsidan.

OBS!! Stäng av inkommande vatten vid mäter först....
IVT Greenline HT+C9
Utfall Ã…r 1. Totalt 14337 Kw varav VP ca 9000 Kw (uppskattat)
Utfall Ã…r 2. Totalt 13618 Kw varav VP ca 8732 Kw (uppskattat)

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Varmvatten till diskmaskin?
« Svar #10 skrivet: 19 september 2007, 16:55:37 »
När vi köper ny maskin (samtidig som vi byter kök) så skall den vara placerad på en annan plats och då blir det helt nya rör ändå. Jag får väl ta nya beslut då om det blir varmt eller kallt vatten till den.
DÃ¥ (när du bygger om) behöver du antagligen inte ta nÃ¥gra besvärliga beslut alls.  De flesta diskmaskinsanslutningar sker väl idag via en köksblandare med avstängning för diskmaskin, och där brukar man bara kunna ändra lite i kranen (vända en plastbricka eller liknande) för att ställa om mellan varm och kallvatten.
Detta var intressant.
Jag har en blandare idag där det sitter en extra kran som stänger av vattnet till diskmaskinen. Det vore väldigt bra om den går att ställa om från varmt till kallt vatten.
Jag har för mig att det sitter några skruvar där också. Är det så enkelt att det bara är att vrida på dem (stänga den ena och öppna den andra) så slipper jag at koppla om under bänken.
Jag får titta på det när jag kommer hem.
/Edvard.

Hej Edvard!  Ja precis sÃ¥ enkelt är det!  Du gör ju dessutom helt rätt som ändrar frÃ¥n varmt till kallt vatten till diskmaskinen, det ger ju en rätt sÃ¥ stor besparing när diskmaskinen inte behöver skölja disken med varmt vatten, utan det är bättre och mkt mer ekonomiskt att diskmaskinen själv fÃ¥r värma upp vattnet som erfordras till disken.

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad ROLPeR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrtälje
  • Antal inlägg: 397
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt som puttrar och smäller är av intresse.
SV: Varmvatten till diskmaskin?
« Svar #11 skrivet: 19 september 2007, 17:04:06 »
Citera
Hej Edvard!  Ja precis sÃ¥ enkelt är det!  Du gör ju dessutom helt rätt som ändrar frÃ¥n varmt till kallt vatten till diskmaskinen, det ger ju en rätt sÃ¥ stor besparing när diskmaskinen inte behöver skölja disken med varmt vatten, utan det är bättre och mkt mer ekonomiskt att diskmaskinen själv fÃ¥r värma upp vattnet som erfordras till disken.

Mvh Raffen.

Nu är det väl ändå dags att läsa den här tråden från början så du ser vad det handlar om. :D

MVH // Rolle
« Senast ändrad: 19 september 2007, 17:06:30 av ROLPeR »
IVT, 2X90m borrdjup, 200 m² enplan. Byggår 2010 Norrtälje. Toltalförbrukning 13300 kWh.

Tidigare hus CTC EcoHeat 5 V3,

"It takes a lot of knowledge to really mess something up!"

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Varmvatten till diskmaskin?
« Svar #12 skrivet: 19 september 2007, 17:48:34 »
Detta var intressant.
Jag har en blandare idag där det sitter en extra kran som stänger av vattnet till diskmaskinen. Det vore väldigt bra om den går att ställa om från varmt till kallt vatten.
Jag har för mig att det sitter några skruvar där också. Är det så enkelt att det bara är att vrida på dem (stänga den ena och öppna den andra) så slipper jag at koppla om under bänken.
Precis hur man gör beror pÃ¥ vilken kran du har.  PÃ¥ en del sÃ¥ drar du loss vredet (efter att lossat ev. mittskruv) och vänder en plastbricka som sitter under.  Men om du har en av de mer kända modellerna sÃ¥ kan du kanske hitta instruktioner pÃ¥ nätet.  FMM och Mora t.ex. brukar ha sina anvisningar ute, även för mycket gamla blandare (FMM är det som har tvÃ¥ skruvar pÃ¥ framsidan som man skiftar plats pÃ¥, efter att ha stängt huvudkranen).  Mora är ännu enklare, brukar vara som jag skrev först...
« Senast ändrad: 19 september 2007, 17:54:43 av Ridax »
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Sture

  • ฮัทเสห์
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BORÃ…S
  • Antal inlägg: 534
  • Karma +0/-0
SV: Varmvatten till diskmaskin?
« Svar #13 skrivet: 19 september 2007, 18:08:39 »
Min maskin är ansluten till en termostatblandare under diskbänken, med vilken jag kan reglera temperaturen på ingående vatten. Det är inget jag kommit på själv, utan så gjorde rörisen när vi byggde huset 1970.

Sture
Tidigare Völund 777 luft/vattenpump installerad 1983 dockad till en CTC oljepanna från 1970. Byte i dec 2004 till IVT Optima 700 och Ep 290 A/W. Ytongvilla byggd 1970, 109 m2 med källare i Borås.

Förbr senaste mÃ¥nad (aug), medeltemp i BorÃ¥s +16,2°: Värme och varmvatten 169 kWh, hushÃ¥llsel 353 kWh. Senaste 12 mÃ¥n 11.806 kWh resp 5.169 kWh. Rumsgivare i källaren inställd pÃ¥ 20°.

Utloggad Edvard

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Varmvatten till diskmaskin?
« Svar #14 skrivet: 19 september 2007, 18:12:12 »

Diskmaskinen är nu kopplad till varmvattnet.

Det var bara att byta plats pÃ¥ de tvÃ¥ skruvarna fram pÃ¥ blandaren.  Thumbsup

Jag kör en disk nu för att testa.

/Edvard.
Hus i GBG skärgård på 160m2 i 2 plan + inredd vind på 40m2.
Nibe 1235-6. Borra 140m, 135m aktivt. Driftsatt 2007-10-08.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!