Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Borrmaskinen (ja för bergvärme dÃ¥!)  (läst 9662 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad wikstroms

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
SV: Borrmaskinen (ja för bergvärme då!)
« Svar #15 skrivet: 19 januari 2009, 15:55:13 »
Fixaren:

Misstänkte att det var något sånt *suck*.. att de aldrig kan göra saker enklare för oss "medelsvenssons" haha...

Jag gillar det "fria" valet vi har i livet.. men va fÃ¥glarna.. de fria valet i sverige.. är inte alltid sÃ¥ fritt.. det är kantat av regler och reglementen (momser och skatter..).. och när "de" tror att vi inte ser.. sÃ¥ formar de vägen vi gÃ¥r pÃ¥.. sÃ¥ när vi tror att vi gjort ett eget val.. följer vi eg bara en färdigasfalterad väg - med vägskylt "gÃ¥ ditÃ¥t"..  >:D

Ha det gött,
MVH Sandra

Utloggad no1_martin

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Bohuslän
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • VVS Certifikat Kylcertifikat
SV: Borrmaskinen (ja för bergvärme då!)
« Svar #16 skrivet: 24 januari 2009, 22:10:47 »
Om nu grannen är så nöjd med sin luft/vatten pump vad är då skälet till att borra? Av sista raden i sista inlägget tolkar jag det som att Vp:n skall installeras i närheten av Gbg? Om så är fallet skulle väll en luft/vatten fungera bra. Jag är inte så insatt i alla olika luft/vatten pumpar men med Thermias finns ju möjligheten att borra i efterhand om pumpen inte ger de besparingar man hoppats på pga för låga temperaturer vintertid.
Enplans lösvirkesvilla med källare 95+95m2 och vidbyggt garage 20m2 byggt 1966. Thermia Atria Duo Optimum 12 2xMBH 300l utjämningskärl Golvärme i hela huset. SystemAir FTX med roternade växlare samt frikylakyla via tilluften.

Utloggad Jarlen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 403
  • Karma +0/-0
SV: Borrmaskinen (ja för bergvärme då!)
« Svar #17 skrivet: 25 januari 2009, 11:22:28 »
Har du en situationsplan (tomtkarta)som du kan lägga ut en bild på så kan man ge dig ett mera handfast råd.
VP Nibe 1135-10, med VVB 300/200. Aktivt borrdjup 210m. Installerad 14 nov. 2007. Volymförstorare 150 lit. installerad dec. 2008. Välisolerad 1 1/2 plans villa med 1-rörs system. Huset har öppen planlösning och har 51m2 fönsterytor med 3-glas rutor. Uppvärmd yta ca 265m2. Faktisk golvyta ca 250m2 Sällskapsrummet har 6 m i takhöjd och stor kringbyggd loftvÃ¥ning. 40m2 för närvarande. ouppvärmd källare. Huset är belägen  i Sthlms trakten. Tidigare el förbrukning ca 37-38000 kWh. Första Ã¥rets förbrukning med VP 18438 kWh inkl HH el. Ut vändig rund pool Diam. 7,5m. Djup 2m. Pool VVX Nibe pool11 inkopplad vÃ¥ren 2012.) FTX ventilation SALDA RIRS 400HE med värmeÃ¥tergivning färdiginstallerad dec. 2008. 12,8 kW fläktkonvektor installerad januari -09 Braskamin Contura 350 för myseldning.

Utloggad wikstroms

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
SV: Borrmaskinen (ja för bergvärme då!)
« Svar #18 skrivet: 25 januari 2009, 12:22:38 »
no1_martin:

Skälet till att vi övervägt att borra är att man kan tjäna in mer pengar där samt ha chansen att sätta in frikyla.. och dessutom..oavsett hur man beter sig låter utenheten på en luft/vatten.. jag hade en luft/luft innan och den drev mig till vansinne.. ingen annan än jag hörde den än jag haha (både inenheten och utenheten).. har man väl hakat upp sig på ett ljud hörs det överallt! Värmen var dock helt underbar som den producerade...

På vår gata (vi bor i mitten av skåne) verkar det vara blandat med hur de valt... hälften med värmepump verkar ha bergvärme och hälften luft/vatten.. oavsett vilket man skulle välja.. skulle man tjäna in elpengarna så att säga.. men fördelarna kändes överhängande med just bergvärme för oss (möjlighet till frikyla, slippa ha utenheten på vår uteplats..brummandet osv).. även om det kostade snäppet minde (men genom att rotavdraget inför snart.. o räknas från dec förra året.. så blir det ju mer att dra av om man installerar berg..) att sätta in luft/vatten..

MVH Sandra

Utloggad wikstroms

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
SV: Borrmaskinen (ja för bergvärme då!)
« Svar #19 skrivet: 25 januari 2009, 12:26:44 »
Jarlen:

Tyvärr har jag inte det på datorn, men ja nu har jag iaf pratat med bergvärmenissen och han såg problemet. Men å andra sidan tyckte han att det var exemplariskt att borra på framsidan av huset mot vägen. Han sa att det var det ultimata.. då slapp man skador på tomten eftersom borrmaskinen kan stå på vägen istället... :) dock blir det lite mer rördragning inomhus eftersom vårt pannrum tyvärr är på fel sida.. men det gör ju inget om det går två rör till igenom snickarbon...(går redan ett par vatten där).. huvudsaken är ju att rören inte stör de övriga rummen iaf.. alltså som gillestuga och gästrum tex.. (de skulle iof inte göra något heller egentligen.. men ja det är ju skönt att slippa dem där när man tittar på tv tex..)

MVH Sandra

Utloggad no1_martin

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Bohuslän
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • VVS Certifikat Kylcertifikat
SV: Borrmaskinen (ja för bergvärme då!)
« Svar #20 skrivet: 25 januari 2009, 23:55:05 »
Frikyla är argument nog Thumbsup Jag förstår inte dem som borrar och inte installerar det.

Själv har jag installerat frikyla separat via markslinga och är precis pÃ¥ g att installera luft/vatten värmepump men jag valde bort borrhÃ¥let dÃ¥ det skulle göra installationen  minst 100% dyrare fast jag har 0m till berg.
Enplans lösvirkesvilla med källare 95+95m2 och vidbyggt garage 20m2 byggt 1966. Thermia Atria Duo Optimum 12 2xMBH 300l utjämningskärl Golvärme i hela huset. SystemAir FTX med roternade växlare samt frikylakyla via tilluften.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!