Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Mitsubishi i sovrummet - kan man sova?  (läst 8800 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mellit

  • Gäst
Mellit
Mitsubishi i sovrummet - kan man sova?
« skrivet: 09 juni 2016, 19:43:39 »
Hej!

Bor i ett litet hus i två plan där sovrummet (14 m2) på plan 2 blir väldigt varmt på sommaren. På grund av nattarbete behöver man sova på dagen och då även ha stängd dörr.

Vi funderar allvarligt på att sätta in en luftvärmepump där inne för att kyla, men måste då nog slänga ut el-elementet varför pumpen måste gå även på vintern.

Jag har ingen tidigare erfarenhet av värmepumpar och undrar om någon annan har provat att göra något liknande. Tänkt aggregat är MITSUBISHI ELECTRIC KJ35 VEHZ som påstås vara tystast av alla (säger tillverkaren).

Jag gillar inte buller eller fläktljud och undrar förstås om någon har hört hur det låter. Kan man sova utan öronproppar när man har inomhusdelen alldeles inpå sig? Kan man ha den en meter från sängen utan att det drar?

Tacksam för alla synpunkter.

MVH, Mellit.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Mitsubishi i sovrummet - kan man sova?
« Svar #1 skrivet: 09 juni 2016, 20:16:17 »
KJ35 var väl att skjuta över mÃ¥let med 14kvm,  räcker gott och väl med KJ25 dÃ¥ du har 14kvm.

Använda kylfunktionen lär du inte bli störd av ljudmässigt då den kan gå på låg fläkthastighet, men i värmedrift så stannar dom för avfrostning vid behov och då kan det gurgla/väsa i innerdelen och det kan man nog bli störd av.
Är du väldigt ljudkänslig så kanske du även störs vid kyldrift är bäst att påpeka om innerdelen ska vara så nära som 1m från huvudet.

I ett så litet rum så kan det nog även kännas som det drar lite även med låg fläkthastighet.

Tänk på att utedelen inte ska monteras på sovrumsväggen.

Lite knepigt att fråga andra om dom störs för dom kan antingen vara halvdöva eller uppfatta ljud/oljud på ett helt annat sätt ;)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Mellit

  • Gäst
Mellit
SV: Mitsubishi i sovrummet - kan man sova?
« Svar #2 skrivet: 09 juni 2016, 23:10:23 »
Jag inser att det är svårt att svara. Men jag är tacksam för man försöker. Det blir så dyrt att prova sig fram...

Att det gurglar och väser var en nyhet!

Innerdelen hamnar vid fotändan och blåser från höger till vänster när man ligger ner. Inte direkt mot mig och inte precis vid huvudet alltså. Alltid något...

Jag försökte få in en ritning, men det klarade jag tyvärr inte. Lite enklare att förklara då.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Mitsubishi i sovrummet - kan man sova?
« Svar #3 skrivet: 09 juni 2016, 23:32:33 »
Ja det är en dyr modell att bara prova sig fram med tummenupp

Det gurglar och väser lite vid avfrostningen vintertid när den går i värmelägen, är det knäpptyst överallt så riskerar du att störas av detta, men är den vid fotändan på rummet så blir då risken mindre.
Avfrostning kan ske med ca 1-2 timmars intervall beroende på alla förutsättningar inne och ute.

Det är tyvär svårt att lyssna i en butik då det är så mycket annat sorl runtomkring.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad M3smeden

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 277
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mitsubishi i sovrummet - kan man sova?
« Svar #4 skrivet: 09 juni 2016, 23:55:59 »
Då du skriver att du måste ha kyla på sommaren, då är en luftvärmepump bästa valet, och med fläktläge 1 eller 2 så lär du inte bli störd, Det lär räcka för att kyla. På vår och höst när du slipper avfrostningar så lär du inte heller bli störd, om du störs av avfrostningarna på vintern föreslår jag att du fortsätter använda el-elementet för bästa komfort.
160kvm villa 1 1/2 plan med källare från 1960 i Norrbotten. 3-glas fönster.
Fjärrvärme (Danfoss ECL 110) och 2st Mitsubishi FH25 luftvärmepumpar, fjärrstyrs med Broadlink RM-PRO.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34888
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Mitsubishi i sovrummet - kan man sova?
« Svar #5 skrivet: 10 juni 2016, 06:54:39 »
Vi har satt in takfläkt i sovrummet, en sån där stor pjäs med fjärrkontroll så man kan justera varvtalet.
Det fungerar över förväntan.
Riktigt bra.
Man blir ju dessutom lite mindre kräsen med ljud om det är så varmt att man inte kan sova...

Nu skall sägas att jag sover med proppar sedan barnen var små för 20 år sedan, vande mig då och kan inte sluta...
Så för mig skulle en värmepump/AC säkert fungera också.
Sambon kan sova stående, så hon har inga problem, det har väl nåt med barnafödande att göra också, att de kan sova så snart tillfälle erbjuds.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Mellit

  • Gäst
Mellit
SV: Mitsubishi i sovrummet - kan man sova?
« Svar #6 skrivet: 10 juni 2016, 12:35:01 »
Takfläkt är nog inte riktigt min grej.

Mmm, det är väl som någon sa att det bästa vore att behålla el-elementet så att man kan välja hur man vill ha det på vintern.

Jag hade tänkt mig ett golvaggregat för det ska vara tystast men då ryker el-elementet. Om man istället kör på ett vanligt och behåller el-elementet så blir det inte riktigt lika kritiskt med buller. För då kan man stänga av luftvärmen på vintern och får stå ut när man vill ha kyla.

Men då uppstår ett nytt problem. Innedelen borde sitta ovanför fönstret så att den inte blåser direkt mot sängen och när sängkammardörren är öppen kan den blåsa ut genom en liten hall och vidare mot två sovrum som har dörrarna mitt emot sovrummet. Men det är trångt ovanför fönstret. Återstår nog ungefär 25 cm upp till taket när gardinstång är på plats och man behöver 35. I alla fall om man vill ha en ME FH 35 som jag tror är en tyst och bra modell.

För att få plats måste man nog göra en förhöjning i taket med 10 cm som är 112 cm brett och 50 cm djupt. ME FH 35 är 92 cm bred och 23 cm djup.

Har någon provat att göra så? Finns det något hinder med att montera en innedel på det viset?

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Mitsubishi i sovrummet - kan man sova?
« Svar #7 skrivet: 10 juni 2016, 14:13:05 »
Vet inte hur det ser ut men går det inte att flytta på elradiatorn så du har valmöjligheten med golvmodell eller elradiator?

Om det inte gÃ¥r sÃ¥ blir det nog knepigt om gardinstÃ¥ngen är prioritet nummer 1  ;)

Bäst är om du ringer ett par olika återförsäljare för hembesök och ber om förslag och pris på plats för lämplig modell.
Du verkar gilla 35 modeller men du kan inte utnyttja dessa så välj 25 modell så slipper du slänga en tusenlapp i sjön.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Mellit

  • Gäst
Mellit
SV: Mitsubishi i sovrummet - kan man sova?
« Svar #8 skrivet: 10 juni 2016, 16:42:13 »
Den tänkta leverantören/installatören talade nyss om för mig att golvmodellen inte passar så bra för kyla. Det blir bara kallt på golvet... Så ingen golvmodell att överväga längre. El-elementet måste sitta kvar under fönstret.

Någon säljare sa att 35-modellen är bättre när det börjar blir riktigt kallt ute. Därför tänker jag mest på den. Jag tror att det framgick av någon test också. Kommer inte ihåg längre...

På tal om val av modell så har de tre företag jag pratat med på telefon (de har fått ritningar) alla föreslagit någon modell från Fujitsu för att den är bättre än Mitsubishin jag föreslagit. Tystare och kraftfullare (bättre kyla tror jag man sa) till samma pris är väl sammanfattningen. Jag hittar ingen som sagt det på något forum. Har jag missat något?

Jag är förresten väldigt tacksam för den respons jag fått på mina funderingar. Jag måste komma fram till något senast på söndag kväll, eller lägga ned det hela.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34888
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Mitsubishi i sovrummet - kan man sova?
« Svar #9 skrivet: 10 juni 2016, 16:58:37 »
Den värmepump du tittar på kan värma 200 m2, det behöver du inte i ditt sovrum.
Därför tycker TS att du lika gärna kan köpa den mindre varianten.
Det du borde fokusera på är att hitta den värmepump som har lägst buller på lägsta fläktvarvtal (dB).
Alla aggregat har sån effekt att det räcker om de går på lägsta fläkthastighet för att kyla ett rum på 14 m2.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Mitsubishi i sovrummet - kan man sova?
« Svar #10 skrivet: 10 juni 2016, 17:32:57 »
En högt placerad takmodell kan vara bättre om den enbart ska gå i kyldrift, men allt beror på modellen som monteras och hur den tillåts arbeta.
I ditt fall ser jag inga problem med att den kalla luften skulle falla platt ner från utblåset och bara hamna på golvet men jag vet inte alla förutsättningar.

Golvmodellen KJ25VEHZ har ett behagligt "ljud",  det är svÃ¥rt att jämföra olika modeller med att bara titta pÃ¥ decibeltal dÃ¥ man dels oftast inte vet vilken omsättning det är vid dom olika mät talen och att karaktären pÃ¥ ljudet skiljer sig Ã¥t.
Generellt så har oftast en stor innerdel behagliggareu ljud jämfört med en liten innerdel.
Vet om en hel del med golvmodeller som kör kyldrift med önskvärt resultat.

Framgår nte vilken Fujitsu modell som du jämför med så det är svårt för någon att ge ett bra svar.
Har du bara 25cm i höjd så blir det problem oavsett märke.

Att värma ett sovrum pÃ¥ 14kvm kräver inte sÃ¥ mycket effekt speciellt som man oftast har en lägre temperatur där jämfört med övriga rum sÃ¥ kanske bättre att behÃ¥lla elradiatorn och hitta en prisvärd ren  kylmaskin med bra värden pÃ¥ ljud och prisbild.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Mitsubishi i sovrummet - kan man sova?
« Svar #11 skrivet: 10 juni 2016, 18:29:16 »
Har du övergivit tanken på en golvmodell och " hittar" en höjd på minst 35cm för en väggmodell så är ett förslag att kika på mitsubishi EF25, dock ej en ren kylmodell och inte den billigaste men du var inne på KJ35 så pengarna verkar inte styra valet.

Kolla med din tilltänkta återförsäljare om dom har den och vad dom anser mot deras tilltänkta förslag på Fujitsu.
Högre kyleffekt har jag mycket svårt att se att du skulle behöva, eller så vet dom andra saker som inte kommit fram här!
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Mellit

  • Gäst
Mellit
SV: Mitsubishi i sovrummet - kan man sova?
« Svar #12 skrivet: 11 juni 2016, 15:20:16 »
De angav inte alltid Fujitsu-modell, men en angav Fujitsu 12 LM Slim som alternativ.

Det är riktigt att jag hellre spenderar en extra tusenlapp och blir nöjd än chansar på något billigt okänt. Problemet är att det mesta är okänt för mig. Jag får gå på vad andra säger, så chansa på dyrt är det som gäller. Inte så bra kanske...

Karaktären på ljudet är förstås avgörande och det beror på vem som lyssnar.

TS Comfort AB: Du har hört golvmodellen KJ25VEHZ och ljudkaraktären på den. ME FH 35 har jag själv hört, men på högt flöde och barn runt omkring... Jag tyckte att den var ganska tyst ändå, trots maxvarvtal, men inte så kul i en sängkammare. Jag har inte hört den i minvarvtal. Och det är med minvartal innedelen kommar att gå precis som Rickard sa tidigare. ME EF 25 som du nämner kan definitivt vara ett alternativ. Hur mycket tycker du att ljudet skiljer på KJ25VEHZ, EF 25 och FH 35? EF modellen är snyggare, men den verkar bara fungera ned till -20 jämfört med FH som går till -25.

Vad det gäller placeringen så funderar jag nu på ett helt nytt alternativ. Om jag inte vill ha direktblås mot sängen så fanns bara montering över eller under ett fönster att välja på. Riktning mod sänkammardörren. Och det gick inte.

Men det finns en klädkammare i anslutning till sängkammaren (4-5 m2). Om man accepterar att ha dörren öppen dit (den står ofta öppen redan idag) så skulle man kunna montera innedelen ovanför dörren inne i klädkammaren. Blåset blir då riktat in i klädkammaren. Inget blås mot sängen. Jag hoppas att det skulle kunna fungera i alla fall för kyla och värma i sovrummet. Utanför sovrummet händer det nog inte så mycket när man har sovrumsdörren öppen.

Ingen vanlig lösning kanske... Emotser ris och eventuell sågning...

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Mitsubishi i sovrummet - kan man sova?
« Svar #13 skrivet: 11 juni 2016, 16:37:47 »
Tycker du FH35VEHZ är ganska tyst pÃ¥ högsta flödet sÃ¥ lär du inte höra nÃ¥gon modell pÃ¥ lägsta flöde  :)
Men det är skillnad om det är knäpptyst runtomkring.

Maskinerna fungerar även om det är kallare än -20 eller -25 så den uppgiften behöver du inte ta så hårt på.
Effekten från luftvärmepumpar minskar dock mycket om det är så kallt ute men du har ca 14kvm.

Skulle nog säga att EF25 är tystast men en behaglig karaktär på ljudet av dom men inte bäst i värmedrift.

Angående placering så är det knepigare att förstå dina alternativ.
Jag skulle köra på en golvmodell, en högt placerad innerdel kommer gå mycket on/off i ett så litet rum då värmen stiger upp till taket.
Även en modell med mycket låg lägsta effekt kommer gå mycket on/off i värmedtift och det tänker du nog mer på nattetid än ett konstant ljud.

Ta hem några återförsäljare/montörer och välj den som verkar ha sunda åsikter om val av modell oavsett vilket märke det handlar om.
Detta måste vara långt uppe i Norrland då du oroar dig om -20 och kallare så då har dom högst troligen bara modeller som är anpassade för det klimatet.

Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Mitsubishi i sovrummet - kan man sova?
« Svar #14 skrivet: 11 juni 2016, 16:42:53 »
Appen buller från arbetsmiljöverket använder jag vid mätning. Använder du en annan app får man annat resultat, har jämfört appen buller med andra telefoner och dom är likvärdiga.

Rummet min pump sitter i är på ca 45-50m2, betongtak, lecablock-väggar och massivt trägolv.
Ekar duktigt då hela rummet är tomt.
Mätningen skedde 3,5 meter precis framför maskinen.

Min Fh35 med lägsta fläkthastighet ca 20 decibel.
Är pumpen helt avstängd var det ca 15 decibel, ett fågelkvitter utomhus höjer direkt decibelmätningen.

Nu kanske jag är på djupt vatten: Jag tror att för varje 3 decibel höjning uppfattar örat/vi det som en fördubbling i ljudnivå.

Man hör pumpen, jag skulle absolut kunna sova till det men jag somnar ju direkt varje gång iallafall.

Själv sover jag ganska bra i värme bara luften är fräsch, ett öppet fönster kanske räcker. dontknow


Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!