Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Newbie vill gÃ¥ ifrÃ¥n direktverkande elvärme  (läst 3021 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rödhaken

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Hallstahammar
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hej, jag vill konvertera från direktverkande elvärme till en lösning med värmepump och bergvärme ligger nog närmast till hands. Eftersom jag är rudis på VVS vill jag gärna ha en totalentreprenad som kan ta ansvar för hela kedjan. Är systemutvecklare inom IT och inte så kunnig på VVS, bara att erkänna. 1-plansvilla på 155 kvm och mexisten. Relativt öppen planlösning och torpargrund. Vill gärna lösa problemet med inomhustemperatur som på sommaren ligger på 27-28 grader ganska konstant och det blir lite jobbigt i längden. Elförbrukning runt 22.000 KWh. Mekanisk ventilation med viss återvinning med en Rexovent-anläggning.

Skulle vara väldigt tacksam för tips om vad jag ska ta upp vid offertförfrÃ¥gan och vad som är viktigt för mig. Jag har läst en hel del pÃ¥ detta eminenta forum och jag förstÃ¥r att det inte är helt enkelt. Jag har tänkt mig offert med IVT, Nibe och inte minst Thermia. Vilken typ av radiatorer är lämpliga om man vill ha lite kyla ocksÃ¥. MÃ¥ste man ha en för värme och en för kyla eller?? Har läst att en del klagar pÃ¥ knäppningar i radiatorsystemet, hur undviks det? Ingen fara med Legionella? Räcker varmvatten frÃ¥n systemet eller bör man ha en tillkopplad vattenberedare. Som datanisse lockar det att kunna logga data frÃ¥n pumpen förstÃ¥s som nÃ¥gra har. 

Ha en fortsatt Glad PÃ¥sk!
/Uffe
Bor i villa från 1982 på 155 kvm i Hallstahammar, Västmanland. 1-plansvilla i mexisten och torpargrund. Direktverkande elvärme via 11 radiatorer. Relativt öppen planlösning. Förbrukning 21-22.000 KWh/År. Mekanisk ventilation med viss återvinning Rexovent.

Problem: Vill konvertera till ett vattenburet system. Under högsommaren har vi en konstant temperatur på ca 27-28 grader, vilket vore underbart att få ner till normala nivåer.

Utloggad tolins

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: norrbotten
  • Antal inlägg: 1107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Newbie vill gå ifrån direktverkande elvärme
« Svar #1 skrivet: 03 april 2010, 20:51:02 »
det vore väldigt bra om du skrev var i sverige du bor

Utloggad Rödhaken

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Hallstahammar
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Newbie vill gå ifrån direktverkande elvärme
« Svar #2 skrivet: 03 april 2010, 21:04:45 »
Förlåt, det missade jag fullständigt. Jag bor i Hallstahammar, Västmanland.

/Uffe
Bor i villa från 1982 på 155 kvm i Hallstahammar, Västmanland. 1-plansvilla i mexisten och torpargrund. Direktverkande elvärme via 11 radiatorer. Relativt öppen planlösning. Förbrukning 21-22.000 KWh/År. Mekanisk ventilation med viss återvinning Rexovent.

Problem: Vill konvertera till ett vattenburet system. Under högsommaren har vi en konstant temperatur på ca 27-28 grader, vilket vore underbart att få ner till normala nivåer.

Utloggad Mr Energi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Newbie vill gå ifrån direktverkande elvärme
« Svar #3 skrivet: 04 april 2010, 11:50:52 »
27-28 grader, svettigt =)
Det vanliga är att installatören sätter in en radiator med en fläkt "fläktkonvektor" i vilken köldbärarvätskan cirkuleras och kyla avges över en relativt stor yta på lämplig plats. Ska du kyla hela huset krävs det dock fler än en fläktkonvektor, de sägs kyla en väldans massa men det är mest struntprat då det krävs helt öppen planlösning mm. Problemet med dessa fläktkonvektorer är att du måste kondensisolera rördragningen till dessa vilket är hyfsat fult och blir ju som sagt en del rördragning. Du kanske kan nöja dig att kyla ett rum?
Hittar du en kul röris och vill experimentera lite skulle du kunna köra kyla i dina befintliga radiatorer men detta är inte lika vanligt, då krävs en kondensisolerad tank där du cirkulerar värmesystemets vatten och blandar kallt vatten från nertill i tanken där man kan cirkulera köldbärarvätskan från borrhålen.
Det viktiga är att temperaturen ut i radiatorerna måste vara minst 15 grader eller nåt i den stilen för att inte kondens skall bildas på dina radiatorer.
Med andra ord krävs t ex. en termisk ventil som blandar framledningsvattnet från topp och botten av tanken.
Ska tilläggas att jag aldrig sett en sÃ¥dan här anläggning i en villa och inte har detaljerna klara för mig men vore kul om nÃ¥gon härinne gjort nÃ¥t liknande? Tillämpas nog mest i industrier dÃ¥ det drar iväg lite prismässigt men sÃ¥ himla dyrt borde det inte behöva bli! Jobbar man inom om IT har man väl pengar att spendera pÃ¥ ett lyxigt och energisnÃ¥lt kylsystem?  ;)
Jag låter drakarna kasta sig in här och förkasta mina förslag om de inte tycker de är bra!
Villa i Sthlm. Införskaffad 2014, 172m2, delvis eluppvärmt bottenplan.
NIBE 1245 6KW, 130m borrhål -2010
FTX ventilation -2015
Jacuzzi med inkoppling till BVP -2015
Tilläggsisolerat Vind 2015
Uterum med golvvärme inkoppling till BVP -2015
Vattenradiator på toalett och pannrum (tidigare elgolv) -2015
Borrat ett hål till a 130m -2016

Nu börjar min värmepump bli alldeles för liten....

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Newbie vill gå ifrån direktverkande elvärme
« Svar #4 skrivet: 05 april 2010, 11:31:05 »
Hej!
Har byggt en sådan anläggning som Mr Energi talar om hemma hos mig, monterar man trevägs ventiler efter acktanken så behöver man inte kyla ner den utan kyler bara de slingor man vill ha kyla på.
Då kan man använda vissa strategiskt utvalda konvektorer för att köra både kyla och värme på för att behagligt inneklimat året runt.
För att undvika knäppningar monteras en ack.tank.
De flesta värmepumpar har inbyggt i styrningen en legionella funktion som värmer upp vattnet en gång i veckan till 60 ºC.
ett annat sätt att skydda sig är att ha en varmvattenberedare utan varmvattenförråd,, vattnet flödar då genom beredaren i slingor och värms upp på vägen.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Newbie vill gå ifrån direktverkande elvärme
« Svar #5 skrivet: 05 april 2010, 11:43:27 »
Till din rexovent finns det kanske ett "sommarpaket" att köpa till, som inte värmeväxlar till/frånluften på sommarn, det skulle kunna hjälpa dig en del.
När det gäller frikyla så håller jag med om att det inte kyler mer än i närheten av den fläktkonvektor som du kör, räcker det med kyla i ett rum så är det dock en bra lösning.
Kostar nog ungeför lika mycket som att köpa en AC (luftvärmepump) men blir lite billigare i drift.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rödhaken

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Hallstahammar
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Newbie vill gå ifrån direktverkande elvärme
« Svar #6 skrivet: 05 april 2010, 16:20:51 »
Som sagt, jag är bara en datanörd och det här med VVS verkar jag inte ha hajat  :P

Nu kanske jag förstår att vi haft 27-28 grader på sommaren om värmeväxlaren i Rexoventen har varit aktiv. Att det fanns ett tillbehör för sommarläge hade jag ingen aning om. Jag ska be någon ventilationskunnig i mitt område att titta lite på den, för jag tänkte försöka få frånluften från spisen bli förbikopplad med en egen huva på taket också. Kanske till och med gör en uppgradering från RDAA till RDAB.
Bor i villa från 1982 på 155 kvm i Hallstahammar, Västmanland. 1-plansvilla i mexisten och torpargrund. Direktverkande elvärme via 11 radiatorer. Relativt öppen planlösning. Förbrukning 21-22.000 KWh/År. Mekanisk ventilation med viss återvinning Rexovent.

Problem: Vill konvertera till ett vattenburet system. Under högsommaren har vi en konstant temperatur på ca 27-28 grader, vilket vore underbart att få ner till normala nivåer.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Newbie vill gå ifrån direktverkande elvärme
« Svar #7 skrivet: 05 april 2010, 17:48:46 »
När det gäller frikyla så håller jag med om att det inte kyler mer än i närheten av den fläktkonvektor som du kör, räcker det med kyla i ett rum så är det dock en bra lösning.
Kostar nog ungeför lika mycket som att köpa en AC (luftvärmepump) men blir lite billigare i drift.

Jag har byggt en del frikyleanläggningar och har aldrig varit med om att hålet blivit uppvärmt så det inte avger någon kyla, eller vad menar du med att de inte är effektiva?
om anläggningen (konvektorerna) är rätt dimesnionerade så kyler du gott och väl en hel villa med frikyla.

Om man ändå ska montera nya radiatorer så är merkostnaden inte så stor att montera fläktkonvektorer och isolera rören till en del av rummen.
Själv har jag en konvektor i varje sovrum+en stor i vardagsrummet och det räcker för att hålla ca +22 ºC inne på sommaren.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Newbie vill gå ifrån direktverkande elvärme
« Svar #8 skrivet: 05 april 2010, 22:32:32 »
Visst fungerar det om man sätter in flera fläktradiatorer med 4-ledarsystem, men att det inte skulle bli så mycket dyrare har jag svårt att greppa, de är ju svindyra jämför med vanliga radiatorer.

Dessutom ger ju en fläktradiator mycket mindre kyla än värme då deltaT rum/KB normalt är mycket lägre än deltaT rum/Vb, så radiatorerna måste överdimensioneras rätt rejält.

Har pengarna mindre betydelse så kan det dock fungera riktigt bra, men jag tror att de allra flesta bara kan tänka sig att investera i en enda fläktradiator för detta ändamål, och då har de svårt att kyla mer än rummet de sitter i, det är i alla fall den erfarenhet jag har av min enda fläktradiator för frikyla.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Newbie vill gå ifrån direktverkande elvärme
« Svar #9 skrivet: 06 april 2010, 07:01:12 »
Visst fungerar det om man sätter in flera fläktradiatorer med 4-ledarsystem, men att det inte skulle bli så mycket dyrare har jag svårt att greppa, de är ju svindyra jämför med vanliga radiatorer.

Dessutom ger ju en fläktradiator mycket mindre kyla än värme då deltaT rum/KB normalt är mycket lägre än deltaT rum/Vb, så radiatorerna måste överdimensioneras rätt rejält.
Jo, det är klart , om man köper 4-ledar konvektorer så blir det ju ganska dyrt...
Men jag menar att man kopplar så det går att reversera radiatorkretsen och köra kyla baklänges i samma ledningar och använda helt vanliga kylkonvektorer (överdimensionerade som du säger) så blir merkostnaden inte astronomisk.
Det finna med det är att när dom körs i värmeläge så behöver inte fläkten gå, dom avger tillräckligt med värme ändå.
Visst det blir en merkostnad, extra pumpar, värmeväxlare, isolerade rör etc.
se skiss
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: Newbie vill gå ifrån direktverkande elvärme
« Svar #10 skrivet: 06 april 2010, 07:37:05 »
Vi har en 1.5-plansvilla (se bild) med en enda kylkonvektor centralt placerad pÃ¥ övervÃ¥ningen och vi har inga som helst problem att hÃ¥lla behaglig temperatur i hela huset med den.  Utan konvektorn sÃ¥ blir hela övervÃ¥ningen väldigt varm, men konvektorn klarar alltid av att hÃ¥lla den pÃ¥ behaglig nivÃ¥ och iom att övervÃ¥ningen hÃ¥ller rätt temperatur sÃ¥ kommer inte sÃ¥ mycket värme ner i undervÃ¥ningen heller.  Kan iofs inte pÃ¥stÃ¥ att jag kommer ihÃ¥g nÃ¥gra jätteproblem med temperaturen där nere tidigare.

Rickard har ju kanske en icke optimal frikyleinstallation och får kanske ut betydligt mindre kyla än vad en konvektor med bra cirkulation och kall brine ger.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Newbie vill gå ifrån direktverkande elvärme
« Svar #11 skrivet: 06 april 2010, 09:26:02 »
Jag har också ett system med en enda kylkonvektor placerad på övervåningen, och hela huset blir markant svalare nu jämfört med tiden före frikyla.

Den svala luften "rinner" nedför trappen och ger behaglig temp även på nedervåningen.

Jag hade planerat att sätta kylkonvektorer även på nedervåningen, men det känns rätt onödigt.

Vi har en tvåplansdel och en enplansdel.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!