Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Coolix On/off dÃ¥lig effekt  (läst 4030 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hayabusajohan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Coolix On/off dålig effekt
« skrivet: 21 januari 2014, 22:57:11 »
Hej,

Vi har problem med en Coolix On/off (416-089) värmepump som inköptes på Jula hösten 2010.
Pga olika omständigheter installerades inte pumpen förän hösten 2011 och den har fungerat klanderfritt tills för någon veckan sedan.
Vi upplevde att problemet började när det blev lite kallare ute ca: -10 men just nu har yttertempen ligga stabilt på ca: -4 i några dagar och problemet kvarstår. Tidigare vintrar (2011 & 2012) som vi kört pumpen har haft yttertemperaturer ner till -15 utan att vi upplevt några problem.
Problemet är att den inte ger tillräckligt med värme utan vi upplever att den bara står och "småfiser" lite trots att vi ställt upp tempen till +30.
Vi gör rent innerdelen med dammsugare regelbundet och jag kan inte se någon isbildning på ytterdelen just nu. Och jag upplever inte att den defrostar av ovanligt mycket som jag läst att del har haft problem med. Jag har även läst här på forumet att man bör göra rent lamellerna i innerdelen varannan månad med någon typ av rengöringsmedel och detta har vi aldrig gjort. Vi har gjort en större renovering på de plan som innerdelen sitter på, så den har varit utsatt för en hel del byggdamm. Kan detta vara problemet?
Eller beror det på kretskortsproblemet?
Eller beror det på för lite gas i systemet?
Eller är det fel på tempgivare?
Tacksam för alla tips sÃ¥ vi kan komma vidare med felsökningen  :)

//Johan

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2432
  • Karma +5/-0
SV: Coolix On/off dålig effekt
« Svar #1 skrivet: 22 januari 2014, 09:13:13 »
Om en on/off-värmepump står och går hela tiden så kan inget "elektroniskt" fel hindra den från att ge värme. Så jag vågar nog gissa på att det är något mer handgripligt - t ex gasbrist, att fläkten i utomhusdelen står stilla, kärvande växelventil, kompressorfel eller liknande.

Bra början för felsökning kan vara att bevaka utomhusdelen för att se hur förångaren frostar på och hur avfrostningen fungerar. Man kan också koppla in en effektmätare mellan värmepumpens stickpropp och vägguttaget för att mäta effektförbrukningen och se om den stämmer någotsånär med vad som står på typskylten (tänk på att det är fullt normalt att effektförbrukningen sjunker vid lägre utetemperatur).
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad hayabusajohan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Coolix On/off dålig effekt
« Svar #2 skrivet: 22 januari 2014, 22:17:59 »
Hej Torbjörn,

Jag är lite inne på att det saknas gas i systemet.
Är en helt isfri ytterdel (-4 grader) ett tecken på det?
Jag har för mig att ytterdelen varit betydligt mer isbelagd de andra vintrarna när VP:n fungerar problemfritt.
Se bifogade bilder som jag tog idag vid en yttertemperatur på -4 grader.
Vet du om inner tempgivare sitter i fjärrkontrollen till den Coolix pumpen som vi har?
Det sitter ett litet galler på baksidan av fjärren som skulle kunna vara en givare/sensor, se bifogad bild.
Om nu tempgivaren sitter i fjärren, var bör man isf placera den för bästa effekt?

//Johan

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2432
  • Karma +5/-0
SV: Coolix On/off dålig effekt
« Svar #3 skrivet: 23 januari 2014, 19:32:27 »
Att utedelen är isfri vid ett enda tillfälle säger inte så mycket, men om den aldrig frostar på kan det vara dags att fundera. Gasbrist brukar ofta visa sig som att den blir "randig", dvs att den frostar på i två eller tre band t ex längst ned och mitt på men håller sig ren för övrigt. Detta kan dock vara normalt under vissa förhållanden på vissa värmepumpar. Men även andra problem som t ex krångel med växelventilen eller kompressorfel kan leda till att det inte blir någon is på förångaren.

Jag vet inte om Coolix har någon tempgivare i fjärrkontrollen, men det borde stå i bruksanvisningen i så fall. Oftast brukar man behöva ställa fjärrkontrollen i ett speciellt läge för att värmepumpen ska utnyttja den som tempgivare.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad hayabusajohan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Coolix On/off dålig effekt
« Svar #4 skrivet: 23 januari 2014, 23:30:17 »
Jag har haft utdelen under uppsikt hela perioden som jag upplever att vi haft problem och den har varit isfri under hela den tiden.
Yttertempen har legat kanska stabilt -4 grader under hela perioden.

Utloggad ahma

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Hässleholm
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Jag kör ryskt!
SV: Coolix On/off dålig effekt
« Svar #5 skrivet: 25 januari 2014, 18:18:46 »
Finns ingen tempgivare i fjärren till Coolix, även om man kan luras att tro det eftersom den visar inställd temp pÃ¥ samma sätt som en termometer.  Du är inte först att gÃ¥ i den fällan.

Om ytterdelen är helt isfri trots att kompressorn pumpar är det nog ett allvarligt fel. Frosten är ett hälsotecken, den  visar ju att fukten i ytterluften fryser pÃ¥ de kalla lamellerna. Kompressor, gasbrist, ventil. För din info är det inte sÃ¥ lätt att fylla gas i de billiga fulpumparna, de är "engÃ¥ngsfyllda".
120 m2 2-plans välisolerad funkisvilla med öppen planlösning i Skåne. 2009: 3,5 kw Coolix på bottenvåningen (60 m2). 2011: Zibro SC1332 i trappan till plan två (50 m2). En lös 400w elradiator till gästrummet (10 m2), vid behov. 2014: Plockat ner Coolixen pga fläktgnissel. Monterat Zibro SCJA25.

Huvudsäkring 16A

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 231
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!