Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: KBin droppade snabbt i temp  (läst 1871 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Grop

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
KBin droppade snabbt i temp
« skrivet: 02 november 2006, 19:50:44 »
När kylan kom, och pumpen fick börja jobba lite, dök temperaturen på köldbäraren snabbt. Den är nere på 1.9 och var bara för någon vecka sedan minst 4 grC,grC. Yttertemp har lagt sig på minussidan minussidan, med -6 som värst. Jag har dåligt minne, men inte kommer jag ihåg att hålet var så "kallt" förra året vid det här laget. Hålet borrades 04, så detta blir tredje vintern. Yttertempen detta år, verkar vara väldigt lika föregående år, se graf. Vintern är lång och lär väl bli kallare än så här. Det jag har observerat, är det normalt, dvs droppar tempen snabbt för att sedan plana ut? Som jag kommer ihåg, så var ladrig köldbärare in lägre än 1 grC förra året. Kan det vara något fel som är trasigt? Köldbärardeltat ligger på 3 grC, så det verkar som om det är OK, vilket tyder på att det strömmar som det ska, eller? Jag har faktiskt inte gjort rent silen på köldmediesidan. Ide´att göra det? Det enda jag gjort sedan förra vintern, är att vända flödesriktingen i huset på radiatorkresten. Därmed kunde jag gå från 5.5 i värmekurva till ca 3.0 (håller på att justera in).
IVT HT C7, 145 m borrdjup, 240 m2 i Sörmland, 11000-11500 kWh totalförbrukning inkl hh-el per år. 127 timmar tillsats på 21800 timmar gångtid sedan 04

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: KBin droppade snabbt i temp
« Svar #1 skrivet: 03 november 2006, 10:39:30 »
Loggar du KB-temp?
Annars är det så att KB-temp varierar över driftcykeln, när min VP startar så ligger KB-in på +4 ºC och när den stoppar på +2 ºC just nu.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: KBin droppade snabbt i temp
« Svar #2 skrivet: 03 november 2006, 16:56:22 »
Citera
Det enda jag gjort sedan förra vintern, är att vända flödesriktingen i huset på radiatorkresten. Därmed kunde jag gå från 5.5 i värmekurva till ca 3.0 (håller på att justera in).


Ooootroligt hur många hus som är felmonterade!!

Nu funkar din pump MYCKET mera effektivt, pga lägre värmekurva.... Då tar du mera gratisvärme ur borran!! Stoor skillnad på COP med en sån sänkning av värmekurvan!!
Det är ju precis så vi vill ha det!!

Det är så att på sommar o höst när borran endast belastas med VV produktion är tempen hög. Den poppar ner direkt när kylan kommer!

Jag säger grattis!!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Grop

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
SV: KBin droppade snabbt i temp
« Svar #3 skrivet: 03 november 2006, 20:05:38 »
Men så var det ju detta forum som hjälpte mig komma på att det överhuvudtaget var fel!!! Hade jag aldrig varit intresserad, utan bara betalat en massa pengar för ett "vitt skåp" i pannrummet, så hade jag aldrig kommit på att det var fel överhuvudtaget, för det funkade ju, om än dåligt. Och hur många är det inte som inte är intresserade av hur värmepumpen funkar, trots att man lagt ned mycket pengar i investering? Jag har flera grannar, som vet att man har värmekurva i och så, "och så har jag behövt vrida ratten till -2" (Nibe). Så det finns nog många i vårt avlånga land, som har samma problem som jag hade, men inte upptäcker det.
Sedan får vi väl se vad detta innebär i besparing. Huset har ju inte blivit bättre isolerat, så värmeförlusterna är identiska som förut. Så behövde jag x kW för att hålla 20 grC vid en given utetemp förut, så behöver jag fortfarande lika mycket. Däremot är förhoppningsvis verkningsgraden på pumpen bättre. Finns tumregler???
Tillbaka till ursprungsfrågan: Verkar det normalt att KB droppar så pass fort? JAg bara relaterar till hur jag vill minnas att tempen var vid denna tid förra året. Men jag har inget uppskrivet, så kanske jag överdriver/kommer ihåg fel.
IVT HT C7, 145 m borrdjup, 240 m2 i Sörmland, 11000-11500 kWh totalförbrukning inkl hh-el per år. 127 timmar tillsats på 21800 timmar gångtid sedan 04

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: KBin droppade snabbt i temp
« Svar #4 skrivet: 03 november 2006, 21:59:12 »
Därmed kunde jag gå från 5.5 i värmekurva till ca 3.0 (håller på att justera in).

Kurva 5.5 ger nästan 40 grader på returen vid +-0 ute.... det är enormt högt!! Skulle innebära stopp på kompressorn vid ca -17 ute... då hade du fått en elpanna istället för en värmepump!

Kurva 3,0 ger ca 30 grader på framledningen, det är en enorm skilnad!! Med kurva 3 fuffar värmepumpen på för fullt även vid -40 ute!!!

Med lite reservation för ht... vet inte om jag har rätt diagram, tog ett från rego 600!

Men 10 graders lägre framledning stämmer nog, det ger en kraftig höjning av verkningsgraden....
nu minns inte jag... ca 30% bättre???  Roland har säkert det!?

Det betyder ju att borran belastas mycket hårdare nu. Men det är ju så man vill ha det!!
Du ser under den här vintern hur det går med tempen... ned till +-0 in är helt ok!

Jag säger grattis igen  studs

Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!