Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Rumsgivare - rätt eller fel?  (läst 1343 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jimmyprydz

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Rumsgivare - rätt eller fel?
« skrivet: 30 november 2014, 05:41:17 »
Jag bor i ett hus med två våningar där vi har golvvärme både uppe och nere och en och har en rumsgivare på vardera våningen. Fram tills idag har jag trott att båda dessa skulle vara aktiverade för att styra temperaturen, men om jag nu förstår installationshandboken till värmepumpen som är en Nibe 1245 så ska dessa endast mäta temperaturen om man har golvvärme.

Stämmer detta eller förstår jag installationshandboken fel?

Utloggad Tumpi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 564
  • Karma +0/-0
SV: Rumsgivare - rätt eller fel?
« Svar #1 skrivet: 30 november 2014, 06:42:01 »
Inaktivera dessa tills du fått ordning på vp och golvvärmen sedan kan du göra fininjusteringen med innegivare. De stora problemen har du beskrivit i andra tråden.
Platta på mark 170m2. 170 meter Borra, 15 meter till berg. Danfoss DHP-H 8. Roth Golvvärme med flödesmätare 20mm rör ca 700 meter. Enervent Pingvin Eco Ede FTX Totalförbrukning 8400 kwh 2011. 8600 kwh 2012. 8300 kwh 2013. Contura braskamin. El bastu
Garage 42m2 värms med Daikin Nano X 25

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29373
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Rumsgivare - rätt eller fel?
« Svar #2 skrivet: 30 november 2014, 09:35:08 »
Jepp, inaktivera rumsgivarna, och det är tveksamt om de ska ha nån annan funktion än visande på golvvärme.
Det beror pÃ¥ hur trögt systemet är, har du t ex golvvärme i betong nere sÃ¥ är det tveksamt om en rumsgivare tillför sÃ¥ mycket.  :-\
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!