Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad behöver stängas av för att rensa filter pÃ¥ kalla sidan?  (läst 3557 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ulfven

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ulfven
    • Familjen och huset
Jag har haft min Nibe 1215-10 (220 meter, 24 m till berg, 206 m aktivt borrhål) i ett par säsonger men nu under säsongsupptakten upplever jag att min inkommande temperatur (Kb-r 3 (-12)) är klart sämre än när det var som kallast förra vintern. Jag har alltid glatt mig åt att detta värde aldrig legat sämre än +5 grader ens när det varit riktigt kallt och det var ju målet med vårt extra djupa borrhåll att slippa problem med nedkylning. Nu funderar jag på om det kan vara skit i filtret och undrar vad jag ska stänga av för att kunna rensa filtret?

Filtret finns inte med på komponentplaceringen i manualen men väl i Komponentlistan (63) vilket känns förvirrande. Nibe borde kostat på sig skiss över en standardinstallation och en beskrivning av hur man rensar detta själv. Så vitt jag förstår så har jag hittat det mellan Nivåkärlet och pumpen efter att ha slitit loss en väldig massa isolering men hur går jag till väga?

Som följdfråga vill jag gärna ha tips på hur man ska isolera runt rensfiltret och Nivåkärlet eftersom jag tycker det är skräp med den här frigolitlådan som Nibe skickar med som i mitt fall blir fylld med kondensvatten vilket lett till rostiga skruvar på alla tre avstängningsventilerna?

Mvh/Ulfven
Nibe 1215-10, 220 meter, 24 m till berg, 206 m aktivt borrhål. Timmerhus från 1850, torpargrund, 230 kvadratmeter, enkelglas med innerfönster, isolerad vind (40cm Ekofiber) och till större delen omisolerade golv.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Stäng pumpen, stäng ventilerna runt filtret, öppna o rensa. var försiktig när filtret ska tillbaka. Drs muttern för hand så du känner att det går lätt. går det tungt är inte filtret i rätt läge...

Sen måste du nog ha lite sprit att fylla på med. Det brukar rinna en del på golvet.

Det där gäller filter som sitter i 45 graders vinkel till röret.

Fixa tape, armaflextape  SvÃ¥rt att fÃ¥ det riktigt hundra, men bättre blir det.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Ulfven

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ulfven
    • Familjen och huset
Det finns bara ventil före Nivåkärlet (filtret sitter efter) och på det andra ut-/ingående röret, räcker det att stänga pumpen och dessa? Filtret sitter riktat nedåt och är av typen 45 graders vinkel. Vilken typ av sprit ska det vara, går det tex med tex T-röd eller måste jag ha reda på vad installatören fyllt med? Jag antar att påfyllning sker i Nivåkärlet?
Nibe 1215-10, 220 meter, 24 m till berg, 206 m aktivt borrhål. Timmerhus från 1850, torpargrund, 230 kvadratmeter, enkelglas med innerfönster, isolerad vind (40cm Ekofiber) och till större delen omisolerade golv.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Ställ en hink under när du öppnar, men det brukar rinna lite bredvid också. Filtret ligger ganska högt så det rinner inte ur så mycket. pumpen ska du stänga av först.
När du är klar ska du öppna ventilerna.... det glömde jag en gång! Du löser maskinen ut, inge kul alls!

har inte inst lämnat nÃ¥n sprit till dig  >:D

Hör efter nÃ¥gra liter borde du fÃ¥ av honom! Kostar iofs inte mycket. Samma som tidigare ska det va.  inte t-röd.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Kevin

  • Gäst
Kevin
SV: Vad behöver stängas av för att rensa filter på kalla sidan?
« Svar #4 skrivet: 21 november 2006, 21:31:19 »
hej ulven.

Har du frigolitlÃ¥dan (Nibe pÃ¥fyllningssats kb) sÃ¥ sitter filtret där..  Har du en 45gr nibe orginalfilter pÃ¥ köldbäraren sÃ¥ har du 2st filter...... :o eller har jag förstÃ¥tt frÃ¥gan rätt?

Det räcker med 1st filter på inkommande kb så det i frigolitlådan räcker.
Kanske blir sämre flöde genom 2st.
 


Utloggad Dan-ne

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
hej ulven.

Har du frigolitlÃ¥dan (Nibe pÃ¥fyllningssats kb) sÃ¥ sitter filtret där..  Har du en 45gr nibe orginalfilter pÃ¥ köldbäraren sÃ¥ har du 2st filter...... :o eller har jag förstÃ¥tt frÃ¥gan rätt?

Det räcker med 1st filter på inkommande kb så det i frigolitlådan räcker.
Kanske blir sämre flöde genom 2st.
 

Om man har frigolitlådan, räcker det med att stänga av pumpen och kranarna på var sin sida av filtret om man vill rensa/checka ?
Enplans tegelvilla byggd 1967 på 120m2 belägen i stockholm med 30m2 vidbyggt garage , tidigare oljeförbrukning ca 2,4 m3/år, mekanisk ventilation med värmeåtervinning (Flexivent) installerad ´05. Sedan den 1:a maj 06 brummar en NIBE 1230-6kW i pannrummet som hämtar energi från ett hål på 140m (133 Aktivt) =)

Utloggad Ulfven

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ulfven
    • Familjen och huset
I frigolitlådan finns inget filter utan bara två sas utgående pluggade kopplingar (som vardera kan stägas av) med ett avstängningsvred i mitten. Dessa tre vred har alla rostiga muttrar vilket jag tidigare nämnt. Efter lådan kommer nivåkärlet tätt följt av filtret som tills nyss var nogsamt isolerat.
Nibe 1215-10, 220 meter, 24 m till berg, 206 m aktivt borrhål. Timmerhus från 1850, torpargrund, 230 kvadratmeter, enkelglas med innerfönster, isolerad vind (40cm Ekofiber) och till större delen omisolerade golv.

Kevin

  • Gäst
Kevin
SV: Vad behöver stängas av för att rensa filter på kalla sidan?
« Svar #7 skrivet: 24 november 2006, 22:41:13 »
Menar du en sådan, så har den filter. Fast det finns väl andra sorter,.....
Annars har du rätt..
« Senast ändrad: 24 november 2006, 22:42:56 av errol404 »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!