Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Problem med MSZ-FD25VA  (läst 12993 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Svempa66

  • Gäst
Svempa66
Problem med MSZ-FD25VA
« skrivet: 23 augusti 2015, 15:30:18 »
Vi har precis flyttat in i ett hus som har en MSZ-FD25VA och jag har aldrig tidigare ens sett en värmepump.

Först och främst tänkte jag rengöra den och läser i manualen "Slå ifrån strömmen eller stäng av strömbrytaren före rengöring". Hur slår jag ifrån strömmen? Jag hittar ingen knapp, räcker det med att slå av med fjärrkontrollen? Eller behöver jag bryta strömmen genom att ta ut säkringen?

Det andra problemet jag har är att jag inte kan få kall luft. Sätter jag på "cool" så blir det varmluft (det går ej heller att ändra temperatur lägre än 16 grader, skall det vara så?).
Sätter jag på "heat" så går fläkten endast på lägsta nivå oavsett gradantal och oavsett om jag höjt fläktstyrkan till högsta.

Jag emotser tacksamt hjälp!

Svempa1966

  • Gäst
Svempa1966
SV: Problem med MSZ-FD25VA
« Svar #1 skrivet: 23 augusti 2015, 17:38:51 »
Det är alltså innerdelen jag vill rengöra...

Jag kontrollerade också utedelen och enda gången den fläkten går är när jag har cold (som alltså ger varmluft), annars står den still även om innerdelen går.


Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med MSZ-FD25VA
« Svar #2 skrivet: 23 augusti 2015, 18:18:15 »
Hej
OM maskinen är fast ansluten skall det finnas en tvåpolig arbets/säkerhets brytare. annars en stickpropp.
såväl stickpropp som arbetsbrytare kan finnas vid inne-del eller ute-del.
Saknas dessa får du bryta strömmen via säkringen, är du osäker på vilken bryt för hela fastigheten.

Ja det är väldigt bra om man bryter strömmen vid rengöring av de inre delarna i en värmepump.

Angående lufttemperaturen
prova att göra en reset av fjärrkontrollen.
prova testdriften direkt pÃ¥ inne-delen det stÃ¥r i bruksanvisningen eller innan för luckan pÃ¥ inne-delen  hur du skall gÃ¥ tillväga.
på min fjärrkontroll står det inte cold utan det är en symbol för en snöflinga som visar kylläge respektive sol (original fjärr FD)--har du rätt fjärrkontroll?
fläkthastigheten styrs av luftens temperatur ut ur innedelen du kan bara påverka lite mha fjärrkontrollen.

slutligen... -registrera dig här på forumet.


Utloggad svempa66

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med MSZ-FD25VA
« Svar #3 skrivet: 24 augusti 2015, 20:31:38 »
Hej
OM maskinen är fast ansluten skall det finnas en tvåpolig arbets/säkerhets brytare. annars en stickpropp.
såväl stickpropp som arbetsbrytare kan finnas vid inne-del eller ute-del.
Saknas dessa får du bryta strömmen via säkringen, är du osäker på vilken bryt för hela fastigheten.

Ja det är väldigt bra om man bryter strömmen vid rengöring av de inre delarna i en värmepump.

Angående lufttemperaturen
prova att göra en reset av fjärrkontrollen.
prova testdriften direkt pÃ¥ inne-delen det stÃ¥r i bruksanvisningen eller innan för luckan pÃ¥ inne-delen  hur du skall gÃ¥ tillväga.
på min fjärrkontroll står det inte cold utan det är en symbol för en snöflinga som visar kylläge respektive sol (original fjärr FD)--har du rätt fjärrkontroll?
fläkthastigheten styrs av luftens temperatur ut ur innedelen du kan bara påverka lite mha fjärrkontrollen.

slutligen... -registrera dig här på forumet.

Tack för svaret.

Den är fast installerad men jag ser inga strömkablar så de måste g in i väggen. nåväl, jag bröt säkringen och rengjorde maskinen, samt tryckte på reset på fjärrkontrollen. Till ingen nytta. Samma problem som tidigare.
Varmluft på kyla och inget drag alls på värme, oavsett fläktstyrka. Det är också ett knäppande ljud från innerdelen hela tiden.

Jag hittar inget "test mode". På fjärrkontrollen finns en knapp "mode" som växlar mellan exempelvis värme och kyla.

Jag förmodar att jag får ta hit en tekniker? Vad kan det tänkas gå på?

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med MSZ-FD25VA
« Svar #4 skrivet: 26 augusti 2015, 08:38:05 »
testknappen sitter innanför kåpan på inne-delen till höger den är tydligt utmärkt med instruktion.

det kan i ditt fall även vara så att det är tex gasbrist då får du ingen effekt inomhus och då kommer heller inte fläkten att varva upp då den väntar på att inne-delen skall bli varm resp kall

Utloggad svempa66

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med MSZ-FD25VA
« Svar #5 skrivet: 26 augusti 2015, 21:27:56 »
testknappen sitter innanför kåpan på inne-delen till höger den är tydligt utmärkt med instruktion.

det kan i ditt fall även vara så att det är tex gasbrist då får du ingen effekt inomhus och då kommer heller inte fläkten att varva upp då den väntar på att inne-delen skall bli varm resp kall
Är det knappen som det stÃ¥r i manualen att man kan använda om man saknar fjärrkontrollen, som sitter under Plasthöljet?  Eller skall jag öppna den stora själva plastkÃ¥pan? StÃ¥r inget hur det görs i manualen.

Hur fyller man på gas? Via tekniker?

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med MSZ-FD25VA
« Svar #6 skrivet: 26 augusti 2015, 22:21:44 »
Ja det är den knappen
Bara att lyfta på locket som du ändå måste göra när du rengör filtren.
Passa på att göra rent filtren
Kyltekniker förvövriga arbeten är att rekomendera

Utloggad svempa66

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med MSZ-FD25VA
« Svar #7 skrivet: 27 augusti 2015, 16:48:07 »
Ja det är den knappen
Bara att lyfta på locket som du ändå måste göra när du rengör filtren.
Passa på att göra rent filtren
Kyltekniker förvövriga arbeten är att rekomendera

Jag provade detta "nödläge" i någon timme. I kylläget var det fortfarande varmluft. Varmläget fungerade dock nu.

Jag gissar att den helt enkelt är trasig och behöver service.

Utloggad svempa66

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med MSZ-FD25VA
« Svar #8 skrivet: 23 september 2015, 21:02:07 »
En uppdatering:

En tekniker var här. Jag var inte hemma men pratade med honom på telefon. Han sade (märkligt nog) att allt tycktes fungera. I vilket fall så gick han tydligen ut och kollade på utedelen och berättade sedan att det varit något fel med en strömbrytare, eller dylikt.

Allt fungerar bra nu, jag har inte fått någon faktura så jag antar att det gick på garantin.

Utloggad svempa66

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med MSZ-FD25VA
« Svar #9 skrivet: 06 november 2015, 17:32:28 »
Hur fungerar egentligen denna pump?

Om jag har på värmeläget och 23 grader så kan jag välja fläktstyrka och den pumpar på med varmluft i vald styrka.

Om jag däremot sänker en grad till 22 så går fläkten ned och tuggar i väldigt låg hastighet (även om jag valt maxhatighet). Jag tycker också att det känns som att luften är väldigt mycket kallare.

Är det något fel eller skall det vara så?

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Problem med MSZ-FD25VA
« Svar #10 skrivet: 06 november 2015, 17:40:03 »
När insugstemperaturen har uppnått inställd temperatur så går fläkten ner på lägsta varvtal och den ligger då bara och känner av hur varmt det är.
Du kan då inte reglera fläkthastigheter.
Luften du känner som lite sval är bara rumstemperaturen som passerar genom innerdelen.
Med andra ord helt normalt  tummenupp
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad svempa66

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med MSZ-FD25VA
« Svar #11 skrivet: 06 november 2015, 19:04:40 »
När insugstemperaturen har uppnått inställd temperatur så går fläkten ner på lägsta varvtal och den ligger då bara och känner av hur varmt det är.
Du kan då inte reglera fläkthastigheter.
Luften du känner som lite sval är bara rumstemperaturen som passerar genom innerdelen.
Med andra ord helt normalt  tummenupp

Tack för svar. Misstänkte att det var så, men trodde det var "autoläget". Jag gissar nu att autoläget är likadant, men att det även kan köra kalluft för att nå vald temperatur?

Låt säga att jag väljer 20 grader och full fläktstyrka. När temperaturen är uppnådd går den ned i viloläge. När den sedan sätter igång för att temperaturen tappats, kommer den då direkt att köra fullt läge som är valt eller kan den själv välja mindre fläktstyrka om den känner att temperaturskillnaden är liten?

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Problem med MSZ-FD25VA
« Svar #12 skrivet: 06 november 2015, 20:21:11 »
Använd bara sol symbol när du behöver värme och snöflinga när det är för varmt på sommaren.
Undvik att använda autoläget.

Det är oftast bättre att ställa in så hög fläkthastighet som man själv står ut med istället för autoläget på fläthastigheten.
Den väljer gärna ett lite klenare fläktläge än vad som kan vara bra.

Ställer du in tex fläktläge 3 och den når sin börtemperatur och stannar av så kommer den starta på fläktläge 3 när det återigen finns värmebehov.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad svempa66

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med MSZ-FD25VA
« Svar #13 skrivet: 11 maj 2016, 15:14:51 »
Hej igen!

Jag har fortsatta problem. Hade alltså hit en tekniker som fick igång värmeläget.
Nu är det varmt ute och inne så jag har kört igång kylläget men har samma problem som tidigare. Lägsta valbara temperaturen är 16 grader och nu efter 20 minuter fortsätter den skjuta värme. Vad är lägsta temperaturen man skall kunna välja? Bör jag ringa hit en tekniker igen?

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med MSZ-FD25VA
« Svar #14 skrivet: 11 maj 2016, 23:02:01 »
 16 C är lägst pÃ¥ kyla

Har du gasbrist?..

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 697
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!