Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Justera tillsatsel!? Nibe 1230-10  (läst 2094 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Daniel G

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Justera tillsatsel!? Nibe 1230-10
« skrivet: 07 januari 2010, 21:40:45 »
Hej hopp! tycker att min Nibe 1230-10 går in med tillsats lite väl tidigt....vid ca -11...tidigare har pannan kunnat klara sig ner till -15. Vad kan påverka detta!? gradminuter harjag förstått, men inte begripit mig på...står inställt på -400 men vet inte vad det innebär...skall man justera? Ts har gått 134 timmar sedan dec 06 så det är väl ok men jag tycker ändå att den ska klara mer än -11
Tips bitte!  ;)

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Justera tillsatsel!? Nibe 1230-10
« Svar #1 skrivet: 07 januari 2010, 23:36:51 »
Använder man varmvatten tex nån dusch så kommer tillskottet att kopplas in "tidigt" du har ju så lite timmar så det verkar va en kraftig pump.

Dom kan väl iofs tröttna, men jag tro på tillfälligheter. Har du tex rumsgivare och får lite svalare inne då gasar ju den och det behövs tidigare.
Men du kan välläsa av varje dag vid kraftig kyla så ser du hur många timmar du har/dygn
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Daniel G

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Justera tillsatsel!? Nibe 1230-10
« Svar #2 skrivet: 08 januari 2010, 08:26:11 »
Använder man varmvatten tex nån dusch så kommer tillskottet att kopplas in "tidigt" du har ju så lite timmar så det verkar va en kraftig pump.

Dom kan väl iofs tröttna, men jag tro på tillfälligheter. Har du tex rumsgivare och får lite svalare inne då gasar ju den och det behövs tidigare.
Men du kan välläsa av varje dag vid kraftig kyla så ser du hur många timmar du har/dygn

hmmm började faktiskt mäta i går kväll! Är nu ca 18 minus ute så det ska bli intressant att se vad han har nyttjat nu..annars detta med gradminuter? kan du förklara det lite enkelt för mig? min står inställd på -400. om jag skulle ställa den på tex -500 går tillsatsen in senare då? och om den gör det, orkar vp värma huset med bara kompressorn? Bor i enplansvilla med hel källare 124+124kvadrat allt helt uppvärmt.

Utloggad Fjällräven

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 187
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Justera tillsatsel!? Nibe 1230-10
« Svar #3 skrivet: 08 januari 2010, 08:38:55 »
Har du tillräckligt varmt inne med bara VP vid -18 ? Tumregeln verkar vara att eltillskott ska du använda när du börjar frysa. Justera gradminuter efter det.

Utloggad Daniel G

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Justera tillsatsel!? Nibe 1230-10
« Svar #4 skrivet: 08 januari 2010, 09:44:47 »
Har du tillräckligt varmt inne med bara VP vid -18 ? Tumregeln verkar vara att eltillskott ska du använda när du börjar frysa. Justera gradminuter efter det.

Det är det med gradminuterna som är problemet...har inte fattat vad de innebär...jag vet var jag ska justera men inte till vilket värde och vad det innebär för eldriften.. Sc:,h

Utloggad Fjällräven

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 187
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Justera tillsatsel!? Nibe 1230-10
« Svar #5 skrivet: 08 januari 2010, 09:53:53 »
OK, testa att ställa GM på -500 till att börja med, har du fortfarande tillräckligt varmt inne så kan du öka GM ytterligare. Men testa stegvis så att du hittar rätt och undviker att kyla ut huset.
GM talar om för VP att det är läge att slå till TS för att erhålla tillräcklig VBfram (inställt börvärde ).
Det finns massor att läsa om GM här på forumet, använd den utmärkta sökfunktionen.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Justera tillsatsel!? Nibe 1230-10
« Svar #6 skrivet: 08 januari 2010, 15:34:01 »
Ökar du gradminuterna på kompressorn så startar inte den lika ofta, ökar man på tillskottet kan man klara sig utan tillskott efter att vp jobbar med varmvatten men klarar värmebehovet om den får lång tid på sig...

Gradminuter
Även kallad integral. Tex Thermia och NIBE styrs med hjälp av gradminuter. Det sker en beräkning (varje minut) mellan verklig temp (Är-värdet) på framledningen till radiatorsystemet och den temp som datorn räknar fram behövs som medeltemp (Börvärdet). Börvärdet tas fram med hänsyn till vald värmekurva och ev korrigering hos rumsgivare. Se även start- och stopptemp.

Här har du läsning

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=56.0

Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Daniel G

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Justera tillsatsel!? Nibe 1230-10
« Svar #7 skrivet: 08 januari 2010, 20:55:08 »
Ökar du gradminuterna på kompressorn så startar inte den lika ofta, ökar man på tillskottet kan man klara sig utan tillskott efter att vp jobbar med varmvatten men klarar värmebehovet om den får lång tid på sig...

Ok...har nu ändrat värdet på gm förts till -500...får se om den orkar nu med -24.9 ute... Sc:,h
Värdet på kompressorn är nu inställt på -60....kan jag ändra det till säg -120 med vilken fördel? att det sliter mindre på kompressorn? och i samband med detta en lägreförbrukning? vad förlorar man på det då?lägre rumstemp??

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!